K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-04-2015, 10:15   #1
bsl
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2015
Indlæg: 10
Styrke: 10
bsl er ny på vejen
Iværksætter på kontanthjælp / dagpenge

Jeg håber nogen kunne være behjælpelige med erfaringer.

Hvis man enten er på kontanthjælp eller dagpenge, kan man så starte en virksomhed?
Jeg ved at hvis man er på dagpenge findes der en mulighed, men vejledningen i a-kassen er præget af manglende viden. Det handler vist om at hvis man godkendes, så skal der fratrækkes timer fra dagpenge i forhold til timeforbruget i virksomheden. Men man skal fortsat stå til rådighed for jobtilbud samt eventuelle aktiveringsperioder, hvilket kan være vanskeligt at få tid til ved opstart af virksomhed. Kan der eventuelt findes en iværksætter mulighed, hvor man får supplerende dagpenge uden aktiveringsforpligtigelse?

På kontanthjælpsområdet ved jeg næsten ingenting, men kan man her få supplerende kontanthjælp hvis man ønsker at kaste sig ud i livet som iværksætter? Hvis ja, er man så forpligtiget til aktivering o.lign.
Min første logiske tanke ville være at hvis man tjener under det man får udbetalt i kontanthjælp normalt, så bør man kunne få suppleret op til det normale niveau. Næste tanke er at systemet måske ikke er så logisk bygget op, og at der formentligt findes barrierer som gør det vanskeligt.
Men jeg tænker alligevel at der måske findes muligheder, da det ud fra en samfundsmæssig betragtning må være en fordel at mennesker ønsker at starte virksomheder op.

Hvilke erfaringer har I med ovenstående?
bsl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2015, 15:04   #2
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af bsl Se meddelelser
Jeg håber nogen kunne være behjælpelige med erfaringer.

Hvis man enten er på kontanthjælp eller dagpenge, kan man så starte en virksomhed?
Jeg ved at hvis man er på dagpenge findes der en mulighed, men vejledningen i a-kassen er præget af manglende viden. Det handler vist om at hvis man godkendes, så skal der fratrækkes timer fra dagpenge i forhold til timeforbruget i virksomheden. Men man skal fortsat stå til rådighed for jobtilbud samt eventuelle aktiveringsperioder, hvilket kan være vanskeligt at få tid til ved opstart af virksomhed. Kan der eventuelt findes en iværksætter mulighed, hvor man får supplerende dagpenge uden aktiveringsforpligtigelse?

På kontanthjælpsområdet ved jeg næsten ingenting, men kan man her få supplerende kontanthjælp hvis man ønsker at kaste sig ud i livet som iværksætter? Hvis ja, er man så forpligtiget til aktivering o.lign.
Min første logiske tanke ville være at hvis man tjener under det man får udbetalt i kontanthjælp normalt, så bør man kunne få suppleret op til det normale niveau. Næste tanke er at systemet måske ikke er så logisk bygget op, og at der formentligt findes barrierer som gør det vanskeligt.
Men jeg tænker alligevel at der måske findes muligheder, da det ud fra en samfundsmæssig betragtning må være en fordel at mennesker ønsker at starte virksomheder op.

Hvilke erfaringer har I med ovenstående?
Nu bliver jeg muligvis upopulær. Men skidt med det

Jeg kan næppe forestille mig at man som en rask person, kan slippe for at stå til rådighed. Selvom man evt. har andre indtægter som fx. selvstændig.

Princippet med "overførelsesindkomster" er jo et sikkerhedsnet for dem der IKKE kan forsørge sig på alm. vilkår..

Så at få en "supplerende" ydelse (bør vel heller ikke gøre), at man ikke står til rådighed, HVIS der er mulighed for at blive selvforsørgende, UDEN tilskud til den ledige tid ????

Altså mener jeg, at supplerende offentlig ydelse til enhver tid, IKKE er fair HVIS anden FULD indkomst er mulig. (læs: Hvis et tilbud om job dukker op)

mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2015, 16:11   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Nej, man kan ikke opstarte virksomhed på kontanthjælp.

Førhen var der iværksætterydelse, men det ophørte i 1998.

Når man er på kontanthjælp (altså som raskmeldt), er det ens fuldtidsjob at søge arbejde og det sker vel ikke hvis man har gang i sin egen virksomhed.

Det er ikke mere end et par dage siden at emnet var politisk oppe til diskusion i pressen, hvor det blev slået fast at man ikke kan opstarte virksomhed og at dette ikke vil blive ændret.

Måske er det en samfundsmæssig fordel at starte virksomhed (hvis den bliver ved at gå godt, hvilke langt fra alle gør), men finder det faktisk rent personligt lidt forkastligt hvis vores sociale sikkerhedsnet skal finasere opstart af virksomheder.

Der er kun mulighed for enten selv at kaste sig ud i det, eller opstarte selvstændig virksomhed på dagpenge som bierhverv
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2015, 16:40   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Nej, man kan ikke opstarte virksomhed på kontanthjælp.

Førhen var der iværksætterydelse, men det ophørte i 1998.

Når man er på kontanthjælp (altså som raskmeldt), er det ens fuldtidsjob at søge arbejde og det sker vel ikke hvis man har gang i sin egen virksomhed.

Det er ikke mere end et par dage siden at emnet var politisk oppe til diskusion i pressen, hvor det blev slået fast at man ikke kan opstarte virksomhed og at dette ikke vil blive ændret.

Måske er det en samfundsmæssig fordel at starte virksomhed (hvis den bliver ved at gå godt, hvilke langt fra alle gør), men finder det faktisk rent personligt lidt forkastligt hvis vores sociale sikkerhedsnet skal finasere opstart af virksomheder.

Der er kun mulighed for enten selv at kaste sig ud i det, eller opstarte selvstændig virksomhed på dagpenge som bierhverv
Ja netop.. Beskæftigelsesministeren har før svaret på hvorfor fx. fleksjobbere ikke kunne starte egen selvstændig virksomhed.

Svaret var at man ikke politisk ønskede, at en offentlig ydelse skulle anvendes som starthjælp (iværksætterydelse) til selvstændig virksomhed..

Og det er vel rimeligt, når andre bare må tage springet uden tilskud ???

Så kan man mene hvad man vil om den beslutning ???

Sidst redigeret af mik16; 25-04-2015 kl. 16:47.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2015, 19:54   #5
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Dagpenge bortfælder så snart man er momsregistreret og får den igen når virksomheden er ophørt.
Man kan få supplerende kontanthælp hvis overskud af virksomhed er mindre end kontanthælp og kommune vurderer, at man i fremtiden kan forsørge selv.
Fleksjob fratager ikke ret til at blive selvstændig. Læs venligst her:
http://www.ft.dk/samling/20121/almde...91/1213797.pdf
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2015, 09:26   #6
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Dagpenge bortfælder så snart man er momsregistreret og får den igen når virksomheden er ophørt.
Man kan få supplerende kontanthælp hvis overskud af virksomhed er mindre end kontanthælp og kommune vurderer, at man i fremtiden kan forsørge selv.
Fleksjob fratager ikke ret til at blive selvstændig. Læs venligst her:
http://www.ft.dk/samling/20121/almde...91/1213797.pdf
Bemærk at der KUN svares på "selvstændig BI beskæftigelse" i linket.. Hvilket ikke nødvendigvis kræver et CVR/ momsregistering..
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2015, 20:46   #7
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Momsregistrering har ikke nogen betydning for ledighedsydelse. Antal arbejdstimer i selvstændig virksomhed må have betydning. Jeg ved ikke reglerne herom
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension