K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-01-2010, 01:46   #1
octagon
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2008
Indlæg: 15
Styrke: 16
octagon er ny på vejen
Question Førtidspension i udlandet... forvirring.

Hej forum,

Jeg er en mand på 45, som netop er blevet tilkendt førtidspension grundet epilepsi. I denne forbindelse har jeg overvejet at flytte til udlandet - men nu er jeg blevet forvirret. I brevet fra min kommune hvori de bevilliger pensionen, skriver de, at jeg kun må være i udlandet en del af året; mens jeg i adskillige indlæg i diverse fora har læst at det er ok at flytte til udlandet, så længe det drejer sig om en række bestemte lande.

Så nu er jeg temmelig forvirret - håber at nogle her på forum'et kan hjælpe. På forhånd tak.

Venlig hilsen,

octagon
octagon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2010, 03:21   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det ved jeg ikke så meget om, men denne side er opdateret den 21. januar 2010, så den burde da være helt ajour med de oplysninger.

Prøv at tjekke her:

https://www.borger.dk/Emner/pension-...-udlandet.aspx

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2010, 13:45   #3
octagon
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2008
Indlæg: 15
Styrke: 16
octagon er ny på vejen
Thumbs up Tak for dit svar

Hej Zuza,

Det var et super forslag - det ser ud til at være præcis, hvad jeg har ledt efter.

Tusind tak for hjælpen!

Venlig hilsen,

octagon
octagon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2010, 19:04   #4
hansemand
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 126
Styrke: 14
hansemand er ny på vejen
Mere om ftp i udlandet

Jeg kan så uddybe, efter en tlf.samtale med en af de ansatte hos kontoret der linkes til herover, som skulle forestille at hjælpe og vejlede om ovenstående emne

Jeg savnede,efter nærlæsning af alt indhold omkring ftp udbetalt i udlandet, noget mere konkret omkring præcis HVORDAN sådan noget foregik.

Desuden efterlyste jeg en oversigt fra de nævnte lande, der har indgået beskatningsaftale med Danmark, om hvilke regler og skatteprocenter man ville blive behandlet med, som ftp fra Danmark, og om der var "faldgruber" man kunne glemme, når man kom fra et land med så veludbygget et socialt sikkerhedsnet ( ) som Dk.

DET var stærk kost for den offentlige ansatte, der hurtigt fik sagt, at "det er jo ikke noget turistkontor det her!!"

Så fandt jeg paragraf-stemmen frem, og så kom der lidt skred i tingene -
"du lyder som om du selv arbejder med rådgivning af Borgere", leflede han, og jeg sagde bare JA.

SUMMASUMARUM, BEDSTE RÅD ER: kontakt dit påtænkte udflytningslands ambassade, og spørg ind til tingene. HELT ind.

På samme måde som der er forskel på kommuneskatteprocenten (størstedelen af din skattebetaling) i Danmarks kommuner, kan der være det i dit tilflytterland.
Så det kan pludselig betyde noget, om det er Alanya eller Antalya du påtænker - det er altså ikke nok, at hygge sig med de løstsiddende positivmeldinger, der af og til flyver rundt også herinde på K10 - Tyrkiet er ikke bare Tyrkiet, og Thailand ikke bare Thailand.

Og vid også, at selvom der på papiret især for EU-lande gælder mange ens regler, kan man altså komme ud i en anden virkelighed på et splitsekund.

Jeg husker en tid hvor mange "tog dagpenge med til udlandet i 3 mdr. for at søge arbejde" og skulle have understøttelsen udbetalt på et lokalt kontor i bl.a. Grækenland.

Og der stod de så, endda i en stor by, og viftede med deres fine formularer medbragt hjemmefra til formålet, og lagde dem foran en totalt ligelad, inkompetent ansat, der bare ALDRIG havde set et sådant dokument før, og i øvrigt var S**** ligeglad, om vedkommende ikke havde til husleje og hjemtransport.

Og desværre har de fleste af de lande der er populære at flytte til med ftp, ikke flyttet sig mange milimeter fremad, hvad den slags angår.

NÆSTE GODE RÅD: find nogle der allerede bor der med deres ftp, og få den skinbarlige sandhed af dem.

sider som www.udvandrerne.dk kan meget, men det bedste er altid direkte fra munden af en der er i det.

Husk af mange af de hverdagsting vi tager for givet fungerer i Dk, som el, vand, internet, tv-signal, netbank osv, IKKE nødvendigvis kører ligesådan, og husk, at virkeligheden i en almindelig bolig, blandt de lokale, ikke er det samme som 2 ugers hotelophold med all-inclusive.

Ligeledes kan "besparelsen" på skattetrækket hurtigt mistes ved at man skal investere i FULD sygeforsikring og f.eks betale 100% tandlæge selv, (Staten betaler stadig 1/3 i Dk), og sidst men ikke mindst - hvis man får det - især psykisk !! - rigtig dårligt, vil man pludselig meget gerne tale med læger/terapeuter på sit eget sprog, og det kommer man til at betale kassen for, af de fagfolk der netop har slået sig op på denne business, og er temmelig få om mange kunder.

Fortalt af flere der har prøvet udflytning, men valgte at "tilhøre" Dk, trods skattetrækket.

Dine købekraft er alligevel mere værd, i stort set alle lande udenfor Dk ;-)

Sidst redigeret af hansemand; 21-06-2010 kl. 19:07.
hansemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 09:21   #5
hansemand
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 126
Styrke: 14
hansemand er ny på vejen
Pensionsudbetaling i udlandet - Tyrkiet

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102405&vId=202804&i=264#i102405

ovenstående er et link til SKATS officielle paragraf om dobbeltbeskatningsaftale , som den har med flere af de populære lande at flytte til med pensioner af alle slags.

DOBBELTBESKATNING betyder IKKE betaling begge steder, men en aftale visse lande imellem,for at undgå samme!

Når man har læst sig vissen i materialet - det er "artikel 18" der omhandler pensioner specifikt, bør man derefter kontakte SKAT på skrift ( anbefalet af mange, da tlf.oplysninger er faktuelt ufuldstændige/misvisende - har vi hørt det før?!)), via følgende formular - og som det anbefales på UDVANDRERNE.dk, hvorfra der er sakset:

CITAT: gå ind på KONTAKT --> SKATs e-mail-formular ---> X ved E-mail til SKAT > Jeg henvender mig som Borger > Skat herunder bla. frikort, skattekort og årsopgørelser > Udlandsbeskatning

Skriv dit(dine) spørgsmål kort ej i roman form - og du får svar :-) CITAT SLUT

Sidst redigeret af hansemand; 22-06-2010 kl. 09:23.
hansemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 09:50   #6
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Helt praktisk, fra FPer der har boet i seks lande udenfor Danmark.

Det er korrekt at du ikke må opholde dig i udlandet i længere tid som FPer, medmindre du meddeler adresse flytning, det vil sige du ophører med at have folkeregister i Danmark, meddeles hos folkeregisteret i din kommune. Hvorefter du lader dig registrere i dit værtsland.

Når du gør ovenstående, overgår du fra kommunen til pensionsstyrelsen, som herefter står for udbetalingen af din pension. Og alt hvad der kunne have med det at gøre.

Der er sådan set ingen grænser hvor i verden du kan bosætte dig, ej heller selv om der er en liste over lande på borger.dk, det man dog kan risikere er at hvis der ikke foreligger en dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark og det respektive land, så risikere man at komme til at betale skat 2 gange, først i Danmark og derefter i værtslandet.

Et godt råd er at få sin pension indbetalt til en dansk bankkonto, som man så har et visa kreditkort til, og som man kan hæve penge på i udlandet.

Som ny førtidspensionist, kan du tage den fulde pension med dig til udlandet. Som gammel kan du risikere at miste en hel del, hvis du vælger et land udenfor EU.

At man skriver om at der skal ansøges om at flytte til udlandet er noget af en vildledning af borgerne, jeg har aldrig ansøgt om det, men simpelthen meddelt at jeg flyttede. Man skal dog være opmærksom på at udenfor EU, har du selv ansvar for at finde og betale en sygeforsikring.

Jeg ville anbefale at du i første omgang ringer til Pensionsstyrelsen, og fortæller dem at du ønsker at flytte væk fra Danmark, og fortæller dem hvilket land du ønsker at flytte til, og spørger dem hvad du skal foretage dig i forbindelse dermed. Og lad dig ikke skræmme, de er bare misundelige.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 09:53   #7
hansemand
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 126
Styrke: 14
hansemand er ny på vejen
mere info om pension i udlandet - laaaang smøre

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=gmail&attid=0.1&thid=1295e96b0c2ad6 e2&mt=application%2Fpdf&url=https%3A%2F%2Fmail.goo gle.com%2Fmail%2F%3Fui%3D2%26ik%3D043d9d409d%26vie w%3Datt%26th%3D1295e96b0c2ad6e2%26attid%3D0.1%26di sp%3Dattd%26zw&sig=AHIEtbR_Gbgy2e7GG-CBIV55fR3keNUkLA

VED ikke om dette link virker, men fik lige et svar med et vedhæftet dokument fra borger.dk, hvor de gentager meget af det vi ved, MEN også, TILSIDST i mailen, oplister de forskellige aktuelle landes pensionsafdelinger - selvfølgelig UDEN mailadresser - velkommen til 2010!!!

Håber andre herinde evt. er behjælpelige med at fremskaffe mailadresserne - det bliver også morsomt at se, OM de taler/skriver engelsk, på de pågældende kontorer rundt i verden

Sidst redigeret af hansemand; 22-06-2010 kl. 09:57.
hansemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 10:39   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Dit link virker ikke.

Måske du kan prøve at finde det igen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 10:46   #9
hansemand
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 126
Styrke: 14
hansemand er ny på vejen
hmmmmm, når jeg selv klikker på det her i forum, så virker det, men måske er det fordi det er til et googledokument?

Har selv fået det sendt som vedhæftet fil, men infoen burde stå hos skat også, prøver lige at finde på noget andet, eller i værste tilfælde indsætte listen over pensionskontorer her.

update: jeg kan FXXXX ikke få lov at kopiere fra Google-dokumentet!!

Så gør følgende: mail til: [email protected] og brug følgende tekst:

"Jeg er dansk statsborger og ønsker at kende reglerne for udbetaling af førtids-pension i andre lande - er der et sted jeg kan læse om de lande der foreligger aftaler med, og hvad aftalen specifikt indebærer, eller skal jeg spørge enkeltvis på landene?"


Så burde i få en mail i jeres private inbox, med samme vedhæftede lange dokument som jeg fik, hvor listen over lande der er med i aftalen, findest på sidste side.

Sidst redigeret af hansemand; 22-06-2010 kl. 11:11.
hansemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 11:05   #10
hansemand
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 126
Styrke: 14
hansemand er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Et godt råd er at få sin pension indbetalt til en dansk bankkonto, som man så har et visa kreditkort til, og som man kan hæve penge på i udlandet.
Ragdoll
Kan du det, altså få udbetalt pensionen FRA dit nye land, MED deres lokale skattetræk, men TIL en dansk konto??
tror der er lidt forvirring her...

Hvis du får udbetalt pensionen i Dk, indsat fra Staten på din danske konto, og ikke officielt er fraflyttet Dk, trækkes der altså stadig dansk skat.

Men nu prøver vi jo at finde ud af, hvor lidt der trækkes i de forskellige lande, hvis man ønsker at tilflytte dem 100% - papirarbejde og det hele - , og dermed undgå det høje danske skattetræk...

Oder was?
hansemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Til udlandet med sin førtidspension. Nicklas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 68 16-03-2018 06:25
Førtidspension - ophold i udlandet? forvired Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 15-03-2010 23:15
Førtidspension i udlandet zuza Nyt om loven 6 15-12-2009 17:38
Førtidspension i udlandet.... BSFoto Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 23-04-2009 14:41
Fleksjob/førtidspension - udlandet zuza Nyt om loven 0 02-09-2008 10:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension