K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-12-2015, 16:49   #1
heltinde
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2010
Lokation: Århus
Alder: 58
Indlæg: 47
Styrke: 14
heltinde er ny på vejen
Erfaringer med fagforeninger?

Hejsa

Jeg er førtidspensionist og stadig medlem af HK. Forleden spurgte jeg dem, om de kunne være interesserede i at tiltrække nye (arbejdende) medlemmer ved at love, at disse ville få hjælp i en evt. kamp med kommunen i forb. med sygdom og udløb af sygedagpenge.

Jeg spurgte også, om HK kunne tænkes at hjælpe i forb. med meningsløse ressourceforløb og urimelig nægtelse af førtidspension.

Er I nogen herinde der har oplevet at få hjælp af deres fagforening? I givet fald hvordan?

Jeg er inviteret til møde med HK pga. mit brev og vil gerne være så velforberedt som muligt. Det er mit håb, at nogen herinde kan fortælle om deres erfaringer.

På forhånd tak.
Mvh. Lise
__________________
Førtidspensionist før 2003
heltinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2015, 17:21   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
ved Bupl, fik jeg tilbudt at de kunne tage med til møderne på jobcenteret ligesom deres juridiske afdeling kørte min arbejdsskadesag

Kender en jurist som har arbejdet inden for fagbevægelsen med at hjælpe medlemmerne i jobcentersager fx. sygedagpengesager - så der er fagforeninger der hjælper deres medlemmer

Hvad får dig til at tro at HK ikke hjælper i de sager, hvor de kan hjælpe inden for lovgivningen?
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2015, 17:39   #3
heltinde
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2010
Lokation: Århus
Alder: 58
Indlæg: 47
Styrke: 14
heltinde er ny på vejen
Hej gisne

Mange tak for dit svar.
Det glæder mig, at BUPL var dig så behjælpelig

Jeg har tidligere hjulpet en nabo med noget pokkers bøvl med kommunen (der decideret snød hende). Vi bad HK om hjælp i form af en bisidder, men det blev ikke til noget. Vi havde også brug for hjælp til at tolke lovene, men måtte selv rode med det.

Min pointe er, at fagforeninger i højere grad kan tiltrække medlemmer i disse utrygge tider, hvis de tydeligt tilbyder det - og selvfølgelig har ansatte, der er rustet til at gå ind i sagerne.

Jeg er som sagt selv medlem af HK og har aldrig hørt, at de hjælper deres 'truede' medlemmer.

Jeg er fortsat interesseret i at høre om gode erfaringer - uanset fagforening!
__________________
Førtidspensionist før 2003
heltinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2015, 19:51   #4
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Tror der er meget forskel på de forskellige fagforeninger selv indenfor samme fagforening.
Tror det har noget at gøre med hvor de ligger henne i landet og hvor mange medlemmer de har.
Foa har jeg intet godt at sige om, da jeg havde min arbejdsskade i tidernes morgen, sagde de vend tilbage, når din sag er færdig. Bupl var både og.
Socialpædagogisk fagf. Er nok den jeg har fået størst og bedst hjælp af, selvom det faktisk var foa der skulle have hjulpet mig.
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2015, 08:36   #5
heltinde
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2010
Lokation: Århus
Alder: 58
Indlæg: 47
Styrke: 14
heltinde er ny på vejen
Hej futtefreja

Mange tak for dit input.

Jeg fornemmer også, at der er forskel på fagforeninger. Derfor tænker jeg også, at det ville være kanon, hvis en fagforening profilerede sig på at være der for deres medlemmer, når man f.eks. skal slås med kommunen. I dag kræver det jo nærmest advokatbistand ikke at blive tromlet flad/snydt for sine rettigheder.

Jeg synes, at der mangler tryghed. Mon ikke fagforeninger ville få flere medlemmer, hvis de annoncerede med hjælp til de mennesker, der f.eks. opslides/kommer til skade/invalideres af mobning/udvikler depression pga. stress mv.?
Med medlemmer mener jeg medarbejdere, der på sigt kan få brug for hjælp.

Mvh. Lise
__________________
Førtidspensionist før 2003
heltinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2015, 10:05   #6
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
Tilbud varierer

De forskellige fagforeninger, har lokalafdelinger, der er suveræne, i forhold til hvad de kan afse personale til.

Jeg har som faglig konsulent i en fagforening, gennem 20 + år, været beskæftiget med, at sikre sygemeldte, fyrede medlemmers fortsatte forsørgelse, i form af fx revalidering, fleksjob eller førtidspension.

Opgaven kræver uddannelse og en rimelig social indignation, for at man kan hjælpe medlemmerne.
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2015, 10:12   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Fik hjælp både juridisk og i retten af SL.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2015, 10:41   #8
Tristan .
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2015
Indlæg: 127
Styrke: 0
Tristan . er ny på vejen
Jeg var medlem af Krifa, og havde været det i 27 år.

Da jeg så sidste år fik en arbejdsskade, ville de på ingen måde hjælpe mig. De mente jeg var selvstændig . Min mand har taxi firma, og der kan kun være en ejer.

Skiftede så fagforening og de hjalp mig næsten omgående. Min sag skulle lige forbi chefen, det tog kun 2 dage. Var fordi man normalt skulle være medlem i 2 md. inden de hjalp og at min arbejdsskade sag var anmeldt.

Men det er en kæmpe hjælp at have en jurist til min arbejdsskade sag og en sagsbehandler der kan hjælpe med kommunen.
Tristan . er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2015, 20:28   #9
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
fagforeninger

Fik fantastisk hjælp af LFS til arbejdsskadesag. Da fleksjobbet var i hus var det HK, og her fik jeg en lang næse, da jeg bad om hjælp. De havde en og kun en medarbejder i hovedafdelingen, der skulle vide noget om rettigheder og pligter vedr. fleksjob. Han vidste intet, og var helt uinteresseret. Tankevækkende, at så stor en fagforening, er så dårlig til at beholde medlemmer. I øvrigt meget dyr.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2015, 11:14   #10
heltinde
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2010
Lokation: Århus
Alder: 58
Indlæg: 47
Styrke: 14
heltinde er ny på vejen
Undskyld min langsommelige svartid!

@ Kisser1
Dejligt, at du er 'one of the good guys'
Jeg forestiller mig såmænd også, at det er ret ressourcekrævende - specielt nu, hvor behovet vokser og vokser.
Specielt tak for den med social indignation - det må være en god drivkraft.

@ popiae
Godt at vide, at SL er der for deres medlemmer, når behovet bliver enormt.

@ Tristan
Du bekræfter min fordom om Krifa, desværre. Gid nogle flere vidste noget om din dårlige erfaring! Må jeg spørge, hvad det var for en fagforening, du skiftede til?

@ vasen
Atter en positiv oplevelse med en fagforening, i dette tilfælde LFS. Men skuffende med HK. Det overrasker mig på ingen måde. At HK vil snakke med mig nu tyder dog på, at de overvejer at ændre stil. Jeg vil i hvert fald gøre mit for at få dem til at tænke sig om!

1000 tak for jeres gode svar!
__________________
Førtidspensionist før 2003
heltinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension