K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-12-2011, 15:44   #1
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Hjælp til Brev fra Jobcenter København Baldersgade nr. 2

Hej Alle sammen.
Håber på nogen kan hjælpe mig lidt med et par gode råd.


Jeg har nu fået et svar fra Jobcenter København Baldersgade.

Se evt her mit tidligere indlæg
"Hjælp til Brev fra København Baldersgade."
http://www.k10.dk/showthread.php?t=20700

2 og 1/4 side med en masse jura hvor der henvises til en masse
love og bekendtgørelser samt alle de "vurderinger" de har, med overskriften:

Dine sygedagpenge ophører - ud fra en bred vurdering af uarbejdsdygtigheden.

Fuldstændig umuligt for almindelige mennesker at svare på, hvis man ikke
ligefrem er uddannet jurist og arbejder med alle disse love til dagligt

Jeg har uploadet de 3 sider her:
http://billedeupload.dk/photo/2011-1....0001.jpg.html
http://billedeupload.dk/photo/2011-1....0002.jpg.html
http://billedeupload.dk/photo/2011-1....0003.jpg.html


Hvis jeg klager over "afgørelsen", og som der står at Jobcentret skal have
klagen senest 4 uger efter jeg har fået "afgørelsen", vil jeg så stadig ryge ud
af sygedagpenge-systemet d 30/12-2011 som de skriver ?

Nogen der venligst kan give et par gode råd ?


Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 16:05   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Sådan som jeg læser det, så får du sygedagpenge til og med den 30.12.

Hvis du mener du er berettiget til kontanthjælp, skal dette ske på Musvågevej hurtigst muligt.

Endvidere læser jeg det som, at du ryger ud uanset hvad d 30.12 da du sagtens kan varetage et job med skånehensyn (evt som chauffør) og at du kan søge §54 mht hjælpemidler.
De har skrevet til din læge, og mener ikke de behøver henvende sig hos andre, da sagen er godt nok belyst.

Æv, sikke et brev at modtage midt i juletiden. Specielt hvis du ikke er enig!

Måske læser andre k10'ere det på en anden måde??

Dette link er vigtigt og handler bla om forlængelse af sygedagpenge:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Sidst redigeret af Ninja; 28-12-2011 kl. 16:12.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 19:49   #3
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
Hej Alle sammen.
Håber på nogen kan hjælpe mig lidt med et par gode råd.


Jeg har nu fået et svar fra Jobcenter København Baldersgade.

Se evt her mit tidligere indlæg
"Hjælp til Brev fra København Baldersgade."
http://www.k10.dk/showthread.php?t=20700

2 og 1/4 side med en masse jura hvor der henvises til en masse
love og bekendtgørelser samt alle de "vurderinger" de har, med overskriften:

Dine sygedagpenge ophører - ud fra en bred vurdering af uarbejdsdygtigheden.

Fuldstændig umuligt for almindelige mennesker at svare på, hvis man ikke
ligefrem er uddannet jurist og arbejder med alle disse love til dagligt

Jeg har uploadet de 3 sider her:
http://billedeupload.dk/photo/2011-1....0001.jpg.html
http://billedeupload.dk/photo/2011-1....0002.jpg.html
http://billedeupload.dk/photo/2011-1....0003.jpg.html


Hvis jeg klager over "afgørelsen", og som der står at Jobcentret skal have
klagen senest 4 uger efter jeg har fået "afgørelsen", vil jeg så stadig ryge ud
af sygedagpenge-systemet d 30/12-2011 som de skriver ?

Nogen der venligst kan give et par gode råd ?


Mvh Kim
Hej Kim

Allerførst er jeg nødt til at bemærke at det er et meget flot og udførligt brev du har fået, og det er, i forhold til rigtig mange andre lignende breve, skrevet i et forholdsvist let sprog.

Dette brev betyder at de mener din læge har beskrevet de evt. skånehensyn du har, og at denne læge ikke mener at der pt. skal ske yderligere behandlinger.

Du kan godt klage, men tror ikke du får medhold, medmindre du ligger inde med nyere og helt andre lægelige oplysninger end kommunen har.

Hvis du klager, vil det IKKE ændre på at du stadig vil blive stoppet i sygedagpenge på fredag, så derfor bør du I MORGEN! kontakte din a-kasse og høre om du er berettiget til dagpenge, hvis du ikke er, skal du gå på Musvågevej og søge kontanthjælp med det samme...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 20:21   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er enig en meget flot beskrivelse og med henvisninger til §, det kunne mange faktisk lærer noget af
det skal der være, hvis du anker din sag
du kan lige så godt anke sagen, det koster ikke noget
men tror heller ikke på du får medhold, hvis der ikke er kommet flere lægepapir siden

sygdagpenge er en kort ydelser og der skal være nogle rigtig gode argumenter hvis de skal forlænges.


Hvis du klager, vil det IKKE ændre på at du stadig vil blive stoppet i sygedagpenge på fredag, så derfor bør du I MORGEN! kontakte din a-kasse og høre om du er berettiget til dagpenge

du skal dog være opmærksom på at du så faktisk giver kommunen medhold
for hvis du kan få dagpenge af din a-kasse er det nemlig en raskmeldning du laver

Sidst redigeret af MTVRV1; 28-12-2011 kl. 20:37.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 23:42   #5
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
@Ricky M. & @ MTVRV1

Takker og bukker for jeres svar, det er prisværdigt den hjælp I giver herinde.

Ved I tilfældigvis noget om ens dagpengeperiode er status quo i A-kassen
(fagforeningen) efter en sygeperiode eller om den bliver rykket frem (forlænget) ?

Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 23:44   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
@Ricky M. & @ MTVRV1

Takker og bukker for jeres svar, det er prisværdigt den hjælp I giver herinde.

Ved I tilfældigvis noget om ens dagpengeperiode er status quo i A-kassen
(fagforeningen) efter en sygeperiode eller om den bliver rykket frem (forlænget) ?

Mvh Kim
Hvis du f.eks. har 300 dage tilbage på din periode, så tæller de, så vidt jeg husker, ikke så længe du er sygemeldt, da du jo så ikke reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2011, 01:53   #7
Sniffe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Indlæg: 133
Styrke: 13
Sniffe er ny på vejen
Hej kio
Som jeg læser det brev, er det en meget uddybende afgørelse du har fået. Men den er du jo ikke tilfreds med, og efter min mening ville det være et forsøg værd, at anke den. Hermed ikke sagt at du vil få medhold.
Det ville give dig en mulighed for, at komme med yderligere og mere uddybende forklaringer.
Det er vigtigt at du beskriver din situation meget grundigt, og samtidig beskriver hvilke konsekvenser det har for dig. Også i din dagligdag.

Jeg har læst afgørelsen igennem fra jobcenteret, og har noteret mig, at de skriver:På den baggrund vurderes der ikke at være behov for at udarbejde en ressourceprofil, da dine skånebehov og arbejdsmuligheder tydeligt fremgår ud fra de lægelige oplysninger og ud fra dine egne oplysninger om erhvervserfaring.
Den bemærkning ville jeg nok angribe med bekendtgørelsen af sygedagpengeloven:

https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=138106&#K4

§7 stk 5.
....og kommunen efter anvendelse af arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.
Det virker som om de har overladt denne beskrivelse af din arbejdsevne til din læge, og det er ikke i orden.

Inden du skriver anken, er det meget vigtigt, at du gør op med dig selv hvad du kan, og hvad du ikke kan. Du er også nødt til at sætte dig ind i lovgivningen, og ligeledes prøve at finde ud af hvad du evt. kunne beskæftige dig med fremover i dit arbejdsliv. Du er ung, og jeg tænker om du evt. kunne forestille dig at tage en uddannelse? Ville det være en ide?
Sniffe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2011, 08:42   #8
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sniffe Se meddelelser
Hej kio
Som jeg læser det brev, er det en meget uddybende afgørelse du har fået. Men den er du jo ikke tilfreds med, og efter min mening ville det være et forsøg værd, at anke den. Hermed ikke sagt at du vil få medhold.
Det ville give dig en mulighed for, at komme med yderligere og mere uddybende forklaringer.


Det er vigtigt at du beskriver din situation meget grundigt, og samtidig beskriver hvilke konsekvenser det har for dig. Også i din dagligdag.
Det kan jeg godt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Sniffe Se meddelelser
Jeg har læst afgørelsen igennem fra jobcenteret, og har noteret mig, at de skriver:På den baggrund vurderes der ikke at være behov for at udarbejde en ressourceprofil, da dine skånebehov og arbejdsmuligheder tydeligt fremgår ud fra de lægelige oplysninger og ud fra dine egne oplysninger om erhvervserfaring.
Den bemærkning ville jeg nok angribe med bekendtgørelsen af sygedagpengeloven:

https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=138106&#K4

§7 stk 5.
....og kommunen efter anvendelse af arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.
Det virker som om de har overladt denne beskrivelse af din arbejdsevne til din læge, og det er ikke i orden.
Hvorfor er det ikke i orden at overlade denne beskrivelse af min arbejdsevne til min læge ?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Sniffe Se meddelelser
Inden du skriver anken, er det meget vigtigt, at du gør op med dig selv hvad du kan, og hvad du ikke kan. Du er også nødt til at sætte dig ind i lovgivningen, og ligeledes prøve at finde ud af hvad du evt. kunne beskæftige dig med fremover i dit arbejdsliv. Du er ung, og jeg tænker om du evt. kunne forestille dig at tage en uddannelse? Ville det være en ide?
Nemt nok at sige at man skal sætte sig ind i lovgivningen, disse love er jo skrevet på en måde så almindelige mennesker ikke kan forstå hvad hvad der menes. De er skrevet på en måde, så de skal "tolkes" og ikke bare læses normalt og forstås.

Når de skriver på side 1:"
Det skal gøres opmærksom på , at sygedagpengeophør ikke sker på baggrund af stationær tilstand, men på baggrund af en bred vurdering iht. sygedagpengelovens §7

Men min læge siger jo til mig, hvad jeg er enig i, at min tilstand er stationær, hvad han også skriver i statusattesten:
Situationen er forsåvidt uændret gennem en del år, kuperer tilstanden med smertestillende gigtmedicin og lave øvelser med nakken som anbefalet af læge og fysioterapeut.

De skriver på side 2:
"Vi har under sagens behandling været i kontakt med praktiserende læge jf. bekendtgørelse nr 656 af 15/06/2011 om lov om retssikkerhed og administation på det sociale område §7a ...."

betyder det så at de har ringet til min læge, og spurgt har telefonisk, og at han så har sagt til dem at jeg kan tage arbejde som chauffør ?

Må de godt det telefonisk ?
Skal det ikke være skriftligt ?

Da jeg var oppe hos ham og lave den statusattest, sad vi netop og snakkede om at jeg ikke kunne tage arbejde som chauffør, hvad han selvfølgelig ikke præcist har skrevet i statusattesten:" På baggrund af den langvarige tilstand synes prognosen pessima mht at opnå smertefrihed. Ej heller kan det forventes at specifik behandling kan gavne, kun lette øvelser og smertestillende medicin.
Derfor må man overveje en form for siddende jobfunktion med mulighed for at gå omkring."


Når jeg så læser §7 stk 5:
Stk. 5. Sygedagpengene ophører helt eller delvis den dag, hvor lønmodtageren eller den selvstændige erhvervsdrivende er helt eller delvis arbejdsdygtig, uanset om den pågældende genoptager arbejdet eller raskmelder sig, jf. dog § 53, stk. 2. Sygedagpengene kan ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og kommunen efter anvendelse af arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension. Dog vil udbetalingen af sygedagpenge senest ophøre ved varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 eller 25, medmindre betingelserne for en forlængelse af sygedagpengeperioden efter §§ 27 eller 29 er opfyldt.

må jeg sige at det fatter jeg simplethen ikke den måde det er skrevet på.

Sygedagpengene kan ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og kommunen efter anvendelse af arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.

Min tilstand er stationær, og kommunen har ikke efter anvendt arbejdsevnemetoden med mig for at finde ud af om jeg er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension?


Det er da nemt nok for en eller anden højtlønnet person/sagsbehandler at sidde der og sige at:
" det vurderes at de kan varetage chaufførarbejde, herunder chaufførarbejde med lettere vareudbringning, således at du kan få pauser fra siddende stilling. Det vuderes at du kan arbejde som taxachauffør, som også giver mulighed for at holde pauser, hvor du kan gå lidt rundt."

Præcist dette snakkede jeg jo med min læge om, at jeg ikke længere kan sidde 8-10-12 timer bag et rat som chauffør mere, pga smerter i nakken og derefter medfølgende hovedpine, hvilket køretøj giver ikke stød/bump op igennem bilen i hele kroppen ?

hvad han også skriver i statusattesten:
" Diagnose: Whiplash seq., Spondylosis columnae cervicalis, Artrosis genu bilat

Pt. har gennem flere år haft smerter, stivhed i nakken, medfølgende daglige hovedpine. Blev accentueret for nogle år tilbage ifb med job som erhvervschauffør, fik en piskesmældslæsion i nakke."


Jeg fatter simpelthen ikke at en sådan sagsbehandler så bare kan skrive at jeg kan tage arbejde som chauffør... iøvrigt er der heller ikke arbejde at få som chauffør, har skam prøvet og det selv med min erfaring som chauffør.

Og 99% af de arbejdsgivere som er der i dag, vil kræve at man kører de der 10-12 timer om dagen..

Jeg fatter simpelthen ikke at en sådan sagsbehandler så bare kan skrive at jeg kan tage arbejde som taxachauffør... for det første er der skåret ned på bevillingerne i KBH, dvs der er færre chauffører, pga finanskrisen er der mindre at køre med, dvs at enhver chauffør skal køre røven ud af bukserne hver eneste dag de der 10-12 timer ( der er ikke kontrolapperat i taxaer) for måske at kunne køre en dagløn ind der svarer til en dagpengesatsen (101,-kr pr time. Da jeg er alene med min datter kan jeg heller ikke tage natarbejde.

Undskyld det blev en ordentlig smøre, håber ikke at min foragt for disse personer/sagsbehandlere skinner for meget igennem. Men jeg fatter simpelthen bare ikke at en sådan sagsbehandler så bare kan sidde der og skrive at jeg kan da bare tage et tage arbejde..

Jeg håber I kan give lidt feedback. Kl er nu 7:14 og jeg tager ned i A-kassen kl 9:00.

God jul og godt nytår.

Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2011, 09:18   #9
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Jeg har lige ringet til min læge, han har selvfølgelig ferie til d 2 januar 2012.

Mvh Kim
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2011, 10:17   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Hej Kio

Nu kom der jo lige en masse info frem, og en enkelt jeg tidligere ikke var opmærksom på...

Allerførst så skyder du lidt på sagsbehandleren, husk på at de jo kun kan arbejde udfra de informationer som står i f.eks. statusattest. Du nævner selv at din læge IKKE havde skrevet at du ikke burde arbejde som chauffør mere. Hvor skulle sagsbehandleren så vide det fra? At du har en piskemælds skade er jo ikke en automatisk udelukkelse fra tidligere arbejde. Piskesmæld er en af de skader hvor omfanget af de skånebehov der følger sådan en skade er ekstremt individuelt.¨

Man skæver IKKE til om det er stor arbejdsløshed eller lignende når man peger på jobs.

Nå videre:

Du skal klage nu! Jeg fangede ikke lige tidligere at de ikke havde lavet en ressourceprofil på dig, og dermed har de IKKE anvendt arbejdsevne metoden, det SKAL man. Eneste undtagelse er hvis DU raskmelder dig!

Kan se at du er på fagforeningen nu, og det er godt.

HVIS du skal have bare en lille-bitte chance for at klagen giver medhold, så bør du tale med din læge om at han uddyber din statusattest, hvor der så skal stå DIREKTE at du ikke kan tage chaufførjobs, og at der i øvrigt er stor tvivl om din fremtidige arbejdsevne.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jobcenter København: liste over sagsbehandlere, læger, mm. man skal undgå. Lotte68 Skal kommuner ikke overholde loven? 186 03-01-2018 18:17
Hjælp til Brev fra Jobcenter København Baldersgade. Kio Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 21 19-12-2011 11:56
Jobcenter København sylter min sag! Hobbitten Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 84 22-02-2011 21:36
Jobcenter København gennemgår 600 sygedagpengesager buster Politik og Samfund 1 19-11-2010 21:41
Brev fra jobcenter... annagw Alt det andet 13 11-08-2010 15:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension