K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2011, 20:23   #1
Torben
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 30
Styrke: 13
Torben er ny på vejen
Hvad er forskellen på de forskellige 'udtryk'?

Hej alle!

Endelig er der da noget man kan glæde sig over når man er sygemeldt, nemlig at man har et forum som dette! Her får man da råd og vejledning man kan bruge til noget.

Om min baggrund kan jeg fortælle at jeg er ramt af et trafikuheld, og pådraget mig whiplash syndrom, også kaldet piskesmæld. På trods af flere special læge udtalelser, vælger kommunen at se bort fra dem og kun benytte få sætninger hist og pist istedet for at se på dem som en helhed. Det har jeg naturligvis klaget over. Har ventet i 3 mdr. på et svar, men har endnu ikke hørt fra dem. Nogen der har råd til hvem jeg kan kontakte for at høre hvad de foretager sig lige nu i min sag? Min sagsbehandler er stortset umulig at træffe på telefonen!

Det var lige et sidespring.... Mit spørgsmål til Jer, er om der er nogen som kan udlede de forskllige udtryk kommunen bruger.

Hvad er forskel på en 'arbejdsprøvning' og 'virksomhedspraktik'?

Og hvad er en "revalidering"?

Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg får disse 'udtryk' klasket på bordet? - altså få sagsbehandler til at uddybe hvad han sigter efter?

Håber det jeg skriver er til at forstå, ellers må I lige sige til... er helt bims i hovedet!
Torben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2011, 20:42   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
1
lade være med at tale i telefon med din sagsbehandler, altid på skrift helst mail
2
arbejdsprøvning' og 'virksomhedspraktik' kan dække over det samme
men du skal have udfyldt en ressourceprofil med de 12 elementer
en kommune arbejder efter arbejdsevnemetoden
http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

3 en revalidering er hvis du skal omskoles til et andet fag, hvis du ikke kan vende tilbage til dit gamle fag.
den kan være lidt farlig, for hvis du ikke kan klare en sådan, ryger du sikkert på kontanthjælp. Så du skal være helt sikker på du kan klare dig igennem
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2011, 20:57   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Lad være med, at ringe til din sagsbehandler (fremover sb), du kan ikke bevise hvad der er sagt.

Det nemmeste er hvis du har hendes mailadresse, kig evt. efter om den står på breve hun har sendt til dig.

Det klogeste er at holde kontakten på skrift.

Hvis du ikke har sb's mailadresse så må du gøre det på den lidt mere besværlige måde.
Skriv et almindeligt brev hvori du stiller dine spørgsmål til sb.
Dette brev afleverer du personligt ved skranken i jobcenteret, men det er vigtigt, at du beder om en kvittering på, at de har modtaget det.

Hvis hun så ikke har svaret efter max. 14 dage, så skriver du en klage til jobcenterchefen, samme procedure ved aflevering som ovenfor.

Den klage du har afleveret, hvordan har du klaget/afleveret din klage?

Mange ting forsvinder i det kommunale system, også akter med personfølsomme oplysninger.

Hvis du har været til møde med sb kan det være en god idé efterfølgende at sende en mail/et brev hvori du refererer til mødet og beder om bekræftelse på, at du har forstået det korrekt.
På den måde får du dokumentation på aftaler o.l., og kan holde sb op på det.

En virksomhedspraktik kan være det samme som en arbejdsprøvning.
Men ved en virksomhedspraktik er det vigtigt, at formålet med praktikken fremgår af den skriftlige aftale der sædvanligvis bliver udfærdiget.

Så hvis din sb vil have dig i en virksomhedspraktik bør du spørge hvad formålet med praktikken er.

Og ellers, hvis din sb siger noget, der lyder underligt, så er det sikkert underligt, og så bør du bede om, at få det på skrift med henvisning til lov og §.

Velkommen til siden, den skal du nok få gavn af.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2011, 21:57   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Mht revalidering, så skal du ikke "kun" skulle klare dig i gennem, du skal kunne klare et alm 37 timers job efterfølgende, ved at underskrive en revaliderings kontrakt (jobplan) raskmelder du dig selv.
Revalidering er ellers temmelig tillokkende, men det er en ulv i fåreklæder, især når SB´erne taler om denne mulighed for de glemmer sørme lige bagsiden af medaljen, bla kan du prøve at spørge til ferie, det har man nemlig ikke ret til som revalidend (det skal man SELV vide, og SELV sørge for bliver skrevet ind i jobplanen) Du må ikke foretage dig noget ud over revalideringen uden først at spørge pænt om lov, fx frivilligt arbejde, tage en enkelt time en aften om ugen på VUC ell, man skal spørge om lov først, og får man nej, er det bare synd.
Bliver man langtids syg, er der meget stor risiko for at man ryger direkte på KHJ, viser det sig at man ikke kan holde til det, eller forværres en kendt sygdom under forløbet (dvs ikke nyt, men noget man kendte til da man underskrev kontrakten... det kan være man er startet pga dårlige håndled ifb gigt, men allerede der viste at der skulle tages hensyn til knæene, og knæene under forløbet så står af) hedder det KHJ, så er der ingen vej uden om.

Så tak IKKE ja til en reva med mindre du er sten sikker på at du kan klare dig på det ordinære arbejdsmarked, ved meget let støtte.

Og så er vovse kommet med de mest vigtige grundregler, jeg ved godt det virker paranoid, men desværre er det en viden der er skrapt sammen efter at have set at ALT for mange har været udsat for sagsbehandling, som ville kunne have været 100 gange lettere i det lange løb (især ifb anker og klager) hvis man bare havde vist og fulgt disse retningslinjer.
Mange SB´ere bliver små-knotne når man gør de her ting, meen det skal du kun tage som et tegn på at du gøre ekstra klogt i at følge det, for det er som regel også den type som hellere vil køre efter kommunens økonomi, end efter hvordan de bør køre sagen, så støder du ind i modstand, skal du fryde dig over at du er en af de heldige der fik vejledning i tide

Især den med at SKRIVE! er ekstrem vigtig, for mundtligt siger SB´erne gerne et, men skriver noget helt andet i sagsakterne, eller tager ting ud af sammenhæng, med en til at betale, borgeren.

Af samme årsag er det en god ide at skrive referat af samtlige møder og forlange at få dem vedlagt sagen, kan man samtidig få en besidder til at skrive under på ens referat, er det helt godt. I det hele taget vil referat med besidder underskrift UD over din egen, beskytte dig mod mangt og meget.

Kan du ikke huske hvad der er foregået til møderne, er det fuldt ud lovligt af dig som mødedeltager at optage samtalerne (også skjult hvis du har det bedre med det) det er først ulovligt hvis man får en anden til at optage skjult, så længe man selv er deltager er det fuldt ud lovligt og kan ikke straffes.

En besidder er en du udpeger til at deltage i de møder du indkaldes til, din afdøde oldemor kan gøre det (overdrivelse fremmer du ved *ss*) det behøver heller ikke være den samme hver gang. Om end det selvfølgelig er en fordel at det er den samme og gerne en der er villig til at bruge tid på at sætte sig ind i love og §§, men det er ikke en betingelse.

Referere SB´eren, til et møde, til en lov eller en § så bed ALTID om at få den på skrift (du kan gentage anmodningen når du alligevel skriver referat)

Men vovse har vist tingene med her ud over, ellers spørg

Jo liiige en lille ting mere, bliv helst i din egen tråd, med mindre du skifter totalt emne, og det ikke har relation til din sag ellers, starter du alligevel ny, fordi den gamle er blevet lang og uoverskuelig så link til den.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 09:07   #5
Basco
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Alder: 60
Indlæg: 69
Styrke: 14
Basco er ny på vejen
ANG klage over sagsbehandlingen hvem har du sendt den til ... ??

hvis jeg var dig så ville jeg sende den engang til, denne gang til sagsbehandler dennes overordnet og borgmesteren og sætte cc på så alle kan se hvem der har fået den, samtidig ville jeg gøre opmærksom på at klagen allerede er blevet fremsendt for tre måneder siden og at du nu forlanger at få et klart svar og en kvittering på at klagen er modtaget ....

Hvis du ikke allerede har det så gå om under nyttige link og hent den der hedder en aktindsigtserklæring og få sendt den, på den måde kan du få et meget klare overblik over hvad der sker i din sag og hvad der er skrevet af div ..

Formoder du er på sygedagpenge, er der lavet en ressourceprofil ? og har sb sagt hvad de mener der skal ske
Basco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 20:50   #6
Torben
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 30
Styrke: 13
Torben er ny på vejen
tak til alle.

Hold da op... sikke hurtige og fornuftige svar... kan næsten slet ikke følge med når jeg ser kommunens tempo. Skylder Jer alle en stor tak for at I vil dele Jeres erferinger med mig.

Det er rart at der er nogen som kan hjælpe uden at man skal være mistroisk.

Jeg synes jeg har mistet overblikket i min sag. ved snart ikke hvad der er op og ned ;( og føler at sagen ikke byder på andet end ventetid. Hvad denne ventetid skyldes kan jeg ikke svare på.

Sagen kort:

Juli 2010 kommer jeg ud for et trafikuheld. Fortsætter med arbejde med en del fravær.

Jan 2011 bliver opsagt, og langtids sygemeldt hos jobcenteret pga. vedvarende smerter.

Marts 2011:
Jobcenter indkalder til 1. møde, og sender mig straks til en ekstern aktør med henblik på genoptræning og jobprøvning. Kommunen afsatte 3 mdr. til dette formål. De første 2 mdr. gik på et hårdt træningsprogram med forskellige øvelser/træningsformer.

Jeg snakkede med den her aktør om at jeg gerne vil ud i en arbejdsprøvvning som de også står for. De siger at jeg skal snakke med sb, om hvad han siger til det.

Samme dag havde jeg en TELEFONISK opfølgnings samtale, hvor jeg spurgte til om hvad sb siger til en arbejdesprøvning gennem den her eksterne aktør. Han synes det er EN MEGET GOD IDE, og at jeg bare skal komme i sving.

Da firmaet fandt et sted til mig så jeg kunne 'prøve mig af' som de udtrykte det.... svarede sb promte N E J, og sagde at han regne med at raskmelde mig. Han sendte så istedet en partshøring vedr. stop af sdp til mig

Juni 2011:
"totur opholdet" hos den eksterne aktør med intensiv træning dag ind og dag ud på trods af smerter afsluttes - uden bedring! partshøringen indleveres (inden for den fastsatte dato)

Juli 2011:
Modtager et brev fra Jobcenteret hvor sb skriver at mine sdp ophører med henvisning til at lægen endnu ikke har givet en prognose, og fordi de mener at jeg efter det her intensive træningsprogram nu er klar til at varetage et arbejde på normale vilkår .

Yderligere skriver de at jeg har haft rig mulighed for at have indflydelse på afgørelsen i form af partshøring, hvilket jeg ikke har benyttet mig af Dermed, farvel og tak!

Juli 2011:
Klager omgående over afgørelsen som er truffet på et meget spinkelt grundlag. (en status attest hvor der står to linier, 1) har smerter + under behandling hos fys, 2) for tidligt at udtale sig om en prognose).

Har i min klage gjort d klart at kommunen ikke forholder sig til min helbredssituation, og blot forsøger at lokke mig til A-kassen. Skrev også at jeg personligt har indleveret en partshøring hvor jeg samtidig fik en kvittering (medsendt i klagen), hvor jeg udtrykkeligt gjorde opmærksom på at det som kommunen træffer sin afgørelse på er et meget spinkelt grundlag, og at de skal indhente en ny status attest eller andet fra egen læge som bekræfter dette.

Min læge blev også underlig i hovedet da han hørte om deres afgørelse, da han ikke har givet udtryk for at jeg på nuværende tidspunkt kan raskmeldes.

2 uger efter indlevering af klagen (begyndelsen af aug) fik jeg endnu et brev fra Jobcenteret. Her skriver de at de har modtaget min klage, og nu "har fundet" den manglende partshøring. På baggrund af den, vil de nu indhente nye oplysninger hos egen læge og remontrere afgørelsen. (det sidste ved jeg ikke lige hvad betyder).

Har i mellemtiden været til undersøgelse hos en Reumatolog gennem egen læge. Hun har fint beskrevet min helbredssituation (inkl. gener og daglig indtag af medicin), samt hendes observationer. Hun skriver til sidst i sin vurdering at hun ikke vurdere at jeg er fuldarbejdsdygtig og tilråder en langsom tilbagevendning.

Det samme har min egen læge skrevet i den nye anmodning fra kommunen og vedlagt beskrivelsen fra spec. lægen.

nu har vi så midten af oktober..... har intet hørt. Åbner hverdag spændt postkassen for at se om der skulle være landet noget.... men INTET! er meget fustreret da jeg gerne vil "videre", og er bange for at jeg kommer ind under varighedsbegrænsningen da vi nu hastigt nærmer os Jan 2012!

Hvad skal jeg dog stille op! ved ikke hvad der er op eller ned når sb siger et til mig, og andet på papiret!

Har ikke hørt ordet Resurceprofil hos SB.... hvad skal det betyde?
Torben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 21:03   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Torben Se meddelelser
På baggrund af den, vil de nu indhente nye oplysninger hos egen læge og remontrere afgørelsen. (det sidste ved jeg ikke lige hvad betyder).
At de vil "remonstrere" afgørelsen betyder, at de vil se på den igen og overveje, om afgørelsen skal ændres.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2011, 20:59   #8
Torben
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 30
Styrke: 13
Torben er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
At de vil "remonstrere" afgørelsen betyder, at de vil se på den igen og overveje, om afgørelsen skal ændres.
hhmm.... hvor langt tid skal/må de bruge på det?!
Torben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2011, 21:56   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Torben Se meddelelser
hhmm.... hvor langt tid skal/må de bruge på det?!
Ud fra dit tidligere indlæg kan jeg se, at de har haft din klage siden ca. midt i august.
Hvis du ikke har hørt noget siden da, så synes jeg da, at du skal skrive til dem og spørge hvad der sker.
Og hvis du ikke har fået svar på dette inden 14dage, så synes jeg, at du skal klage til jobcenterchefen over det manglende svar, og måske spørge pænt, om h*n måske kan besvare dine spørgsmål.

Mange har oplevet, at deres sag først er begyndt at køre korrekt når de selv har taget fat i den.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2011, 06:34   #10
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Torben.

Problemerne ligger i dine lægepapirer.

Dit piskesmæld/Whiplash er endnu ikke, i nærheden af, at blive erklæret stationær, varig, uden behandlingsmuligheder, alt er afprøvet og lignende ord.

Du er foreløbig "kun" sygemeldt, med en forventning om, at du på et tidspunkt vil være i stand til dit arbejde, reumatologen skriver efter en langsom tilbagevending.

Da din skade har varet over et år, er det måske på tide at lægerne ser på, om din tilstand kan erklæres stationær, sådan at kommunen kan komme i gang med en afklaring om din fremtid og fremtidige forsørgelse.

Hvad med en eventuel forsikring? Når din skade er fra en ulykke - og var det en trafikulykke uden for arbejdstid eller relateret til dit job? Er ulykken anmeldt? Og hvad siger en evt. forsikring?

Reumatolog er fint nok, men uden at være læge, så er det nok bedre at blive henvist til Neurolog, rigtig mange med piskesmæld har ud over smerter, problemer med hukommelse, koncentration, synsforstyrrelser, støjoverfølsom og et hav af andre symptomer.

Kommunen kan kun forholde sig præcis til, hvad lægerne siger og hvad sygedagpengeloven siger. Og med en erklæring om langsom tilbagevending til arbejde, er der ikke grobund (endnu) for en afklaring.

Prøv også whiplashforeningen (kan googles) og du vil se, at piskesmæld/whiplashskadet er svære sager for en kommune, medmindre lægerne kan erklære tilstanden varig og uden behandlingsmuligheder.

Sidst redigeret af Ingrid; 15-10-2011 kl. 06:40.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad er forskellen på en § 17 og § 17.2 ? mookmik Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 13-04-2013 18:50
Hvad er forskellen MLT Alt det andet 5 14-11-2012 14:44
hvad er forskellen kandelsdorff Alt det andet 4 25-01-2011 01:55
Hvad er forskellen? bellochrisalou Spørgsmål ang fleksjob 11 02-03-2009 00:21
hvad er forskellen på.... jomfruen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 28-11-2008 14:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension