K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-01-2012, 13:20   #101
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Hej Sniffe,

ja det kan godt være, jeg forventer ihvertfald ikke noget.

Det var bare fordi hende på ydelseskontoret i sin tid sagde, at jeg ville komme tilbage på ledighedsydelse, hvis jeg fik medhold hos BAN...men det kan jo godt være, det kun var hvis BAN gav mig fleksjob med det samme.

Jeg har nemlig kun umiddelbart kunne finde afgørelser fra ankestyrelsen vedr. folk der har haft været på sygedagpenge hvor perioden har haft været udløbet da kommunen traf afgørelse.

Tror jeg sender en mail til nævnsformanden og hører ham ad, bare så jeg ved hvordan jeg står.

Men mange tak for dit svar
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2012, 14:14   #102
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Fandt dette her, men ved ikke rigtig om det kan bruges i mit tilfælde...synes bare jeg bliver mere forvirret af at kigge på nettet...

Citat:
Som hovedregel gælder det, at når en sag er blevet hjemvist til kommunen, sker der en fuldstændig ophævelse eller annullation af kommunens afgørelse (se evt. Ankestyrelsens vejledning om hjemvisning fra 2009). Det betyder eksempelvis i sager om frakendelse af merudgiftsydelser til børn og voksne, at kommunen straks skal genoptage udbetalingen af ydelserne med tilbagevirkende kraft fra det tidspunkt, hvor kommunen frakendte ydelserne. Og udbetalingen skal fortsætte, indtil kommunen har truffet ny afgørelse med sædvanlig klagevejledning i den hjemviste sag.
Fandt det på denne side http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...-hjemvisninger som også henviser til ankestyrelsens hjemmeside vedr. hjemvisning af sager.
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2012, 16:07   #103
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Hygeria, prøv at læse Østerbros seneste tråde.

Østerbro har netop ved hjemvisning fra BAN blevet tildelt flexbevilling med tilbagevirkende kraft... et lidt andet udgangspunkt (revalidering, kontanthjælp), men du kunne evt finde noget brugbart der...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 20:43   #104
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Mange tak Carmen, har prøvet at kigge lidt. Blev dog ikke så meget klogere hehe Men tak skal du ha
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 10:19   #105
Sniffe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Indlæg: 133
Styrke: 13
Sniffe er ny på vejen
Hej Hygeria.
Undskyld mit fravær et stykke tid.
Jeg har fundet denne principafgørelse: nr. 158-09 som også henviser til nr. D-2-08.
Du har ret. Det handler om ophør af sygedagpenge, men mon ikke det generelt er ophør af en erhvervsrettet foranstaltning?

Jeg kan ikke lige huske om du har fået lavet en ressourceprofil, men det handler vel også om at forbedre et beslutningsgrundlag.

Jeg håber dette kan hjælpe dig videre, og at alt ordner sig hen af vejen.
Sniffe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 19:30   #106
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Hej Sniffe

Det er helt iorden, kender det godt selv :-)

Jeg har fået lavet RP, var ikke den der var noget galt med som sådan, men der er nogle enkelte ting som kommunen ikke har taget sig godt nok af i min sag, og derfor BAN har hjemvist den.

Har været til møde på kommunen idag, og ikke engang der kunne jeg få et klart svar på, om jeg vender tilbage på ledighedsydelse eller hvad der skal ske. Rendte ind i min gamle sb og hun ville tage det op på deres møde her senere på ugen, for hun mente jeg skulle tilbage, selvom hun ikke kunne love noget.

Så nu få sat mig ned og prøve og tage mig sammen til at få skrevet til nævnsformanden, og hører ham ad hvordan jeg skal forholde mig til det her, for kan ikke få noget ordentligt svar nogle steder

Men mange tak for dig svar
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 20:13   #107
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
i min ankesag er flg principafgørelse anvendt.

stop af revalideringsydelse->kontanthjælp- ny afgørelse ->ledighedsydelse fra stop af revalidering
Status: Gældende Gældende 214-10

Principafgørelse om: fleksjob - kompetence - helhedsvurdering - erhvervsrettede foranstaltninger - sygedagpenge - ophør

Lov:
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område - lovbekendtgørelse nr. 1054 af 7. september 2010 - § 5 og § 7a


Resumé:
Den helhedsvurdering, et jobcenter foretog i forbindelse med ophør af en erhvervsrettet foranstaltning, indeholdt en selvstændig afgørelse, der kunne påklages til Beskæftigelsesankenævnet.

Jobcenteret traf afgørelse om at stoppe en borgers sygedagpenge. Samtidig tog jobcenteret stilling til, om der var behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage på arbejdsmarkedet. Borgerens retsstilling efter, at han ikke længere kunne få sygedagpenge, var afhængig af resultatet af jobcenterets helhedsvurdering. Der var derfor tale om en selvstændig afgørelse, som Beskæftigelsesankenævnet havde kompetence til at tage stilling til.



Note:Principafgørelserne P-17-99 og P-18-99 ophæves, da nærværende Principafgørelse træder i stedet for disse.



Afgørelse:
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har i møde truffet afgørelse i din sag om, hvorvidt Jobcentrets vurdering om, at der ikke var grundlag for visitation til fleksjob samtidig med standsningen af sygedagpenge, indeholder en selvstændig afgørelse om fleksjob, som nævnet havde kompetence til at behandle.

Resultatet er

• Beskæftigelsesankenævnet skal behandle din klage over, at Jobcenter A ikke har fundet grundlag for at give dig tilbud om fleksjob samtidig med standsningen af sygedagpenge.

Vi hjemviser således sagen til Beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen YY med henblik på at tage stilling til den helhedsvurdering, som Jobcenter A foretog, da udbetalingen af sygedagpenge ophørte.


Begrundelsen for afgørelsen

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg finder, at Beskæftigelsesankenævnet ikke havde hjemmel til at afvise at behandle klagen over, at Jobcentret ikke havde givet dig tilbud om fleksjob samtidig med, at det standsede udbetalingen af sygedagpenge.

Vi har lagt vægt på, at afgørelsen om standsning af sygedagpenge også omfatter en helhedsvurdering af, om der var grundlag for anden ydelse, herunder for tilbud om fleksjob. Det gælder, uanset at du ikke selv har søgt om ydelsen.

Beskæftigelsesankenævnet skal derfor vurdere, om kommunens helhedsvurdering efter retssikkerhedslovens § 7a er korrekt. Efter denne regel skal det vurderes, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet, herunder om der skal gives tilbud om revalidering, fleksjob eller eventuelt indstilles til påbegyndelse af sag om førtidspension.

Beskæftigelsesankenævnet skal således tage stilling til, om der var grundlag for anden ydelse, herunder ret til fleksjob, uanset at Jobcentret ikke har truffet udtrykkelig afgørelse om afslag på andre ydelser. Det afhænger af den sygemeldtes ønsker og øvrige konkrete oplysninger i sagen, hvorvidt der ved standsningen af sygedagpenge er anledning til at træffe udtrykkelig afgørelse om retten til specifikke ydelser.

Efter ophøret af sygedagpenge er din retsstilling afhængig af resultatet af Jobcenterets helhedsvurdering. Derfor er resultatet af helhedsvurderingen en afgørelse, du kan klage over.

Oplysninger i sagen

Vi har afgjort sagen på grundlag af:

• De oplysninger, som forelå da Beskæftigelsesankenævnet traf afgørelse i sagen

• Beskæftigelsesankenævnets afgørelse af 22. juli 2009
• Klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af 18. august 2009 og efterfølgende uddybende breve

• Beskæftigelsesankenævnets genvurdering

Jobcenter A traf den 27. januar 2009 afgørelse om ophør af sygedagpenge. Jobcentret har vurderet, at ingen af forlængelsesmulighederne i sygedagpengelovens § 27 kunne anvendes. Jobcentret har samtidig foretaget en vurdering af, om der var behov for yderligere initiativer, herunder revalidering, fleksjob og sag om førtidspension og kom frem til, at der ikke var behov herfor.

Jobcentret vejledte dig om at søge kommunen om kontanthjælp, hvis du ikke kunne opnå tilstrækkelig arbejdsindtægt eller arbejdsløshedsdagpenge.

X Forbund har klaget over kommunens afgørelse. Forbundet mener, at du er berettiget til fleksjob.

Beskæftigelsesankenævnet traf den 22. juli 2009 afgørelse om, at A Kommune havde ret til at standse dine sygedagpenge. Nævnet tilføjede til sin afgørelse om sygedagpengestop, at retssikkerhedslovens § 7a ikke indebærer, at kommunen alene af den grund skal træffe afgørelse om, hvorvidt du er berettiget til at blive visiteret til et fleksjob i forbindelse med dagpengeophøret. Kommunen kan ikke træffe afgørelse om afslag på fleksjob efter retssikkerhedslovens § 7a. Nævnet henviste til, at betingelserne for at blive visiteret til et fleksjob er reguleret i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Nævnet afviste derfor at forholde sig til, hvorvidt du er berettiget til et fleksjob på det foreliggende grundlag.

I klagen til Ankestyrelsen er det anført, at klagen ikke vedrører ophøret af sygedagpenge. Der er klaget over, at A kommune ikke finder dig berettiget til et fleksjob på det tidspunkt, hvor sygedagpengene ophører.

Beskæftigelsesankenævnet har ved genvurdering bemærket, at det fastholder sin afvisning af spørgsmålet om fleksjob, fordi det er uvist, om du har søgt om et fleksjob, og at A Kommune ikke kan træffe afgørelse om afslag på fleksjob efter retssikkerhedslovens § 7a.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 01:06   #108
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Mange tak for at ligge princip afgørelsen ind Østerbro :-)

Men når der står så meget, bliver jeg forvirret..har læst den igennem et par gange og kan stadig ikke helt finde ud af, om det er noget der kan bruges i mit tilfælde...føler mig lidt dum

Har du mulighed for at skære det lidt ud i pap for mig? Blev du sat over på en anden ydelse end kontanthjælp, efterr du havde anket og sagen blev hjemvist? Altså fordi at kommunen ikke havde gjort det rette i at stoppe dine sygedagpenge?

Undskyld hvis jeg spørger dumt, men skal nogle gange bare ha det skåret ud i sten, pap og papir
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 01:50   #109
Sniffe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Indlæg: 133
Styrke: 13
Sniffe er ny på vejen
Hej Hygeria
Som jeg forstår Østerbro, er det en principafgørelse hun har anvendt i en anke.
Den siger i essensen at: Kommunen/jobcentret skal anvende en helhedsvurdering i afgørelsen.
Jeg kender ikke østerbros´ historie og ved ikke om hun/han har fået svar på sin anke.
Håber det kunne hjælpe lidt
Sniffe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2012, 08:35   #110
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
ja og nej
det er den principafgørelse BAN har afgjort min ankesag efter.

jeg havde selv i anken fremført manglende plan §7a, manglende helhedssyn,rod og manglende brug af oplysninger fra sagen (mangelfuld ressourceprofil og udpluk i speciallægepapirer) og jeg havde selv henvist til A 38

jeg får stadig kontanthjælp fra 1 dag efter stop af revalideringsydelse- men det bliver nu ændret til ledighedsydelse med tilbagevirkende fra dag 1.

jeg har fået fleks indenfor eget fag og mange skånehensyn optil 9 timer pr uge

jeg håber at det kan hjælpe
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nu er min 'Job-blog' opdateret med indlæg nr. 29: 'En slags status' Jan Jakobsen Politik og Samfund 2 30-03-2013 18:32
Opdateret forside på Ankestyrelsens hjemmeside Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 11-11-2011 14:40
Opdateret udgave af "At skrive en afgørelse" Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 14-09-2011 11:10
Svendborg: på 5. år endnu ingen afklaring, trods Nævns afgørelse buster Politik og Samfund 0 09-04-2011 19:31
Kan jeg få opdateret min ressouce profil?? Litha Alt det andet 10 06-02-2009 00:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension