K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-04-2010, 18:32   #1
Anna1
Hvor skulle jeg ellers være
 
Anna1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2010
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 196
Styrke: 15
Anna1 er ny på vejen
Civilstyrelsen - erstatningsnævnet

hej

Er der nogen der har check på disse forældelsefrister der ertrådt i kraft.?

Jeg er ved at få behandlet mén i ASK og det skal erstatningsnævnet udbetale til mig. Såfremt jeg får et erhvervsevnetab, når det engang er afgjort af kommunen, der kan jo godt gå lang tid. Når der så foreligger svar fra kommune om erhvervsevnetab, skal denne dok. jo sendes til ERST.nævn og så skal de først til at vurdere om der skal startes en sag i ASK og i ask har de 1 års sagsbeh. på erhvervsevnetab? Havd gør man så for så er tiden ved at være opbrugt så rigeligt .

Kom til skade i fritiden ingen skadevolder og erstatn. nævn behandler det, det sket sep 2008.

Hvad gør man nogen der ved det?

ANNA1
Anna1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 20:47   #2
Marolle
Hjemmevant på K10
 
Marolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2007
Alder: 40
Indlæg: 218
Styrke: 17
Marolle er ny på vejen
hvis din sag skal i ASK, er det fordi din sag er skat i arbejdstiden, eller hvis din advokat fx. er uening i den mén grad du har fået tildelt fra fx dit forsikringsskab, så kan ASK vurdere.
Marolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 10:14   #3
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Anna1 Se meddelelser
hej

Er der nogen der har check på disse forældelsefrister der ertrådt i kraft.?

Jeg er ved at få behandlet mén i ASK og det skal erstatningsnævnet udbetale til mig. Såfremt jeg får et erhvervsevnetab, når det engang er afgjort af kommunen, der kan jo godt gå lang tid. Når der så foreligger svar fra kommune om erhvervsevnetab, skal denne dok. jo sendes til ERST.nævn og så skal de først til at vurdere om der skal startes en sag i ASK og i ask har de 1 års sagsbeh. på erhvervsevnetab? Havd gør man så for så er tiden ved at være opbrugt så rigeligt .

Kom til skade i fritiden ingen skadevolder og erstatn. nævn behandler det, det sket sep 2008.

Hvad gør man nogen der ved det?

ANNA1
Din erstatningssag er lidt speciel, da der jo ingen er man kan drage til ansvar.

Såvidt jeg forstår, så har du anket den afgørelse om din mèngrad du først fik fastsat hos erstatningsnævnet for voldsofre, og DEREFTER er din sag røget i ASK for en (ny) vurdering.

Såvidt jeg har læst, så har du slet ikke nået et stationært tidspunkt m.h.s til graden af dine skader ved overfaldet, b.la så får du stadigvæk behandling hos en psykoterapeut.

Først når din skade/skader er stationære og helt fastlagte, og først når man ved om nogen behandling kan hjælpe dig - så kan man fastsætte en méngrad i ASK.

Erstatningsnævnet kan hjælpe til rimelige advokatudgifter, og måske har du private forsikringer der også kan hjælpe til advokatudgifter. Det er værd at overveje og undersøge på - da det er tungt oveni i skader/sygdom også at skulle slås med en sag.

Advokaten vil så også tage sig af eventuelle forældelsesfrister, som jeg ikke lige kan gennemskue skulle være i din sag nu - den kører jo, både i Erstatningsnævnet ASK og kommunen.

Du har også ret til svie og smerte, et skattefrit beløb pr. dag du er syg - erstatningsnævnet yder èt beløb på de dage man har været sengeliggende og et andet og mindre beløb for sygedage man er oppegående, også hjælp til behandlingsudgifter som medicin og fysioterapeut m.m kan der ydes hjælp til. Så overvej om ikke en advokat på din sag, ville være det bedste.

Din mèngrad SKAL være 5% og derover, før der kan blive tale om erhvervsevnetab (indtægt), som igen skal fastsættes til 15% eller derover.

ASK og deres afgørelser er jeg ikke så nervøs for, på dine vegne - men Erstatningsnævnet har bestemt ikke det bedste ry når man f.x googler Erstatningsnævnet for voldsofre, alene af den grund vil jeg råde dig til advokat.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2010, 09:57   #4
Anna1
Hvor skulle jeg ellers være
 
Anna1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2010
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 196
Styrke: 15
Anna1 er ny på vejen
Svar

Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser
Din erstatningssag er lidt speciel, da der jo ingen er man kan drage til ansvar.

Såvidt jeg forstår, så har du anket den afgørelse om din mèngrad du først fik fastsat hos erstatningsnævnet for voldsofre, og DEREFTER er din sag røget i ASK for en (ny) vurdering.


Nej, jeg har anket min forsikrings afgørelse, de har indbragt den til ASK
Såvidt jeg har læst, så har du slet ikke nået et stationært tidspunkt m.h.s til graden af dine skader ved overfaldet, b.la så får du stadigvæk behandling hos en psykoterapeut.

Jeg er ikke i behandling mere, denne er afsluttet. Kan ikke få en ny henvisning til psykolog, idet det nu er over 6 mdr. siden skaden skete.

Først når din skade/skader er stationære og helt fastlagte, og først når man ved om nogen behandling kan hjælpe dig - så kan man fastsætte en méngrad i ASK.


Mine fysiske skader er begrundet stationære, ved en speciallæge. og nu afventer jeg udtalelsen fra psykiateren.

Erstatningsnævnet kan hjælpe til rimelige advokatudgifter, og måske har du private forsikringer der også kan hjælpe til advokatudgifter. Det er værd at overveje og undersøge på - da det er tungt oveni i skader/sygdom også at skulle slås med en sag.

Advokaten vil så også tage sig af eventuelle forældelsesfrister, som jeg ikke lige kan gennemskue skulle være i din sag nu - den kører jo, både i Erstatningsnævnet ASK og kommunen.

Du har også ret til svie og smerte, et skattefrit beløb pr. dag du er syg - erstatningsnævnet yder èt beløb på de dage man har været sengeliggende og et andet og mindre beløb for sygedage man er oppegående, også hjælp til behandlingsudgifter som medicin og fysioterapeut m.m kan der ydes hjælp til. Så overvej om ikke en advokat på din sag, ville være det bedste.

Din mèngrad SKAL være 5% og derover, før der kan blive tale om erhvervsevnetab (indtægt), som igen skal fastsættes til 15% eller derover.

ASK og deres afgørelser er jeg ikke så nervøs for, på dine vegne - men Erstatningsnævnet har bestemt ikke det bedste ry når man f.x googler Erstatningsnævnet for voldsofre, alene af den grund vil jeg råde dig til advokat.

erertstatningsnævnet skal vel rette sig ind efter det ask kommer frem til i deres udtalelse, skal de ikke?



ANNA1
Anna1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2010, 10:47   #5
pinballs
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 138
Styrke: 16
pinballs er ny på vejen
Hvis min gamle sag er sammenlignlig så skal dit helbred være stationær
det vil sige du skal ikke rende til læge og du skal ikke have sygdomsperioder der kan indikere du måske er mere syg.
For at få beregnet mit erhvervsevne tab var jeg nødt til og piske mig selv på arbejde i et halvt år efter skaden var sket der efter gik det meget stærkt.
pinballs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2010, 11:27   #6
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Anna1.

Erstatningsnævnet skal følge den afgørelse ASK træffer, men har selvfølgelig den ret at når afgørelsen kommer, så kan afgørelsen ankes inden for den tidsfrist der måtte være.

Retten til at anke, får begge parter jo. Og fastholder ASK deres afgørelse HVIS der ankes, uansèt hvem der "vinder", så skal begge parter rette ind efter dèt.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2010, 08:32   #7
Anna1
Hvor skulle jeg ellers være
 
Anna1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2010
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 196
Styrke: 15
Anna1 er ny på vejen
ASK

HEJ

Så vidt jeg kan læse på deres side, kan en vejledende udtalelse ikke ankes. Det er jo ikke direkte en afgørelse, men en vejledende udtalelse de har givet.

Er det mon helt korrekt eller er der nogen der ved noget ?

ANNA1
Anna1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2010, 10:10   #8
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Anna1 Se meddelelser
HEJ

Så vidt jeg kan læse på deres side, kan en vejledende udtalelse ikke ankes. Det er jo ikke direkte en afgørelse, men en vejledende udtalelse de har givet.

Er det mon helt korrekt eller er der nogen der ved noget ?

ANNA1
Nej, en vejledende udtalelse kan ikke ankes, men det kan erstatningsnævnets afgørelse - hvis erstatningsnævnet ikke følger dèn vejledende udtalelse de selv har bedt og betalt ASK om og til.

Normal procedure er, at en forsikring som ikke selv ønsker/kan tage stilling i den enkelte sag om mèngrad og erhvervsevnetab, kan bede ASK om en vejledende udtalelse. Normalt følger forsikringen så den udtalelse og træffer normalt en afgørelse på baggrund af vejledningen/anbefalingen, og det er dèn afgørelse der så efterfølgende kan ankes til forsikringen eller i dit tilfælde erstatningsnævnet.

En forsikring eller erstatningsnævnet kan godt selv træffe en afgørelse hvis de ønsker det, men kan også godt bede ASK om en vejledende udtalelse - specielt hvis der er tvivl.

Det sker at folk får et tilbud de accepterer med det samme, de er måske tilfredse med en tilbudt mèngrad/erhvervsevnetab og vurderer måske at de bare ønsker hele sagen overstået i en fart - omvendt sker det også at folk er utilfredse, og så vælger forsikringen/erstatningsnævnet måske at bede ASK om hjælp, ellers er det at man risikerer at skulle starte en retssag hvis de (forsikringen/erstatningsnævnet) fastholder deres afgørelse.

Når din sag er endt med en mèngrad, og når din sag på kommunen også er endt med en afgørelse om din fremtid, så skulle der gerne starte en sag om erhvervsevnetab, også dèr kan erstatningsnævnet selv træffe en afgørelse eller igen bede ASK om hjælp, dèr er det at ASK kan være 1 år (eller mere) om at behandle sagen, ikke at sagen bliver forældet mens den kører.

Der er forældelsesfrist, men jeg kender ikke de præcise regler - det er mere i de tilfælde hvor folk efter en ulykke/arbejdsskade alligevel har formået et årelangt arbejdsliv på trods af en mèngrad, men så efter en årerække må give op og derfor starter en erhvervsevnetabssag. Der er også noget med forældelsesfrist ved rene arbejdsskadessager, men din sag er jo ikke en arbejdsskade.

Jeg ville, var jeg dig, undersøge på mulighederne for advokathjælp.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Civilstyrelsen blanket ?? dobar Spørgsmål ang fleksjob 16 07-08-2011 14:50
Erstatningsnævnet for Voldsofre - erstatter bredere! L.S. Politik og Samfund 4 23-02-2011 16:47
Fastsættelse af årsløn og udbetaling fra Erstatningsnævnet/civilstyrelsen Anna1 Alt det andet 2 05-02-2011 17:39
Skrivelse til Civilstyrelsen lena Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 07-09-2007 15:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension