K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-05-2013, 12:10   #1
Fallenten87
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2013
Indlæg: 46
Styrke: 12
Fallenten87 er ny på vejen
Angry Sulter man ihjel??? Kontanthjælp,26 år?

Hej.

Jeg er en ung mand på 25 år, som bliver 26 på onsdag, d. 15.maj.

Jeg fik konstateret Morbus Chron (kronisk tarmbetændelse i tyndtarmen) for 12 år siden, og fik tilkendt revalidering som bygningsmaler i 2005. Blev færdigudlært i 2008, og herefter klarede Jeg mig selv, pga. godt medicin og operation. Sidste år, blev Jeg syg igen (meget værrer end tidligere) og jeg er blevet opereret 2 gange, og lægen på sygehuset siger / skriver i sine statusattester, at tilstanden er kronisk, og at min erhvervsevne er 0, og at alle tiltag med at ville sende mig i arbejdsprøvning mv vil medføre øget sygdomsaktivitet og at han er usikker på, om jeg nogensinde bliver selvforsørgende igen, fordi sygdommen er eskaleret væsentligt, samt at behandlingsmulighederne er ved at være udtømt, fordi jeg er resistent overfor en del af de præparater de normalt bruger mod Chron og Colitis. Mine møder med kommunen mv, er egentlig bare en sludder for en sladder -sagsbehandleren siger at min arbejdsevne mv. skal udvikles og sikres, og at lægen jo også siger der er gode prognoser osv, og at vi jo alle skal hjælpe til at jeg bliver selvforsørgende osv, og b.la b.la. og at jeg nok ender på den lave kontanthjælpssats pr. 1-1-14, fordi så længe lægen har den mening han har, kan hun ikke sende mig i aktivering og foreligge sagen for rehabilliteringsteamet.

Hvordan pokker gør man i sådan en situation? Hvis Jeg kan få lægen til at udtrykke sig mere klart på skrift osv, ændrer det noget i situationen, så jeg eventuelt kan søge om fleksjob / førtidspension? Sammen med dette, har jeg en kraftig depression (er henvist til psykiater men der er 5 måneders ventetid, og har været omkring psykiatrisk skadestue en dag jeg havde det VIRKELIG elendigt, fordi jeg følte alt var i mod mig, men de kunne ikke hjælpe, på anden måde, end ved at give mig nogle Nozinan på 25mg.) Ydermere har Jeg osteoporose, sammenfald i ryggen og en svær Morbus Scheuermann, og Jeg får 3x1 Temgesic 0.4mg tablet dagligt, for at kunne holde tingene ud.

Nogle der ved hvad Jeg kan gøre, i sådan en situation som den her? Håber på nogle nyttige svar

Mvh Peter
Fallenten87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2013, 14:01   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Som jeg ser det er dit problem, at lægen skriver:
"at behandlingsmulighederne er ved at være udtømt".

For at blive tilkendt fp skal behandlingsmulighederne være udtømte.

Jeg er lidt usikker på, om dette stadig er tilfældet i forhold til fleks, men det er jeg sikker på, at andre ved noget om.

Din opgave er, sammen med dine læger, at få lukket dette hul, altså sørge for, at alle behandlingsmuligheder bliver udtømt.

Derudover vil jeg anbefale dig, at holde al kontakt, udover de sædvanlige møder, med kommunen på skrift, sådan, at dokumentationen er i orden.

Møderne kan du evt. optage (hvilket er fuldt ud lovligt), for at have noget at støtte din hukommelse til.

Efter møderne kan du så sende din sb en mail, hvori du refererer til jeres møde, og slutte af med at spørge, om du har forstået det korrekt.

På den måde finder du ud af, om din sb kan/vil stå ved sine udtalelser.

F.eks. kan du sende din sb en mail:
"Jeg har forstået på dig, at du, til trods for, at min læge skriver "at tilstanden er kronisk, og at min erhvervsevne er 0, og at alle tiltag med at ville sende mig i arbejdsprøvning mv vil medføre øget sygdomsaktivitet" mener, at min arbejdsevne skal udvikles og sikres, så jeg kan hjælpes til, at blive selvforsørgende.

Er dette korret forstået?
"

Du bør tjekke i dine lægepapirer, om behandlingsmulighederne for dine andre lidelser også er udtømte. I modsat fald bør du arbejde hen imod, at de bliver udtømt.

Hvis du ikke allerede har det, så bør du finde et ringbind, hvori du samler alle papirer fra kommunen og dine lægepapirer, så du har helt styr på det, for det kan du nemt få brug for.

Derudover kan du bede om aktindsigt, så du kan se hvad kommunen har på dig, og hvad de skriver i din sag.
Benyt evt. denne formular til formålet: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Bliv i denne tråd, også med nye spørgsmål vedr. din sag, så er det nemmere for os andre, at råde og vejlede.
Mange springer fra hvis de skal finde oplysningerne i andre tråde.

Du bør se i øjnene, at du selv skal holde styr på din sag fremover, hvis du vil have den til, at køre ordentligt, og efter loven, for du kan ikke være sikker på, at kommunen gør det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2013, 17:27   #3
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Der skal ordret stå, at "mulighederne er udtømte". "alt er prøvet", "din tilstand er varig" Bruges de udtryk ikke helt firkantet, bliver der tolket udenom. Hvis lægen skriver, at han er "usikker på, om du nogensinde bliver arbejdsdygtig", bliver det tolket som udviklingsmuligheder.
Det skal virkelig være firkantet.
Det kan anbefales at søge vejledning hos Louise Schelde på siden "Sociale rettigheder".
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2013, 17:32   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Så vidt jeg husker er det stadig muligt at få den høje kontanthjælp hvis man er syg og ikke uddannelsesparat...
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2013, 19:30   #5
Fallenten87
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2013
Indlæg: 46
Styrke: 12
Fallenten87 er ny på vejen
Tak skal I have alle sammen. Jamen ja - det er givetvis rigtigt at lægens formuleringer spænder ben for mig. Ordret skriver han, efterfulgt af en masse ævl og sygdomshistorik tilbage fra 04 - at: "patientens tilstand er stationær, og han responderer meget dårligt på de behandlingsmæssige tiltag vi har foretaget. Behandlingsmulighederne er tæt på at være udtømte, idet han er resistent overfor en del af medicinen vi normalt anvender i behandling af lidelsen, og at han udviste kraftig allergisk reaktion på Remicade og Humira. Cimzia som han behandles med nu, er det sidste i gruppen af TNF-Hæmmere, og den suppleres i øjeblikket af Imurel. Effekten af ren tabletbehandling som nogle klarer sig med en del år, spores slet ikke. Det er konstateret ifht. de sidste blodprøver at den ønskede effekt heraf ikke er tilstede. Han er opereret 8 gange, henholdsvis for grundlidelsen samt tilstødte komplikationer, såsom fistler o.lign. Hans psykiske komplikationer mv. er særdeles uhensigtsmæssige, og forværrer kun hans lidelse. Rent fysisk kan patienten ikke klare yderligere pres / usikkerhed, hvis det skal være sandsynligt at han skal restituere sig selv i en sådan grad, så at der opnås et minimum af gener for at bedre hans hverdag. Patientens helbredelsesmuligheder er ikke eksisterende, og den megen sygdomsaktivitet i tarmene har gjort, at han er i øget risikogruppe for at udvikle yderligere lidelser som ofte ses som følge af langvarig og svær Mb. Chron. Jeg har informeret patienten om, at hans tilstand og de behandlingsmæssige muligheder vi har, kun har til hensigt at minimere hans gener i hverdagen, og at prognosen for at tilstanden bedres væsentlig, er ikke eksisterende. Patientens tilstnad gør, at hanserhvervsevne indenfor et hvert tænkeligt erhverv er 0, og at yderligere tiltag med henblik på at afklare hans erhvervsevne, kun vil medføre væsentlig sygdomsaktivitet, hvilket ikke må siges at være hensigtsmæssigt. Problematikken er, at det pres patienten er udsat for og som han oplever - som også psykiater og praktiserende læge er obmærksomme på, har negativ indflydelse på kroppens respons på den behandling han modtager nu." Er det en dårlig eller god udtalelse, og kan jeg gøre noget for at supplere den? OG har de mulighed for, bare at feje den bort? Og angående kontanthjælp - ja måske. Har kigget alle steder, kan ikke finde noget.
Fallenten87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2013, 20:34   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg synes det lyder som en god udtalelse fra din læge....

http://bm.dk/~/media/BEM/Files/Dokum...web%20pdf.ashx

"Ydelse:
Særligt udsatte voksne får kontanthjælp som i dag.
Ydelsen bliver ikke ændret."
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 11-05-2013 kl. 20:37.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2013, 21:16   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg har med rødt markeret de ting, i statusattesten, som er positive i forhold til, at opnå enten fleks eller fp.


Citat:
Oprindeligt indsendt af Fallenten87 Se meddelelser
"patientens tilstand er stationær, og han responderer meget dårligt på de behandlingsmæssige tiltag vi har foretaget. Behandlingsmulighederne er tæt på at være udtømte, idet han er resistent overfor en del af medicinen vi normalt anvender i behandling af lidelsen, og at han udviste kraftig allergisk reaktion på Remicade og Humira. Cimzia som han behandles med nu, er det sidste i gruppen af TNF-Hæmmere, og den suppleres i øjeblikket af Imurel. Effekten af ren tabletbehandling som nogle klarer sig med en del år, spores slet ikke. Det er konstateret ifht. de sidste blodprøver at den ønskede effekt heraf ikke er tilstede. Han er opereret 8 gange, henholdsvis for grundlidelsen samt tilstødte komplikationer, såsom fistler o.lign. Hans psykiske komplikationer mv. er særdeles uhensigtsmæssige, og forværrer kun hans lidelse. Rent fysisk kan patienten ikke klare yderligere pres / usikkerhed, hvis det skal være sandsynligt at han skal restituere sig selv i en sådan grad, så at der opnås et minimum af gener for at bedre hans hverdag. Patientens helbredelsesmuligheder er ikke eksisterende, og den megen sygdomsaktivitet i tarmene har gjort, at han er i øget risikogruppe for at udvikle yderligere lidelser som ofte ses som følge af langvarig og svær Mb. Chron. Jeg har informeret patienten om, at hans tilstand og de behandlingsmæssige muligheder vi har, kun har til hensigt at minimere hans gener i hverdagen, og at prognosen for at tilstanden bedres væsentlig, er ikke eksisterende. Patientens tilstnad gør, at hanserhvervsevne indenfor et hvert tænkeligt erhverv er 0, og at yderligere tiltag med henblik på at afklare hans erhvervsevne, kun vil medføre væsentlig sygdomsaktivitet, hvilket ikke må siges at være hensigtsmæssigt. Problematikken er, at det pres patienten er udsat for og som han oplever - som også psykiater og praktiserende læge er obmærksomme på, har negativ indflydelse på kroppens respons på den behandling han modtager nu."
Jeg synes, at du skal sende din sb en mail i stil med det forslag jeg skrev tidligere.

Det er jo helt hen i vejret, at din sb udtaler, "at lægen jo også siger der er gode prognoser", når lægen rent faktisk har skrevet, "at prognosen for at tilstanden bedres væsentlig, er ikke eksisterende".

Og hvis du får din sb til, at give dig den påstand på skrift, så bør du klage over det.
Du kan starte med, at klage til jobcenterchefen. Sørg for, at det fremgår tydeligt at sådan en klage, at det er en klage, da den ellers lander på sb's skrivebord.

Det eneste, som kan være et problem i statusattesten er dette:
"Patientens tilstnad gør, at hanserhvervsevne indenfor et hvert tænkeligt erhverv er 0".
Læger må ikke udtale sig om arbejdsevnen, jeg kan så blive i tvivl, om det også gælder erhvervsevnen (håber andre byder ind her), men de må udtale sig om funktionsevnen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2013, 09:37   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Her er det helt relevant at lægen udtaler sig, hvilket han i høj grad bør.

Bare lægen ikke diktere hvilken ydelse borgeren SKAL have, da det alene hviler på kommunen.

Men lægen har netop ansvaret for, at redegøre for patientens tilstand, og de konsekvenser lidelsen har.

Problemet er, at sagsbehandlere(ofte også alm. læger) ikke forstår omfanget af denne tybe lidelser.
Når der tales behandling i disse tilfælde, forstå sagsbehandleren ikke, at lidelsen er kronisk, enhver behandling, udgør riciko, for ydereligere komplikationer, og kan i bedste fald KUN bero stille sygdomsaktivitet for en periode.

Noget behandling, feks predinisolon, kan kun gives kortvarigt, pga den høje riciko, bla. fordi immunforsvaret nedsættes eller bortfalder.
Dette er nødvendigt, fordi det er eget imunforsvaret der angriber.
Men det kan betyde at selv en forkøelse kan være livstruende.

Jeg vil anbefale, at du søger førtidspension §17, på foreliggende grundlag.

Du får måske ikke noget ud af det, andet end begrundelser, muligheder, du efterfølgende kan fastholde kommunen i.

Men omvendt burde du få tilkendt førtidspension, fordi det ville tage det pres, dels det økonomiske, dels usikkerhed for fremtiden, giver, og dermed fastholder dig i det stress, du IKKE tåler, og som forværre lidelsen, og dermed prognosen.

Hvis du kunne tilkendes med feks genoptagelse om 5år, ville være fint.
Alkternativt har man altid mulighed for, at få¨afprøvet arbejdsevnen, eller andet, hvis imod alle odds, du skulle få det bedre, selvom du tilkendes førtidspension.

Førtidspension er IKKE nødvendigvis en endestation.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 12-05-2013 kl. 09:43.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2013, 21:03   #9
Fallenten87
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2013
Indlæg: 46
Styrke: 12
Fallenten87 er ny på vejen
Hejsa

Tak for Jeres svar. NU tror Jeg den er her. Jeg overså en mail fra lægen - hvori han ordret redegør for min lidelse og situation mv, og direkte skriver at: patientens tilstand er stationær, og hans lidelse er kronisk. Behandlingsmulighederne er opbrugte, idet han er resistent overfor en stor del af den type medicin vi normalt behandler mindre aggressive tilfælde af lidelse med. Respons på ren tabletbehandling spores slet ikke. Hans behandling her i afdelingen er således alene for at minimere antallet af daglige gener, for at lætte hans hverdag. Han er i intensiv tilskud med Humant Albumin og supplering med Imurel til Cimzia behandlingen håbes at kunne sikre bedre form for vitaminoptagelse, for at minimere hans træthed som er meget udtalt, og derved øge chancen for at han får en smule mere overskud i dagligdagen. Patientens psykiske komplikationer er uhensigtsmæssige ifht. Morbus Chron, og det anbefales at han søger kommunen om fritagelse for egenbetaling af psykolog, indtil psykiater kan tilse ham om forventligt seks måneder. Patientens tilstand er fortsat således, at hans funktions og erhvervsevne er 0 indenfor ethvert tænkeligt fag, og at tiltag i forbindelse med at afprøve arbejdsevnen yderligere, udelukkende vil medføre øget sygdomsaktivitet, hvilket ikke anses for hensigtsmæssigt. Der er sket en væsentlig forværring af sygdommen det seneste år, og der er ikke udsigt til at dette nogensinde bedres. " og så en ulæselig underskrift, fra Aalborg Sygehus. Kan sagsbehandleren skubbe / kassere den her udtalelse???
Fallenten87 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2013, 21:50   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fallenten87 Se meddelelser
Kan sagsbehandleren skubbe / kassere den her udtalelse???
Hvis h*n gør det, så bør du klage så det kan høres.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunen slår ihjel Sosad Din historie 33 06-02-2015 14:02
Er Faxe Kommune og Vibeke Dyhr ude på at slå Johnny ihjel Webmaster Politik og Samfund 6 07-10-2013 22:17
Venstre Vil Slå Fremtidens Førtidspensionister Ihjel glick Fremtiden for fleksjob og førtidspension 14 15-02-2012 14:31
Vi venter os selv ihjel Stella Politik og Samfund 5 11-06-2009 01:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension