K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2010, 08:36   #1
Ghia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-11 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
Ghia er ny på vejen
I tvivl

Hejsa herinde,

Jeg er nu herinde da jeg faldt over siden tilfældigt da jeg sad og søgte lidt på nettet i forbindelse med nogle spørgsmål og problemer jeg ikke rigtigt kan finde hoved og hale på.

Jeg vil starte med at prøve at fortælle min historie.

For 3 år siden kom jeg ud for en arbejdsulykke hvor jeg fik ødelagt mit knæ. Jeg ved ikke helt hvad der skete men det korte af det lange er at jeg efter nogle måneder uden bedring blev opereret i knæet og fik fjernet menisken. Lægen som operere mig sagde efter operationen hvad han havde lavet under operationen samt at jeg skulle finde mig noget arbejde inden for en anden branche, undgå at tage på i vægt da det ville øge belastningen på mit knæ, undgå tunge byrder, gå i gummisko med god affjedring (slut med træsko og pæne sko) og at det ikke ville være et spørgsmål om jeg får slidgigt i knæet men et spørgsmål om hvornår jeg får det.

Jeg var naturligvis overglad efter operationen for nu kunne jeg pludselig gå igen uden hjælp og uden brug af krykker. Før operationen var mit venstre ben låst fast således at benet var kraftigt bukket hele tiden og sådan at jeg ikke kunne nå jorden med det ene ben.

Før operationen stoppede jeg på arbejdet hvor arbejdsskaden skete. Og det blev efter operationen erkendt at det var en arbejdsskade og jeg fik en erstatning for 5% invalid.

Nedsat erhvervsevnetab har de dog ikke ville erkende, hellere ikke selv om jeg prøvede at klage over det. De ævler om at jeg ikke har haft 15% lønnedgang og at jeg med min alder (er 38 nu) bare kan tage mig en uddannelse. Jeg har måtte droppe den branche jeg havde arbejdet indenfor stort set siden jeg var 14 år gammel, da jeg ikke har kunne blive i branchen uden at komme på kant med de ting lægen som opererede mig frarådede mig. Nå men nok om det.

Efter operationen er jeg sygemeldt i noget tid og under sygemeldingen finder jeg et nyt interessant arbejde som jeg søger på og får. Det arbejde er jeg glad for og klare fint, især fordi jeg på arbejdet har en fast makker som er indordnet på en arbejdsfordeling hvor han tager sig at visse ting mens jeg order andre ting. Andre makkerpar i samme job plejede at bytte arbejdsfordelingen.

Nå men i november 2008 bliver både jeg og min makker fyret sammen med 7-800 andre fra arbejdspladsen. Jeg står så uden arbejde igen, men snakker med en fra min tidligere branche og da de kender mig og ved hvad jeg står for så får jeg naturligvis et arbejde der.

Jeg starter på det arbejde 1. januar 2009. Men må hurtigt erkende at jeg nok har overvurderet mig selv og hvad jeg kan klare. Nå men jeg holder ud i 7 måneder på arbejdespladsen selvom det er med smerter og stort set intet andet liv end selve arbejdet - fordi efter arbejdet måtte jeg tage direkte hjem og i seng.

I forbindelse med jeg selv siger op på arbejdspladsen har jeg af en læge fået en lægeerklæring på at jeg ikke må belaste knæet - således at jeg ikke får problemer med karantæne i fagforeningen.

Jeg har så lige siden været arbejdsløs og jeg er mildt sagt ved at blive sindsyg over mit knæ og de problemer knæet giver mig. Jeg ved godt det lyder tosset, men det virker lidt på mig som om vejret har indflydelse på mit knæ. På dage med godt og varmt vejr uden for meget vind, så har jeg det helt godt så længe jeg ikke belaster knæet/benet. For at belaste knæet nok til det begynder at gøre ondt er det f.eks. nok at træde på koblingen i en bil (derfor jeg har skiftet bil til en med automat gear nu) hvis jeg går for langt eller bærer for meget. F.eks. kan det at være ude og handle være nok til at knæet begynder at drille.

Når vejret er mindre godt behøver jeg end ikke belaste knæet/benet for at driller/gør ondt. Og det betyder f.eks. ofte at jeg ikke får sovet om natten pga. knæet. Ofte har jeg en følelse af at have noget varmt eller koldt inde i knæet. Andre gange er det som der sidder et 7-tommer søm inden i (selvom det kan bøjes) og jeg kan slet ikke træde ned på foden af smerter.

Problemerne med mit knæ har gjort at fagforeningen/a-kassen sygemeldte mig i starten af året og efter 6-7 måneder blev jeg "smidt" ud af sygekassekontoret (eller hvad det hedder) med den begrundelse at de sådan set var ligeglade med om jeg havde fået savet benet af. De mener ikke jeg hørte til under dem, da der ikke var udsigt til bedring. Sygepenge er kun for dem hvor der er udsigt til bedring.

Nå men med jeg henvender mig så i a-kasse igen - dem som jo oprindeligt havde sygemeldt mig - for at få dagpenge fra dem. Skal jo leve af et eller andet. Det gav en *******s masse diskussioner da de hellere så jeg kom på kontanthjælp da de ikke mener jeg står 100% til rådighed for arbejdsmarkedet. Nå men jeg får til sidst overbevist dem om at jeg er rask nok til at søge hvad som helst osv. og jeg får lov til at få dagpenge fra dem igen.

Så for at være ærlig, så render jeg og gemmer mig lidt for a-kassen da jeg har det indtryk at de kun er ude på at jorde mig ved først given lejlighed. Og reelt får jeg nok ikke søgt alle de job som jeg er forpligtet til da jeg synes det er spild af min og diverse arbejdsgivers tid at søge på arbejde jeg ved mit knæ vil volde mig problemer med. Og da jeg ikke har nogen uddannelse og ikke engang en 9-klasse eksamen. Så mangler jeg lidt forudsætninger for at kunne varetage f.eks. et stillesiddende kontorjob. Og den besked med at jeg bare kan låne penge i banken hvis jeg vil have en uddannelse kan jeg hellere ikke rigtigt bruge til noget.

For en 2 - 3 uger siden om mandagen begyndte jeg så at få ondt nede i ryggen/lænden. I starten slog jeg det hen med at det går nok over. Da jeg nåede fradag aften var smerterne så store at jeg fik min lillebror til at hente smertestillende hos familiemedlemmer, bla. morfin osv. Smerterne var så store at jeg overhovedet ikke kunne holde ud at være nogle steder, hverken stående, siddende eller liggende. Pillerne hjalp selvfølgelig lidt på det og mandag morgen kom jeg ned til min læge. Jeg kunne dårligt bevæge og lignende nok mest af alt en skildpadde der lå på maven hvor man havde brækket alle 4 ben på den.

Lægen kunne med det samme se den var helt galt og skriver en henvisning til hospitalet til røntgen. Jeg skulle tage på hospitalet med det samme. Fik taget jeg ved ikke hvor mange røntgenbilleder som blev sendt til min læge. Ham ringede jeg så til dagen efter, hvor de selvfølgelig ikke var kommet frem. Nå men de kom frem dagen efter, og min læge kunne med det samme konstatere at det var slidgigt i ryggen.

Jeg var selvfølgelig glad for at få at vide at ryggen ikke var brækket eller knust - for lidt det jeg var bange for da det føltes sådan når jeg bevægede mig (selvom jeg aldrig har prøvet det før). Men slidgigt er selvfølgelig også slemt nok.

Jeg spørger lægen om hvad der kan gøres mod smerterne og han kan anbefale nogle blokader. Dem har jeg så ikke fået endnu da jeg simpelthen ikke kan tage mig sammen til at komme ud af døren - så håber lidt på det bliver lidt bedre så jeg i det mindste er lidt mobil - det der skildpadde-halløj er ikke lige mig.

Nu har jeg så på nettet fået læst lidt på hvad slidgigt er for en størrelse, og så kan jeg ikke lade være med at tænke på at det selvfølgelig er meget godt at få stoppet smerterne eller i hvert fald få gjort det lidt mere tåleligt. Men selvom man får fjernet smerterne, så fjerner det jo ikke slidgigten og en slidgigt betyder vel også nogle ændringer i ens arbejdsliv og de opgaver man kan påtage sig.

Som det er lige nu, så gør det f.eks. skide ondt bare sidde i en kontorstol og skrive det her på PC'en. Og når noget gør ondt så er det vel fordi der er en grund til det gør ondt og at man skal undlade at fortsætte med skaden/det der gør ondt. Og så tænker jeg at det der afstedkommer smerten nu, vel stadigvæk afstedkommer problemer selvom man fjerner/lammer smerterne.

Og så begynder jeg så igen at tænke hmm....
Nu har jeg ikke alene problemer med at gå for meget og gå på trapper og bære/løfte og ellers belaste mit knæ/ben, men fandme også med bare at sidde stille i en stol.

Så vil lige prøve at spørge herinde hvad ville I gøre/kan I anbefale i min situation f.eks. i forbindelse med arbejdsliv? Og så vil jeg også lige prøve at høre hvad jeres erfaring er med sådanne blokader/smertebehandling? Og hvad holdningen er hos systemet til at udføre ting som normalt ville give smerte hvis man ikke fik smertebehandling f.eks. i form af piller og blokader?

Sorry hvis jeg spørger for meget. Er lidt rundt på gulvet for tiden og aner ikke rigtigt hvor jeg skal spørge om de forskellige ting og ikke rigtigt har nogle af snakke med som har erfaring indenfor de ting.

Håber i vil have en rigtigt god dag herinde.
Ghia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2010, 09:30   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Ghia

Velkommen til k10.

Sikke en omgang, du har været igennem

Har du slet ikke nogen form for kontakt til kommunen ?

Altså en sagsbehandler ?

Der må jo komme et tidspunkt, hvor du ikke længere kan få sygedagpenge.

Måske kan det være en god idé at være lidt på forkant med situationen,

så du ikke havner i et sygedagpengestop uden at man har fundet ud af,

hvad der videre skal ske.

Derfor skulle du måske i gang med en eller anden form for udredning,

for måske er det et fleksjob, der er det rette for dig ?

Og inden du er nået dertil, skal der først en arbejdsprøvning til,

så man kan finde ud af hvad du kan, og i hvor mange timer.

Skulle det ende med fleksjobvisitering, vil det være bedst at du er på sygedagpenge,

når det sker, da du så kan få ledighedsydelse.

Er du imidlertid kommet på kontanthjælp, så vil det være det du får

indtil du har fundet jobbet (efterfølgende skal du så have været i fleksjob i mindst 9 måneder,

før du er berettiget til ledighedsydelse ved ledighed senere hen).

Det vil være en god idé at sætte dig ind i ARBEJDSEVNEMETODEN,

da alle sager omkring sygedagpengestop, revalidering, fleksjob og førtidspension

SKAL afgøres efter denne metode.

Du kan finde ArnejdsevnemetodeBOGEN her på forsiden under "Nyttige Links",

eller her : http://www.arbejdsevnemetode.dk/sags...bog%281%29.pdf

Stil gerne flere spørgsmål, jeg er sikker på at de ærede medlemmer herinde

kan svare på dem.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2010, 09:54   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
A-kasse fagforening og den slags er jeg ikke inde i, men før eller siden vil de ikke forsørge dig længere, så meget har jeg da fattet om dem

Og derfor er jeg enlig i tvivl om, om du har optjent retten til sygedagpenge, men det tror jeg altså ikke.

Citat:
Lov om sygedagpenge
§ 32. En lønmodtager har ret til sygedagpenge fra kommunen, når den pågældende

1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de seneste 13 uger før sygdommens indtræden og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og beskæftigelsesforhold,

2) hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt, ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
Jeg har sakset lidt da du i hvert fald ikke opfylder de andre muligheder.
Jeg tror du får mere end svært ved at bevise at du opfylder det krav, hvilket vil sige at du ikke er berettiget til sugedagpenge, hvilket igen vil sige at du har en eneste mulighed og det er KHJ, desværre.

Med andre ord begynd at indrette dit liv efter at du det næste lange stykke tid er tvunget til at få det til at løbe rundt for en KHJ, og husk at du ikke må eje mere end ca 10000 kr i likvid formue (er i 2 er beløbet dobbelt) dvs er fx bilen noget værd, tja så skel der leves af det, har du en pensionsopsparing der kan hæves af, så skal der leves af den, evt formue/friværdi i huset tæller også. Men det du nød til at sætte dig nærmere ind i, og lige hvad det andgår kan jeg klart anbefale bistandsbums.dk (et forum alla dette)

I forhold til kommunen/KHJ´en kan du godt rande ind i problemer allerede fra starten af, fordi: for at få KHJ skal man melde sig ledig på jobcenteret, og for at gøre det skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket du jo ikke gør.... Det svarer faktisk til at man raskmelder sig selv, og det skal du passe ekstrem meget på med IKKE at gøre, og dog gør det ikke så meget, for det er "bare" at få en sygemelding af din egen læge, når de begynder at snakke aktivering, for du skal naturligvis ikke ud i alm aktivering, men i det der hedder syge-aktivering (såfremt din læge skønner det er forsvarligt)

Det er super ekstrem vigtigt at du har din læge med på sidelinjen med selv den mindste lille bitte detalje, også selv om at det virker fuldstændig huld i hovedet, selv sådan en lille ting som hvis du har tabt dig meget.
Ærligt fik jeg lysegrønne knopper da jeg læste at du fik din bror til at skaffe smertelindring, frem for at du kontaktede lægevagten, grunden er at det nu i systemets øjne fremstår som om din smerter ikke er helt så slemme, for du har ikke haft brug for akut hjælp, at du siger, kan ikke bruges til en dyt, det SKAL bevises sort på hvidt... ALT skal dokumenteres. Men det viste du jo ikke *ss*

Det skal du vende dig til NU! dokumenter, ALT inklusiv de mindste bitte små ubetydelige detaljer, jeg ved godt det virker totalt gak, men uden dokumentation har du et problem, husk på vi lever i et bioarktisk land jeg ved også godt du gerne vil klare dig selv, at skulle dokumentere alt, giver følelsen af det modsatte, men alternativet er at du må leve af KHJ til den dag du går på pension som gammel, og så må du for min skyld sådan set selv bestemme hvad der er vigtigst, at tabe ansigt, ved at erkende at du ikke kan selv, eller tabe ansigt som KHJ-modtager til dine dages ende. (Ja det er en møg hamrende svær erkendelse, og det tager altså lang tid, personligt har det taget flere år)

Når du så havner i jobcenteret, skal du ved hjælp af din læge have dem til at erkende at du rent faktisk er syg, og at der skal sættes nogle ting i værk for at få afklaret din erhvervsevne. Til det formål er arbejdsevnemetoden altså en must.

Jeg vælger bevist ikke at skrive en masse §§, for det vil sikkert skræmme dig fra vid og sans, men helt uden om kommer jeg altså ikke.

Du er nød til at sætte dig ind i flere love, når jeg siger sætte dig ind i, mener jeg ikke at du skal kunne det hele uden ad, men læse det i gennem, fordi det er super vigtigt at du har en god ide om hvad du har af rettigheder og ikke mindst pligter, og så er det ikke så tosset når man står midt i en samtale med en socialrådgiver, at kunne huske man vist har læst et eller andet om det, et eller andet sted, men tiden (og hjælp her fra) lærer man stille og roligt hvilke §§ i hvilke love der er vigtige for en selv.

Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats
Lov om social servise
Lov om aktiv socialpolitik

Under nyttige links (de grønne faner i toppen af siden) finder du langt det meste af det du skal bruge.
Men følgende 3 bør du også læse:
Spillereglerne ang aktindsigt
Bog om hvordan man vurdere arbejdsevnen
Hvordan din sag hos kommunen burde forløbe

Nu kan det der lov stof være lidt svært at forstå, specielt hvis man ikke lige står og skal bruge det, lige så kan det være ret forivrende, ind i mellem har jeg op mod 3 forskellige love og bekendtgørelser åbne på en gang, og ofte lige så vejledningerne til de selv samme love oven i, fordi de henviser til en § i en anden som, som så henviser til en tredie § i en tredie lov, men fortvivl ikke, du har k10... brug os det er det siden er her til

I kontakten med kommunen er der en MEGET! vigtig regl, du bare ikke må bryde (for din egen skyld) tal ALDRIG! i telefon med dem, de har ikke krav på at kunne kontakte dig på den måde, og ofte siger de noget værre vrøvl.
Tag meget gerne en besidder med til møder hos dem, hvem er underordnet, bare i er to, men gerne en der kender dig godt.
Kan du få din fagforening med i din sag også, så står du rimelig stærkt, men de er altså ikke alt vidende orakler, derfor er det vigtigt at du stadig selv sætter din ind i tingene.

Der er meget meget mere end dette, men det kommer hen af vejen Der til skulle jeg have haft afleveret den mindste i dagplejen, nu så har faktisk ikke mere tid *gg* Men der kommer sten sikkert flere svar til dig.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2010, 16:05   #4
Ghia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-11 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
Ghia er ny på vejen
Hejsa begge to og tak for jeres svar. Nu har jeg lidt tanker og idéer jeg kan begynde at få vendt oppe i hovedet.

Jeg ville lige prøve at høre om der er nogen herinde som har lidt input omkring det med blokader?

Tak igen allesammen
Ghia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2010, 16:42   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 25
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ghia Se meddelelser
Jeg ville lige prøve at høre om der er nogen herinde som har lidt input omkring det med blokader?

Tak igen allesammen
For mange år siden sendte min læge mig til en fysiurg p.g.a. muskelspændinger i nakken.
Jeg anede ikke hvad en fysiurg var for en størrelse, og i dag er jeg ikke ret meget klogere, for det eneste hun gjorde var, at give mig en blokade i hver skulder.
Og de blokader gjorde hverken fra eller til.

M.h.t. dine rygsmerter (ledsmerter) kan du gøre en del via kosten.
Se her: http://www.kropogkost.dk/syre-base/S...op-og-kost.htm

For mit eget vedkommende (har også problemer i lænden) kan jeg tydeligt mærke, hvis jeg har spist sukker dagen før eller oksesteg et par dage i træk.

Det er næsten uundgåeligt at have muskelspændinger i samme område som man har et ledproblem, og dertil kan jeg varmt anbefale et magnetarmbånd, som bl.a. sætter gang i blodomløbet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jeg er stadig i tvivl Frk. Olsen Minimums Arbejdstidsgrænse for Fleksjob/Førtidspension 12 25-04-2019 09:07
er i tvivl om søge ord??? maja-bell Alt det andet 21 02-03-2011 07:56
I tvivl! Indiansummer Alt det andet 1 10-08-2010 14:07
Boligsikring i tvivl Diva Alt det andet 3 17-12-2009 00:55
Lidt i tvivl. johanschmidt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 19-05-2009 13:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension