K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-01-2012, 03:07   #1
Sille81
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2011
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 54
Styrke: 13
Sille81 er ny på vejen
På kontanthjælp uden en afklaring

Så kom dagen, hvor jeg ikke længere kan modtage sygedagpenge Nå først om mig, jeg har kronisk dårlig ryg, kronisk bækkenløsning, hybermobilsyndrom og fibromyalgi.

Jeg kom på sygedagpenge den 7/7-09, var en kort overgang på revalideringsydelse og så tilbage på sygedagpengene. Jeg er en gang blevet forlænget pga manglende læge oplysninger ( efter deres mening )

Jeg kom på sygedagpenge, kom i en arbejdsprøvning på 10 måneder. Den blev så lang først fordi jeg skulle trappes laaansomt op, så tilbage på 15 timer, da jeg bare ikke kunne holde til det. Så gik jeg så der på 15 timer i flere måneder, da de håbede på en operation. Det blev så afvist, da det ikke kunne hjælpe. Skal lige sige at jeg stoppede inden, da jeg ikke kunne møde stabilt til de 15 timer om ugen, og de mente så det var ok at stoppe, da de den gang regnede med den operation. Der stoppede jeg den 13/1-10.

Siden har jeg været til en special undersøgelse, det var så der jeg fik de to sidste diagnoser, og så skete der bare ikke mere! Kom til et møde hvor jeg selv bad om en ny arbejdsprøvning, men fik beskeden, nej det vil blive det samme og du vil bare ud og vise du ikke kan Øh nå, hvad gør man så lige. Blev så sendt til en anden socialrådgiver, med speciale i sygdagpenge sager der er over 52 uger. Fik så hende i dec 11, hun var klar på at der nu skal ske noget. Skønt tænkte jeg, endelig en der vil noget. Nåede bare ikke noget, da jeg skulle til møde med en læge fra klinik projektet. Hun skulle hjælpe med at finde muligheder til en ny arbejdsprøvning. Skulle også lige til møde på smertecenter Skørping.

Synd for dig, men nu kan vi ikke nå at afklare dig inden den 28/2-12 hvor dine sygedagpenge ophører. Det er noget surt, men har ikke flere forlængeles muligheder. De vil ikke forlænge efter flex og pension, og kan ikke få revalideringydels da de åbenbart heller ikke tror på fuld tid. Eller de skriver at jeg ikke gør det, men plejer jo ikke at stoppe dem. Nå endt jo så et sted midt imellem, og det hedder så åbenbart kontanthjælp. Jeg har snakket med min sagsbehandler i fagforening, og hun siger vi intet kan gøre
Sille81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 06:33   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Sille81,

Hvor er det vagt af din rådgiver i fagforeningen bare at give op og sige der ikke kan gøres noget. Spørgsmålet er om hun overhovedet har sat sig ind i mulighederne omkring forlængelse af dine sygedagpenge.

Vi skal nok vide noget mere for at kunne hjælpe dig, men det skal nok komme hen ad vejen.

Er du blevet varslet skriftligt omkring stop af sygedagpenge ? Man kalder også dette for partshøring og det skal iht. §7a ske senest 14 dage før stop af sdp. Her har du mulighed for at komme med indsigelser til stop af sdp. Sygedagpenge systemet er et meget snævert system og man skal ramme direkte på en af forlængelses mulighederne under §27 stk. 1 for at blive forlænget. Der er 7 muligheder for forlængelse og de lyder som flg.:

Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Du finder mange flere info. om sygedagpengestop på forsiden af K10: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Jeg kan forstå at du allerede er blevet forlænget een gang og dette sikkert iht. §27 stk.1 nr. 2 med en arbejdsprøvning som afklarende foranstaltning!?

Hvordan er det ellers gået med den lægelige udredning. Du skriver noget om operation og smertecenter mm.? Hvad siger lægerne omkring din funktionsevne (ikke din erhvervsevne) ? Skriver de nogle steder at du ALDRIG kommer tilbage på det ordinære arbejdsmarked? Er din(e) lidelse(r) staionær(e)?

Umiddelbart ligner du en kandidat til §27 stk. 1 nr. 4 for afklaring mod fleks eller pension, men det kommer an på dine helbredsmæssige papirer også. Måske bør der indhentes mere her inden luk af sdp. også, men det kommer vi nok frem til her på K10 Vi må lige vente til de andre står op også
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 13:12   #3
Sille81
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2011
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 54
Styrke: 13
Sille81 er ny på vejen
Hej enteneller

Det er helt rigtig at jeg i sin tid blev forlænget efter §27 stykke 2. Så det kan jeg åbenbart ikke blive igen. Jeg fik min partshøring igår og har kun indtil mandag kl 10 til at klag, ikke meget tid. Det der stå i forhold til jeg ikke kan blive forlænget er.
Stykke 1:
Det vurderes, at der skal iværksættes en praktik mhp at optræne silles funktionsniveau og oparbejde arbejdsmæssig stabilitet. Hvorvidt, der kan iværksættes revalidering mhp ordinær beskæftigelse er usikkert, idet Silles eget arbejdesmarkedsperspektiv er fleksjob.

Stykke 2:
Denne bestemmelse har været anvendt fra den 1/6-11 og længest til 28/2-12. Der er i perioden pågået helbredsmæssige udredning ved reumatolog sam via Smertecenter Skørping. Hvor behandling aktuelt er iværkesat. Der er fortsat behov for at få Silles arbejdsevne klargjort via virksomhedspraktik. Det vil ikke være muligt at gennemføre praktik, inden for tidsrammen for forlængelse efter denne bestemmelse.

Stykke 3:
Der er ikke iværksat behandling, som kan forventes at føre til, at Sille genoptager tidligere beskæftigelse indenfor 2*52 uger fra varighedsbegrænsninger indtræden.

Stykke4:
Der er behov for afklare arbejdsevne gennem ny virksomhedspraktik, inden det kan vurderes om Sille har varig begrænsning i arbejdsevnen, som udelukker odinær beskæftigelse. Der er fortsat behandlingsmuligheder, idet der pågår medicinjustering samt at der påbegyndes psykologisk samtaleforløb via Smertecentyer Skørping. Det er endnu uvist, hvilken indflydelse disse behandlingstiltag kan få på arbejdsevnen. Der vurderes således hverken grundlag for fleks eller pansion for nuværende.

Mht hvad lægerne skriver, kan jeg sige at egen læge fra start har sagt at det er urealistisk at jeg kommer over 15 timer. Den seneste special læge skrev, jeg havde et varigt skånebehov, lidelserne er stationær, med risiko for for væring. Min funktionsevne er aldrig blevet beskrevet.

Må indrømme jeg ikke helt forstå det de har skrevet til stykke 4, da det fra starten var klart, at min arbejdsevne ikke ville blive forbedret af jeg kom på smertecenter. Det har de også selv sagt, de håbede at den ville bringe mere stabilitet, ikke andet....

Sidst redigeret af Sille81; 13-01-2012 kl. 13:18.
Sille81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 13:34   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Jeg ville jo mene at man i det her tilfælde kunne overveje § 27 nr. 1, og så starte det som forrevalidering, og de erfaringer man så får her kan så bruges til en evt. indstilling til fleks, hvis det er der pilen peger hen. Og man kunne jo være heldig at man fandt frem til lige nøjagtig det der passer dig og dine skånehensyn.

Hvis det ligger fast fra starten at du IKKE kan komme meget højere end 15 timer om ugen, så er det nummer 4 som skal bruges, og du kan oplyse din sagsbehandler om, at man gerne bruge samme forlængelses grund flere gange....!
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 14:08   #5
Sniffe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Indlæg: 133
Styrke: 13
Sniffe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sille81 Se meddelelser

Det er helt rigtig at jeg i sin tid blev forlænget efter §27 stykke 2. Så det kan jeg åbenbart ikke blive igen. Jeg fik min partshøring igår og har kun indtil mandag kl 10 til at klag, ikke meget tid. Det der stå i forhold til jeg ikke kan blive forlænget er.
Stykke 1:
Det vurderes, at der skal iværksættes en praktik mhp at optræne silles funktionsniveau og oparbejde arbejdsmæssig stabilitet. Hvorvidt, der kan iværksættes revalidering mhp ordinær beskæftigelse er usikkert, idet Silles eget arbejdesmarkedsperspektiv er fleksjob.
Hej Sille81
For lige at hente mere tid til din anke, ville jeg bede om aktindsigt hvis jeg var dig. Også på det møde din sagsbehandler var til.

Du behøver bare at sende en mail, hvis du har din sagsbehandlers mailadresse.

Det virker også for mig, som om det er nr. 1 du skal gå efter.
Sniffe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 14:20   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
En dag til at udtale sig i forhold til at udtale sig på en partshøring, er i strid med principafgørelse F-5-01, som siger at 8 dage skal være normalen (der er en undtagelse, men den går på, at hvis det er en meget meget simpel sag, kan man gøre det på kortere tid)
Ombudsmanden bemærker her: "Ombudsmanden finder derfor, at tilsidesættelse af forvaltningslovens § 11, stk. 1, er en tilsidesættelse af en generel væsentlig retssikkerhedsgaranti. Hvis en sådan garanti tilsidesættes, svigtes en garanti for afgørelsens rigtighed, og der gælder derfor en formodning om, at afgørelsen er påvirket af fejlen og dermed ugyldig. Denne formodning kan i det enkelte tilfælde afkræftes, hvis det godtgøres, at manglen har været uden betydning i det konkrete tilfælde.

Så det skal du anføre!

Ydermere kan en aktindsigt IKKE skubbe en afgørelse, hvis denne afgørelse iflg. en given lov skal falde inden for en hvis dato (i dette tilfælde varighedsbegrænsningen).
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 16:18   #7
Sille81
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2011
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 54
Styrke: 13
Sille81 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
En dag til at udtale sig i forhold til at udtale sig på en partshøring, er i strid med principafgørelse F-5-01, som siger at 8 dage skal være normalen (der er en undtagelse, men den går på, at hvis det er en meget meget simpel sag, kan man gøre det på kortere tid)
Ombudsmanden bemærker her: "Ombudsmanden finder derfor, at tilsidesættelse af forvaltningslovens § 11, stk. 1, er en tilsidesættelse af en generel væsentlig retssikkerhedsgaranti. Hvis en sådan garanti tilsidesættes, svigtes en garanti for afgørelsens rigtighed, og der gælder derfor en formodning om, at afgørelsen er påvirket af fejlen og dermed ugyldig. Denne formodning kan i det enkelte tilfælde afkræftes, hvis det godtgøres, at manglen har været uden betydning i det konkrete tilfælde.

Så det skal du anføre!

Ydermere kan en aktindsigt IKKE skubbe en afgørelse, hvis denne afgørelse iflg. en given lov skal falde inden for en hvis dato (i dette tilfælde varighedsbegrænsningen).
Jeg har fuld aktindsigt, men der står jo ikke alt man snakker om på sådan et møde. De skrive ikke alt ned, så jeg kan ikke bevise det sort på hvidt. Bliver blot lidt forvirret da nogle oplysninger modstrider hinanden. Det er ok jeg starter en arbejdsprøvning med det samme, hvordan kan det hænge sammen hvis de tror min arbejdsevne kan forbedres via Smertecenter Skørping? Ender det så med at den arbejdsprøvning er ugyldig? Jeg er først færdig på smertecenteret om måske to år, da der er 4 slags forskellig medicin de vil prøve. Inden de er trappet op, og afprøvet i et par måneder, kan de jo ikke sige om det kunne hjælpe.

Ved godt jeg kan bede om længere tid, men da jeg ikke tror på jeg kan få forlænget mine sygedagpenge, hjælper det ikke meget. Så skal jeg bare vente det længere på at få ny socialrådgiver, og så sker der jo ingenting i mellem tiden. Jeg er bare så træt af alt den ventetid hvor intet sker!
Sille81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 16:27   #8
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sille81 Se meddelelser
Stykke 1:
Det vurderes, at der skal iværksættes en praktik mhp at optræne silles funktionsniveau og oparbejde arbejdsmæssig stabilitet. Hvorvidt, der kan iværksættes revalidering mhp ordinær beskæftigelse er usikkert
Men det er jo netop det en forrevalidering skal, så vidt jeg har forstået. Afklare hvorvidt en revalidering er vejen frem og/eller optræne arbejdsmæssig stabilitet......

Så meget mærkeligt de ikke mener den kan bruges, når de selv skriver, at det en forrevalidering kan, er det du har behov for.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fra ledighedsydelse til kontanthjælp efter 12 md uden arb. energizer Spørgsmål ang fleksjob 16 23-09-2013 21:28
Feriepenge til gode - på kontanthjælp i afklaring Whoppi Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 12 23-05-2013 20:18
At 'overleve' på kontanthjælp uden gældstiftelse Gekko Alt det andet 54 11-06-2012 10:06
FTP: uden kontanthjælp k222222v Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 14-02-2011 10:22
Kontanthjælp uden børn Annelarsen Dit og Dat 3 29-12-2008 18:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension