K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-11-2011, 21:13   #41
Torben
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 30
Styrke: 13
Torben er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af kisser72 Se meddelelser
Nu er det så jeg tænker lidt (måske ikke helt i denne tråd tilhørende) alle snakker om arbejdsevnemetoden, men har hørt fra en socialrådgiver, at der også er funktionsevne. Hvor er det, der bliver taget hensyn til det???

Op med hovedet Torben. Når du har haft det i 1 1/2 år og du skal til neurolog, ser din sag ikke helt tosset ud, men kommer jo desværre også an på hvilken sb man kommer til

Tak for dine tanker :-)

Håber virkelig mødet imorgen kommer med et positivt resultat.

Jeg har fået et brev fra SB i dag med en blank skabelon til RP, hvor hun beder mig om at udfylde den inden mødet (som er imorgen!).

Det synes jeg er for meget forlangt at jeg skal lave den med alt det besvær jeg har i forevejen! Kan han forlange det uden videre?

Og nu hvor jeg har modtaget den.... er der noget specielt jeg (ikke) skal skrive på så det skader/gavner min sag?

Endnu en gang tak til alle for de gode råd
Torben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2011, 21:52   #42
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af kisser72 Se meddelelser
Nu er det så jeg tænker lidt (måske ikke helt i denne tråd tilhørende) alle snakker om arbejdsevnemetoden, men har hørt fra en socialrådgiver, at der også er funktionsevne. Hvor er det, der bliver taget hensyn til det???

Op med hovedet Torben. Når du har haft det i 1 1/2 år og du skal til neurolog, ser din sag ikke helt tosset ud, men kommer jo desværre også an på hvilken sb man kommer til
Det hedder arbejdsevne/erhvervsevne når man taler om arbejdsmarkedet, det vil sige ved vurderinger til revalidering, fleksjob eller førtidspension.

Funktionsevne er når man kigger på handicap sager, som grundlag for tildeling af handicapkompenserende ydelser efter servicelovens bestemmelse

se her:
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2011, 21:57   #43
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Torben Se meddelelser
Tak for dine tanker :-)

Håber virkelig mødet imorgen kommer med et positivt resultat.

Jeg har fået et brev fra SB i dag med en blank skabelon til RP, hvor hun beder mig om at udfylde den inden mødet (som er imorgen!).

Det synes jeg er for meget forlangt at jeg skal lave den med alt det besvær jeg har i forevejen! Kan han forlange det uden videre?

Og nu hvor jeg har modtaget den.... er der noget specielt jeg (ikke) skal skrive på så det skader/gavner min sag?

Endnu en gang tak til alle for de gode råd
Generelt set skal borgeren (dig i dette tilfælde) i det omfang det er muligt deltage i arbejdet med ressourceprofilen, men at kun give dig knap en dag til det er lige svagt nok!

Jeg gav, hvis jeg vurderede at min borger kunne klare det, altid en blank ressourceprofil med (dvs. mailede den oftest). Det er et godt værktøj når man bruger det løbende, og det kan sætte lidt tanker igang ved både borgeren og sagsbehandleren.

Du skal huske at være ærlig når du skriver den. Og du vil ikke få noget ud af at evt. klage over sagsbehandlingen i selve ressourceprofilen, det skal du gøre "ved siden af"...

er der specifikke punkter du er i tvivl om, så skriv dem her i tråden, så skal jeg prøve at vejlede...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2011, 22:11   #44
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Hey Ricky

Ressourceprofil = samtaleskema med de 12 punkter???

Maja
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2011, 22:23   #45
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maja44 Se meddelelser
Hey Ricky

Ressourceprofil = samtaleskema med de 12 punkter???

Maja
Ja, du kan godt kalde det et samtale skema.. Men kan ikke sammenlignes helt med det man bruger til §100 ansøgninger i serviceloven, men der er mange lighedspunkter

Fik du forresten set at hjemmesiden nu er oppe at køre Maja44 ;-)

Jeg fik godkendt en overskuelig version af lederne og juristerne, da jeg sad i sygedagpenge, hvis der er nogen der ønsker det, så mailer jeg den gerne...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK

Sidst redigeret af Ricky M.; 21-11-2011 kl. 22:32.
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 20:20   #46
Torben
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 30
Styrke: 13
Torben er ny på vejen
Varighed - Festen er forbi!

Kære alle K10 ére!

Jeg havde langt om længe fået genoptaget min sag efter den landede som en klage hos jobcenterchefen.

SB genoptog sagen og 'vidersendte' mig til et praktikophold i 4 uger med henblik på afprøve fremtidig beskæftigelse i løn-job.

Da min sag har været syltet i knap et halvt år løber jeg snart ind i varighedsbegrænsningen når praktikken slutter om 2 uger. Jeg føler mig egentlig ikke uddredt med min arbejdsevne og har en fornemmelse af at jeg igen bliver smidt af vognen om 2 ugers tid når varigheden indtræder

der er endnu ikke lavet nogen RP.... den skal vi for først gang gennemgå på tirsdag i næste uge.

Jeg snakkede med SB igår hvor han spurgte om hvordan det gik på praktikken hvor jeg fortalte at jeg efter en 5 timers dag er fuldstændig smadret når jeg kommer hjem og ikke laver andet end at slappe af og sove for at være klar til arbejdet næste dag. Fortalte også at jeg havde det svært på arbejdet med svære smerter hvor jeg var nødsaget til at tage en morfar for ikke at falde sammen.

Jeg har så med praktikpladsen aftalt en ugentlig fridag så jeg kan slappe af og være mere oplagt i min arbejdsfunktion resten af ugen.

Jeg spurgte SB om mine forlængelsesmuligheder når varighed indtræder hvor han siger at en forlængelse sker når man skal vurdere om en borger skal visiteres til pension, eller fleks.... men at han overhovede ikke på nogen måde ser det som en mulighed i mit tilfælde.

Nu ligner jeg et stort spørgsmålstegn

Har tidligere været hos en Reumatolog som tilrådte en langtsom opstart pga. mine smerter i ryggen.

.....
Nu har jeg tabt tråden.... Kan ikke lige huske hvad jeg ville spørge Jer om.

Beklager mit krænglede og mærkelige indlæg, men er der nogen der har nogle råd til mig?

Prøver om jeg kan komme på hvad det var jeg var igang med at skrive.

Mvh.
Torben
Torben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 21:50   #47
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Torben Se meddelelser
.....
Nu har jeg tabt tråden.... Kan ikke lige huske hvad jeg ville spørge Jer om.
Det har vi vist allesammen prøvet.

hvis du ikke har skrevet dagbog i forb. med din praktik, så synes jeg, at du skal skynde dig, at gøre det i den sidste del.

Jeg brugte denne model: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2012, 20:28   #48
Torben
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 30
Styrke: 13
Torben er ny på vejen
Varighed - Festen er forbi!

Så prøver vi igen :-)

Jeg skynder mig at skrive det jeg er tvivl om så jeg ikke glemmer det igen. Det kan virke kludret, men prøver at gøre det overskueligt.

Jeg har nu snart været sygemeldt i 52 uger hvorfor jeg løber ind i den berømte varighed. Kommunen har under min sygemeldning ikke kommet med nogen foreslag til at jeg kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet før end til for 4 uger siden. (8 uger før varighed).

Her har man etableret en virksomhedspraktik på 5 uger. I kontrakten står der at denne er etableveret "med henblik på at finde ressourcer og barriere for den sygemeldte".

Jeg har nu været i praktik i lidt over 2 uger og skrevet dagbog for hver dag, men en smerteskala som beskriver mine smerter.

Jeg kan føle på mig selv at det er pænt hårdt for mig med mit piskesmæld at fungere i en stilling uden at have supervision næsten hele tiden. SB mener at dette skyldes at jeg ikke har været aktiv i en længere periode og at det kræver tilvenning. Han vurdere at jeg kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, evt. på nedsat tid ?! ?! ?! ?! ?!

hvor finder man en beskæftigelse på nedsat tid hvor man har et forsørgelsesgrundlag? eller er det mig som har misforstået noget?

SB mener ikke at der er nogen forlængelses muligheder i mit tilfælde og at han ikke skønner at jeg kunne være berettiget til Fleksjob.

Kommunen lægekonsulent har vurderet at jeg "fra en bred vurdering" kan raskmeldes senest når varighed indtræder, og dermed ikke forlænges.

Jeg er tilkendt en stor sum erstatning efter mit uheld, hvorfor jeg ikke er berettiget til kontanthjælp.

hvordan kommer jeg videre i mit forløb? det er som om jeg bliver sparket ud i den store verden uden at jeg egentlig har noget forsørgelsesgrundlag?

Der er lavet ressourceprofil, men er endnu ikke partshørt... den kommer nok meget snart.


I må undskylde mit rodede inlæg som er en reaktion på at jeg er meget fustreret og ikke kan finde hoved eller hale i noget som helst lige nu

Venligst'
Torben
Torben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2012, 23:16   #49
Sniffe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Indlæg: 133
Styrke: 13
Sniffe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Torben Se meddelelser
Så prøver vi igen :-)

Jeg skynder mig at skrive det jeg er tvivl om så jeg ikke glemmer det igen. Det kan virke kludret, men prøver at gøre det overskueligt.

Jeg har nu snart været sygemeldt i 52 uger hvorfor jeg løber ind i den berømte varighed. Kommunen har under min sygemeldning ikke kommet med nogen foreslag til at jeg kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet før end til for 4 uger siden. (8 uger før varighed).

Her har man etableret en virksomhedspraktik på 5 uger. I kontrakten står der at denne er etableveret "med henblik på at finde ressourcer og barriere for den sygemeldte".

Jeg har nu været i praktik i lidt over 2 uger og skrevet dagbog for hver dag, men en smerteskala som beskriver mine smerter.

Jeg kan føle på mig selv at det er pænt hårdt for mig med mit piskesmæld at fungere i en stilling uden at have supervision næsten hele tiden. SB mener at dette skyldes at jeg ikke har været aktiv i en længere periode og at det kræver tilvenning. Han vurdere at jeg kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, evt. på nedsat tid ?! ?! ?! ?! ?!

hvor finder man en beskæftigelse på nedsat tid hvor man har et forsørgelsesgrundlag? eller er det mig som har misforstået noget?

SB mener ikke at der er nogen forlængelses muligheder i mit tilfælde og at han ikke skønner at jeg kunne være berettiget til Fleksjob.

Kommunen lægekonsulent har vurderet at jeg "fra en bred vurdering" kan raskmeldes senest når varighed indtræder, og dermed ikke forlænges.

Jeg er tilkendt en stor sum erstatning efter mit uheld, hvorfor jeg ikke er berettiget til kontanthjælp.

hvordan kommer jeg videre i mit forløb? det er som om jeg bliver sparket ud i den store verden uden at jeg egentlig har noget forsørgelsesgrundlag?

Der er lavet ressourceprofil, men er endnu ikke partshørt... den kommer nok meget snart.


I må undskylde mit rodede inlæg som er en reaktion på at jeg er meget fustreret og ikke kan finde hoved eller hale i noget som helst lige nu

Venligst'
Torben
Hej Torben.
Det er klart at du er forvirret og stresset, og dermed også har problemer med koncentrationen. Det er en naturlig følge af både smerter og usikkerhed om din fremtid.

Før Kommunen må stoppe et erhvervsrettet forløb, skal de vurdere hvad der videre skal ske i sagen.
Så det der nu vil ske, hvis alt går rigtigt til, er at du vil få en skriftlig afgørelse om, hvad den videre plan er.

Du vil have mulighed for at anke afgørelsen, men nu skal du jo lige modtage den først.

Et godt råd fra mig: Sæt dig ind i Sygedagpengeloven og arbejdsevnemetoden.

http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=135357
Sniffe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 22:03   #50
Torben
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 30
Styrke: 13
Torben er ny på vejen
Hjælp til Partshøring

Hej igen alle K10´ere!

Jeg står nu over for varighedsreglen hvor sb samtidig vurdere at jeg nu efter varigheden kan "stå fuldt til rådighed" for arbejdsmarkedet med evt. skånehensyn der måtte være.


For at gøre en lang historie kort, kommer her en opsumering af hele min sag:

Jeg kommer for et trafikuheld og bliver en den forbindelse sygemeldt og får sygedagpenge.

Efter 3 måneders tids-spild i et optræningsprogram gennem JC, får jeg en afgørelse hvor jeg stod til at blive raskmeldt.

Klager over afgørelsen. Klagen bliver syltet i 6 måneder hvorefter sagen bliver genoptagt uden at ryge til BAN, hvilket vil sige at kommunen selv ændre deres afgørelse.

I mellem tiden har jeg været hos en reumatolog og fået diagnosen "whiplash" - også kaldet piskesmæld efter et trafikuheld og vurderes "ikke fuld arbejdsdygtig"

SB henviser mig til en arbejdsmediciner som svare på spørgsmål SB har stillet, bla.

"vurderes tilstanden varig?" .
Her står svaret "sandsynligvis ikke"

"kan borgeren stå til rådighed for arbejdsmarkedet"
svaret "ja, men på nedsat tid"

"skånehensyn?"
ikke rygbelastende erhverv


Egen læge har udtalt at jeg er i behandling med smertestillende, og at man kan forvente yderligere sygdom ved forværing.

disse udtalelser og lægelige dokumenter er indsat i min ressourceprofil.

Er herefter sendt i virksomhedspraktik. Timetallet sat til 25t/ugen, hvilket ikke var realistisk, og blev sat ned til 20timer. på disse 20 timer har jeg effektive timer på 12-15 timer om ugen, og hvor jeg så med dette time antal ikke på nogen måde kan fungere i hjemmet. Skal hvile, og sove, og øge medicinen. Kan ikke foretage mig noget som helst pga. smerter.

Praktikken har været sat til 5 uger, og udløber samme dag som varigheden indtræder.

Nu har jeg fået et brev om partshøring hvor der "påtænkes" en raskmelding.

SB vurdere at jeg ud fra de lægelige udtalelser kan stå til rådighed på evt. nedsat tid, og at min lidelse ikke er varig. Dermed farvel og tak.

SB har i partføring anført at forlængelses mulighederne ikke er tilstede, da jeg ikke venter på lægelig behandling som kan "gøre mig rask" inden for 2x52 uger, og revalidering/fleksjob afklaring ikke er aktuel da min lidelse ikke er varigt.

Jeg står nu på bar bund og ved ikke hvad jeg skal stille op.... er ikke parat til arbejdsmarkedet med min tilstand lige nu, og som man kan læse fra min dagbog i praktikken (denne er ikke med i RP, eller i partshøring?)

har ikke nogen fagforening som kan hjælpe mig
Torben er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad er forskellen på en § 17 og § 17.2 ? mookmik Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 13-04-2013 18:50
Hvad er forskellen MLT Alt det andet 5 14-11-2012 14:44
hvad er forskellen kandelsdorff Alt det andet 4 25-01-2011 01:55
Hvad er forskellen? bellochrisalou Spørgsmål ang fleksjob 11 02-03-2009 00:21
hvad er forskellen på.... jomfruen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 28-11-2008 14:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension