K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-07-2012, 18:56   #11
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Jeg har lige haft fat i Eigil Andersen (arbejdsmarkedsordfører for SF) og fortalte ham om problemstillingen.

Han sagde klart og tydeligt, at hvis kommunen bruger de nye regler (fleksjob på 2 timer) til at frakende arbejdende førtidspensionister på skånejob deres førtidspension, vil det være i strid med aftalen.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 18:58   #12
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja hvis man kan arbejde helt ned til 2 timer og blive visiteret til et fleksjob....så er der ganske stort belæg for at sige at man fremover ikke vil kunne arbejde ved siden af en pension....

Så kan du kalde det dommedags profetier eller andet....men fakta er at når det kommer til at blive virkelighed....at man kan visiteres til et fleksjob med en arbejdsevne på 2 timer....ja så vil der ikke være mange der opfylder kravene til en pension men derimod vil opfylde kravene til fleksjob...

Om det er så er dårligt eller ej...det må være op til folk selv at bedømme...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 19:05   #13
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Webmaster, du har ikke læst mit indlæg ordentligt. Det, du skriver, kommer til at gælde for kommende pensionister/fleksjobbere! Det er hele tiden sagt, at reformen IKKE berører nuværende pensionister! Som jeg nu kan se ovenfor er det samme som Logikeren lige har fået at vide.
Der ér pt ingen dokumentation for, at nuværende pensionister bliver berørt af den reform, jeg ved ikke, hvor i har hørt det henne??

Sidst redigeret af thomas75; 30-07-2012 kl. 19:10.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 19:35   #14
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Thomas, jeg tror ikke rigtigt, du har forstået, hvad vi ser som et potentielt problem. Og jeg ved ikke lige, om jeg kan forklare det, men prøver:

Jf den nuværende ordning kan og skal en ftp'er revurderes, såfremt arbejdsevnen forbedre sig nok til, at han eller hun kan blive selvforsørgende evt i fleksjob. Som reglerne er nu, skal man kunne arbejde ca 12,5 timer om ugen for at få tilkendt fleks (ved godt nogle alligevel får med lavere timetal). Med de nye regler skal man kunne få et fleksjob med et ugentligt timeantal helt ned til få timer.

Der opstå dermed en gråzone mellem den nuværende og den kommende ordning for de ftp'ere, der arbejder få timer om ugen: Skal dem på den nuværende ordning, sidestilles med dem, på den gamle ordning (= fredning)? Eller skal de revurderes, fordi de har en arbejdsevne jf de nye regler (= overgå til nye regler lige som allerede tilkendte fleksjobbere vil overgå til den nye ordning ved jobskifte)?

Det har det ikke været muligt at få svar på, og det er det, jeg tror, Logikeren forsøger at påpege. Det har for så vidt ikke noget med dommedagsprofetier at gøre, men bare en nøgtern konstatering af, at der er et informationshul der, som nogle af os gerne så lukket...

Dertil kommer, at der nogen gange er enddog meget lang vej fra Christiansborg og ud i virkeligheden i kommunerne. Så selvom intentionerne på Christiansborg er nok så gode, kan de hurtigt blive forstået anderledes i kommunerne...

Håber jeg fik forklaret det nogenlunde...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 19:42   #15
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Thomas, jeg tror ikke rigtigt, du har forstået, hvad vi ser som et potentielt problem. Og jeg ved ikke lige, om jeg kan forklare det, men prøver:

Jf den nuværende ordning kan og skal en ftp'er revurderes, såfremt arbejdsevnen forbedre sig nok til, at han eller hun kan blive selvforsørgende evt i fleksjob. Som reglerne er nu, skal man kunne arbejde ca 12,5 timer om ugen for at få tilkendt fleks (ved godt nogle alligevel får med lavere timetal). Med de nye regler skal man kunne få et fleksjob med et ugentligt timeantal helt ned til få timer.

Der opstå dermed en gråzone mellem den nuværende og den kommende ordning for de ftp'ere, der arbejder få timer om ugen: Skal dem på den nuværende ordning, sidestilles med dem, på den gamle ordning (= fredning)? Eller skal de revurderes, fordi de har en arbejdsevne jf de nye regler (= overgå til nye regler lige som allerede tilkendte fleksjobbere vil overgå til den nye ordning ved jobskifte)?

Det har det ikke været muligt at få svar på, og det er det, jeg tror, Logikeren forsøger at påpege. Det har for så vidt ikke noget med dommedagsprofetier at gøre, men bare en nøgtern konstatering af, at der er et informationshul der, som nogle af os gerne så lukket...

Dertil kommer, at der nogen gange er enddog meget lang vej fra Christiansborg og ud i virkeligheden i kommunerne. Så selvom intentionerne på Christiansborg er nok så gode, kan de hurtigt blive forstået anderledes i kommunerne...

Håber jeg fik forklaret det nogenlunde...

Det forstår jeg, men så længe der er meldt ud, at reformen ikke berører nuværende pensionister, så må man vel forholde sig til det? Nu kan du jo også se, at logikeren har snakket med SF, som har sagt, at ordningen ikke skal bruges til at frakende nuværende pensionister deres pension.Og hvis tilfældet skulle være sådan som i påstår, hvorfor skulle det så kun gælde for os efter 2003?? Der må da være langt mere arbejdsevne at hente hos pensionister før 2003?
Men indtil videre er det jo sagt, at har man pensionen nu, så bliver man ikke berørt af reformen, jeg har ikke hørt, at man vil revurdere nuværende pensionister.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 20:24   #16
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Jeg forstår bekymringen som nogle herinde har vedr. den nye reform. Når det så er sagt, så vil jeg give Thomas ret i, at før man skaber en panik stemning, skal der være noget konkret dokumentation som siger at, det rent faktisk forholder sig sådan, som nogle frygter..

Hvis man alligevel er utryg, syntes jeg at man skal kontakte sin sagsbehandler og bede om en skriftlig bekræftigelse på, at man ikke mister sin førtidspension, hvis man f.eks kan arbejde lidt i ny og næ.. Så kan man nok ikke gøre så meget mere.
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 20:28   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
De (regeringen) har jo sagt at de forventer at få 28.000 førtidspensionister i job, så NOGEN må jo blive ''ramt'', og da jeg ikke tror de kan høste 28.000 fra den gamle ordning, ja, så må der jo også være en del fra ordningen efter 2003???

Og de kan jo ikke mene førtidspensionister fra reglerne efter 2013 - for de findes jo ikke endnu.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 20:35   #18
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Helene, det er stadig sagt, at reformen ikke vedrører nuværende pensionister, medmindre man selv ønsker det. Det er det, vi ved indtil nu.

Her er, hvad beskæftigelsesministeriet skriver, og bemærk at der står, at det er, hvis man selv ønsker det!:

Førtidspensionister får mulighed for at få
beskæftigelsestilbud
Der er heldigvis førtidspensionister, der med
tiden får det bedre, så de får lyst til at prøve
kræfter med et arbejde. Det vil regeringen
gerne understøtte. Derfor skal nuværende
førtidspensionister, der selv ønsker det, have
ret til tre afklaringssamtaler i jobcentret og
have mulighed for at modtage tilbud om
vejledning, opkvalificering og virksomhedspraktik
fra kommunen.
Førtidspensionister under 40 år
får mulighed for at få ressourceforløb
Regeringen lægger op til, at en mere helhedsorienteret
og tværfaglig indsats i form af
ressourceforløb kan medvirke til at forebygge
førtidspension blandt unge. Unge, der allerede
har fået tilkendt førtidspension, har ikke haft
den mulighed. Derfor skal førtidspensionister
under 40 år have mulighed for at deltage i
ressourceforløb, hvis de selv ønsker det, og hvis
kommunen vurderer, at de kan få udbytte af det.
I ressourceforløbet beholder de den ydelse, de
allerede er på. Det betyder, at forsørgelsesgrundlaget
ikke ændres, hvis en førtidspensionist
går i gang med et ressourceforløb.

Sidst redigeret af thomas75; 30-07-2012 kl. 20:41.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 20:47   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Lyder bare helt utroligt, hvis 28.000 mennesker render rundt på en førtidspension de hellere vil have vekslet om til et fleksjob - som loven og reglerne er i dag, så kan alle førtidspensionister få oprettet et fleksjob - hvorfor så først vente til 2013 - der er da noget der halter et sted....eller hvad. De koger suppe på nogle regler der allerede eksisterer og som alle førtidspensionister bare kan hoppe over på i morgen hvis de vil

Personligt er jeg bedøvende lige glad, for min arbejdsevne er 0, så jeg er slet ikke med i puljen og er totalt uinteressant

Men derfor er det mig fortsat en gåde hvordan 28.000 mennesker pludselig skulle få lyst til et fleksjob, præcis efter 2013, når de kan få det allerede i dag
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 20:51   #20
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Lyder bare helt utroligt, hvis 28.000 mennesker render rundt på en førtidspension de hellere vil have vekslet om til et fleksjob - som loven og reglerne er i dag, så kan alle førtidspensionister få oprettet et fleksjob - hvorfor så først vente til 2013 - der er da noget der halter et sted....eller hvad. De koger suppe på nogle regler der allerede eksisterer og som alle førtidspensionister bare kan hoppe over på i morgen hvis de vil

Personligt er jeg bedøvende lige glad, for min arbejdsevne er 0, så jeg er slet ikke med i puljen og er totalt uinteressant

Men derfor er det mig fortsat en gåde hvordan 28.000 mennesker pludselig skulle få lyst til et fleksjob, præcis efter 2013, når de kan få det allerede i dag
Nej, jeg tror heller ikke, det er særlig realistisk, men det er jo en helt anden snak, end at man skulle blive tvunget til det. Men man kan sige, at idag giver ordningen jo ikke rigtig mulighed for at arbejde i fleksjob under de ca. 12 timer, det skulle der så blive mulighed for på ny ordning. Men jeg tror nu heller ikke, de kan finde de jobs.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Job og førtidspension efter 2003 Giser Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 26-02-2013 22:04
førtidspension efter 2003 bambibo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 04-09-2012 14:46
OM AT FLYTTE TIL USA MED SIN FTP -'efter 2003'-ordning. J3sp3r Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 02-07-2012 12:17
Tilskud når man får FP efter 2003? Ungpige23 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 15-01-2010 11:41
Boligsikring til FP efter regler 1 januar 2003 nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 24-10-2009 17:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension