K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-04-2013, 18:54   #11
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Nu er alting nyt, men faktisk kan der ikke klages over rehabiliteringsteamets indstilling.

Rehabiliteringsteamet kan kun lave indstillinger og ikke træffe afgørelser. Og der kan ikke klages over en indstilling.
Om der kan klages over indholdet af ressourceforløbet, kan jeg ikke huske.

Jeg har henvisning til lovstof, men ikke lige på denne computer, det må I få i morgen.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2013, 08:45   #12
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Så fandt jeg det.

Der står i bemærkningerne til lovforslaget

"Kommunens forelæggelse af sager for teamet er en del af den faktiske forvaltningsudøvelse som led i sagsbehandlingen. Der kan derfor ikke klages over, at sagen forelægges, eller at sagen ikke forelægges for teamet. Ligesom der heller ikke kan klages over teamets anbefaling i en sag".


Men visiteres borgeren til et ressourceforløb, kan der klages over dette, ligesom der kan klages over indholdet i et ressourceforløb - da dette er en afgørelse.
Der kan dog udelukkende klages over, at borgeren bliver visiteret til ressourceforløb, og i en klage kan der således ikke klages over, at der ikke indstilles til pension/flex i stedet for ressourceforløb.

Man kan dog sagtens stadig søge en pension jf. § 17, hvis rehabiliteringsteamet ikke vil indstille, så skal sagen stadig sendes til afgørelse i kommunens pensionsnævn.
En § 17 skal dog også først behandles af rehabiliteringsteamet.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2013, 08:48   #13
Kiarra
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2012
Indlæg: 37
Styrke: 13
Kiarra er ny på vejen
Jeg forsøger at vedhæfte et uddrag af det, jeg har modtaget - heri kan du se klagemuligheden.

Edit: Bemærk netop at det er en klage over afgørelsen, som mange andre afgørelser i kommune regi, så foregår klagebehandlingen i samme stil. Klag her-få ikke medhold-klag et andet sted- etc.
I min egen kommune har de erkendt, at de nok får en del klagesager, da det "jo alt sammen er nyt" (Hvis bare vi andre kunne bruge denne undskyldning, hver gang vi laver fejl, der påvirker andres skæbne : )! )

PS. Jeg har valgt ikke at klage, for at "opfylde" at jeg har været på ressourceforløb. For så er dét også afprøvet og kan bruges som argument for, at ej heller dette har forbedret arbejdsevnen (til sin tid +1 år)
Vedhæftede thumbnails
Klik på billede for større version

Navn:  Til K10.jpg
Visninger: 539
Størrelse:  27,4 Kb
ID: 410  

Sidst redigeret af Kiarra; 11-04-2013 kl. 08:52.
Kiarra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2013, 09:42   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Som jeg har læst det, er Ressourceteamene, de der rådgiver, anbefaler, et given forløb, afgørelse olign.

Det er efterfølgende kommunens beslutning, afgørelse om de vil følge det, og træffe afgørelse, som borgeren dermed kan klage over.

Derfor er det vigtigt, at få denne afgørelse af kommunen/sagsbehandler, idet den giver klageadgang.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2013, 14:31   #15
Trysil68
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2013
Lokation: Silkeborg
Indlæg: 6
Styrke: 0
Trysil68 er ny på vejen
Det kommer mange ting frem som lige skal bearbejdes lidt med..

Popiae,: Vil det sige at jeg nu kun har været til møde med Ressourceteamet, men at kommunen ikke har godtaget dennes beslutning?

Og at jeg derved ikke kan klage før kommunen har kommet frem til om de godtager Ressourceteamets beslutning??

For jeg sad med den opfattelse efter møde at det de kom frem til, var det forløbet skulle være..jeg fik besked om at kontakte min læge for at blive anvist til en Psykolog.
Trysil68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2013, 15:54   #16
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Ja og nej

Grundtanken i rehabiliteringsplanen er, at når det har vist sig, at jobcentrets indsats ikke er nok til at få en borger tilbage på arbejdsmarkedet, så skal rehabiliteringsplanens forberedende del udfyldes, og sagen foreligges rehabiliteringsteamet.

Rehabiliteringsteamet kan gøre fire ting:

1. Vurdere, at der stadig kan gøres en indsats i jobcentret, og sende sagen retur til sagsbehandler

2. Indstille til fleksjob

3. Indstille til førtidspension

4. Visitere til et ressourceforløb og samtidig angive indholdet af ressourceforløbet.


Ad 1-3. Der kan ikke klages over rehabiliteringsteamets indstilling i sig selv.
Når der senere af anden instans i kommunen er truffet afgørelse om f.eks. fleksjob, kan der klages over dette, men ikke samtidig klages over afslag på
pension, da der som sådan ikke er taget stilling til pension.
Ønsker man pension, og er rehabiliteringsteamets indstilling ikke pension, kan man sagtens søge en § 17, hvorefter der skal tages stilling til spørgsmålet om pension.

Ad 4. Et ressourceforløb er tiltænkt som værende en (tværfaglig) indsats, der skal udvikle en borgers arbejdspotentiale.

Udvikle er et vigtigt begreb her, da en af grundtankerne i fleks/førtidspensionsreformen er, at man som hovedregel ikke længere skal afklare arbejdsevnen, men derimod udvikle den.

Når rehabiliteringsteamet visiterer til et ressourceforløb, er det underforstået, at indholdet i ressourceforløbet også bliver bevilliget af de forskellige
myndigheder, der skal bevillige dem.
Derfor kan der klages dels over visiteringen til ressourceforløb, og over både det samlede indhold samt delelementer.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2013, 16:15   #17
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
vil det så sige at får man ikke pension (har søgt § 17 på det foreliggende) så er det rehabiliteringsteam der tager over og skal finde ud af hvordan man udvikler arbejdsevnen og ikke en alm arbejdsprøvning man skal igennem ???
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2013, 18:38   #18
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af søsser98 Se meddelelser
vil det så sige at får man ikke pension (har søgt § 17 på det foreliggende) så er det rehabiliteringsteam der tager over og skal finde ud af hvordan man udvikler arbejdsevnen og ikke en alm arbejdsprøvning man skal igennem ???
Ikke helt og så alligevel

Den korte version

Hvis indstillingen fra rehab.teamet bliver noget andet end pension, og du senere får afslag i pensionsnævnet, vil din fremtidige indsats være den, som rehab.teamet har indstillet til, og sagen bliver sendt til den sagsbehandler, som er ansvarlig for denne indsats.

Den lidt længere version

En § 17 vil skulle forløbe således:

Borger indgiver ansøgning om pension.

Sammen med sagsbehandler udarbejdes der rehabiliteringsplanens forberedende del.

Borger og sagsbehandler møder rehabiliteringstemaet, som efterfølgende laver en indstilling jf. min tidligere beskrivelse - eller visiterer til et ressourceforløb.

Da der er tale om en § 17, skal sagen upåagtet rehab.teamets indstilling afgøres i et pensionsnævn.


Hvis der gives afslag på pension, træder man et skridt tilbage, hvilket er rehab.teamet, og man ser på deres indstilling/visitering.
Rehab.teamet sagsbehandler ikke.

Hvis sagen sendes retur til jobcentret og sagsbehandling efter beskæftigelseslovgivningen, kommer sagen nok retur til sagsbehandler, som i forvejen havde sagen.

Indstilles der til fleksjob, skal sagen afgøres af den myndighed, der afgør flekssager, og sagen overdrages en til medarbejder, der har med arbejdsløse fleksjobbere at gøre.

Visiteres der til ressourceforløb, overdrages sagen til en koordinerende sagsbehandler.


Og så OBS:

Der er jo ikke rigtig den store praksis på området endnu. Lovgivningen blev vedtaget lige før jul og trådte i kraft lige efter nytår, så kommunerne havde lige over en uge til at tilpasse sig. I nogle kommuner er der end ikke helt etableret et rehabiliteringsteam endnu.
Der er ikke vedtaget mange ressourceforløb i kommunerne.

Ovenstående er sat sammen efter mit kendskab til lovgivningen og den spæde praksis i en lille håndfuld kommuner, men folk vil altså godt kunne opleve små afvigelser.

Den koordinerende sagsbehandler i et ressourceforløb kunne f.eks. sagtens være den sagsbehandler, der i forvejen havde sagen.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2013, 18:40   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja Søsser98, sådan bliver det kørt fremover....

Rehabiliterinsteamet kan så godt foreslå en arbejdsprøvning (sådan som jeg har forstået det). Men den bliver markant anderledes end man hidtil har været vant til. Det bliver i hvert fald slut med at gå hjem når man ikke kan klare mere, så meget har jeg da forstået.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2013, 19:20   #20
Trysil68
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2013
Lokation: Silkeborg
Indlæg: 6
Styrke: 0
Trysil68 er ny på vejen
Jeg syntes det er rigtig meget fokus på dem som ryger ud af dagpenge i medierne for tiden, og som det jo også skal være..men det skulle næsten være lige meget fokus på dette,da det ligger rigtig mange skæbner i rendesten med disse nye regler.
Trysil68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourceforløb. dixiven Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema 6 09-09-2013 18:48
LÆ 265 og ressourceforløb Sid Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 01-08-2013 10:42
GF - ressourceforløb Lax Alt det andet 6 12-07-2013 13:57
Ressourceforløb sussie63 Spørgsmål ang fleksjob 4 12-06-2013 08:49
Ressourceforløb Elvira Alt det andet 5 16-03-2013 13:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension