K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-11-2010, 20:09   #11
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kastanie Se meddelelser
Ok har fattet det. Køber sgu en ny dyne og siger til vennen at onsdag og lørdag er afskaffet. Det er sgu for dyrt ss
Hej Kastanie,

Læste et andet sted at du er på ledighedsydelse, i så fald behøver du ikke bekymre dig, da du så ikke er berørt af den gensidige forsørgelsespligt. Som ugift gælder det kun dem der er på førtidspension.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 09:31   #12
Stonie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2010
Lokation: Værløse
Alder: 61
Indlæg: 167
Styrke: 14
Stonie er ny på vejen
Jeg er på 4 år som Kt-Modt. og FTP-søgende.
Fra dag 1, da jeg skulle afl. de her oplysninger om indtægter/udgifter oplyste jeg også min kærrestes økonomi. For det stod der jeg skulle !
Hun var aldeles imod at skulle oplyse noget som helst da det jo var mig det drejede sig om.
Så 2 måneder senere ringede jeg til min daværende SB (1. ud af 5 !) og oplyste at vi havde seperat økonomi, og han derfor skulle se bort fra de tidligere oplysninger om min samlevers økonomi, men selvf. boede sammen.
Vi sover ikke sammen pga min ødelagte søvnrytme.
Jeg hørte derefter intet og har siden fået udbetalt KT-hjælp som samlevende.
************************************************** ***************
Da jeg skulle søge Tandlægehjælp og igen skulle udfylde "Økonomi-Skema", samt forhåbentlig snart får min FTP, undersøgte jeg lidt om takster og undrede mig over hvad regler der gælder.
Det var meget svært at finde noget om det og jeg kontaktede min SB som skrev:

"Noget af det bedste jeg har kunne finde omkring beregning af førtidspension står på denne hjemmeside:"
https://www.borger.dk/Emner/pension-...-ordning.aspx?

Så skrev jeg til min SB:
Hej igen S*****....
Jeg skal til tandlægen på Torsdag og indhente tilbud.

Tak for linket. Det forklarer ret godt mit tidligere spørgsmål vedr. Pensionssatser.
Så langt så godt.

Øverst står der:
"Du kan kun få satsen som enlig, hvis du er ’reelt enlig’. Der vil altid være tale om et konkret skøn, når kommunen skal vurdere, om du er reelt enlig, hvis du møder en ny partner. Kommunen ser bl.a. på jeres folkeregisteradresser, hvor ofte din partner overnatter hos dig, og om han eller hun bidrager til din økonomi."


Det er jo noget svævende......Men det kommer til at betyde at Lxxxx smider mig ud af vores hjem, fordi hun under ingen omstændigheder vil blandes ind i MIN pensionssag. Det rager ikke kommunen hvad hun gør og tænker og tror og tjener og hvad hun bruger sine penge til.

Hun vil derfor IKKE oplyse noget som helst på f.eks. det skema jeg har fået tilsendt vedr. tandlæge. Og heller ikke evt. kommende skemaer vedr. min forestående pension.

Vi HAR jo allerede seperat økonomi.....Jeg betaler havldelen af huslejen m. varme/gas/el osv. Jeg betaler et fast beløb til mad. Hun har allerede bidraget rigeligt, både menneskeligt og økonomisk.

Hun har betalt og betaler fortsat sin skat og mener bestemt ikke at det er rimeligt at hun kommer til at fungere som supplerende socialkontor.

Nu står der skrevet at der vil være tale om om et "skøn" !!!......hva fan er nu det for en måde at vudere tingene på ???

Hvad kræves der for at bevise (som det åbentbart er nødvendigt, selvom man ikke har gjort noget kriminelt) at man er Enlig ???

Hvad må man IKKE have/gøre sammen ???

Skal jeg have en seperat (frem-)lejekontrakt på et værelse med adgang til bad og køkken hos Lxxxxx ?

Hvad med banklån vi begge betaler af på ?

Skal vi have hver vores køleskab ?

Må mit navn stå på husstandsforsikringen ?

Må jeg låne hendes bil ?

Vil komunen have en agent siddende i hendes soveværelse for at se om der bliver dyrket sex og med hvem og om jeg sover på sofaen eller får en pakke cigaretter en gang imellem ?

Vi har et lejet "værksted" sammen, som jeg benytter til værksted og hun til opmagasinering. Hvad kommer det til at betyde for det såkaldte "konkrete skøn" ?



Igen håber jeg på nogle hurtige svar da jeg sansynligvis skal ud og finde et andet sted at bo.

Og når nu komunen så fint i løbet af de sidste 3-4 år har pisset på mig og min sag og til stor skade for vores forhold, træder de så til med et tilbud og bolig og flyttehjælp fordi min, snart forhenværende, kæreste nægter at acceptere jeres latterlige dyneløfteri ?


SB svare:
Hej Sxxxx!
Et eller andet sted i mit "bureaukrati hjerte" kan jeg udmærket forstå din og Lxxxx´s frustration.
Jeg ved at i, om nogen, har måtte tåle meget. Men i kan nok ikke bruge min sympati til så meget.

Jeg tør ikke begive mig ud på et område, hvor min eksakte viden ikke rækker. Dvs. hvorledes kommuner konkret skønner, og hvilke ting der lægges til grund for et skøn.
Det man i al fald kan sige er, at lovgiver dvs. folketinget, har logivet om snart sagt alle livets forhold.

Jeg vil imidlertid undersøge om der ikke forefindes en vejledning, som kan bidrage med en fortolkning, ligesom jeg vil forhøre mig om du ikke kan tale med en kollega med mere konkret viden.

Mange hilsner
S*****

Jeg vender tilbage senere.


Siden har jeg, som sædvanligt, intet hørt...................

************************************************** ***************



Nu her for nylig, efter næsten 5 år på KT-Hjælp, søgte jeg hjælp til tandlæge og skulle igen udfylde sådan et "økonomi-skema" og indhente tilbud fra Tandlægen (2772,00 kr)
Jeg udfyldte kun min kolonne og altså IKKE den kolonne som drejer sig om samlever/ægtefælle.
Jeg halverede alle vores fælles udgifter. Jeg medsendte kopier af div. regninger med begge vores navne på. Og i deres udregninger optræder kun min del af udgifterne....Så langt så godt.

Jeg fik afslag på Tandlægehjælp da jeg ifølge deres udregninger havde massere af penge ! (det er ikke alle udgifter der medregnes !)
Således var der også indregnet en §34, som er en særlig støtte der udbetales skattefrit. 1364,81 kr pr. måned.

Det var altså en støtte jeg havde været berrettiget til siden jeg oplyste min SB nr1 om at vi havde seperat økonomi.
Jeg henvendte mig til min SB og forelagde ham sitiuationen og han ville kigge i min sag for at se om der skulle være noget der !......Han har ikke kunne finde noget om at jeg skulle have oplyst om seperat økonomi, man han leder videre i forskellige arkiver !

Han er meget opsat på at hvis der er sket en fejl så skal jeg da selvfølgelig have hvad jeg har været berrettiget til.
Så måske, men KUN måske, får jeg denne §34 med tilbagevirkende kraft....
Men hvis han ikke kan finde noget i min sag, så er det jo påstand mod påstand.

Hvorom alting er så lader det til at min SB også mener at jeg IKKE er Gift/Samlevende efter gældende regler, fordi vi har seperat økonomi.
MEN nu er han jo bare SB og IKKE fra Ydelseskontoret.

Jeg ved IKKE om det er gængs forretningsgang i alle Kommuner.
__________________
"Du er ikke syg nok til at få Førtidspension"....
"Nej, men det bliver jeg inden jeg er færdig med jer"

Sidst redigeret af Stonie; 18-11-2010 kl. 10:28.
Stonie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 09:59   #13
Stonie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2010
Lokation: Værløse
Alder: 61
Indlæg: 167
Styrke: 14
Stonie er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kastanie Se meddelelser
Jeg forstår ikke en meter.Kan være jeg er lidt dum,men er forskellen ikke ens enten det er en ven eller kæreste man bor sammen med,så er udgifterne vel reduceret til det halve.Og det er vel det kommunerne går ud fra,det koster vel det samme enten du bor med en ven eller jeg bor med min kæreste
Jojo...nuvel....Udgifterne.......MEN jeg tror det vigtigste (for Kommunen) er HUSSTANDSINDTÆGTERNE. 1 person på Kontanthjælp + 1 person med arb. er = Husstandsindtægten. Det deler de så med 2 og vupti er en Kontanthjælpsmodtager pisse rig !!!

Må lige rette lidt her: Jeg TROR det har noget at gøre med forsørgerpligt ! Er man gift har man forsørgerpligt. Og gift/samlevende er det samme.
Hvorimod samboende IKKE har forsørgerpligt. Hvis man har "seperat økonomi" er man vel så Samboende.
Således er f.eks 2 mænd der bor samme sted ikke nødvendigvis bøsser (samme for 2 kvinder) medmindre de selvfølgelig ER samlevende homoseksuelle og registrerede som så.
Altså er der forskel på om man LEVER sammen eller BOR sammen. !!! Og måske det er en god ide at få defineret dette når man søger et eller andet på Kommunen.
Simpelt hen starte med at sige man har seperat økonomi og er SAMBOENDE.

Det er jo kun ens egen andel (1/2 delen)af udgifterne man oplyser i "første kolonne" og den anden's 1/2 del i kolonne 2 (ægtefælle/samlever).
Men, så vidt jeg har forstået, lægges der vægt på netop at f.eks husholdning er billigere pr. person når man lever flere sammen !!!. Altså at købe ind til 2 er forholdsvis billigere end at købe ind til 1. !!!
F.eks er en "Hustandsforsikring" jo gældende for alle der bor i husstanden.
(måske betinget af at de personer er opført på forsikringen).
Udgifter til varme er vel også halveret.
Jeg ved ikke hvilke snedige formler de bruger ved deres udregninger og
jeg kan ikke forstå deres argumenter for deres udregninger...Men måske netop derfor er reglerne lavet som de er.....Så vi ikke har en chance for at gøre indsigelser.
__________________
"Du er ikke syg nok til at få Førtidspension"....
"Nej, men det bliver jeg inden jeg er færdig med jer"

Sidst redigeret af Stonie; 18-11-2010 kl. 10:18.
Stonie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 10:08   #14
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Citat:
Altså at købe ind til 2 er forholdsvis billigere end at købe ind til 1
Bare fordi man bor sammen behøves indkøb jo ikke nødvendigvis være fælles

Kender da folk som bor sammen, som har deres egen hylde i køleskabet, rum i fryseren ect ect. De bruger ikke det samme vaskepulver, skyllemiddel mv. (= større strømforbrug maskinen køre dobbelt).

Selvfølgelig er udgifterne ½ til husleje, el mv. Men dagligvare behøves ikke nødvendigvis være det!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 10:42   #15
Stonie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2010
Lokation: Værløse
Alder: 61
Indlæg: 167
Styrke: 14
Stonie er ny på vejen
Meget frustrerende

Definition af samlevende

Ifølge loven er der en række kriterier, du skal opfylde for at blive betragtet som "samlevende".

De vigtigste kriterier er:

* Du skal leve sammen med en anden person i et ægteskabslignende forhold.
* Du kan indgå ægteskab eller registreret partnerskab.

Klippede lige den her ud......

Man er altså SAMLEVENDE når man KAN indgå ægteskab eller Reg. Partnerskab.
Dvs at ALLE, undt. familiemedlemmer, der bor sammen er SAMLEVENDE og vil blive betragtet som et par og beskattet derefter.
Og 2 af samme køn, der bor sammen, er derfor pr. definition homoseksuelle !!!
Det er da bekymrende....
(PS: jeg har INTET imod homoseksuelle)
__________________
"Du er ikke syg nok til at få Førtidspension"....
"Nej, men det bliver jeg inden jeg er færdig med jer"
Stonie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 10:48   #16
Stonie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2010
Lokation: Værløse
Alder: 61
Indlæg: 167
Styrke: 14
Stonie er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peppe Se meddelelser
Bare fordi man bor sammen behøves indkøb jo ikke nødvendigvis være fælles

Kender da folk som bor sammen, som har deres egen hylde i køleskabet, rum i fryseren ect ect. De bruger ikke det samme vaskepulver, skyllemiddel mv. (= større strømforbrug maskinen køre dobbelt).

Selvfølgelig er udgifterne ½ til husleje, el mv. Men dagligvare behøves ikke nødvendigvis være det!
Præcis .....
Men som sagt aner jeg intet om hvad der ligger til grund for deres antagelser og hvad der lægges vægt på. (igen det her forvirrende begreb "SKØN")
Jeg er bare lige så snotforvirret som de fleste andre.
F.eks: Hvis man IKKE begge to betaler TV-licens.....er man så SAMLEVENDE ??? (se min tidligere post vedr. spørgsmål til min SB, som jeg iøvrigt aldrig har fået svar på)
Jeg har nu "vendt den om" så jeg påstår jeg er enlig (samboende med seperat økonomi) og hvis de finder noget som gør at jeg ikke er (f.eks TV-Licensen) så må jeg rette det til så det kommer til at passe. Altså betale min egen TV-Licens.
Her er vi så ude i det regnestykke som måske gør foreskellen. Min §34 er på 1364,81 kr. Det beløb vil måske blive ædt op af div. ugifter så som TV-Licens mm. !!!
På den anden side er der kun 1 TV i huset og det tilhører min "sambo". Jeg har ikke TV og skal derfor ikke betale Licens........Men hva siger Licenskontoret til det ??? Jeg har adgang til Internet og har derfor "mulighed" for at se TV og skal derfor betale licens !!!...eller hva' ???
__________________
"Du er ikke syg nok til at få Førtidspension"....
"Nej, men det bliver jeg inden jeg er færdig med jer"

Sidst redigeret af Stonie; 18-11-2010 kl. 11:03.
Stonie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 16:50   #17
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...mener, at man nu betaler medielicens (tidligere radio/TV licens), men at det fortsat gælder hele husstanden, dvs alle, der bor på samme postadresse, lige fra en single til megastor kernefamilie eller bofællesskab/kollektiv.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 16:54   #18
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg kan ikke finde rundt i de regler, og aner ikke om der er forskel på definitionen alt efter hvilken ydelse man modtager, men jeg har en veninde der, da hun var enlig mor, lod en anden veninde plus børn flytte ind, da hun skulle skilles og ikke havde noget sted at bo.

De skulle på kommunen skrive under på tro og love, at de ikke havde et ægteskabslignende forhold, og dermed modtog hun stadig ydelser som enlig forsørger.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 17:08   #19
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...mener, at man nu betaler medielicens (tidligere radio/TV licens), men at det fortsat gælder hele husstanden, dvs alle, der bor på samme postadresse, lige fra en single til megastor kernefamilie eller bofællesskab/kollektiv.
Hvis man deler en lejlighed og ikke er samlevende (=ægteskabslignende), skal man betale licens hver især. Jeg ved det fordi min to voksne børn deler en lejlighed, og de skal betale begge to. De er ikke "en husstand" i licens-forstand.

http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/...n+husstand.htm

https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=124994#K2 kap. 2

http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/...r_huslejen.htm

Sidst redigeret af PiaL; 18-11-2010 kl. 17:11.
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 18:17   #20
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Citat:
Jeg har ikke TV og skal derfor ikke betale Licens........Men hva siger Licenskontoret til det ??? Jeg har adgang til Internet og har derfor "mulighed" for at se TV og skal derfor betale licens !!!...eller hva' ???
Ked af at sige det. I dag hedder det medielicens

Citat:
Alle med TV, computer eller mobil med internetforbindelse skal betale den lovpligtige medielicens. Det gælder for 99% af befolkningen.
Citat:
Hvad dækker en husstandslicens?


En licens for husstande dækker alle de licenspligtige apparater i licensbetalers hjem og eventuelle fritidsbolig, bil og båd.

Der skal betales licens for et hvilket som helst licenspligtigt apparat, uanset om du ejer, lejer, låner eller har det opstillet på prøve. Og licenspligten afhænger ikke af dine antenneforhold eller hvor meget du hører og ser DRs programmer.

En husstand omfatter licensbetaleren selv og dennes ægtefælle eller kæreste og hjemmeboende børn - forudsat at de er tilmeldt samme folkeregisteradresse som licensbetaleren.
Hvilket jo vil sige det er dobbelt op på betalingen hvis man ikke er gift, kærester eller forældre/børn.

Igen en udgift man ikke kan dele i 2 hvis man bor sammen af andre grunde!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Eftergivelse af SU-lån som samlevende jenspinddk Alt det andet 16 29-02-2012 12:37
Førtidspension og samlevende? Snupti Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 11-10-2011 16:01
samlevende førtidspensionister Kashaya Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 07-10-2011 15:08
Atp -samlevende - obs Jørgine Alt det andet 1 16-11-2009 19:49
Kontanthjælp / samlevende sara Alt det andet 17 25-06-2008 22:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension