K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-10-2013, 10:00   #1
MissMurphey
Førtidspensionist
 
MissMurpheys avatar
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2008
Lokation: København
Alder: 52
Indlæg: 160
Blog Indlæg: 1
Styrke: 17
MissMurphey er ny på vejen
Husstandsindkomst?

Hej K10.

Jeg har ikke selv overskud til at gå ind på borger.dk og undersøge nærmere, eller hvor det måtte være, derfor vil jeg prøve her hos jer.

Min mand og jeg er begge førtidspensionister. Vi har fået muligheden for at komme på en længere rejse (4 mnd).
Vi har netop fået solgt vores ejerlejlighed.

Kan vi have vores adresse stående hos nogle venner indtil vi kommer tilbage, uden at blive trukket i pension? Vi får ingen tillæg.
Vennen har almindeligt arbejde.

Jeg har haft ringet til udbetaling danmark og de sagde ja, men jeg troede på det tidspunkt at vennen fik pension selv. Nu ved jeg ikke hvordan det er når vedk. har arb.
Og jeg har nogle angstproblematikker som gør at jeg ikke tør at ringe og spørge igen, da jeg bla. har svært ved at formulere mig.

Håber på at nogen her inde ved noget <3
__________________

Førtidspensionist pr. 1/3-2013 !
MissMurphey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 10:06   #2
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Hvis vennerne IKKE modtager nogen form for ydelse, feks boligsikring og lign, så kan i sagtens have jeres adresse stående
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 11:06   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Skal man ikke bare melde udrejse, og indrejse igen når man kommer tilbage ?
Så vidt jeg er orienteret må man godt "flytte" til udlandet med sin pension.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 11:37   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MissMurphey Se meddelelser
Hej K10.

Jeg har ikke selv overskud til at gå ind på borger.dk og undersøge nærmere, eller hvor det måtte være, derfor vil jeg prøve her hos jer.

Min mand og jeg er begge førtidspensionister. Vi har fået muligheden for at komme på en længere rejse (4 mnd).
Vi har netop fået solgt vores ejerlejlighed.

Kan vi have vores adresse stående hos nogle venner indtil vi kommer tilbage, uden at blive trukket i pension? Vi får ingen tillæg.
Vennen har almindeligt arbejde.

Jeg har haft ringet til udbetaling danmark og de sagde ja, men jeg troede på det tidspunkt at vennen fik pension selv. Nu ved jeg ikke hvordan det er når vedk. har arb.
Og jeg har nogle angstproblematikker som gør at jeg ikke tør at ringe og spørge igen, da jeg bla. har svært ved at formulere mig.

Håber på at nogen her inde ved noget <3
Ja, i kan ikke trækkes dobbelt. Så det er uden betydning at i har adressen hos nogen venner, og da vennen arbejder, så er der SLET INGEN problemer!!

Rigtig god rejse
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 12:21   #5
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Skal man ikke bare melde udrejse, og indrejse igen når man kommer tilbage ?
Så vidt jeg er orienteret må man godt "flytte" til udlandet med sin pension.
Så vidt jeg husker har der været indlæg her på siden om at der bliver trukket i førtidspensionen hvis man flytter til visse lande.

Ved ikke lige hvordan det forholder sih hvis man bare melder udrejse.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2013, 12:29   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Alt efter hvor I rejser hen, skal I lige oplyse om det først.

Rigtigt god tur.. *S*

Om det vil blive betragtet som pro forma at I har adressen stående ved jeg dog ikke...

Men I så fald er det reglerne for bopæl i udlandet der gælder til I kommer hjem.

Så mit råd er at meddele det i god tid, for at se om de reagerer på adressen.

Det vil nok være en fordel at være tilmeldt adressen og bo lidt hos ham lidt inden I rejser.

"Udbetaling Danmark vil typisk vurdere, at et ophold i udlandet er midlertidigt og derfor ikke har betydning for din pension, hvis du normalt bor fast i Danmark, og hvis du beholder en ”reelt faktisk bopæl” i Danmark. Det vil du normalt kunne dokumentere ved, at du stadig er tilmeldt folkeregistret i Danmark og opfylder en af betingelserne:

Du rejser kun en enkelt gang, og rejsen er kortere end 12 måneder
Du rejser flere gange, og hver rejse er kortere end 3-4 måneder. De samlede udlandsrejser varer højst seks måneder i løbet af et år.
Ankestyrelsen har desuden givet en folkepensionist medhold i, at pensionisten havde bevaret sin bopæl i Danmark under gentagne ophold i Østen. Folkepensionisten havde bevaret en lejebolig i Danmark og betalte skat i Danmark. Opholdene i Østen var under et halvt år.

Rejser du mere - eller er du i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for pensionen - skal du kontakte Udbetaling Danmark. Det gælder også, selvom du ikke har planer om at opgive din bolig i Danmark, beholder din folkeregisteradresse i Danmark, og selv om du mener, at du stadig har ”fast bopæl” i Danmark, mens du rejser.

Eksempel 1

Du er førtidspensionist, beholder dit hus i Danmark, er fortsat tilmeldt folkeregistret i Danmark og vil tage ni måneder til Thailand. Rejsen skal vare under et år og er et enkelt udlandsophold, og derfor kan du beholde din danske førtidspension. Pensionen vil blive udbetalt som hidtil.

Eksempel 2

Du er folkepensionist, beholder dit hus i Danmark, men vil flytte permanent til Thailand. Du bliver registreret som udrejst i folkeregistret, og har derfor som udgangspunkt ikke længere ”fast bopæl” i Danmark. Du skal derfor give Udbetaling Danmark besked om flytningen. Udbetaling Danmark vil tage stilling til, om du kan få den danske pension udbetalt i Thailand, og hvor meget af pensionen, du kan få udbetalt. Efter ni måneder i Thailand flytter du tilbage til Danmark, og du giver Udbetaling Danmark besked om, at det igen skal stå i folkeregistret, at du bor i Danmark. Har du fået udbetalt din danske pension, mens du var i Thailand, skal du give Pensionsstyrelsen besked om, at du igen har ”fast bopæl” i Danmark. Udbetaling Danmark vil herefter tage stilling til, hvor meget pension du skal have."

"Rejser du til et land uden for EU/EØS og Schweiz - undtagen Færøerne og Grønland - i mere end to måneder, skal du give Udbetaling Danmark en række oplysninger:

Før du rejser, skal Udbetaling Danmark have besked om afrejsedato og forventet hjemkomstdato
Har du udenlandske indtægter under udlandsopholdet, skal du hver måned oplyse Udbetaling Danmark om størrelsen af indtægterne, mens du er i udlandet
Når du er kommet hjem, skal du oplyse Udbetaling Danmark om den faktiske hjemkomstdato
Hvis din rejse mod forventning kommer til at vare længere end to måneder, mens du er af sted, skal du hurtigst muligt under rejsen give Udbetaling Danmark besked om afrejsedato og forventet hjemkomstdato.
Du kan give Udbetaling Danmark besked ved at ringe eller sende en besked med digital post. Hvis du også modtager tillæg eller ydelser fra kommunen, fx personligt tillæg eller helbredstillæg, giver Udbetaling Danmark automatisk kommunen besked om dit midlertidige udlandsophold."

"Eksempel 1

Du rejser ni måneder til Thailand. Da rejsen er til et land uden for EU/EØS og varer mere end to måneder, er du omfattet af den særlige meddelelsespligt."

"Eksempel 4

Du er folkepensionist og vil rejse til Frankrig fra 1. januar til 1. april og fra 15. september til 15. november. Den særlige meddelelsespligt gælder ikke, da rejsen er til et andet EU-land."
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 22-10-2013 kl. 12:33.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2013, 09:24   #7
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 19
Hammershus er ny på vejen
Måske i skulle undersøge, om vennen vil blive beskattet af en fiktiv huslejeindtægt. Jeg har engang læst om en, der var blevet beskattet af noget lignende, fordi Skat gik ind og påstod, at der måtte være en huslejeindbetaling fra de ekstra personer, der havde folkeregisteradresse i lejligheden.
Jeg ved, at det ikke gælder, hvis det er ens voksne børn, der flytter ind midlertidig, for det har jeg selv engang undersøgt, da min datter boede hos mig en kort periode. Men hvis det er en ven, vil de måske gå ind og påstå, der er penge involveret.
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2013, 21:24   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det burde ikke være et problem når man bare står CO på adressen...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension