K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-07-2010, 22:50   #11
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
De taler om, at færre yngre skal have pension - og det er sikkert personer under 40 år.

De taler også om, at der skal forebygges mere... og afprøves flere muligheder for at komme på arbejdsmarkedet.

Der tales også meget om visse psykiske diagnoser, hvor det ofte viser sig, at man får det bedre efter en årrække.

Men hele forligsgruppen bag førtidspensionsreformen SKAL inddrages, FØR der kan laves lovændringer.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2010, 23:13   #12
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
spørgsmål og en slags svar fra ministeren

En reform er helt sikert på vej, men jeg ville nødigt gætte mig til indholdet. Når det kommer til realpolitik i VKO kan man vente sig alt lige til sidste afstemning. Det kommer vel an på hvor gode vi, organisationerne og medierne er til at sætte fokus på de problemstillinger som er en mediehistorie og en politisk varm kartoffel....

Lånte dette svar på spørgsmål til menisteren et andet sted på nettet.... burde måske have linket det, men håber på tilgivelse om nødvendigt.




Førtidspensionsreform - svar fra ministeren
22-04-2010 11:10:10
Jeg har fået svar fra beskæftigelsesministeren på mine spørgsmål vedrørende planerne om en førtidspensionsreform.



Jeg skrev først pr. mail:




Socialministeren
(kopi til statsministeren)

Kære socialminister

Tillykke med udnævnelsen.

Hvad har I præcist forestillet jer, at ændringer i førtidspensionen skal omfatte ?
Skal det alene omfatte unge under 30 år med psykiatriske diagnoser ?
Vil det alene omfatte nye førtidspensionister og ansøgere, og ikke dem der allerede har fået tildelt pension ?
Satser I på et VKO-flertal, eller et bredt forlig omfattende partierne bag velfærdsforliget ?

Med venlig hilsen
Boye Haure
nationaløkonom, cand. polit.
C F Richs vej 103 H
2000 Frederiksberg




Herefter fik jeg følgende svar pr. brev:





Kære Boye Haure



Jeg har modtaget din e-mail af 26. februar, som du havde sendt til socialministeren. Da reglerne om førtidspension hører under mit område, besvarer jeg din henvendelse.



Jeg kan oplyse, at regeringen har besluttet, at forhandlingerne om førtidspension og fleksjob skal igangsættes efter sommerferien dette år.



En af de særlige problemstillinger, som vil blive behandlet under forhandlingerne er, at flere og flere unge med psykiske lidelser bliver tilkendt førtidspension. Samtidig fastslår flere eksperter, at mange af disse psykiske lidelser faktisk kan behandles, og at det derfor er forkert, at vi henviser disse mennesker til et liv med førtidspension. Det problem vil jeg gøre mit til, at vi i forhandlingerne finder en god løsning på. Forhandlingerne skal dog fokusere bredt på problemer og løsninger indenfor såvel fleksjob som førtidspensionsområdet.



Hvilke initiativer og ændringer, der kommer ud af forhandlingerne, afhænger helt af, hvordan forhandlingerne forløber, og hvordan de øvrige partier stiller sig.



Tak for din henvendelse.



Venlig hilsen



Inger Støjberg
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2010, 23:20   #13
xlars38
Banned
 
xlars38s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2009
Indlæg: 102
Styrke: 0
xlars38 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af empowerment Se meddelelser
En reform er helt sikert på vej, men jeg ville nødigt gætte mig til indholdet. Når det kommer til realpolitik i VKO kan man vente sig alt lige til sidste afstemning. Det kommer vel an på hvor gode vi, organisationerne og medierne er til at sætte fokus på de problemstillinger som er en mediehistorie og en politisk varm kartoffel....

Lånte dette svar på spørgsmål til menisteren et andet sted på nettet.... burde måske have linket det, men håber på tilgivelse om nødvendigt.




Førtidspensionsreform - svar fra ministeren
22-04-2010 11:10:10
Jeg har fået svar fra beskæftigelsesministeren på mine spørgsmål vedrørende planerne om en førtidspensionsreform.



Jeg skrev først pr. mail:




Socialministeren
(kopi til statsministeren)

Kære socialminister

Tillykke med udnævnelsen.

Hvad har I præcist forestillet jer, at ændringer i førtidspensionen skal omfatte ?
Skal det alene omfatte unge under 30 år med psykiatriske diagnoser ?
Vil det alene omfatte nye førtidspensionister og ansøgere, og ikke dem der allerede har fået tildelt pension ?
Satser I på et VKO-flertal, eller et bredt forlig omfattende partierne bag velfærdsforliget ?

Med venlig hilsen
Boye Haure
nationaløkonom, cand. polit.
C F Richs vej 103 H
2000 Frederiksberg




Herefter fik jeg følgende svar pr. brev:





Kære Boye Haure



Jeg har modtaget din e-mail af 26. februar, som du havde sendt til socialministeren. Da reglerne om førtidspension hører under mit område, besvarer jeg din henvendelse.



Jeg kan oplyse, at regeringen har besluttet, at forhandlingerne om førtidspension og fleksjob skal igangsættes efter sommerferien dette år.



En af de særlige problemstillinger, som vil blive behandlet under forhandlingerne er, at flere og flere unge med psykiske lidelser bliver tilkendt førtidspension. Samtidig fastslår flere eksperter, at mange af disse psykiske lidelser faktisk kan behandles, og at det derfor er forkert, at vi henviser disse mennesker til et liv med førtidspension. Det problem vil jeg gøre mit til, at vi i forhandlingerne finder en god løsning på. Forhandlingerne skal dog fokusere bredt på problemer og løsninger indenfor såvel fleksjob som førtidspensionsområdet.



Hvilke initiativer og ændringer, der kommer ud af forhandlingerne, afhænger helt af, hvordan forhandlingerne forløber, og hvordan de øvrige partier stiller sig.



Tak for din henvendelse.



Venlig hilsen



Inger Støjberg
ja det svar fra Inger kan man jo lægge i hvad man vil.... til den tid er der nok en ny på posten... ikke at det vil ændre noget...

men summen må vøre der er ikke noget konkret endnu.... (tak for indlæget)
xlars38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2010, 00:17   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hmmm, tror desværre ikke Inger Støjberg skal noget andet sådan lige foreløbigt!
Hvis forhandlingerne falder på plads efter sommerferien, og nye regler muligvis træder i kraft fra Januar 2011 og samtlige partier er indforstået, jamen så ruller rouletten!!!

Så kan ikke engang en ny regering klinke skårene.

Men lige mht unge psykisk syge, så er jeg ganske enig i, at de ikke skal parkeres på en førtidspension (selvom det er billigere!). De skal have en masse fede tilbud og hjælp til at komme ovenpå. Vi kan ikke være andet bekendt!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2010, 01:32   #15
S_Phoenix
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 178
Styrke: 15
S_Phoenix er ny på vejen
"Men lige mht unge psykisk syge, så er jeg ganske enig i, at de ikke skal parkeres på en førtidspension (selvom det er billigere!). De skal have en masse fede tilbud og hjælp til at komme ovenpå. Vi kan ikke være andet bekendt! "

Til dels enig, alt efter situation vel at mærke. =)

Den snak om midlertidig der er rundt om på nettet, på 3-5 år vil næppe bære noget godt med for en del (unge som "ældre" FTP), at gå rundt i konstant "pres" om at det kun er midlertidigt vil for nogen kun forværre tingene, og ikke forbedre situationen, så hvis dette er "løsningen" så siger jeg stakkels folk, en alder kan umiddelbart ikke gøres op på denne måde, men det så blot som jeg ser det, og selv ved jeg vil mærke det, og af samme grund jeg håber min sag er slut inden de her forhandlinger starter.

Hvad der derimod kan gøres efter en FTP er givet - blot som eksempel, er at man har en sagsbehandler der holder en ajourført med ens muligheder 2-3 gange årligt evt, og så lade det være op til den enkelte FTP om man ønsker at tage springet og gå ud til arbejds/uddannelses markedet igen, den måde fjerner man det pres der VIL være at finde hos enhver med en midlertidig FTP.

Hånden på hjertet, og måske mig der lidt naiv, men tror ikke på det alle der ønsker en FTP resten af livet fra en alder på 20-25 år, ved jeg da fra mig selv i en alder af knap 26 at jeg er knust over det går den vej, men ved også at hvis jeg skal nå at se mig selv runde 30 så er dette vejen, hvad tiden bringer kan jeg kun tænke over.

Og igen hvad angår det midlertidige FTP, så kender jeg en på 28 som har 3 år tilbage af sin, den startede med det "klassiske" først en fysisk skade som nu har udviklet sig til lige så stor psykisk del, og hun GRUER for at skal til sin samtale igen allerede NU, selvom det om 3 år - det der med konstant pres ? :-/
S_Phoenix er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2010, 22:07   #16
xlars38
Banned
 
xlars38s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2009
Indlæg: 102
Styrke: 0
xlars38 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af S_Phoenix Se meddelelser
"Men lige mht unge psykisk syge, så er jeg ganske enig i, at de ikke skal parkeres på en førtidspension (selvom det er billigere!). De skal have en masse fede tilbud og hjælp til at komme ovenpå. Vi kan ikke være andet bekendt! "

Til dels enig, alt efter situation vel at mærke. =)

Den snak om midlertidig der er rundt om på nettet, på 3-5 år vil næppe bære noget godt med for en del (unge som "ældre" FTP), at gå rundt i konstant "pres" om at det kun er midlertidigt vil for nogen kun forværre tingene, og ikke forbedre situationen, så hvis dette er "løsningen" så siger jeg stakkels folk, en alder kan umiddelbart ikke gøres op på denne måde, men det så blot som jeg ser det, og selv ved jeg vil mærke det, og af samme grund jeg håber min sag er slut inden de her forhandlinger starter.

Hvad der derimod kan gøres efter en FTP er givet - blot som eksempel, er at man har en sagsbehandler der holder en ajourført med ens muligheder 2-3 gange årligt evt, og så lade det være op til den enkelte FTP om man ønsker at tage springet og gå ud til arbejds/uddannelses markedet igen, den måde fjerner man det pres der VIL være at finde hos enhver med en midlertidig FTP.

Hånden på hjertet, og måske mig der lidt naiv, men tror ikke på det alle der ønsker en FTP resten af livet fra en alder på 20-25 år, ved jeg da fra mig selv i en alder af knap 26 at jeg er knust over det går den vej, men ved også at hvis jeg skal nå at se mig selv runde 30 så er dette vejen, hvad tiden bringer kan jeg kun tænke over.

Og igen hvad angår det midlertidige FTP, så kender jeg en på 28 som har 3 år tilbage af sin, den startede med det "klassiske" først en fysisk skade som nu har udviklet sig til lige så stor psykisk del, og hun GRUER for at skal til sin samtale igen allerede NU, selvom det om 3 år - det der med konstant pres ? :-/
helt enig hørt
xlars38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2010, 22:20   #17
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

Jeg blander mig lige

Det der er galt hvad angår psykisk syge og hjælpe foranstaltninger omkring OS, det er at systemet og vores sundhedssystem slet ikke er gearet til sådan nogle som os.

Det er med forfærdelse at man må konstatere dette i et velfærdsland i Vesten. På psykiatrisk skade stue skal man være virkeligt langt ude for at blive indtaget til mulig indlæggelse, hm, hm, hvis ikke man tager på skadestuen når der er noget galt, hvad skal man så gøre ??

Så hvis man skal have medicin, så skal man også selv vælge om man vil have det eller ej, ofte er man ikke i stand til at tage stilling til noget, man vil bare leve eller overleve.

I kommunens regi skal der lige en bunke rapporter på bordet når man søger afklaring. Alle rapporter psykisk relateret siger det samme ro og atter ro, men en rapport fra en fysisk læge siger det diamentralt modsatte og det kan man jo i kommunen ikke forstå, i al fald ikke hos læge konsulenten, så det er en ommer.

Hvad med om man talte sammen eksperterne i mellem, sygedagpenge teamet, afklaringsteamet, kontant hjælp, lægekonsulenterne og lægerne i mellem, så tror jeg sgu at vi kom en afklaring nærmere meget hurtigtere end idag.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2010, 22:35   #18
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tja...

Det går den forkerte vej.

Satspuljemidlerne bruges til psykiatrien, så det er penge fra de fattigste, der går til behandling i psykiatrien.

Og diverse psykiatriske hospitaler smider patienterne ud, før de er raske pga. pengemangel.

Så i disse sparetider har det triste udsigter til en effektiv behandling, som kan forebygge tilbagefald.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2010, 22:47   #19
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jeg vil blot sige at det gribes helt forkert an, en indlæggelse hjælper ikke meget på mange.

Håber at de også har lidt "erfarne" personer med i de embedsmænds grupper, der skal plante de nye lovforslag til omtalte ændringer ??!!
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2010, 07:39   #20
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
S_Phoenix
er ganske enig

problemet er bare med en ny reform følger der ikke flere penge med
alså til behandling af både fysisk og psykisk syge
hvad hjælper en midlertidige FTP, hvis der ikke bliver gjort alt i den periode, for at en
psykisk syg få det bedre.
tør vædde på der ikke bliver gjort en meter og personen venter bare i angst indtil sagen skal revurderes.

hørte lige i radio avisen at de forskellige pensionsnævn giver afslag på pension
for vores soldater. de kigger ikke på lægerpapir og sender dem i meningsløs arbejdsprøvning.
hallo det er det vi "almindelig syge" oplever til daglig.
synes personligt en arbejdsprøvning er fint, men der skal alså være en mening med den
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
De svære ord og forkortelser Andersine85 Alt det andet 15 26-10-2013 19:33
Bliver det svære at få fleksjob ?? Hejdien Er det overhovdet til at få fleksjob? 24 24-11-2010 15:20
Det bliver svære og svære TylerGirl Hjælpemidler til handicappede 13 13-02-2010 00:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension