K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-10-2008, 03:19   #1
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Kommer fleks før FP?

I et andet indlæg har Hejdien lagt følgende

Citat:
Hvem kan tilbydes et fleksjob?

Hvis din arbejdsevne er så nedsat, at du ikke kan få eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, er der mulighed for at oprette en stilling med løntilskud - et såkaldt fleksjob.

Før du kan godkendes til et fleksjob skal flere kriterier være opfyldt:


* Du skal være under 65 år og må ikke være førtidspensionist

* Du må ikke kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet ej heller via de sociale kapitler

* Du skal have en varig begrænsning i arbejdsevnen. Denne skal være nedsat af fysiske, psykiske eller sociale årsager

* Det er vigtigt, at du har været forsøgt omplaceret/arbejdsprøvet på egen arbejdsplads og (eller) anden virksomhed på normale vilkår. Kun hvis dette ikke lykkes, og alle andre relevante aktiverings- og revalideringsmuligheder er opbrugt, skal du tilbydes fleksjob

* Kommunen har ifølge "Lov om aktiv socialpolitik" ansvaret for, at personer der opfylder betingelserne og ønsker det, kan få et fleksjob

* Du skal derfor søge om fleksjob i din socialforvaltning. Socialforvaltningen skal vurdere om betingelserne for at få fleksjob er opfyldt

* Fleksjob kan oprettes både hos private og offentlige arbejdspladser
Det, og så ud fra noget lov tam tam jeg før selv har henvist til på et andet tidspunkt, får mig til at tænke/spørge: SKAL kommunen afprøve fleks som en mulighed før de giver pension.
Jeg ved godt at de kan give FP uden om alt bøvlet hvis det er helt åbenlyst at man ikke kar arbejde, men i de sager hvor det ikke er helt åbenlyst.

Jeg tænker naturligvis i retning af min egen sag, jeg har flere gange (godt nok kun muntligt) givet udtryg for en mulig vej til arbejde, men bliver blankt afvist, sagsbehandler vil FP på det åbenlyse grundlag.
Jeg kan modbevise sort på hvidt at det ikke er åbenlyst at jeg ikke kan arbejde, nærmere åbenlyst at jeg kan, men de vil ikke høre.

Så det er lidt interessant for mig at vide, om de SKAL overveje fleks muligheden før FP?
I så tilfælde skal der så ikke stå noget om det nogle stedder, altså at fleks ikke vurderes muligt pga bla bla?? (evt en der har set en § der siger noget i den stil??)

Undskyld den lidt misvisende overskrift, men kunne ikke finde en der var mere rammende.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 08:51   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hej LUM

Jow de skal undersøge om ikke du kan blive flekser før de give pension...

Det står i loven om social pension....

Citat:

§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 til 65 år.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Citat:

§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af

1) en redegørelse for, at arbejdsevnen ikke kan forbedres,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal udarbejdes i samarbejde med den pågældende, og dennes egen opfattelse af forholdene skal udtrykkelig være anført,

3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,

4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller

5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.

Stk. 2. Socialministeren fastsætter regler om krav til undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling og fremgangsmåde i forbindelse med påbegyndelse og behandling af sager om førtidspension.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 10:48   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
TAK tak tusinde tak, er ved at tro du har redet min dag *gg*

Ja nogle gange skal der ikke meget til.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 11:14   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jamen det var da dejligt....
Altid rart hvis man kan få en god dag ud af det....dem kan man ikke få for mange af...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2008, 12:38   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
LUM ja du har godt nok en noget underlig problematik i din sag , men det gør det jo ikke mindre problematisk

kort fortalt så er der en liste over måder man skal søge at få folk tilbage på arbejdsmarkedet , som min jobkonsulent på bomi forklarede mig ...


først ser man om man kan få folk ud med lidt træning behandling eller andet altså tilbage til det ordinære marked ..


Kan man ikke det så kigger man på om ikke den kan klares med en §56 (sygedagpenge refusion til arb. giver fra første dag )

Lykkedes det heller ikke så er det revalidering

så kommer fleks og først helt nede i rækken og mange mange år senere

kommer førtidspension ...

Krydser fingere for at du kan bruge web`s svar til at få den ønskede fleks
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad kommer der til at ske ? Skytte Alt det andet 5 16-09-2012 09:39
Hvad kommer der til og ske?? jylle26 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 13-07-2012 15:14
Fra fleks til ordinært til fleks igen? Nico Spørgsmål ang fleksjob 3 08-06-2012 18:02
Måske fleks, eller ikke fleks, mand Spørgsmål ang fleksjob 0 14-09-2011 17:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension