K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-10-2012, 00:31   #1
Gerbilwoman
Elsker at være her på K10
 
Gerbilwomans avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2009
Lokation: Vestsjælland
Alder: 43
Indlæg: 94
Styrke: 16
Gerbilwoman er ny på vejen
Gensidig forsørgelsespligt for ugifte samlevende.

Læste lige denne artikel: http://www.altinget.dk/artikel/reger...-kontanthjaelp og ville lige se om der var debat om det herinde men da jeg ikke lige kan finde noget om det starter jeg hermed selv en tråd, da jeg gerne vil høre jeres mening om den sag

Uddrag:
Der tegner sig nu et politisk flertal for en stramning af reglerne for at få kontanthjælp. Regeringen åbner således for Venstres forslag om at udvide den gensidige forsørgerpligt til ikke kun at omfatte ægtepar, men også folk, der lever papirløst sammen.
__________________
Most people would succeed in small things if they were not troubled with great ambitions.
Gerbilwoman er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 01:30   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Venstres argument er, at sådan er reglerne også for førtidspensionister, og der skal ikke forskelsbehandles.

Jeg ved sgu ikke hvordan jeg har det med det, jeg så nok helst, at forsørgerpligten blev fuldstændig ophævet i alle lejre. Personligt har jeg slet ikke lyst til at indlede et forhold, netop fordi jeg er førtidspensionist og ikke vil ''flå'' en evt kæreste økonomisk, fordi min pension skal beregnes og dermed gøre mig afhængig af et andet menneskes penge. Synes det er helt pinligt, at man skal bonnes fordi man ''bare'' har en kæreste - forstår det LIDT bedre, hvis man så var gift! Ægteskab handler mere om et JA til hinanden i medgang og modgang - også økonomisk. Men kærester som fx lige har mødt hinanden??
Eller som knalder og spiser sammen flere gange om ugen??
- synes der er noget forkert ved det.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 11:39   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Der vil jo nok medføre, at mange flytter fra hinanden.

Så skal kommunerne udbetale mere i boligsikring, og mere i div. børnetilskud.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 13:09   #4
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
det er dybt godnat, de burde istedet fjerne den for gifte og førtidspensionister.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 13:16   #5
Randerspigen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-07 2012
Lokation: Randers
Indlæg: 116
Styrke: 12
Randerspigen er ny på vejen
Endnu et forslag for de tager fra de fattige og giver til de rige. Det er jo fuldstændig forrykt. Og langt ude. Det er forståeligt nok, at folk ikke skal hænge på kontanthjælp hele livet, og nogle er havnet der fordi de ikke gider at arbejde. Men hvad med alle os der ender der pga sygdom og ikke er i stand til at arbejde. Håber godt nok ikke det kommer til at træde i kraft, for aner ikke hvordan vi skal overleve hvis jeg mister min efterhånden meget afstumpet indkomst.
Randerspigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 14:04   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
med fare for at blive upopelær syntes jeg det vil være i orden, hvorfor kan folk der er gift forsøge hinnanden og ugifte ikke, selvfølig vil det ramme mange

alle de besparelser der kommer rammer os der ikke er raske

men der er også nogle med rimelige indtægter der får hjælp fordi de ikk er gift hvor andre ikke kan få noget pga et stykke papir.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 14:44   #7
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
med fare for at blive upopelær syntes jeg det vil være i orden, hvorfor kan folk der er gift forsøge hinnanden og ugifte ikke, selvfølig vil det ramme mange

alle de besparelser der kommer rammer os der ikke er raske

men der er også nogle med rimelige indtægter der får hjælp fordi de ikk er gift hvor andre ikke kan få noget pga et stykke papir.
Kan godt følge dig noget af vejen, men jeg tror på frihed til alle og derudover synes jeg det skaber mange problemer som folk ikke lige tænker på netop med hensyn til hvornår man er i et forhold.

F.eks lad os antage af x mister sin bolig, og efter noget tid med tumlen rundt og leve på herberg og gaden tilbyder en god veninde at han kan bo der for en periode og få lidt støtte. Skal veninden nu så også betale for hans mad og forsørge ham med videre.

Ligeledes med den arbejdsløse som bor sammen med joakim von and skal han/hun nu komme kravlende hvergang hun ønsker at foretage et køb, mødes med venner/veninder, tage bussen for at handle ind.

Skal kammeraten der har en room mate betale for sin ven, hvis han/hun ryger på bissen i en kortere periode, eller er det kun når de er af modsatte køn ?.

Man umyndig gøre folk, der uheldigvis lever i et forhold og sætter dem under yderligere pres i ofte svær situation. Man skaber et afhængigheds forhold hvor den arbejdende part får en uhyggelig stærk position.

Jeg mener hele tilgangen er forkert og i stedet for at stramme reglerne heletiden, burde politikerne have fokus på hvordan de aktivt kan hjælpe folk videre til beskæftigelse istedet for hvordan de kan øge fattigdommen og lave større og større huller i det sikkerhedsnet der trods alt findes.

Samfundet opfordre til en single tilværelse hvis man uheldigvis ikke kan passe et job, eller finde et af forskellige årsager. Det er ikke kun den arbejdsløse man straffer men også den arbejdende ægtefælle og nu muligvis i fremtiden bare kæreste / potentiel kæreste som betaler det samme i skat som alle andre arbejdende men som man pålægger flere forpligtigelser.

Derudover tror jeg ikke på det vil give den store besparelse, folk vil vælge at blive flytte fra hinanden ved arbejdsløshed og det vil måske bare resultere i øget udgifter for det offentlige, i form af tilskud til børnehave osv, som de samlevende måske ikke får tilskud til netop pga af den
arbejdende part.

Sidst redigeret af sourceful; 27-10-2012 kl. 14:51.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 21:05   #8
dtomsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2011
Indlæg: 10
Styrke: 13
dtomsen er ny på vejen
Ja, desværre er der næsten ingen medieopmærksomhed på dette, nok pga. dagpengedebatten

Jeg har skrevet nedenstående åbne indlæg på Mette Frederiksens facebookside om konsekvenserne såfremt gensidig forsøgerpligt for samlevende bliver til lov:

http://www.facebook.com/mettefrederi...=share_comment

Forslaget er faktisk det mest skræmmende i nyere dansk social historie, og vil i praksis afskaffe kontanthjælp for alle syge (og raske) med en kæreste med normalt arbejde, dvs. et valg mellem kontanthjælpen eller kæresten (!)

Så jeg håber alle herinde vil støtte op om mit facebookindlæg med en "synes godt om dette" eller bidrage med egne kommentarer, og vise Mette Frederiksen, at vi i det mindste ikke stiltiende accepterer, at tæppet rives væk under så mange af os.


----------

Venstres forslag om gensidig forsøgerpligt for samlevende, en bombe under velfærdssamfundet!

Kære Mette Frederiksen

Åbenbart har regeringen med dig i spidsen åbnet op for et af de mest asociale forslag set i nyere dansk historie, jvf.

http://www.altinget.dk/arbejdsmarked.../?comment=show

Hvilke konsekvenser får forslaget såfremt det bliver til lov?

Med Venstres forslag om gensidig forsørgerpligt for samlevende, så mister kontanthjælpsmodtageren, herunder den syge parkeret på kontanthjælp, hele retten til kontanthjælp med en kæreste med normalt fuldtidsarbejde, dvs. kæreste med normalt fuldtidsarbejde = 0 kr.i kontanthjælp!

Der er altså ikke tale om reducering af overførelsesindkomsten som hos førtidspensionister og folkepensionister, men total bortfald af denne!

Altså, en netto egen-indkomstnedgang på mindst 8.500 kr. per md. for en typisk 25+ årig kontanthjælpsmodtager til et rundt 0.

Læs det lige igen, et rundt 0, ingen overførelsesindkomst overhovedet fra det sociale system.

Og som reglerne er nu for ægtefæller, så er det ikke nok for samlevende, at flytte fra hinanden, de skal også undgå et ‘ægteskabslignende forhold’ til hinanden, da det vil blive tolket som social bedrageri!

Gennemføres forslaget vil det være en social og økonomisk katastrofe for titusinder af danskere, som må gå fra hinanden og blive fra hinanden såfremt de ønsker et sted at bo og mad på bordet, men ikke kan klare det med een indtægt…hverdagen for de fleste danskere i dag.

Fremover vil de fleste kontanthjælpsmodtagere kun have råd til at være reelt enlige eller være sammen med andre kontanthjælpsmodtagere såfremt de ikke skal forsørges ene og alene af samleveren.

Altså, kontanthjælpsmodtageren kommer til at vælge mellem kontanthjælp eller forholdet til et andet menneske såfremt denne er i arbejde - og dette gælder også selvom der kun er tale om en ikke-samboende kæreste, for som sociale lovgivning er nu, så er folk samlevende så længe der bare er tale om et fast forhold, og ikke om folk bor sammen eller ej, som f.eks. Sverige!

Derudover har samlevende ikke samme fradragsrettigheder o.a. som ægtefæller normalt har det, og vil derved faktisk blive stillet værre end gifte!

De mange hundrede millioner der spares på de fattigste, kan så bruges på, at kontrollere om de faktisk er reelt enlige eller bare skulle være i et forhold.

Jeg håber seriøst ikke, at det er hvad regeringen og du ønsker med kontanthjælpsreformen, for selvom intentionen skulle være en anden, så vil dette blive resultatet såfremt der indføres gensidig forsøgerpligt for samlevende !

Tak fordi du læste med.
----------

Det gælder også alle herinde

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Venstres argument er, at sådan er reglerne også for førtidspensionister, og der skal ikke forskelsbehandles.
Desværre holder Venstres argument ikke, for modsat førtidspensionister og folkepensionister, så vil gensidig forsørgerpligt for samlevende ikke blot medfører en reduktion af overførelsesindkomsten, men et total bortfald af denne (som nævnt i mit indlæg ovenover).

Så forslaget vil blot medfører endnu en forskelsbehandling, blot til ekstrem ugunst for kontanthjælpsmodtagere med kærester denne gang.

Og hvor længe går der mon, før førtidspensionisterne m.fl. møder samme krav om gensidig forsøgerpligt, så der ikke "forskelsbehandles"?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Der vil jo nok medføre, at mange flytter fra hinanden.

Så skal kommunerne udbetale mere i boligsikring, og mere i div. børnetilskud.
Desværre vil det ikke være nok at flytte fra hinanden, forholdet skal også ophører helt, da det ellers vil være social bedrageri !

Om folk bor sammen eller ej er ligegyldigt som social lovgivningen er nu.
Fast forhold = samlevende
dtomsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2012, 23:33   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af dtomsen Se meddelelser
Desværre vil det ikke være nok at flytte fra hinanden, forholdet skal også ophører helt, da det ellers vil være social bedrageri !

Om folk bor sammen eller ej er ligegyldigt som social lovgivningen er nu.
Fast forhold = samlevende
Det er jeg så ikke helt enig i.

At være i et fast forhold er jo ikke nødvendigvis = at man sover sammen mere end 2 gange pr. uge, at man deltager i hinandens husholdning o.s.v.

Men jeg er helt enig i, at det er helt hen i vejret, og det vil medføre mange store problemer og udgifter for samfundet.

Hvis man derimod fjernede alt hvad der hedder gensidig forsørgerpligt, så tror jeg, at der ikke længere ville være mangel på lejeboliger i DK.
Og kommunerne ville spare en god del penge på boligsikringskontoen, da mange fp'ere, som nu er kæreste og bor hver for sig, vil flytte sammen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2012, 00:22   #10
dtomsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-11 2011
Indlæg: 10
Styrke: 13
dtomsen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det er jeg så ikke helt enig i.

At være i et fast forhold er jo ikke nødvendigvis = at man sover sammen mere end 2 gange pr. uge, at man deltager i hinandens husholdning o.s.v..
Bestemt ikke

.....men læs lige Fredericia Kommunes forklaring om at være reel enlig:
http://www.fredericia.dk/Borger/Side...elt-enlig.aspx

----
Ægteskabslignende forhold:
•Parterne opholder sig på samme bopæl
(At I sover sammen, spiser sammen og har en hverdag sammen)
•Parterne betaler til den fælles husførelse
(Sammenblandet økonomi vedr. husleje, el, vand, varme, gæld, forsikringer og mad indkøb)
•Parterne er fælles om den praktiske husførelse
(Hvem henter/afleverer børn, handler ind, laver mad, gør rent, vasker tøj og ordner haven)
•Man er helt eller delvist forsørget af den anden part
•Om man udadtil fremstår som et par
<--- Læg mærke til dette punkt!
(Hvordan betragter familie, venner, naboer eller andre jer?)

Det vurderes, om du er reelt enlig, blandt andet ud fra ovennævnte eksempler, din egen forklaring herom og forholdets varighed.
-----
----

Det er generelt en udbredt misforståelse, at folk skal være samboende for at blive betragtet som samlevende jvf. social lovgivningen og diverse principafgørelser på området.

Derfor er det altså ikke nok, at flytte fra hinanden, forholdet skal brydes helt og samlivet ophører, såfremt kontanthjælpsmodtageren vil kunne betragtes som reelt enlig af kommunen. Det var det der ligesom var min pointe
dtomsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gensidig forsørgelsespligt! Lotus Politik og Samfund 73 10-12-2013 17:58
Gensidig forsørgelsespligt..... Chas Politik og Samfund 32 30-05-2012 00:50
Gensidig forsørgelsespligt! FrkSilverfox Politik og Samfund 29 23-12-2011 11:09
gensidig forsørgelsespligt når begge på FP? sane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 04-03-2011 09:45
Gensidig forsørgelsespligt Hammershus Politik og Samfund 35 09-12-2009 11:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension