K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-06-2014, 09:34   #11
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Mail til Pernille Rosenkrantz-Theil, S. Formand for Beskæftigelsesudvalget

Kære Pernille Rosenkrantz-Theil, S. Formand for Beskæftigelsesudvalget samt Handicap - & Socialordfører.

VEDR.: Bevilling af fleksjob af svært handicappede medborgere, ned til få minutter/sekunder om ugen.

I forbindelse med den hastighed regeringen vedtager nye reformer, kan det være vanskeligt, at følge med i alle regler og love. Men, som bisidder og svært handicappet gør jeg mit bedste.

Men jeg lytter til, hvad du siger i det offentlige rum, herunder dine udtalelser om borger der får bevilget fleksjob ned til få minutter om ugen, trods deres sygdom og handicap.

I forbindelse med bevilling af fleksjob ned til minutter/sekunder om ugen, kan jeg konstaterer at du i DR1 TV-avisen, mener det var den 12 juni, udtaler følgende: "at vi ikke i vores vildelse fantasi kunne drømme om at kommunerne begyndte, at tælle minutter til et flexjob.----- at der skal gøres noget ved problemet!"

Derfor denne mail. Jeg kan se på Folketinges hjemmeside http://www.ft.dk/Folketinget/findMed...spx?tab=3#tab1 at du dels ikke har stillet nogle spørgsmål i denne samling dels ikke har berørt emnet med bevilling af fleksjob ned til få sekunder om ugen.

Hvis der er noget jeg har overset beklager jeg dette, men håber du kan oplyse over for mig og andre, hvordan det går med arbejdet for en løsning at dette problem?
Hvis ikke der pt foregår en vurdering/løsning af problemstillingen, kan du oplyse om hvornår en løsning eventuel kan forventes?
Hvad vil du fremadrettet gøre for en løsning at dette åbenlyse problem?

Med venlig hilsen

Peter

CC.: offentliggørelse samt til udvalgte interessenter, hvor også dit svar vil blive offentliggjort.

Bilag.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=30224


Foreløbigt auto-svar.

Tak for henvendelsen. Jeg modtager langt flere mails end jeg har mulighed for at læse og besvare, selvom alle naturligvis fortjener at få svar.

Drejer det sig om pressehenvendelser kan du nemmest komme i kontakt til mig ved at sende en sms til 61625178.

Drejer det sig om andre henvendelser kan du sende et brev til:
Pernille Rosenkrantz-Theil
Folketinget
1240 København K

Med venlig hilsen

Pernille Rosenkrantz-Theil
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-06-2014, 08:50   #12
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
En anden ting, som bliver mere aktuel nu, er den negative forskelsbehandling der er af fleksydelsesordningen - man er ikke stillet som andre efterlønsmodtagere økonomisk eller juridisk feks. Kan man ikke få indefrosset ejendomsskatten
"Indefrysning" af ejendomsskat



Der er mulighed for at optage lån hos kommunen og „indefryse"

fyldt 65 år
modtager af social pension (bl.a. folkepension og førtidspension)
modtager af efterløn eller delpension.
Herudover skal ejendommen benyttes til beboelse eller fritidsbeboelse af ejeren eller dennes ægtefælle.

Det kræves ikke, at ægtefællen er med på ejendommens skøde.

Tjenestemænd, der begærer sig afskediget med førtidsalderspension, kan ikke få indefrosset ejendomsskatten, da de ikke får efterløn, social førtidspension eller er fyldt 65 år.

Ejerens indtægts- og formueforhold har ikke betydning for retten til „indefrysning“ ....

http://oim.dk/media/361160/Vejl.%20u...r%20290904.pdf
http://oim.dk/media/361160/Vejl.%20u...r%20290904.pdf

Fortsættelse af indlæg
Fra DSI (bemærk år 2005, de var forud for div regeringer udspil, men lige aktuel)



Den 17. januar 2005
J.nr. 3947.169 [10.01.1] /LFN


Høring vedr. resultater og virkningen af fleksydelsesordningen




DSI har modtaget høring om resultaterne og virkningen af fleksydelsesordningen fra Arbejdsmarkedsdirektoratet dateret den 23. december 2004.

Ved behandlingen af forslaget til lov om fleksydelse i 2001 blev lovforslaget udvalgt til lovovervågning. Set i lyset af, at lovovervågning er en sjælden benyttet høringsform, havde DSI gerne set, at der fra Arbejdsdirektoratet side var blevet fremsendt en vejledning samt en uddybning af formålet.
Hermed DSI’s bemærkninger til høring om resultaterne og virkningen af fleksydelsesordningen:
Målsætningen med lov om fleksydelse er ”at sikre, at personer, der visiteres til fleksjob, når der henses til fleksjobpersoners særlige forhold, så vidt muligt har samme vilkår og rettigheder som personer på det ordinære arbejdsmarked” (jf. ovenfornævnte høringsskrivelse fra Arbejdsdirektoratet).

DSI vil kraftigt opfordre beskæftigelsesministeriet til at fremsætte forslag til lovændringer, der vil føre til, at modtagere af fleksydelse kan opnå de samme vilkår og rettigheder som folk på det ordinære arbejdsmarked, sådan at der kan blive rettet op på nedenstående forhold, der med den nuværende lovgivning stiller personer på fleksydelse dårligere end modtagere af efterløn. Mere præcist mener DSI, at lov om fleksydelse skal gøres mere identisk med efterlønsordningen. Dette kræver imidlertid, at lov om fleksydelse ændres på følgende områder til gunst for modtagere af fleksydelse:

I forhold til muligheden for at bestride et job sideløbende med modtagelse af fleksydelse, fremgår det af § 20 i bekendtgørelse nr. 758 af 26. august 2002 om lov om fleksydelse, at arbejdet ikke kan være et fleksjob. Hermed mener DSI, at der er grund til at frygte, at modtagere af fleksydelse har sværere ved at kombinere et arbejde med deres fleksydelse, end det er tilfældet for modtagere af efterløn.

Det er ikke rimeligt, at personer på fleksydelse skal blive ved med at indbetale fleksydelsesbidrag efter, at de er overgået til fleksydelse. Dette står i modsætning til de sammenlignelige og gældende forhold for efterlønsmodtagere.


Lov om fleksydelse giver ikke mulighed for, at personer på fleksydelse kan benytte ordningen om fastfrysning af ejendomsskatter (§1, stk. 4, i lov om lån til betaling af ejendomsskatter). Også her er der tale om, at modtagere af fleksydelse med den nuværende lovgivning er dårligere stillet end modtagere af efterløn.

Det er DSI's holdning, at personer i fleksjob skal kunne udsætte overgangen til fleksydelse og belønnes med en ordning svarende til "præmieordningen". Dette er modsat tilfældet for personer, der er berettiget til efterløn.

Ligeledes vil DSI benytte lejligheden til at fremhæve, at også personer i fleksjob bør kunne udskyde deres pensionsalder, på lige fod med andre lønmodtagere, uden at blive modregnet i pensionsordninger mv. Der bør i fleksydelsesordningen være et økonomisk incitament til at udskyde tilbagetrækningen fra arbejdsmarkedet til efter det 62. år på linie med det incitament, der er i efterlønsordningen. Dette bør være helt i tråd med regeringsintentioner om at skabe flere arbejdskraftressourcer.

http://www.handicap.dk/dokumenter/ho...5/downloadFile
http://www.handicap.dk/dokumenter/ho...5/downloadFile
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2014, 18:36   #13
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Godt fundet, Østerbro, tak!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2014, 20:00   #14
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Eferlysning DR TV-avisen

Kære venner.

Med baggrund i en bevilling af flexjob på 900 sekunder om ugen!

I denne tråd skrev jeg følgende den 12 juni:

"Breaking News kort tid efter dette indlæg er indsendt dukker Pernille Rosenkrantz-Theil op i DR TV-avisen og udtaler "at vi ikke i vores vildelse fantasi kunne drømme om at kommunerne begyndte, at tælle minutter til et flexjob."

Presset, oplyser hun at der skal gøres noget ved problemet! Hvor de trænger til at komme ud i virkeligheden.

Jeg har ikke kunne finde dette indslag, som dokumentation, for hvad Pernille Rosenkrantz-Theil præcis sagde. Jeg har mailet til Pernille for at hører om problemet bliver løst eller ej. Men endnu ikke hørt fra hende.

Derfor skal hun modtage et rigtig brev, som hun opfordre til på sin hjemmeside.

Kan andre finde dette indslag fra DR Tv-avisen hvor Pernille giver udtryk for stor undren, at kommunerne tæller MINUTTER i bevillingen af flexjob.?

Bedste hilsner

Peter

PS Mette Frederiksen har tidligere svaret:
http://www.ft.dk/samling/20121/lovfo...89/1189793.pdf

"Hvis arbejdsevnen ikke vurderes at kunne forbedres, og den pågældende kun kan arbejde få timer om ugen, skal kommunen vurdere, om der skal indledes en sag om førtidspension."

900 sekunders arbejde er selvfølgelig 0,25 time om ugen og meget få timer. Men er det mon også kommet bag på ministeren?

Sidst redigeret af phhmw; 01-07-2014 kl. 20:18.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-07-2014, 21:38   #15
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Har ledt men intet fundet på dr s side, det er tilsyneladende ikke længere tilgængeligt, MEN på 3f hjemmeside, kan man finde Pernille R.s udtalelser om det, altså der er citeret hvad hun siger.

ved ikke hvordan man laver links, men hvis du på 3f hjemmeside skriver " franks fleksjob afliver førtidspensionen" i søgefeltet så kommer du ind på artiklen. håber det kan bruges.
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2014, 22:17   #16
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Fandt det her..

http://www.k10.dk/showthread.php?t=29993


http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/201...7.htm?rss=true
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2014, 22:22   #17
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Sortepigen, tak

også tak til dig Bodrum

http://www.fagbladet3f.dk/temaer/fle...oertidspension

S: Vi skal ikke tælle minutter ( vi skal tælle sekunder )
Ministeren har ikke ønsket at udtale sig til Fagbladet 3F.

Socialdemokraternes socialordfører, Pernille Rosenkranz-Theil, siger til gengæld:

- Jeg havde ikke forestillet mig, at vi skulle tænke i minutter, da man i sin tid lagde en ”ingen nedre grænse” for antallet af timer, der kan bevilges fleksjob til. Andre i forligskredsen kan have tænkt anderledes. Men min mavefornemmelse siger mig, at en kommune går i lidt for små sko, hvis man stiller krav om, at en person skal arbejde i 40 minutter om ugen, siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

Hvilket så bliver bekræftet endnu engang.

Fleksjob 40 minutter om ugen.
http://www.fagbladet3f.dk/temaer/fle...nutter-om-ugen

Fleksjob 900 sekunder om ugen.
http://ekstrabladet.dk/nationen/article4714756.ece

Sortepigen, når du ønsker at overfører et link, højreklikker du så linket bliver blåt, derefter kopier du linket og indsætter det. Øv dig det er let nok.

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 01-07-2014 kl. 22:45.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-07-2014, 22:29   #18
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
tak, Peter , jeg er sgu ikke så skarp med computer, men nu har jeg da lært en ting mere
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2014, 14:30   #19
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja denne lov er jo elastik i metermål....og man kan ikke forstå at nogen politiker kan undres....

Så mon ikke hun bare siger sådan for synes skyld...

Selv ankestyrelsen er enig i at alle med bare en mega lille arbejdsevne skal i fleksjob og ikke have pension

De har jo lavet en afgørelse på området https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=163444

Så skal dette ændres ja så skal det ske i lovgivningen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2014, 08:10   #20
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Et minut er et minut, som består af ca 60 sekunder.

Et lysår er 9.460.730.472.580.800 meter.

Lysår (ly) er en længdeenhed der anvendes inden for astronomi. 1 lysår er den afstand lyset tilbagelægger på et år, dvs. cirka 9,46 × 1015 m eller 9,46 Pm. Per definition er et lysår lysets hastighed i vakuum (= 299.792.458 m/s) gange længden af et juliansk år (= 365,25 dage à 86.400 sekunder). Heraf kan et lysår beregnes til 9.460.730.472.580.800 meter (≈9,5 billioner km).

Det er jo godt at vide,..................... hvis man skulle få brug for det.

Mange ting forstår vi.

Endnu flere ting forstår vi ikke.

Jeg forstår ikke at folketingspolitikerne ikke tager magten tilbage fra deres embedsmænd.

Vi kan konstaterer at embedsmænd har besluttet at fleksjob skal bevilges ned til 15 minutter om ugen = 900 sekunder pr 5 arbejdsdage.

På trods af, at det ikke er hvad Folketing og her beskæftigelsesminister Mette Frederiksen samt Pernille Rosenkrantz-Theil ønsker og har vedtaget samt giver udtryk for.

http://www.ft.dk/samling/20121/lovfo...89/1189793.pdf

"Hvis arbejdsevnen ikke vurderes at kunne forbedres, og den pågældende kun kan arbejde få timer om ugen, skal kommunen vurdere, om der skal indledes en sag om førtidspension."

Mette Frederiksen, beskæftigelsesminister i Danmark.

Muligheden kunne være, at ministeren og Pernille Rosenkrantz-Theil taler med 2 tunger?

Det passer måske ind i en skjult dagsorden ( som vi alle jo kender til ) fordi at de jo ikke reagerer på at embedsmænd bevilger fleksjob ned til sekunder om ugen.

900 sekunder er sgu en kort arbejdstid.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension