K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-04-2010, 17:15   #81
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg vil da lige fortælle at jeg har skrevet til civilstyrelsen ang de love som ikke er opdateret på retsinformation.dk

Jeg har samtidigt spurgt dem om ikke det ville være muligt for dem at lave faste links til de gældende love..noget ala www.retsinformation.dk/lovomsygedagpenge så folk ikke skal ud at lede efter dem hver gang de bliver opdateret...

Så må vi se hvad de svare tilbage...hvis de da gør det..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 20:27   #82
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Hej Andersine85

Kommunekoncept = socialjura.dk incl. "skuffereglementer"

Og min sagsbehandler kunne godt bevillige mig(52 år) 10 timers psykologtimer, hun skulle bare lige spørge sociallægen først

Kan forstå du er socialrådgiver/sagsbehandler, i hvilken kommune er du ansat ?

Og ja, hvad mener du med; at hvis det IKKE står i loven, kan det IKKE lade sig gøre... -vil du venligst uddybe dette, da jeg mener det er usandt ?
Ingen skuffereglementer, bare vejledninger osv... helt lovligt og stille og roligt...

Jeg vil ikke fortælle, hvilken kommune jeg er ansat i, af hensyn til evt. borgere herinde der kunne være mine eller mine kollegaers. De skal helst kunne føle de kan tale frit!
Jeg er her jo også som en privatperson, godt nok med en uddannelse til socialrådgiver, men stadig som privat

Jamen det som jeg forsøger at fortælle er, at hvis det ikke står i loven som en mulighed så er det ikke det.
Som eks. kan jeg nævne, at dengang hvor it kriminalitet begyndte, så havde retten nogle problemer, fordi der ikke var nogle regler, der sagde det var forbudt... og så er det jo lovligt... Indtil der blev lavet regler selvfølgelig

Og nej jeg kan som beskæftigelsessagsbehandler ikke give psykologhjælp, men kan kan søge det gennem den sociale lovgivning, men det er et andet kontor.
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 21:16   #83
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Og nej jeg kan som beskæftigelsessagsbehandler ikke give psykologhjælp, men kan kan søge det gennem den sociale lovgivning, men det er et andet kontor.
Ja, og det er jo problemet, ikke?

Som borger henvender man sig til kommunen - som om det er eet kontor - og så er der en forventning om, at sagsbehandleren udnytter loven om at undersøge alle muligheder for hjælp, ikke? Og det gør sagsbehandlerne ikke, for mange ting - her psykologbehandling - koster jo også penge.

Det er desværre billigere for kommunerne at undlade at undersøge samtlige hjælpemuligheder, selvom det står i loven... som vi også ser med forkerte afgørelser i næsten 50 procent af sygedagpengesagerne, som det fremgår af diverse praksisundersøgelser.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 21:24   #84
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Andersine85

kommer nok aldrig til at forstå hvorfor en sagsbehandler skal blande sig i ens sygdom.
det har man lægerne til.
i hele mit sagsforløb har jeg snakket med anden aktør om sygdom.
netop pågrund af skånebehov i forbindelse med arbejdsprøvning.
Men aldrig min sagsbehandler.
godt være fordi min sygdom er sjælden og har andre oven som er mere kendte.
alt er fysisk, men kan ikke ses. så det er ikke meget anderledes end psykisk.
synes jeg ser mange sager på dette forum, hvor sagsbehandler prøver at påvirke til behandling eller prøver og spille læge.
De kan vil se på ens lægepapir eller sammen med en lægekonsulent.

Min i verden giver jeg ikke noget som helst for en lægekonsulent.
alle mine lægepapir er oversat til dansk, af lægen selv i større træk.
Men alligevel har de kæmpe indflydelse på hvilken ydelse man kommer på.
en arbejdsprøvning som viser nul arbejdsevne og 5 læger er ikke nok til pension.
fordi en lægekonsulent efterlyser en enkelt lille ting. så skal måske vente et halvt år endnu
som min egen læge selv siger person ikke kan have forstand på, når han heller ikke ved noget om det.
alså skulle behandlingsmuligheder være udtømte når de kommer.
Men 5 forskellige læger har allerede skrevet der ikke er nogen.

så systemet er bygget helt forkert op, når en lægekonsultent som aldrig har set en kan være afgørende for ens sag.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 22:22   #85
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Curls:
Udsnit af sygedagpengeloven:

§ 15. På baggrund af den første samtale med den sygemeldte efter § 13 og sagsoplysningerne i øvrigt skal kommunen foretage en samlet vurdering af den sygemeldtes konkrete behov for behandling, indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller revalidering for at fremme arbejdsfastholdelse og hurtigst mulige raskmelding samt iværksætte den nødvendige indsats.

Stk. 8. Kommunen skal ved hver samtale tage stilling til, om der er behov for anden indsats, herunder om der er behov for hjælp til den sygemeldtes familie.

Kommunen er altså forpligtet til at lave helhedsvurdering, samt inddrage relevant lovgivning. retsikkerhedsloven §5.
§81 og §82 er ganske korrekt fra anden lovgivning, som kan bruges i et sådan tilfælde. Det handler om vilje.
Desværre afviser sygedagpenge/job-center i de fleste gange at yde den hjælp, fordi de får besked fra ledelsen, at de KUN må snakke job-afklaring.
Men ifølge lovgivningen er det altså forkert.
Og min holdning er, at man skal holde på sin ret, så kan det desværre godt være at man ikke får den.
men jo flere der gør dette, jo større chance for, at lovgivningen bliver holdt.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 22:23   #86
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Jep, zuza, lige præcis den problemstilling kan jeg skrive under på

Som nævnt før, tror jeg løseligt at vi mødte ca 15(sikkert lavt sat!) forskellige personer der ALLE som en IKKE kunne kunne/ville tage en beslutning medmindre en anden liiige havde, som en 3. så liiige skulle osv osv osv OG ingen af hverken personerne ELLER afd kunne finde ud af at tale sammen =ALLE smider aben videre

Så samtidig med at du kæmper med overlevelse ja, så skal du også forholde dig til at du bliver tvunget udi at være din egen: socialrådgiver, jurist, læge mfl!

Det er bare IKKE ok meeen det er der vist flere organisationer der HAR udtalt.

Jeg lægger IKKE skjul på at MEGET kunne være undgået HVIS der havde været blot en enkelt der havde udført sit arbejde med blot en lille smule sund fornuft, men i det regi syns det at være eksisterende -hvorfor mon

Beklager min "lille" raptus men sådan ER virkeligheden(og ja, det hverken kan eller vil jeg på nogen måde undskylde, da dette i realiteten handlede om mine
børns ve og vel -og NEJ der blev IKKE konstateret manglende forældreevne, snarere tværtimod! undskyld, men kan tale mig mere end varm om dette!)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 06-04-2010 kl. 22:25.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 23:47   #87
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Ingen skuffereglementer, bare vejledninger osv... helt lovligt og stille og roligt...

Jeg vil ikke fortælle, hvilken kommune jeg er ansat i, af hensyn til evt. borgere herinde der kunne være mine eller mine kollegaers. De skal helst kunne føle de kan tale frit!
Jeg er her jo også som en privatperson, godt nok med en uddannelse til socialrådgiver, men stadig som privat

Jamen det som jeg forsøger at fortælle er, at hvis det ikke står i loven som en mulighed så er det ikke det.
Som eks. kan jeg nævne, at dengang hvor it kriminalitet begyndte, så havde retten nogle problemer, fordi der ikke var nogle regler, der sagde det var forbudt... og så er det jo lovligt... Indtil der blev lavet regler selvfølgelig

Og nej jeg kan som beskæftigelsessagsbehandler ikke give psykologhjælp, men kan kan søge det gennem den sociale lovgivning, men det er et andet kontor.
Hej Andersine85

Hmmm... -jeg vil da godt oplyse min hjemkommune, selv om alle sagsbehandlerne dèr læser med her på siden... -og i Århus kommune kommer "skuffereglementerne/cirkulærene" som hovedregel før loven

Også meget mærkeligt at den sygemeldte i Århus kommune gentagende gange skal fortælle sagsbehandleren om hvordan loven skal udmyntes, og hvad den sygemeldte kan få bevilliget af støtte osv. !!!

Og min påstand er: at ALLE sagsbehandlere kan ANBEFALE psykologhjælp hvis viljen er der... -og det kan så godt være det ikke er alle der kan bevillige det... -men det tager Du jo ikke hensyn til i din påstand... -og det er jo IKKE kun hos sundhedsuvæsnet fx psykologhjælp ligger... -det har min sagsbehandlers velvillighed da vist

Med hensyn til, om, >>intet er tilladt hvis det IKKE står i loven<<... -hvad så med min psykologhjælp på 10 timer, så må den jo være ganske ulovlig ???
Og i øvrigt mener jeg dit eksempel om IT-kriminalitet er grotesk !!!

Og har Du tænkt på; at hvis vi skal tage din påstand/mening om hemmeligholdelse af din arbejdsplads for troværdig... -vil der - her på siden - sikkert være mange fra ALLE kommuner i DK, der fremover ikke tør skrive noget personligt eller genkendeligt osv.... -men hvis vi vidste hvilken kommune du arbejdede i, vil det kun være personer fra denne der - efter din mening - havde problemer...
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 06-04-2010 kl. 23:52. Årsag: Tilføjelse...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 03:50   #88
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Og med hensyn til sygedagpengestop... -giv aldrig op: http://jp.dk/indland/aar/politik/article2030149.ece

Dom fra i går: Århus kommune skal betale 210.000,- kr. til tidligere medarbejder for ulovlig omgang med reglerne...
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 07-04-2010 kl. 03:53. Årsag: Tilføjelse...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 07:33   #89
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Hej Andersine85

Og min påstand er: at ALLE sagsbehandlere kan ANBEFALE psykologhjælp hvis viljen er der... -og det kan så godt være det ikke er alle der kan bevillige det... -men det tager Du jo ikke hensyn til i din påstand... -og det er jo IKKE kun hos sundhedsuvæsnet fx psykologhjælp ligger... -det har min sagsbehandlers velvillighed da vist

Med hensyn til, om, >>intet er tilladt hvis det IKKE står i loven<<... -hvad så med min psykologhjælp på 10 timer, så må den jo være ganske ulovlig ???
Og i øvrigt mener jeg dit eksempel om IT-kriminalitet er grotesk !!!

Og har Du tænkt på; at hvis vi skal tage din påstand/mening om hemmeligholdelse af din arbejdsplads for troværdig... -vil der - her på siden - sikkert være mange fra ALLE kommuner i DK, der fremover ikke tør skrive noget personligt eller genkendeligt osv.... -men hvis vi vidste hvilken kommune du arbejdede i, vil det kun være personer fra denne der - efter din mening - havde problemer...
Jamen du har ganske ret, jeg kan sagtens ANBEFALE psykologhjælp - hvad jeg da også har gjort et par gange - men det er en anden lovgivning end den jeg arbejder med, og det er en økonomisk skønsberegning der skal laves før man kan bevilliges psykologhjælp. Men jeg kan ikke selv gøre det, for det er ikke en del af beskæftigelseslovgivningen.
Derfor kan jeg stadig opfylde helhedssynet, og anbefale både borgere og andre afdelinger forskellige former for hjælp, men uden at jeg selv kan gøre så meget andet end det.
Det er selvfølgelig også derfor, at dine psykologtimer er helt lovlige

It eksemplet var bare lige det bedste jeg kunne komme på, for at forsøge at forklare hvordan juraen fungerer. Enhver juralærer kan nok gøre det en del bedre end mig!

Og du kan da godt have ret i det mht. hvor jeg arbejder, men fastholder nu stadig at være anonym ift. min arbejdsplads, skriver som sagt som en privat.
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 08:49   #90
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Andersine:
Tjek lige mit indlæg nr 85.

Som ses SKAL du som sagsbehandler inddrage andre afdelinger, om nødvendigt.
Det er dit ansvar som sagsbehandler, at borgeren får den nødvendige hjælp.
Helhedsvurdering og handleplan om vejen tilbage til arbejdsmarkedet skal netop sikre, at den syge får den nødvendige hjælp til dette.(det være træning, fys.og psykologbehandling, oa.).
Er nogle af disse ting ovenikøbet anbefalet af lægen, er vejen banet i loven.

Kan det ikke lade sig gøre, skal den syge, selvsagt have pension.

PS vedr. hvilken kommune, er det op til dig, på lige fod med andre herinde.
Vi har før set sagsbehandlere miste job, på den, så det burder der være forståelse for.
Vi ved også at der bliver kikket med fra kommunerne, men uden at disse giver sig til kende. Det er trods alt mere lusket, og fordækt.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lidt til dem der vil vide lidt mere om merudgifter Pyt Den nyttige viden vi alle har 5 13-08-2014 11:28
Principafgørelse: overordnet formål og tidsanvendelsesområde af § 27, stk. 1, 2 gunvor Den nyttige viden vi alle har 1 24-07-2011 08:48
Sygedagpenge ..så lidt??? Leduce Alt det andet 15 20-04-2010 23:37
Sådan! Risa Politik og Samfund 7 24-10-2008 23:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension