K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-06-2008, 16:25   #1
lenedamdotdk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2008
Indlæg: 3
Styrke: 0
lenedamdotdk er ny på vejen
Andre uden indtægt

Hej allesammen!

Jeg ville rigtig gerne i kontakt med andre, som pga sygdom er faldet i det såkaldte sorte hul og er overladt til ægtefælleforsørgelse.

Min egen historie er kort fortalt, at jeg for ni år siden fik konstateret sclerose (MS). Indtil da arbejdede jeg som freelance-journalist, hvilket skulle vise sig at være en rigtig dårlig ide at gøre, når man bliver syg.
Først måtte jeg kæmpe for overhovedet at få sygedagpenge, så ville forvaltningen ikke give mig dem med tilbagevirkende kraft fra den dag, jeg blev syg, og endelig regnede de min dagpengesats ud på den for mig allermest ufordelagtige måde.
Inden den sag var i orden, var der gået næsten et år, hvorefter forvaltningen standsede mine sygedagpenge. På det tidspunkt havde jeg været syg i næsten et år og mistet alle mine kunder.
Jeg kunne - og kan - pga føleforstyrrelser i hænderne ikke længere skrive notater i hånden, hvilket er en voldsom ulempe, når man er journalist. Derfor havde jeg søgt om revalidering til at tage en mastergrad i webdesign på det dengang helt nye IT-universitet (jeg kunne - og kan - nemlig sagtens arbejde ved computeren), hvilket jeg fik støtte til fra en kommunal rådgiver af sygdomsramte. Men forvaltningen sagde nej, de mente, jeg skulle arbejde igen, uden dog at bekymre sig om, hvordan det skulle kunne lade sig gøre.
Da jeg spurgte, om det betød, at jeg skulle tilmelde mig AF og modtage almindelige dagpenge, sagde sagsbehandleren nej, det kunne jeg ikke, for jeg var jo syg. Hendes eneste forslag var, at jeg kunne henvende mig på kontanthjælpskontoret, hvilket hun udmærket vidste var en gratis omgang, fordi jeg er gift og min mand tjener mere, end kontanthjælpsgrænserne tillader. Så siden da har jeg været forsørget af min mand.

Siden har jeg naturligvis fulgt med i medierne og hørt om tilsvarende sager, men det sker forholdsvis sjældent, og som regel sker det det, at en enkelt sag kommer op, og så sker der ikke mere. Jeg har skrevet til talrige Folketingspolitikere og ministre, men får kun mere eller mindre meningsløse svar. Jeg er imidlertid ikke i tvivl om, at mange danskere hvert år rammes af samme problem - nogle fagforeninger har blandet sig i debatten og hævdet, at det drejer sig om flere tusinde hvert år.

Men eftersom jeg og andre i samme situation ikke har noget talerør, ingen forening eller organisation, hører man kun sjældent om os - ikke mindst fordi mange ikke magter at kæmpe længere.

Min hensigt er at samle så mange som muligt, som er i samme situation som mig og dermed forhåbentlig gøre os i stand til at råbe op med større vægt, end når den enkelte gør det.

Håber at høre fra jer!

Vh Lene Dam
lenedamdotdk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2008, 20:35   #2
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Red face

hej

Det er en rigtig god ide, jeg selv er ikke kommet i det sorte hul endnu, men det tegner til det idet at jeg har fået af vide at jeg ikke kan få forlænget min sygdagpenge når min sag i arbejdsskadestyrelsen er afgjort og det er lige på trapperne, Jeg har slidgigt i ryggen med 2 prolapser ( kroniske smerter dagligt)efter 1o år som rengøring og 12 år i sundhessektoren, så er jeg i venteposition for diagnosen sclerose, har et anurisem i hjerne som jeg venter på at blive opereret, så er jeg blevet opereret for celleforandring i underlivet 3 gang inden for det sidste år, og fordi jeg ikke er stationær siger kommune så kan jeg ikke få forlænget min sygedagpenge, det vil sige at jeg bliver straffet fordi der bliver ved med at komme noget til
Jeg er også gift og kan så ledes heller ikke få kontanthjælp og skal forsørges af min mand, og jeg tror at kommune i øjeblikket laver kasse tænkning med mig har sent en del klager til kommune, men tror at de er lige glade, bare de kan spare penge.
så hvis du kan bruge nogen informationer fra mig så sig til .

Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2008, 21:36   #3
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Hej Lene :-)

Jeg er heller ikke røget i det sorte hul som du omtaler, men har som du MS.

Mit bedste råd til dig, hvis du ikke allerede har forsøgt dette, er at du skal ringe til socialrådgiveren fra scleroseforeningen. Der er en rådgiver tilknyttet de forskellige regioner, og hun kan helt sikkert hjælpe dig. Jeg fik hjælp fra denne, da jeg skulle finde en holdbar løsning mht job og fremtid set i forhold til min sygdom. Jeg er her et år efter diagnose blevet førtidspensionist da neuropsykolog vurderede at min arbejdsevne pga massive kognitive problemer var varigt nedsat eller slet ikke eksisterende. Det var rådgiveren i foreningen som hjalp mig mht kommunen.

Prøv at ringe til dem og hør deres vurdering af din sag.... så sker der ting og sager.

/mimse
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2008, 11:37   #4
lenedamdotdk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2008
Indlæg: 3
Styrke: 0
lenedamdotdk er ny på vejen
Min sag er otte-ni år gammel, og jeg har forlængst givet op. Dengang, jeg stadig kæmpede, talte jeg med utallige socialrådgivere. Hende i Scleroseforeningen, hende i min fagforening, ham hos a-kassen, min svigerinde, min veninde, Hanne Reintoft, en privat praktiserende socialrådgiver, ja, jeg har endda haft en advokat til at se på sagen. Alle har uden undtagelse meldt pas. Så det er bestemt ikke altid, at scleroseforeningen hjælper.

Det sorte hul er ganske rigtigt kassetænkning - os, der ryger derned, koster ikke samfundet en eneste øre, mens vi fortsat betaler fuld pris i de sammenhænge, hvor førtidspensionister får rabat. Vi optræder heller ikke i nogen ubehagelige statistikker - faktisk eksisterer vi slet ikke i den henseende. Selv om jeg ingen indtægter har, betaler jeg endda skat: Eftersom jeg er medejer af et hus, skal jeg betale ejendomsværdiskat.

Alle, jeg har talt med gennem årene, tror ikke på, at det kan være rigtigt, at man kan blive syg og derefter blive smidt helt udenfor systemet. Men det kan man altså sagtens - vi er rigtig mange, der oplever det. Jeg vil bare gerne i kontakt med så mange andre som muligt

vh Lene Dam
lenedamdotdk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2008, 12:56   #5
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lenedamdotdk Se meddelelser
Min sag er otte-ni år gammel, og jeg har forlængst givet op. Dengang, jeg stadig kæmpede, talte jeg med utallige socialrådgivere. Hende i Scleroseforeningen, hende i min fagforening, ham hos a-kassen, min svigerinde, min veninde, Hanne Reintoft, en privat praktiserende socialrådgiver, ja, jeg har endda haft en advokat til at se på sagen. Alle har uden undtagelse meldt pas. Så det er bestemt ikke altid, at scleroseforeningen hjælper.

Det sorte hul er ganske rigtigt kassetænkning - os, der ryger derned, koster ikke samfundet en eneste øre, mens vi fortsat betaler fuld pris i de sammenhænge, hvor førtidspensionister får rabat. Vi optræder heller ikke i nogen ubehagelige statistikker - faktisk eksisterer vi slet ikke i den henseende. Selv om jeg ingen indtægter har, betaler jeg endda skat: Eftersom jeg er medejer af et hus, skal jeg betale ejendomsværdiskat.

Alle, jeg har talt med gennem årene, tror ikke på, at det kan være rigtigt, at man kan blive syg og derefter blive smidt helt udenfor systemet. Men det kan man altså sagtens - vi er rigtig mange, der oplever det. Jeg vil bare gerne i kontakt med så mange andre som muligt

vh Lene Dam
Hej Lene

Du har fuldstændig ret der er ingen der tror på os når vi fortæller dem, hvordan samfundet behandler syge, jeg tror at hvis jeg var dig, så ville jeg nu efter så mange år få en ny specillægeerklæring og når det var gjordt, så ville jeg selv søge førtidspension efter §17, ved godt at man på et tidspunkt opgiver kampen, men når det er så mange år siden så ville jeg prøve igen, kommune skal ikke have lov til at behandle syge borger sådan, jeg har tænkt mig at søge efter §17 når de lukker min sygdagpenge, og jeg har lige pt fået en ny status fra egen læge, og skal så også til en speciellæge og det er for at der skal ligge så mange erklæringer i min sag inden jeg selv søger fp. Jeg vil ikke give op om jeg så skal have fat i tv og aviser eller om vi skal lave en demostration inde på christiansborg så er det sku det vi gør ( tror det er på tide at vi syge står sammen og viser ´Hr og Fru Danmark hvordan vores velfærdssamfunde ser ud eller mangel på.

Så hvis jeg kan gøre noget for dig så sig bare til

Vi må stå sammen

Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 14:05   #6
lenedamdotdk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2008
Indlæg: 3
Styrke: 0
lenedamdotdk er ny på vejen
Hej Maibritt

Hvad er det at søge fp efter prgrf. 17?
Jeg tror ikke på, at jeg nogensinde vil få tilkendt en fp - og min veninde, der er socialrådgiver siger det samme. Ganske vist er jeg syg, men slet ikke nok til at kunne blive pensioneret, hvilket jeg heller ikke er interesseret i. Jeg tror godt, jeg kunne arbejde lidt - måske 20 timer om ugen. Men jeg får ikke chancen, for der er naturligvis ingen, der søger en medarbejder, som er syg og kun kan arbejde på halv tid. Fleksjob ville være ideelt, men den dør er også lukket for mig, som jeg har forstået det.

Skulle man være i tvivl om hvor svært det kan være at opnå fp, så prøv at læse nedenstående bog fra 2005: Man skal være uden den allermindste flig af erhvervsevne, før man evt. får en fp.
Ryg Olsen, Ellen
Syge på tvangsarbejde : om behandlingen af førtidspensionsansøgere

Hvordan skal det forstås, at du venter på en sclerosediagnose?
Vh Lene Dam
lenedamdotdk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 14:55   #7
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Hej Lena


§17 betyder at du jeg selv søger pension og ikke kommune som så er §18 når man søger selv Altså§17 så bliver der ikke indhentet flere erklæringer som man kan gøre på en §18, nogen siger at det er svært at få en pension på §17, og jeg søger også kun hvis jeg ingen anden udvej har altså hvis de sætter mig på kontanthjælp, Jeg har været i arbejdsprøvning 3 dage om ugen i 2 timmer og det kunne jeg ikke holde til, så jeg ved at jeg ikke kan klare et fleksjob, hvis også jeg skal være lidt for min famile. Min sagsbehandler har ikke ville søge en §18 til mig idet at jeg ikke er stationnær (mangler diagnose sclerose og så operatione for mit Anurisme i hjerne) men har prøvet at forklare hende at det som er det værest er min 2 prolapser i ryggen som giver mig kroniske smerter hver dag og som også giver mig smerter ned i mit h ben og mit højre ben knækker sammen under mig ved jeg ikke om det er scleroserelatere eller om det også stammer fra min 2 prolapser i ryggen.

Jeg kan ikke få diagnose sclerose idet jeg ikke har originalbånd i rygmarsvæsken og vep og sep er normal jeg har godt nok 17 plack i hjerne og min egen neurolog og læge siger at jeg har sclerose, men sclerosekliniken ja der går jeg til kontrol endnu, i det de gerne ville have at jeg får en attack, men min egen neurolog siger at jeg prograsiv så får jeg jo ikke attacker, så derfor er jeg i ventepositon for diagnosen. Måske de finder ud af det, jeg har dog mange andre symptomer som føleforstyrelse rundt om på kroppen hukommelses problemer blærespasmer og spasmer i musklerne og får da både backlofen og visicare for blæren, men det er åbenbart ikke nok

Hvis du mener at du kan klare et fleksjob så syntes jeg at du skal hendvende dig til kommune og snakke med din sagsbehandler og så få din sag genoptaget de kan da ikke bare lade dig være de skal jo lave opfyldning på dig selv om du ikke får kontanthjælp, så fat mod og kontakt dem for en ny vurderinge, og måske det er lykkens gang, for ellers skal de jo fortælle dig hvad de mener at du kan klare med din diagnose, kan slet ikke forstå at du er havnet der hvor du er, du har jo helt klar en diagnose som man kan forholde sig til, og det plejer ikke at være lige så svært som hvis man mangler diagnose.

Så Held og lykke og lov mig at du gøre noget ved det.

Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 23:02   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Lene som Mai-Britt også skriver kan du ringe til kommunen og bede om en samtale med en sagsbehandler og snakke med denne om evt at blive visiteret til fleksjob...

Og som Mai-Britt også oplyser så foregår §17 på den beskrevne måde, men det der mere er i en § 17 er at når man søger en § 17 så er kommunen nød til at tage stilling , de er nød til at lave en ressourceprofil og opdatere den, du kan selv evt bede om at få indhentet en statusattest fra din læge af, evt bed selv din læge om det, har du fået nogen nye oplysninger siden du mistede dine sygedagpenge så bed om at få lagt dem ind i din sag..

Ved en § 17 har du mulighed for at anke ved et afslag altså at få andre øjene end kun kommunens til at se på din sag, jeg ved at mange kommuner har det med at "glemme" at følge op på de mennesker som mister deres arbejdsevner og bliver ægtefælleforsørgede , så selv om du ved at det vil blive afslag så kan det være en yderst effektiv måde at få kommunen til at få fingeren ud af en vis legmesdel og finde ud af hvad det er der skal til for at få dig tilbage til arbejdsmarkedet på den ene eller den anden måde, det værste du kan gøre er at lade stå til....

De kommer ikke til dig så du må få dem i gang

og vi kender godt alle sammen (tror jeg ) Ellen Ryg Olsens bog, men lad det ikke skræmme dig og lad det hellere ikke skræmme dig når du møder en sagsbehandler der siger du har ikke en chance for at få førtidspension , så spørg i stedet for, nå hvad har jeg så en chance for , for det er jo ikke rimeligt og menneskeværdigt at jeg skal leve som jeg gør nu, så hvad vil du foreslå ...


Prøv den indgangsvinkel det kan ikke skade, lige pt har du ingen indtægt du kan kalde din egen så mon ikke det var en god ide at få kommunen igang på den ene eller den anden måde, i det de giver dig afslag på ftp skal de jo sætte noget andet i stedet for og hvem ved måske det kunne blive et fleksjob ...

Citat:
Oprindeligt indsendt af lenedamdotdk Se meddelelser
Hej Maibritt

Hvad er det at søge fp efter prgrf. 17?
Jeg tror ikke på, at jeg nogensinde vil få tilkendt en fp - og min veninde, der er socialrådgiver siger det samme. Ganske vist er jeg syg, men slet ikke nok til at kunne blive pensioneret, hvilket jeg heller ikke er interesseret i. Jeg tror godt, jeg kunne arbejde lidt - måske 20 timer om ugen. Men jeg får ikke chancen, for der er naturligvis ingen, der søger en medarbejder, som er syg og kun kan arbejde på halv tid. Fleksjob ville være ideelt, men den dør er også lukket for mig, som jeg har forstået det.

Skulle man være i tvivl om hvor svært det kan være at opnå fp, så prøv at læse nedenstående bog fra 2005: Man skal være uden den allermindste flig af erhvervsevne, før man evt. får en fp.
Ryg Olsen, Ellen
Syge på tvangsarbejde : om behandlingen af førtidspensionsansøgere

Hvordan skal det forstås, at du venter på en sclerosediagnose?
Vh Lene Dam
  Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 09:03   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg er tung i rumpetten. Kan det ikke skæres ud i meget store papstykker for mig? Hvis nu Lene Dam var enlig mor og stadig freelance da hun bliver syg og uarbejdsdygtig med diagnosen MS. Hvilken situation var Lene så havnet i? Sygedagpenge? Kontanthjælp? Revalidering? Pension?

Et uhyggeligt emne som tydeligt kræver opmærksomhed.
Hilsen Peter
Lene Dam se indlæg "Ryg dårlig" og jeg håber du vil informerer os andre om hvordan din sag forløber fremover.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-09-2008, 11:27   #10
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
Vil også melde mig ind os en uden indtægt.. Ikke sjovt at skulle være afhæning af andre (selv en ægtefælle).. Kan jo kun snakke for mig selv, men at stå uden en indtægt er som de tager livet fra en.. At skulle leve for en indtægt er jo umuligt i dagens Danmark.. Husleje, strøm og varme så er den indtægt ved at være væk.. Siger man noget i kommunen, jamen, så det er der jo ikke noget at gøre ved sådan er regelerne.... Smart tænkt!
Min historie er kort fortalt.. Smidt ud af a-kasse systemet, søger revalidering gennem 6 måneder (ikke sket en skid, for Københavns Kommune har travlt) og nu ude af alle systemer og har ingen indtægt..
Men det kunne være rart, at have andre at snakke med som står i samme situation.. Ved at nogle enkelte "kendte" socialrådgiver kalder systemet for gammeldags, så der er da håb..
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Risikerer jeg at stå uden indtægt? Blomsterdrys Spørgsmål ang fleksjob 6 21-09-2012 07:05
FP, boligstøtte og indtægt? Mariepigen Alt det andet 7 11-04-2012 16:32
sygedagpenge stop 3 uger tilbage i tiden uden partshøring og uden afgørelse Miz Alt det andet 5 20-10-2010 19:26
ftp og partners indtægt tije Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 03-05-2010 11:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension