K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-03-2011, 18:15   #51
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af suslzim Se meddelelser
Jeg overvejer stærkt at flytte til England, men kan SLET ikke finde ud af de der regler. Jge har førtidspension fra før 2003 og reglerne er meget komplicerede. Jeg ved godt at jeg kunne ringe til sikringstyrelsen men - klog af skade - TØR jeg ikke. Hvis de finder ud af at jeg overvejer at flytte og at jeg har mødt en dejlig mand som jeg måske overvejer at flytte sammen med MÅSKE, så er jeg sikker på at det siger PLING og så er det inde i systemet.

Jeg er med andre ord bange for 'storebror' - jeg mener ikke at man kan ringe anonymt kan man?
Jeg ved ikke om man kan ringe anonymt, men hvad er der at være bange for? SÅ vidt jeg har forstået, er det fuldt lovligt at flytte til udlandet med sin førtidspension i dag. Hvad er du bange for at miste?
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2011, 19:07   #52
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Hej suslzim

Citat:
Jeg er med andre ord bange for 'storebror'
Som Tassi skriver er der ikke noget at være bange for... de er meget flinke og hjælpsomme i pensionsstyrelsen... og de vil da respektere at du undersøger reglerne for at være sikker på at du gør alt efter bogen...

Du kan jo også maile til dem... det plejer jeg at gøre
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 07:33   #53
techboy992
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
techboy992 er ny på vejen
Du kan faktisk tage din pension med dig til udlandet.

Reglerne er at du skal have fast adresse mindst dansk statsborger i 10 aar og have haft tilkendt socialpension i mindst 3 aar.

Du skal hvert aar fremsende en levelses attest til pensions styrelsen.

Og self oplyse hvis der er aendringer i dine personlige forhold.

Men ellers er det nemt og smertefrit, du skal snakke med din sagsbehandler hvis du er berettiget, vil de fremsende din sag til pensions styrelsen som saa overtager din udbetaling, i udlandet.
techboy992 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 07:37   #54
techboy992
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
techboy992 er ny på vejen
Til Tassi , du skal vaere opmaerksom paa at hvis du flytter sammen med din mand ogsaa i udlandet, vil du miste henmod 2000 kr i din pension.
techboy992 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 07:38   #55
techboy992
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
techboy992 er ny på vejen
Jeg bor selv i Philippinerne og modtager dansk social pension
techboy992 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 10:29   #56
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
hvor står det ,at man skal have modtaget pension i 3 år før man kan forlade landet ?? kender 2 der kun havde haft førtidspension i ca.8 mdr. da de rejste til udlandet (inden for EU) !
Og de meldte bare flytning til folkeregistret og pensionsstyrelsen !
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 10:53   #57
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Efter men få bevilget et lån i banken, kan man bruge penge med det same og sådan forholder det sig også med bevilling af førtidspension.
Men kan rejse ud af landet allerede dagen efter bevillingen af FTP.

Der er jo folk som befinder sig allerede i udlandet og få bevilget førtidspension uden at de skal møde op i Danmark.

Loven er klar og tydelig på området.

Alt det med at men skal møde op på kommunen før man rejse er kun i forbindelse med en afregning mellem kommunen og personen og beregningen af satsen man blive berettiget til.
Derfor er det i sin egen intresse at folk bør kontakte kommunen først.

Men der står ingen steder at man SKAL møde op personligt og skriftlig komunikation med kommunen er guld værd. Det ved vi jo....

Det er slet ikke kompliceret hvis man skal rejse alene og har fået sin FTP efter 1 januar 2003.

Men det er nok mere kompliceret hvis man har fået sin pension før den 1 januar 2003 og har modtaget andre ydelser og skal tage fks. børn med.

Sidst redigeret af Karo; 21-06-2011 kl. 11:11.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 23:11   #58
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Det er hverken mere eller mindre kompliceret om man er på gammel eller ny ordning. Det eneste man skal tænke på ved gammel ordning er, at flytter man udenfor EU, så mister man en del af pensionen.

Man skal henvende sig på folkeregisteret og der søge om at man kan få sin pension med sig, dette er kun pro forma, da det ikke kan nægtes en.

Kommunen sender herefter ens papirer til pensionsstyrelsen der så står for udbetalingen af ens pension så længe man opholder sig i udlandet.

Danmark har dobbeltbeskatningsoverenskomst med en hel række lande, vel over 100, som sikre at man ikke kommer til at betale skat af de samme penge to gange. Det er klogt at undersøge inden man beslutter sig for hvilket land man vil rejse til, om der foreligger en DBO med landet.

Med hensyn til sygesikring så kan man indenfor EU få betalt sin sygesikring fra Danmark af. Her skal man hos pensionstyrelsen søge om en E121DK, blanketten til ansøgningen findes her:

http://www.penst.dk/da/Om-Pensionsst...20regning.aspx

Er man gift eller har børn kan disse ligeledes omfattes af denne E121DK. Så modtager man en E121DK formular som man tager med til det syge(for)sikringsselskab man ønsker at bruge i det pågældende EU-land, er der en offentlig sygesikring er man som regel automatisk dækket af denne, men medbring en E121DK for en sikkerheds skyld.

Der kan alt efter hvad man fejler, være en helbredsmæssig fordel ved at bosætte sig i et varmere klima, men der er også i de allerfleste tilfælde en økonomisk fordel, idet leveomkostningerne ofte er lavere i andre EU-lande.

Jeg er selv på vej til Portugal, af både helbredsmæssige, men også økonomiske årsager. Det bliver det tredie land jeg bosætter mig i siden jeg er blevet pensionist. Og jeg har ikke fortrudt nogen af de gange jeg har været flyttet væk, den eneste fortrydelse jeg har haft, var i 2007 at komme tilbage til Danmark.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 23:19   #59
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nicklas Se meddelelser
Jeg er 37 år. Og har fået førtidspension. Og sidder nu alene i min lille 49 kvm lejlighed og glor/ venter på at dø. Det gider jeg ikke mere. Så hvordan er reglerne for at få sin førtidspension med til udlandet?. Og kan feks firmaer og stat og kommune tage penge fra ens førtidspension hvis man flytter til udlandet, hvis man skylder dem, så man pludselig får feks kun 5000 udbetalt istedet for de 10.200 jeg får udbetalt nu.?

Jeg er ved at sparer 30.000 op til en lille brugt sejlbåd og vil bare sejle rundt sydpå til skibet går ned.
Hej Nicklas

Jeg kender ikke reglerne for at tage pension med til udlandet. Men jeg snakkede med en genbo forleden, der hvert år rejste til tailand. Jeg kan ikke lige huske om det var et ½ år ad gangen. Han var på den gamle førtidspension (før 2003) og snakkede om myndighederne trak 50% i pensionen. Han nævnte at ham bekendt, blev en førtidspensionist på den nye ordning 2003, ikke trukket i pension

Jeg har selv tænkt frem til, hvad skal jeg lave hvis jeg får pension, og kommet frem til at købe en båd, og se om jeg ikke kan genskabe gnisten for livet ad den vej, sætte livet på højkant og ricikere at ned med skibet.

Måske skulle vi købe en båd sammen, for nu har jeg fået pension

Men inden du køber båd, kunne du prøve at se følgende link til "Foreningen til langtursejladsens fremme" http://www.ftlf.dk/

Gennem den forening har jeg 3 gange fundet en gaste plads på 3 forskellige både. Det har været godt at møde en besætning, men også meget udfordrende.
1. Grækenland
2. København til Spanien
3. København til sydvest England

Der er mange danske både rundt om i verden, der søger gaster. Det koster lidt at være med, med det er meget forskelligt hvad krav Skipper stiller.

Er man uheldig, bliver man kidnappet af pirater, som den danske famillie på 5 + 2 gaster, der netop sidder fanget nu på 4-6mdr.
Gad vide om nogen har meldt til de sociale myndigheder, at den danske famillie´s 3 børn er udsat for misrøgt af pirater Nå men det er jo en anden sag, der ikke har noget med "Emnet" at gøre. Undskylder lige indskydelsen.

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 23:19   #60
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af suslzim Se meddelelser
Jeg overvejer stærkt at flytte til England, men kan SLET ikke finde ud af de der regler. Jge har førtidspension fra før 2003 og reglerne er meget komplicerede. Jeg ved godt at jeg kunne ringe til sikringstyrelsen men - klog af skade - TØR jeg ikke. Hvis de finder ud af at jeg overvejer at flytte og at jeg har mødt en dejlig mand som jeg måske overvejer at flytte sammen med MÅSKE, så er jeg sikker på at det siger PLING og så er det inde i systemet.

Jeg er med andre ord bange for 'storebror' - jeg mener ikke at man kan ringe anonymt kan man?
Du kan sagtens ringe anonymt, men det er der nu ingen grund til, der er ikke noget odiøst i at du har fundet dig en dejlig kæreste og at du gerne vil bo tættere på ham, det eneste du skal tænke på er, at flytter du sammen med ham, så skal du meddele det til pensionsstyrelsen, og så vil du derefter få pensionen udbetalt som gift/samboende, du vil altså miste 30.000-35.000 om året før skat.

De foretager sig intet blot fordi du spørger dig for, så det skal du ikke være nervøs for.

England er pragtfuldt, jeg har selv boet der i to omgange, næsten 10 år ialt.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension i udlandet... forvirring. octagon Nyttigt at vide for Førtidspensionister 32 01-09-2011 04:48
Førtidspension - ophold i udlandet? forvired Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 15-03-2010 23:15
Ophold i udlandet med førtidspension basse1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 28-01-2010 11:29
Førtidspension i udlandet zuza Nyt om loven 6 15-12-2009 17:38
Førtidspension i udlandet.... BSFoto Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 23-04-2009 14:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension