K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-09-2013, 21:30   #1
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
minifleksjob

5 timers fleksjob til langtidsledige fleksjobber er gevinst for kommunerne http://agenda.dk/2013/09/fleksjobfinte-giver-millioner/
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2013, 08:24   #2
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Her i kommunen er det 7 timer, og jeg er selv en af dem der har fået sådan et job. Inden jeg startede, var jeg mere end bekymret for, om det bare blev ren tidsfordriv. Men det job jeg har, er rent faktisk meningsfyldt og meget givende. Den eneste anke jeg har, er at det netop kun er 7 timer, for jeg er visiteret til 20 timer, og ville elske at kunne yde mere i mit job.

Men alt i alt er jeg meget glad for jobbet. Og for dem som har været på kontanthjælpssatsen, er det en klar fordel, fordi de nu kommer til at få en anstændig indkomst. I hvert fald i forhold til før.

Men ja - det er kassetænkning. Dog er der altså også fordele set fra fleksjobberens synsvinkel. HVIS altså det er meningsfyldte jobs, der bliver skabt, og ikke bare tidsfordriv.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2013, 10:38   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Det centrale i problematikken

Når selv Agenda, som udgives af DA kan se at endnu et cirkus udfolder sig bør der lyttes, væsentlig fra artiklen er som Østerbro ganske rigtigt har set:

Citat:
Går en fleksjobber ledig i 18 måneder står kommunen selv med hele udgiften til den ledige, fordi statens refusion bortfalder. Men opretter kommunen fleksjob i en af dens egne institutioner, og giver det til den langtidsledige fleksjobber, betaler staten en stor del af gildet. Kommunen skal godt nok betale løn til fleksjobberen, men kun for de timer, han eller hun arbejder. Med fleksjobreformen blev det muligt at oprette fleksjob på kun fem timer ugentligt, hvilket gør lønudgiften for kommunerne meget begrænset. Resten af betalingen til fleksjobberen betaler staten 2/3 af.
Citat:
Beregninger fra Glostrup Kommune viser således, at besparelsen for en kommune ved at oprette et 5-timers kommunalt fleksjob er mere end tre gange så stort, som hvis kommunen oprettede et 10-timers kommunalt fleksjob. Glostrup er også i gang med at konstruere en pulje, der kan betale kommunale fleksjob på fem timer ugentligt. Her er målgruppen dog noget mindre end i Fredericia, nemlig 20 personer.
Og så kommer de centrale spørgsmål, hvor svarene netop viser, at jobcentre der opdraætter den slags stillinger intet har at gøre med reelle job, endsige fremtidig jobmuligheder, når man forsat fra Jobcentre behandler fleksjobber, som birkker for egen økonomisk spekulation.

Citat:
Spørgsmål: Men hvorfor opretter I ikke 100 kommunale fleksjob på 10 timer ugentligt, hvis størsteparten af de ledige er visiteret til et timetal på mere end 5 timer ugentligt?

Det har vi desværre ikke råd til”.

Spørgsmål: Så refusionsordningen giver jer et økonomisk incitament til at oprette stillinger på færre timer, end de ledige kan klare?

"Nej, sådan mener jeg ikke, man kan sige det. Det gælder kun, hvis den ledige ikke yder noget af værdi, og det går vi ikke ud fra. Vi ønsker med ansættelsen af de ledige fleksjobbere, at den enkelte fleksjobber bliver mere attraktiv og viser, at han eller hun kan tjene sin egen løn på flere timer. Det er der god økonomi i for samfundet, for kommunen og for den enkelte. Beskæftigelsessystemet og refusionssystemet er kun et middel - ikke en måde at tjene penge på."
Mine fremhævninger. Samme kilde som Østerbros link overfor.

Er det fordi disse kommuner vil gøre en indsats for fleksjobbere? Nix, vil mit svar være. El. er der ren kassetænkning? Jep, vil mit svar være.

Yderligere er det jo gammel vin på halvnye flasker, metoden er afprøvet før og har i andre sammenhænge over en årrække ikke gjort de jobsøgende "mere attraktive", gjort deres CV bedre, mange er blevet fanget i dette loop af rendyrket cirkus, hvor de eneste som skyder den økonomske papegøje er kommunen. Det er jo ikke flekserne. Og viser jo klart, hvordan der tænkes økonomisk, frem for reel jobskabelse. Ikke at det er nemt i disse tider, men under tidl. opsving var samme metode i brug, så intet nyt her.

Så vidt er vi nået i vores ("velfærds")samfund, at dem der er nederst i jobhierakiet el. andre hierakier, skal være taknemlige el. glade for at blive behandlet som anden klasse borgere. Og samtidig fra Agenda (DA og deres lige) lægge øre til, at "spild af arbejdsressourcer", men selvfølgelig intet om hvordan man skaffer reelle arbejdspladser og ordentlig løn til fleksere efter sparerundens indførelse 1.01.13.

Men harme over at hvad fleksjobbere koster samfundet kan læses i denne artikel fra samme kilde, blot 4 dg. senere. Og hvad man kunne få for disse penge, som fleksjobbere koster samfundet: "knap 50.000 folkeskolelærere."

http://agenda.dk/2013/09/stigning-i-fleksjob/

En en anden jobgruppe, som også er prygelknabe hos politikere, uanset placering i landet, og lemmningerne (læs hovedparten af medierne) farer efter, hvilket alt for mange i den alm. befolkning nu også har lært.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2013, 18:07   #4
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
" Fleksjob bliver bevilliget for en femårig periode
Hvis du bliver visiteret til et fleksjob fra 1. januar 2013, kan du få et fleksjob for en periode på fem år. Når de fem år er gået, skal kommunen vurdere, om du fortsat har ret til et fleksjob. Hvis kommunen vurderer, at det er du, kan du sagtens blive i det samme fleksjob.

Midlertidige fleksjob betyder derfor ikke, at du skal skifte fleksjob hver femte år, men alene at kommunen hvert femte år skal vurdere, om du har ret til et fleksjob.

Hvis du er over 40 år, kan du efter det første fleksjob få et permanent fleksjob. Det gælder, hvis kommunen vurderer, at du aldrig bliver i stand til at kunne varetage et almindeligt arbejde på ordinære vilkår."

som det ses her på beskæftigelsesministeriets hjemmeside om reformen, så kan kommunen selv bestemme om man kan blive i sit mini/midlertidige fleksjob, som kommunen selv har oprettet og selv beskriver som konstrueret til formålet- formålet er kassetænkning og derefter aktivering.

det er som at sætte ræven til at vogte får ;-)
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2013, 19:59   #5
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
De flexjob burde gå til dem der er visiteret til få timer.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2013, 10:35   #6
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
fleksjobbere forsvinder ud af statistikkerne http://www.kl.dk/menu/Fleksjobbere-f...-id134570/?n=1

Ny opgørelse viser, at der er blevet 675 færre fleksjobbere siden december. Enhedslisten frygter, at de er havnet på kontanthjælp.

Selv om regeringen har et mål om at skabe op mod 13.500 fleksjob frem mod 2016, er antallet af personer i fleksjob faldet.
Se også
Høringssvar vedr. vejledning om fleksjob http://www.kl.dk/Arbejdsgiver--og-lo...-id138653/?n=1

Sidst redigeret af østerbro; 29-09-2013 kl. 10:44. Årsag: link
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2013, 20:54   #7
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Det er vist blevet svære at blive visiteret til flex.

Jeg forstår slet ikke den med at så kan man komme på kontanthjælp når man er visiteret til flex.

Men jeg kunne forstille mig at nogle på kontanthjælp har svært ved at få flex og der ved bliver på den ydelse,men det skulle jo ikke give flere på kontanthjælp da de jo allerede tæller med der.

Så det kan da kun være fordi det er blevet svære at blive visiteret til.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2013, 16:06   #8
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Har lige et supplerende spørgsmål:

Hvis man får anvist og ansættes i et minifleksjob på 5 t/u, men er visiteret til eks. 15 t/u, hvad sker der så, hvis jobcenteret finder et fleksjob på 15 t/u? Skal fleksjobberen så opsige sit minifleksjob for at kunne påtage sig fleksjobbet på de 15 timer?

Synes ikke jeg kan finde noget om det nogen steder. Jeg har diskuteret det heftigt med nogle tidligere kollegaer, så lidt hjælp her ville være dejligt...
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2013, 16:34   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeps det skal man....man skal udnytte sin arbejdsevne fuldt ud...

Men det sker ikke ved de her minifleksjob...da kommunen tjener en masse penge på ikke at miste refusionen...og når det kun er fem timer de er ansat...ja så koster det dem ikke meget...

Så ja...kommer kommunen med et job på 15 timer og man kun er ansat fem...ja så skal man tage det på de 15 timer hvis det er det man er visiteret til...

EDIT

Vidste jeg havde læst noget om det...men det var da svært at finde...tog en hel time...

Nåå kig her

Citat:
A. Arbejdsevne og fleksjob
Spørgsmål 1
Kan jobcenteret godkende et fleksjob med færre ugentlige timer end det, jobcenteret konkret har vurderet, borgeren kan klare? Og hvordan beregnes fleksløntilskuddet i givet fald?

Svar
Jobcenteret skal ved etableringen af et fleksjob sikre sig, at personen udnytter sin arbejdsevne bedst muligt i jobbet, jf. § 70 d, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Hvis jobcenteret ikke finder, at arbejdsevnen bliver udnyttet bedst muligt i det pågældende job, har jobcenteret mulighed for at finde og tilbyde et andet job, der er i bedre overensstemmelse med den pågældendes arbejdsevne.


Det er imidlertid styrelsens opfattelse, at det samtidig må være sådan, at en ansættelse på færre ugentlige timer må prioriteres højere end ingen ansættelse, og at det bør indgå i den samlede vurdering.

Efter de nye fleksjobregler bliver den fleksjobansatte aflønnet for sin arbejdsindsats, og den pågældende vil derfor, i modsætning til tidligere, have et økonomisk incitament til at øge sin arbejdstid, hvis det er muligt, herunder ved at søge fleksjob på flere ugentlige timer.
Kilde: http://www.sfr.dk/da/Fastholdelse/Fl...obordning.aspx

Edit Edit Vigtigt

Hmmm de kan åbenbart ikke bede en om at opsige sit job alligevel forudsat at de har accepteret at man arbejde mindre og har givet fleksjobbet i første omgang...

Se spørgsmål nr 2 på samme side...nederste afsnit...

Citat:
Spørgsmål 2
Hvordan skal jobcenteret forholde sig, hvis arbejdsgiveren og den ansatte bliver enige om, at den ansatte skal ansættes med et færre antal timer end det, som den pågældende kan arbejde i det konkrete job?

Svar
Jobcenteret skal sørge for, at personer under folkepensionsalderen med varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen, har mulighed for ansættelse hos private eller offentlige arbejdsgivere efter § 70, jf. § 69 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Samtidig fremgår det af § 70 c i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at jobcenteret bevilger fleksjob for en periode af 5 år, dog således at personer over 40 år efter det første fleksjob bevilges et permanent fleksjob, hvis den pågældende fortsat opfylder betingelserne for visitation til fleksjob.

Jobcenteret skal, jf. § 70 d, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, sikre, at den ansatte udnytter sin arbejdsevne bedst muligt i fleksjobbet, og at den pågældendes skånebehov bliver tilgodeset. Jobcenteret skal endvidere foretage en opfølgning, efter at den pågældende har været ansat i fleksjobbet i 2½ år for at vurdere, om der er sket ændringer i den ansattes forhold, herunder om den pågældende fortsat opfylder betingelserne for fleksjob.

Når der etableres et fleksjob, skal jobcenteret derfor tage stilling til, om den fleksjobvisiterede kan bestride jobbet, også i forhold til eventuelle skånehensyn. Jobcenteret skal endvidere undersøge, hvad jobbet specifikt går ud på, dvs. hvilke arbejdsopgaver, som arbejdsgiveren kan tilbyde den fleksjobvisiterede. Disse oplysninger skal indgå i jobcenterets vurdering af den pågældendes arbejdsevne i det konkrete fleksjob, herunder hvor mange timer personen kan arbejde i fleksjobbet, og af arbejdsintensiteten, jf. § 70 e, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det fremgår af § 70 e, stk. 2, at vurderingen danner grundlag for aftalen om fleksjob mellem den ansatte og arbejdsgiveren.

Fleksjobbet kan findes af den fleksjobvisiterede selv, ved henvendelse fra arbejdsgiveren, via Jobnet eller gennem virksomhedskonsulenter og fleksjobambassadører.

Da jobcenteret skal sørge for, at den fleksjobvisiteredes arbejdsevne udnyttes bedst muligt i fleksjobbet, kan jobcenteret spørge ind til, hvorfor aftalen mellem arbejdsgiveren og den ansatte adskiller sig fra den vurdering, som jobcenteret har afgivet, eller de oplysninger om arbejdstid, som arbejdsgiveren har angivet, fx at jobcenteret har vurderet, at den pågældende kunne arbejde 15 timer effektivt i det konkrete job, hvilket var den arbejdstid, som arbejdsgiveren havde angivet i jobopslaget , men det fremgår af den endelige aftale om løn og timetal, at den pågældende bliver ansat i og får løn for 5 timer.

I denne situation må jobcenteret vurdere, om jobbet skal bevilges som et fleksjob eller ej.

Hvis jobcenteret vurderer, at jobbet ikke skal bevilges som et fleksjob, fordi forskellen mellem det, som den pågældende kan arbejde, og arbejdstiden ifølge aftalen er for stor, således at arbejdsevnen ikke udnyttes bedst muligt, kan den pågældende godt tage imod jobbet, men vil ikke kunne få fleksløntilskud. Den pågældende kan modtage ledighedsydelse i denne situation, da den pågældende ikke er ansat i et fleksjob. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for lønindtægter mv., jf. § 74 d i lov om aktiv socialpolitik.
Den pågældende skal fortsat selv være aktiv arbejdssøgende og stå til rådighed for et rimeligt fleksjob, som kommunen tilbyder personen.

Hvis arbejdsgiveren alene kan tilbyde et mindre timetal, end jobcenteret har vurderet den pågældendes arbejdsevne til, og jobcenteret ikke har et andet tilbud om fleksjob, der bedre matcher den fleksjobvisiteredes arbejdsevne, kan den pågældende efter omstændighederne blive ansat i et fleksjob på færre timer, jf. svaret på spørgsmål A. 1.

Jobcenteret kan efterfølgende tilbyde den pågældende et fleksjob, der bedre matcher den pågældendes arbejdsevne. Der kan dog ikke stilles krav om, at den pågældende opsiger det fleksjob, som jobcenteret tidligere har bevilget personen.
Det blev desværre lidt rodet men jeg håber du kan bruge det FrkM
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2013, 21:00   #10
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg kan ikke forstille mig at JVS begynder at rykke rundt med folk i "for små job" så længe der er mange ledige flexer.

Der jo nok at tage af ,så hvorfor flytte en flexer der er i job,der kan jo være risiko for det næste ikke funger .
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nej til minifleksjob Risa Politik og Samfund 4 08-05-2012 13:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension