K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-05-2008, 22:12   #11
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 16
Trine er ny på vejen
Jeg har været på kommunen i dag og bl.a. forhørt mig omkring reglerne for arbejde som førtidspensionist under den nye ordning (efter 2003).

En grundlæggende regel er, at har man som i mit tilfælde fået en førtidspension med baggrund i at erhvervsevnen er varigt nedsat med 2/3, har man reelt en resterhvervsevne tilbage på 1/3.

Det sv.t. et ugentlig timetal på ca. 10 - 12 timer.

Dette timetal må hver enkelt frit disponere over, hvad enten det er i et job på ordinære vilkår eller i et skånejob.

Samtidig er beløbsgrænsen 60.000 pr. år, men man må godt overskride denne grænse (hvilket naturligvis påvirker pensionen yderligere).

Da min pension allerede nu er reduceret p.gr.a. invalidepension fra arbejdsgiver, er det altså en personlig vurdering om det er "håndørerne" eller "livskvaliteten", der skal være bestemmende for om jeg vil tage nogle få timers ugentlig arbejde.

Vælger man at tage et job og dermed have en supplerende indtægt, skal kommunen altid orienteres - og det skal evt. pensionsselskeb også!

Trine
Trine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2008, 10:08   #12
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 16
Trine er ny på vejen
Trådte i kraft 1.juli 2008

http://www.social.dk/global/nyheder/...sionister.html

For førtidspensionister betyder regelændringen, at de kan arbejde uden risiko for at miste retten til at vende tilbage til førtidspension. Dette gælder for førtidspensionister, der har fået tildelt deres pension før 2003.


..... ?? gad nok vide hvor mange FTP der "tør" gå over i fleksjob med risiko for at havne i suppedasen igen - regelændring eller ej!

Trine
Trine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2008, 17:41   #13
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor det skal være så fandens besværligt.

En lov burde vedtages, som gælder for alle førtidspensionister (gammel og ny ordning), der siger:

- Folk har deres FTP indtil de dør. Den kan ikke tages fra dem.

- De må arbejde så meget, de vil.

- De må tjene så meget, de vil.

- Alt, hvad de tjener, bliver modregnet direkte fra FTP.


Eksempel 1:
En FTP'er får 15.000.- i pension månedligt. Vedkommende finder sig et arbejde, der betaler 6000.- måneden og er 25 timer ugentligt. Førtidspensionisten får nu 9000.- udbetalt i FTP og 6000.- fra sit arbejde.

Eksempel 2:
En FTP'er får 15.000.- i pension månedligt.
Han/hun finder sig et fuldtidsjob, som betaler 30000.- månedligt.
Førdtidspensionisten får nu 0.- i pension og 30000.- i løn fra arbejde. Førtidpensionisten skal IKKE frygte at miste sin FTP. Så snart han/hun ikke har indtægt fra arbejde mere, får vedkommende igen sin 15.000.- i FTP som før.
Beløb fra løn skal selvfølgelig også modregnes, hvis man får boligtilskud osv.

Det er da noget, alle kan forstå. Og det vil også få flere ud på arbejdsmarkedet, da folk ikke skal ryste i bukserne over at miste deres FTP.

Så er der lige den med de 'frie' 60000.- om året, man kan tjene pt. uden at gå ned i pension.
De 5000.- om måneden kunne evt. lægges oven i de 15000.- således, at folk kan arbejde op til de i alt 5000.- om måneden, uden at der bliver modregnet i FTP.

Det er noget, alle kan finde ud af. Og alle kan føle sig sikre.

Der er jo ingen grund til at officielt at tage folk's pension fra dem, hvis de alligevel ikke får noget udbetalt af den.

Jow, det kunne måske ses som en slags 'misbrug'; som en slags forhøjet kontanthjælp til folk med FTP, når de er arbejdssøgende.
Med det må politikerne bare leve med. For alternativet vil i de fleste tilfælde være, at FTP'er slet ikke vover sig ud på arbejdsmarketet til at begynde med.

Jeg ved ikke, hvad en kontanthjælpsmodtager får om måneden i dag. Men så meget mindre end en FTP er det vel heller ikke. De par kilo om måneden må politikerne og kommunen bare æde i sig.
Den ekstra arbejdsstyrke, der vil komme som resultat af sådan en lov ville med garanti kunne betale for den mindre ubalance, der er mellem kontanthjælpsbeløb og FTP beløb i de perioder, hvor en førtidspensionist søger arbejde.
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
reform af fleksjob det bliver bare bedre og bedre MTVRV1 Politik og Samfund 11 27-02-2012 08:26
FP - arbejde få timer, på alm. vilkår? Zania Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 21-06-2011 20:46
Bedre vilkår for førtidspensionister jomfruen Fremtiden for fleksjob og førtidspension 7 08-03-2009 22:12
Bedre vilkår for pensionister, der vil arbejde @PerChr Politik og Samfund 4 03-03-2008 10:29
Støt førtidspensionisternes ret til bedre vilkår Stella Nyttigt at vide for Førtidspensionister 30 08-10-2007 11:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension