K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-04-2018, 16:16   #1
MilleM
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2014
Indlæg: 14
Styrke: 11
MilleM er ny på vejen
Helligdage og ekstra fridag

Hvis man som månedslønnet fleksjobber altid arbejder i butik mandag, tirsdag(eller lørdag) og onsdag - samlet 10 timer ugentligt = 6 effektive. (Butikken har ingen overenskomst)

Spørgsmål 1:
Har man så ret til en ekstra fridag i uger med helligdage der ligger på mandage eller fredage? Eller går man bare "glip" af at mærke til de ekstra fridage, fordi at man jo allerede har fri på de ugedage, hvor de er placeret??

Spørgsmål 2:
Har arbejdsgiver lov at kræve at man kommer på arbejde mandag eller fredag, hvis helligdagen ligger på en torsdag (hvor man jo normalt arbejder)?


Ansættelseskontrakten siger intet om dette. Jeg er ikke i fagforening.

Jeg håber at jeg fik formuleret mine spørgsmål, så meningen forståes

Sidst redigeret af MilleM; 17-04-2018 kl. 16:18.
MilleM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2018, 10:48   #2
MilleM
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2014
Indlæg: 14
Styrke: 11
MilleM er ny på vejen
Ingen der kan hjælpe??
MilleM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2018, 12:08   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Tror problemet med manglende svar er fordi det normalt netop er den slags, en fagforening hjælper med
Men denne del: "Spørgsmål 1:
Har man så ret til en ekstra fridag i uger med helligdage der ligger på mandage eller fredage? Eller går man bare "glip" af at mærke til de ekstra fridage, fordi at man jo allerede har fri på de ugedage, hvor de er placeret??"

Altså jeg arbejder f.eks. tirsdage og torsdage.
En helligdag en fredag ville ikke give mig ret til at tage fri en tirsdag eller torsdag.
Jeg kan heller ikke se hvorfor det skulle det.
Folk der arbejder fuld tid, mandag til fredag, får jo heller ikke en fridag, fordi der har været en helligdag en søndag

Og husk, dem der arbejder fuld tid, hvis de ikke skal på arbejde en dag pga en helligdag, så får de jo som udgangspunkt heller ikke løn for den dag.
Her er vi som fleksjobbere heldige (i hvert fald ny ordning), at vores flekslønstilskud ikke bliver mindre, fordi der er en helligdag en dag vi ikke arbejder

I uge 19 er der en helligdag en torsdag, hvor jeg normalt arbejder. Jeg har selv tilbud arbejdsgiver, at arbejde en anden dag den uge. Vi har ikke lige fået snakket nærmere om det endnu, men han er meget large, så det lød lidt på ham som om, at det synes han ikke jeg behøver.

Den 24. april skal jeg til netværk for fleksjobbere i min fagforening (HK), jeg kan evt prøve at vende spørgsmålet med dem der?
Evt hvad de andre har oplevet, hvad HK's holdning er og den slags.
Men hvis HK siger at det er overenskomsten der sætter reglerne, så hjælper det jo ikke dig så meget, hvis du ikke er under en overenskomst
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2018, 12:40   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ang om man får løn på en helligdag som falder på en dag man normalt ville have arbejdet på kommer helt an på ens ansættelsesforhold og ikke som mistymiss skriver at man som udgangspunkt ikke får løn for den dag

Er man månedslønnet har man som udgangspunkt fuldlønsordning og få sin fulde månedslønnselv om der falder ekstra fridag på helligdage

Er man ansat som funktionær er det det samme, nemlig fri med fuld løn

En del overenskomster har en sh- konto eller fritvalgs lønkonto hvor der sættes 4 % til side til betaling af hellgdage og som dækker fri på fridage. Dette burde stå nederst på ens lønseddel hvis man er dækket af en sådan ordning
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2018, 12:47   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Ang om man får løn på en helligdag som falder på en dag man normalt ville have arbejdet på kommer helt an på ens ansættelsesforhold og ikke som mistymiss skriver at man som udgangspunkt ikke får løn for den dag

Er man månedslønnet har man som udgangspunkt fuldlønsordning og få sin fulde månedslønnselv om der falder ekstra fridag på helligdage

Er man ansat som funktionær er det det samme, nemlig fri med fuld løn

En del overenskomster har en sh- konto eller fritvalgs lønkonto hvor der sættes 4 % til side til betaling af hellgdage og som dækker fri på fridage. Dette burde stå nederst på ens lønseddel hvis man er dækket af en sådan ordning
Mit "som udgangspunkt" var netop fordi jeg vidste, at der var undtagelser
Skolelærere har f.eks. en del helligdage og fridage, men så arbejder de tilgengæld 42 timer pr uge. Og ja, så er de så månedslønnet.
Så på den måde får de sådan set ikke løn for helligdage, da de arbejder de timer ekstra andre dage.
Og du nævner netop overenskomster. Hvilket jo kræver at man er omfatte af sådan en
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2018, 13:13   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Men kun meget få faggrupper der skal arbejde timerne ind på andre tidspunkter, der er ikke normen, der er vis ikke mange andre end undervisere som arbejder med en højere arbejdstid som udelukkende skyldes deres elevers/studerendes ferier, for andre fagrupper regnes det ikke ind i årsnomnen eller skal arbejdes ind på anden måde
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2018, 13:41   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Men kun meget få faggrupper der skal arbejde timerne ind på andre tidspunkter, der er ikke normen, der er vis ikke mange andre end undervisere som arbejder med en højere arbejdstid som udelukkende skyldes deres elevers/studerendes ferier, for andre fagrupper regnes det ikke ind i årsnomnen eller skal arbejdes ind på anden måde
Så hvordan skal trådstarter forholde sig, når vedkommende ikke står i en fagforening, og derfor (gætter jeg på) ikke er omfattet af en overenskomst?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2018, 13:47   #8
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Tjekke sin lønseddel om vedkommende er omfattet af en sh konto eller fritvalgskonto eller endnu bedre blive medlem af en fagforening for ikke at blive snydt
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2018, 15:08   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
De fleste er nok ansat sådan at de arbejder de dage de er sat til, hellligdage eller ej
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2018, 14:04   #10
MilleM
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2014
Indlæg: 14
Styrke: 11
MilleM er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Tror problemet med manglende svar er fordi det normalt netop er den slags, en fagforening hjælper med
Men denne del: "Spørgsmål 1:
Har man så ret til en ekstra fridag i uger med helligdage der ligger på mandage eller fredage? Eller går man bare "glip" af at mærke til de ekstra fridage, fordi at man jo allerede har fri på de ugedage, hvor de er placeret??"

Altså jeg arbejder f.eks. tirsdage og torsdage.
En helligdag en fredag ville ikke give mig ret til at tage fri en tirsdag eller torsdag.
Jeg kan heller ikke se hvorfor det skulle det.
Folk der arbejder fuld tid, mandag til fredag, får jo heller ikke en fridag, fordi der har været en helligdag en søndag

Og husk, dem der arbejder fuld tid, hvis de ikke skal på arbejde en dag pga en helligdag, så får de jo som udgangspunkt heller ikke løn for den dag.
Her er vi som fleksjobbere heldige (i hvert fald ny ordning), at vores flekslønstilskud ikke bliver mindre, fordi der er en helligdag en dag vi ikke arbejder

I uge 19 er der en helligdag en torsdag, hvor jeg normalt arbejder. Jeg har selv tilbud arbejdsgiver, at arbejde en anden dag den uge. Vi har ikke lige fået snakket nærmere om det endnu, men han er meget large, så det lød lidt på ham som om, at det synes han ikke jeg behøver.

Den 24. april skal jeg til netværk for fleksjobbere i min fagforening (HK), jeg kan evt prøve at vende spørgsmålet med dem der?
Evt hvad de andre har oplevet, hvad HK's holdning er og den slags.
Men hvis HK siger at det er overenskomsten der sætter reglerne, så hjælper det jo ikke dig så meget, hvis du ikke er under en overenskomst
Ja, tak. Det må du meget gerne spørge ind til det det møde
MilleM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension