K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-01-2010, 22:42   #1
kmthorup
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2008
Indlæg: 22
Styrke: 16
kmthorup er ny på vejen
pensions-årsopgørelse fra kommunen?

Jeg kom på ftp i juli 2009, og har fået justeret i "beregningsgrundlaget" et par gange i 2009, indtil det passede. Bl.a. fordi skat jo opgører på årsbasis, og pensionen kan beregnes måned for måned.

Dette foregik stort set "på tro og love", vha. en blanket SP211, og nu kunne jeg så godt tænke mig at vide om kommunen laver en opgørelse, ligesom skat´s årsopgørelse, på et tidspunkt, for at regne ud om jeg har fået for meget eller for lidt i pension i det forgangne år.

Hvis det er tilfældet, får jeg så et girokort, eller bliver beløbet trukket fra i pensionen?

Jeg har selvfølgelig anført de korrekte beløb på blanketterne, da jeg har læst det der står med småt på bagsiden, men der kan jo godt have sneget sig en fejl ind blandt de mange tal...

Sidst redigeret af kmthorup; 28-01-2010 kl. 22:53.
kmthorup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2010, 22:46   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det var da et interessant spørgsmål.

Aner det faktisk ikke, men måske andre på siden ved noget om det.

Men det gør kommunerne jo ved boligsikring, så mon ikke, de også gør det ved pensioner?!

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2010, 02:27   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg ved ihvertfald at hvis man har fået for lidt udbetalt i pension...ja så kan man kun få 6 måneder tilbage....

Så det er om at sikre sig inden for 6 måneder tilbage...hvis man gerne vil have alle pengene tilbage...

Jeg vil forslå at du lige henvender dig til pensions afd på din kommune og spørger ind til dette...så du ikke lige pludselig står med håret i postkassen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2010, 09:09   #4
kmthorup
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2008
Indlæg: 22
Styrke: 16
kmthorup er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Jeg ved ihvertfald at hvis man har fået for lidt udbetalt i pension...ja så kan man kun få 6 måneder tilbage....

Så det er om at sikre sig inden for 6 måneder tilbage...hvis man gerne vil have alle pengene tilbage...

Jeg vil forslå at du lige henvender dig til pensions afd på din kommune og spørger ind til dette...så du ikke lige pludselig står med håret i postkassen...
Ja, det med de 6 måneder har jeg også fundet ud af. Til gengæld kan kommunen vist komme efter for meget udbetalt pension op til 5 år(!)

Men er der mon nogen i forummet som har oplevet sådan en situation?
hvis man har haft pension i flere år, og ikke nogensinde har fået en opgørelse, så kunne det jo tyde på at kommunen kun laver stikprøver, eller reviderer hvis der f.eks. har været rigtig mange ændringer i løbet af året.

Med hensyn til at spørge på kommunen - Tja, hvis jeg mistænker at jeg har fået for lidt er det en god idé, men hvis jeg omvendt har fået for meget, så var det måske ikke blevet opdaget hvis ikke jeg spurgte... Det er nok en temperaments-sag
kmthorup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2010, 10:59   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja det kommer nok an på hvordan man ser på det....

Man risikere jo lige pludselig at stå og skal af med en hulens masse penge....

Så jeg ville jo nok vælge at vide det hurtigst muligt....så det ikke blev helt uoverkommelig at betale det tilbage...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 01:26   #6
baldur
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2007
Indlæg: 315
Styrke: 18
baldur er rigtig godt på vej
førtidspension grundlag status

jeg åbner lige det gamle link da jeg står i samme dilema som kmthorup gjorde først på året.

håber der er nogen der ved nået om denne problemstilling.

mvh baldur
baldur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 03:03   #7
frankmj
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2009
Indlæg: 149
Styrke: 15
frankmj er ny på vejen
De trækker for meget udbetalt pension fra foregående år, i den første pensionsudbetaling i det nye år.
/Frank
__________________
Der er altid nogen, der har det værre end mig...
frankmj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 08:21   #8
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 19
Hammershus er ny på vejen
Min kommunen lavede opgørelse pr. 1. december. De tog udgangspunkt i årsopgørelserne for 2009.

Min samlever skiftede arbejdsplads på et tidspunkt i 2009. Han havde ferie med løn på sin tidligere arbejdsplads. Ved jobskifte indbetalte de så de feriepenge, han havde optjent til Feriekonto.
Vi tænkte ikke over, at hans a-indkomst derfor i 2009 steg med ca. 6 ugers feriepenge.
Kommunen modregnede så hans indkomst for 2009 hos mig her d. 1. december 2010 og jeg fik derved trukket næsten 7000kr brutto af min decemberpension.
Ok tænkte jeg, det må jo så være i orden, men behøver de lige tage det hele på èn gang lige i julemåneden

Jeg gik på kommunen, for jeg har jo så fået for lidt i pension hver måned i 2010, da han jo har skullet bruge sine feriepenge fra feriekonto og ikke har fået ferie med løn. Altså har han kun haft en a-indkomst på ca. 10½ månedsløn og ikke de 12 mdr, som jeg er beregnet efter.

Det blev rettet med den kommentar, at de jo kun kan gå 6 mdr tilbage, når JEG har fået for lidt udbetalt.

Det smarte i den øvelse er, at når de laver opgørelsen 11 mdr efter, at året er slut, kan ingen jo komme og skal have de penge tilbage, som man måske har fået for lidt året før.

Altså jeg kan godt forstå, at jeg skal trækkes de penge, jeg har fået for meget i det ene år, men i vores tilfælde, har jeg jo ikke fået for meget, hvis man ser på perioden 2009-2010. Min samlevers feriepenge er bare blevet flyttet fra det ene år til det andet rent administrativt pga jobskifte.

Jeg undrer mig nu også lidt over, hvad der sker de år, hvor jeg intet hører vedrørende opgørelsen fra året før. Ja, jeg kan jo godt regne ud, at det er fordi, jeg ikke har fået for meget, men gad vide, om jeg de år har fået for lidt udbetalt, men bare aldrig får det at vide, fordi jeg jo alligevel ikke kan få pengene tilbage???

Hvilken politiker vil I foreslå, jeg skriver til omkring ovenstående "bedrag"? For der må da sidde nogen på Christiansborg, der gider høre på, hvordan min pension bliver malket blot pga af, at min samlever skifter arbejdsgiver. Hans indkomst er jo den samme set over en 2-årig periode.

Det er vel ikke blevet sådan, at jeg skal sætte min samlevers indkomst for lavt, for ikke at miste penge. For ved at sætte den for lavt, får jeg jo godt nok en efterregning, men hvis jeg sætter hans indkomst for højt og jeg derved får mindre i pension hver måned, får jeg jo aldrig at vide, at jeg har fået for lidt og mister derfor penge.

Er der nogen her på K10, der nogensinde er blevet kontaktet af kommunen med besked om, at de har fået for lidt udbetalt??
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 11:21   #9
baldur
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2007
Indlæg: 315
Styrke: 18
baldur er rigtig godt på vej
for høj intægt oplyst

hej

min problemstilling aktuelt er at jeg er kommet til at indberette en for høj indtægt for år 2010, jeg har ringet ind for at be dem rette det og dette er ikke sket .

jeg trode på et tidspunkt at pensionsnævnet fungerede ligesom skat så man kan gå ind og se de tal kommunen har brugt til at beregner førtidspensionen efter ,samt se hvilken intægter de har fået oplyst fra banker , arbejdsskadestyrelsen,pensionselskaber med flere.

dset at de kun vil rette i tallene ½ år tilbage er da dybt urimeligt , for dem der har en svigende be intægt samt en ægtefælde med samme.

mvh baldur
baldur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-01-2011, 14:54   #10
kmthorup
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2008
Indlæg: 22
Styrke: 16
kmthorup er ny på vejen
Jeg er blevet kontaktet af kommunen, da de havde fået oplysning fra skat om at min kone netop også havde fået udbetalt feriepenge og afspadsering i forb.m. jobskifte, men da hun efterfølgende var gået ned i løn, kom regnestykket til at resultere i at jeg faktisk skulle have udbetalt lidt mere i pension. Jeg fik tilsendt regnestykket med posten med besked om at kontakte dem inden 14 dage hvis det ikke var korrekt.
Det kom kommunen frem til på egen hånd :-)
Da jeg ikke er interesseret i deres bevågenhed, fortalte jeg dem sandheden, nemlig at min kones årsindtægt ville ende højere end de havde beregnet, da de bare havde lagt hendes løn sammen for de første 5 måneder og ganget med 12/5, og hun ikke havde fået udbetalt nogen tillæg de første par måneder. Og jeg spurgte om de små udsving som er i hendes løn hver måned, skal indberettes på en SP211-formular hver måned, for så fik de travlt...

svaret var:

Som svar på din mail kan oplyses, at du skal oplyse om enhver ændring i jeres økonomiske og personlig forhold. Det betyder, at du ihvertfald skal holde øje med, om der i nogen måneder er større indkomst end den indkomst, som indgår i beregningsgrundlaget.
Hvis du oplyser om ændret indkomst kan du få efterbetalt pension for 6 måneder.

Jeg spurgte også om hvordan de fik oplysningerne, om det var stikprøver eller et udsving på en vis størrelse, men det kom der ikke svar på.

Jeg læser svaret sådan at jeg ikke behøver at indberette udsving som opstår i forb.m. min kones faste arbejde, sålænge at hun ikke skifter arbejdstid eller ansættelse...
kmthorup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pensions nævn???? akizuri Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 02-07-2011 11:29
pensions udb i dec ? frupia1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 07-12-2009 09:58
Kontanthjælp + Pensions udbetaling 1. mdr ? martin76 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 22-03-2009 17:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension