K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-04-2010, 14:57   #1
ab roses
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2009
Indlæg: 9
Styrke: 0
ab roses er ny på vejen
Diagnose kronisk træthedssyndrom (me-cfs).....

Hej.

Er der nogen herinde der har erfaringer med Henrik Isager?
Det drejer sig om at skulle have konstateteret/blive diagnostiseret med Kronisk træthedssyndrom (me-cfs).
Andre erfaringer modtages gerne.
ab roses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2010, 15:12   #2
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Der er jo en del hoved og bikriterier der skal opfyldes for at få den diagnose, og det er en diagnose din egne almene læge kan stille, man behøver ikke en speciallæge for det.
Susanne
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2010, 15:34   #3
ab roses
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2009
Indlæg: 9
Styrke: 0
ab roses er ny på vejen
Min egen læge aner ikke hvad hun skal stille op med mig og har bedt mig selv finde ud af hvor jeg skal hen
ab roses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2010, 16:46   #4
Moster Molly
Elsker at være her på K10
 
Moster Mollys avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 57
Styrke: 15
Moster Molly er ny på vejen
Fandt lige denne gamle tråd her:
www.k10.dk/showthread.php?t=5791

Jeg mener, på et tidspunkt at have læst, at man var begyndt at kunne påvise sygdommen vhj en blodprøve, men er ikke sikker.
Moster Molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2010, 19:31   #5
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ab roses Se meddelelser
Min egen læge aner ikke hvad hun skal stille op med mig og har bedt mig selv finde ud af hvor jeg skal hen
På siden kronisktraethedssyndrom.dk er der en siden hvor alle hovedpunkter og underpunkter er sat op og hvilken relevans de har og hvordan de skal opfyldes for at man har kronisk træthedssyndrom, og så er det bare at starte fra en ende af fra lægens side af sammen med dig, men hvis hun ikke føler sig sikker nok, er det måske meget klogt med en speciallæge.
Der er ingen blodprøve der kan påvise diagnosen... den er lidt en vurderingssag fordi man netop ikke kan vise noget ved div prøver men det faktisk udelukkende er patientens svar der kan afgører det.
Hilsen Susanne
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2010, 07:02   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg mener at det var herinde at en skrev om, at kronisk træthedssyndrom ofte stammede fra ubehandlede infektioner/insektbid ell.l. tidligere i livet, og at der kunne undersøges, og behandles, for det i udlandet.

Måske det er derfra den med blodprøven kommer.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2010, 11:35   #7
Morgause
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 475
Styrke: 16
Morgause er ny på vejen
Der er også flere bindevævssygdomme, der kan medføre kronisk træthed. Det vil man ofte kunne se via en blodprøve, der viser antistoffer i blodet.
Morgause er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2010, 13:27   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Henrik Isager har skrevet en bog om emnet du kan læse rigtig meget om ham her
http://www.overgangsalderen.net/foru...ead.php?t=9036

Han er helt klart en af dem der tror på patienterne ..

Folk med kronisk træthedsyndrom er lige så hårdt ramt af fordomme som mange med fibromyalgi

jeg kan kun råde dig til at melde dig ind her http://www.me-cfs.dk/Forside/

evt sætte dig ned og prøve at læse nogle af de artikler der er her http://www.kronisktraethedssyndrom.dk/artikler.htm
Der er meget nyttig viden også noget skrevet af Henrik Isager...

Din læge gør klogt i at sende dig videre til en speciallæge , det vil der blive lyttet meget mere til end lægen, mange læger vil også ud fra kriterier være i stand til at stille fib diagnosen ,men mange kommuner vil ikke godkende den ..

Derfor er det smart at komme til speciallæge der er også mange ting der skal udelukket før end man kan få diagnosen kronisk træthedsyndrom ..
Citat:
ME/CFS (Myalgisk Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome) er en neurologisk lidelse, hvor hovedsymptomet er en langvarig udmattelse af hele organismen efter aktivitet. Sygdommen begynder oftest med en infektion, hvorefter kroppen svækkes vedvarende. Da sygdommen påvirker centralnervesystemet, ses også symptomer som influenza-lignende ubehag, let feber, muskelsmerter, hovedpine, svimmelhed, nakkestivhed og hukommelses- og koncentrationsbesvær.

Diagnosen stilles ud fra et specifikt symptommønster, som skal have været til stede i et vist tidsrum. Der findes endnu ingen helbredende behandling, og sygdommen anses for livslang. Tilstanden forværres bl.a. af nye infektioner og overanstrengelse, men kan lettes hvis patienten lærer sine nye grænser at kende, og sørger for øget hvile og nedsat aktivitet.

Årsagen til sygdommen kendes endnu ikke, men internatinal forskning peger på en kronisk infektion i nervesystemet (hjerne og rygmarv), som kroppen ikke kan nedkæmpe pga. en defekt i immunforsvaret. ME/CFS er dermed nært beslægtet med bl.a. sklerose og polio, hvor årsagen også menes at være en nerveinfektion.

Der findes stadig mange fordomme og myter om ME/CFS - der ofte fejlagtigt kaldes Kronisk Træthedssyndrom. Fx at det skulle være en "modediagnose" for midaldrende kvinder, eller en psykiatrisk diagnose. Men fakta er, at ME/CFS er en organisk, neurologisk sygdom, der kan ramme alle - både mænd, kvinder og børn, alle racer og sociale lag.
Jeg har hørt om at der skulle være behandlingsmulighed men ikke i Danmark der er det stadig en hysterisk sygdom

Så jeg tager lige den her med i tråden (undskyld at det bliver så langt )



Hvad er ME/CFS?


ME står for Myalgic Encephalomyelitis: muskelsmerter og betændelsestilstand i hjerne og rygmarv
CFS står for Chronic Fatigue Syndrome: Kronisk udmattelsessyndrom

ME/CFS påvirker hjernen, centralnervesystemet og immunsystemet og giver scleroseagtig udmattelse, neurologiske symptomer og muskelsmerter.

Unikt for ME/CFS er den forsinkede sygelige utilpashed og forværring af symptomerne (post exertional malaise) som opstår op til 48 timer efter både fysiske og mentale anstrengelser. Sygdommen karakteriseres også ved at symptomerne svinger i intensitet time for time, dag for dag og/eller over længere tid.

Alle kan få ME/CFS: mænd, kvinder og børn. Alle racer og sociale lag. Den rammer oftest aktive voksne mellem 25 og 45 år og hyppigst kvinder. Sygdommen forekommer jævnligt med flere tilfælde i samme familie.

Omkring 25 % af ME/CFS patienterne er sengeliggende. Mange er svært invaliderede og kun få kan arbejde. Sygdommen er normalt ikke direkte dødelig, men dødelighed øges med ca. 25 år. pga. kræft, hjertesygdom og selvmord.

Sygdommen udløses typisk i forbindelse med en virus- eller bakterieinfektion. Det kan være infektioner som meningitis, HHV-6, Borrelia, mononukleose, mycoplasma, yersiniose, m.fl. Det kan også være en banal halsbetændelse, influenza eller tarminfektion. Vaccination kan også udløse ME/CFS.

Forskning viser klare dysfunktioner i immunsystemet. I okt. 2009 fandt forskere sammenhænge mellem et retrovirus, XMRV, og ME/CFS. Lige nu forskes der intensivt verden over i XMRV og ME/CFS– dog ikke i Danmark. I de tusindvis af forskningsartikler, der i dag findes, nævnes sygdommen under tre hovedbetegnelser: Myalgic Encephalomyelitis (ME), Chronic Fatigue Syndrome (CFS) og Postviral Fatigue Syndrome (PVFS).

ME/CFS er klassificeret af World Health Organisation (WHO) som Postviralt Træthedssyndrom og Myalgic Encephalomyelitis under G93.3 i afsnittet for sygdomme i hjernen.

Der findes behandlinger – dog ikke i Danmark. Lige nu er det kun dem som har råd til at rejse til udlandet og selv betale der får behandling. Din underskrift kan være med til at ændre på det.


Der er mulighed for at indsamle underskrifter via det her link

http://www.me-cfs.dk/Underskriftsind...t_side_2_3.doc

Sidst redigeret af Hejdien; 14-04-2010 kl. 13:36.
  Besvar med citat
Gammel 14-04-2010, 13:37   #9
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
For lige at bidrage til forvirringen
Der er også mange som får diagnosen Neurasthenia ( F48.0) som ofte bliver kaldt træthedssyndrom, det er så IKKE fysisk betinget som ME-CFS som er en form for infektion af nervesystemet, men kernen er at for at få den diagnose (Neurasthenia) SKAL alle fysisk mulige årsager være undersøgt og udelukket, altså skal ME-CFS også være udelukket.
Det ændrer ikke på de funktionelle symptomer for begge lidelser er megen lig hinanden, i mange tilfælde endda sammenfaldende.

mvh Nøvsen
__________________
Waste no more time argueing about what a good man should be. Be one.
Marcus Aurelius
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2011, 17:10   #10
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Se evt. dette link

Citat:
Oprindeligt indsendt af ab roses Se meddelelser
Hej.

Er der nogen herinde der har erfaringer med Henrik Isager?
Det drejer sig om at skulle have konstateteret/blive diagnostiseret med Kronisk træthedssyndrom (me-cfs).
Andre erfaringer modtages gerne.
www.kronisktraethedssyndrom.dk/side_2.htm

Fandt dette link meget interessant - dog ikke af Henrik Isager.

Men der kommer snart en ny bog om det danske behandlingssystem i forhold til Whiplash - ME-CFS - Fibromyalgi - skrevet af Henrik Isager.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan jeg få flexjob - kronisk træthedssyndrom mcsigvardt Spørgsmål ang fleksjob 8 19-09-2012 18:01
Neurasteni (ME / CFS / Kronisk træthedssyndrom?? Hanstad Alt det andet 33 13-01-2012 17:46
Kronisk træthedssyndrom.. Randerspigen73 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 29-06-2010 12:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension