K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-12-2011, 19:41   #21
Sniffe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Indlæg: 133
Styrke: 13
Sniffe er ny på vejen
Hej Kio
Du/de skriver:

"Vi har under sagens behandling været i kontakt med praktiserende læge jf. bekendtgørelse nr 656 af 15/06/2011 om lov om retssikkerhed og administation på det sociale område §7a ...."

I bekentgørelse af lov om retsikkerhed §7a står der:

Erhvervsrettede foranstaltninger

§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.


Dvs. De stopper en erhvervsrettet foranstaltning.
1. grund til at anke.

Bekentgørelse af Lov om sygedagpenge §7:
Uarbejdsdygtighed

§ 7. Retten til sygedagpenge er betinget af, at en person er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Afgørelsen af, om en person anses for uarbejdsdygtig, sker på grundlag af en samlet vurdering af sygdommen og dens indvirkning på den sygemeldtes arbejdsevne.


Stk. 5. Sygedagpengene ophører helt eller delvis den dag, hvor lønmodtageren eller den selvstændige erhvervsdrivende er helt eller delvis arbejdsdygtig, uanset om den pågældende genoptager arbejdet eller raskmelder sig, jf. dog § 53, stk. 2. Sygedagpengene kan ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og kommunen efter anvendelse af arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension. Dog vil udbetalingen af sygedagpenge senest ophøre ved varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 eller 25, medmindre betingelserne for en forlængelse af sygedagpengeperioden efter §§ 27 eller 29 er opfyldt.

Dvs. Det kommer ikke så meget an på stationær tidspunktet, - egentlig er din "sygdom" ikke stationær, den kan vel kun blive værre - (vi snakker jo bl.a. om slidgigt, ikke sandt.)
Følg de §§ der er omtalt nederst i stk. 5 i sygedagpengeloven. Der har du nogle gode pejlemærker at gå efter.
2. grund til anke.

Så kommer der endnu et link:

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31034

Læs denne bekendtgørelse grundigt. Sorry, mere hjemmearbejde

Kan du følge mig?
Sniffe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2011, 21:38   #22
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sniffe Se meddelelser
Hej Kio
Du/de skriver:

"Vi har under sagens behandling været i kontakt med praktiserende læge jf. bekendtgørelse nr 656 af 15/06/2011 om lov om retssikkerhed og administation på det sociale område §7a ...."

I bekentgørelse af lov om retsikkerhed §7a står der:

Erhvervsrettede foranstaltninger

§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.


Dvs. De stopper en erhvervsrettet foranstaltning.
1. grund til at anke.
Hvordan skal begrebet "erhvervsrettet foranstaltning" forstås ?

Og hvordan skal min anke formuleres ?


Citat:
Oprindeligt indsendt af Sniffe Se meddelelser
Bekentgørelse af Lov om sygedagpenge §7:
Uarbejdsdygtighed

§ 7. Retten til sygedagpenge er betinget af, at en person er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Afgørelsen af, om en person anses for uarbejdsdygtig, sker på grundlag af en samlet vurdering af sygdommen og dens indvirkning på den sygemeldtes arbejdsevne.


Stk. 5. Sygedagpengene ophører helt eller delvis den dag, hvor lønmodtageren eller den selvstændige erhvervsdrivende er helt eller delvis arbejdsdygtig, uanset om den pågældende genoptager arbejdet eller raskmelder sig, jf. dog § 53, stk. 2. Sygedagpengene kan ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og kommunen efter anvendelse af arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension. Dog vil udbetalingen af sygedagpenge senest ophøre ved varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 eller 25, medmindre betingelserne for en forlængelse af sygedagpengeperioden efter §§ 27 eller 29 er opfyldt.

Dvs. Det kommer ikke så meget an på stationær tidspunktet, - egentlig er din "sygdom" ikke stationær, den kan vel kun blive værre - (vi snakker jo bl.a. om slidgigt, ikke sandt.)
Følg de §§ der er omtalt nederst i stk. 5 i sygedagpengeloven. Der har du nogle gode pejlemærker at gå efter.
2. grund til anke.

Ja, men hvordan skal det formuleres ?


Citat:
Oprindeligt indsendt af Sniffe Se meddelelser
Så kommer der endnu et link:

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31034

Læs denne bekendtgørelse grundigt. Sorry, mere hjemmearbejde

Kan du følge mig?
Nej desværre ikke, min viden inden for dette område er meget ringe.
Jeg er bare en simpel arbejdsmand uden nogen akademisk uddannelse

Når jeg læser inde på dit link om
"Bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af
arbejdsevne " bliver jeg efter 5-10 min fuldstændig "død" i hjernen. Den måde det er skrevet på virker meget uforståeligt og de henviser til flere og flere §, som man heller ikke kan forstå. Mange ord forstår jeg heller ikke betydningen af.

F.eks.
Vurdering af arbejdsevnen m.v.
§ 8. Kommunen vurderer borgerens arbejdsevne på grundlag af den samlede beskrivelse og vurdering af elementerne i ressourceprofilen, jf. §§ 6-7. Ved vurderingen af arbejdsevnen skal ressourceprofilens elementer omsættes til konkrete jobfunktioner, der skal findes i et rimeligt omfang på arbejdsmarkedet.

§ 6. Som redskab til og ramme for en beskrivelse og vurdering af borgerens ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer i forhold til at kunne indgå i jobfunktioner på arbejdsmarkedet udarbejdes en ressourceprofil.

Der står intet om arbejdsevnemetoden.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2011, 21:40   #23
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
1.
betyder det så at de har ringet til min læge, og spurgt har telefonisk, og at han så har sagt til dem at jeg kan tage arbejde som chauffør ?
Må de godt det telefonisk ?
Skal det ikke være skriftligt ?

Nej, der er ingen lrav om kontakt måden, men jeg tør vædde en is til sommer om at det er sket skriftligt

2.
Min tilstand er stationær, og kommunen har ikke efter anvendt arbejdsevnemetoden med mig for at finde ud af om jeg er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension?

Den skal anvendes, som minimum i form af en OPDATERET ressourceprofil, som du skal have en mulighed for at kommentere (Her er klagepunkt nr. 1.)


3.
Hvordan kan jeg få en ressourceprofil gennemtvunget gennem arbejdsevne metoden, hvis jeg ikke må raskmelde mig på jobnet.dk ?
Den kan kun gennetvinges ved at du klager! Det har intet med jobnet.dk at gøre,

Hvordan skal jeg forholde mig til A-kassen der i dag siger at jeg SKAL raskmelde mig senest man d 2 jan 2012, hvis jeg skal få dagpenge ?
Man kan uden problemer raskmelde sig med skånehensyn, i dit tilfælde skånehensyn som siger at du ikke kan tage chauffør arbejde f.eks. Du skal dog være opmærksom på at A-kassen kan vælge at indhente en læge attest, hvor der skal dokumenteres at du er "rask" dog med skånehensyn

Som tingene ser ud lige nu, ser jeg ikke anden udvej at du senest mandag melder dig ledig til jobcenteret og a-kassen, så er der håb om at du får penge fra a-kassen til februar.

Samtidig indgiver du en klage over stop af sygedagpenge, hvor du skal slå på punkterne:

1: Manglende brug af arbejdsevnemetoden. Der står INTET sted i § 7 at de må undlade at bruge arbejdsevnemetoden, tværtimod!

2. Du er meget i tvivl om din fremtidige arbejdsevne, grundet din skade, hvorfor du bør afklares for at finde ud af den fremtidige arbejdsevne og udredning af evt. praktiske skånehensyn.
Hej Ricky .

Takker for dit svar. Jeg afvente lige min samtale med min læge når han komme hjem fra ferie, prøver at få ham til at lave en ny opdateret præcist formuleret statusattest, så tager jeg den der fra.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2011, 23:24   #24
Sniffe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Indlæg: 133
Styrke: 13
Sniffe er ny på vejen
Hej Kio
Kik i din mail boks
Sniffe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2011, 23:53   #25
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
Hej Ricky .

Takker for dit svar. Jeg afvente lige min samtale med min læge når han komme hjem fra ferie, prøver at få ham til at lave en ny opdateret præcist formuleret statusattest, så tager jeg den der fra.
Du skal så nok være obs på at når det er en du selv beder lægen om, skal du nok selv betale for attesten.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2011, 00:04   #26
Basco
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Alder: 60
Indlæg: 69
Styrke: 14
Basco er ny på vejen
Har kun lige skimmet tråden hurtigt og det er rigtigt at der skal være udarbejdet en ressourceprofil , de kan ikke forkaste den ved at henvise til andre papir , der står udtrykkeligt i loven


Citat:
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.
som sagt har jeg kun lige skimmet og har ikke lige haft tid til at læse alt igennem , men ville lige aflevere den konkrete lov til dig om ressouceprofil .....
Basco er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jobcenter København: liste over sagsbehandlere, læger, mm. man skal undgå. Lotte68 Skal kommuner ikke overholde loven? 186 03-01-2018 18:17
Hjælp til Brev fra Jobcenter København Baldersgade. Kio Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 21 19-12-2011 11:56
Jobcenter København sylter min sag! Hobbitten Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 84 22-02-2011 21:36
Jobcenter København gennemgår 600 sygedagpengesager buster Politik og Samfund 1 19-11-2010 21:41
Brev fra jobcenter... annagw Alt det andet 13 11-08-2010 15:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension