K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-05-2008, 15:29   #1
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
fyret på forkert grundlag?

Hejsa

Jeg har været i mit nuværende flexjob i 2½ år, da jeg ryger ned med stress. Arbejdsgiveren siger at jeg bare skal give mig tid til at blive frisk, om det så skulle tage et halvt år.

Jeg kontakter en psykolog for at få hjælp til at håndtere min stress og blive klar igen.
Da der er gået 2½ mdr får jeg af vide at firmaets økomomi er meget ringe og at de bliver nødt til at fyre mig med tre måneders varsel.
På samme tidspunkt ansætter de en i arbejdsprøvning i en tre-måneders periode.

Nu erfarer jeg at de har fastansat personen de havde i arbejdsprøvning, efter de tre månedere afklaring.

Jeg kan blive så forbandet vred over dette. Det kan da lige være med til at få min selvtillid helt i bund, og hvor jeg fortryder at jeg brugte penge på at gå til psykolog med henblik på at genoptage mit arbejde.

Er der nogen der ved om det er lovligt at fyre folk efter godtbefindende, og hvis det ikke er, hvor jeg kan få noget rådgivning.

Hilsen Tumnus
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2008, 16:00   #2
Tino
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Indlæg: 80
Blog Indlæg: 1
Styrke: 17
Tino er ny på vejen
Hej Tumnus

Jeg har desværre også erfaret, at arbejdsgiver kunne fyre en medarbejder mens denne var syg. Begrundelse: at arbejdspladsen ikke længere kunne planlægge arbejdet når denne var sygemeldt og at det var blevet for stor en belastning for den daglige drift. I den pågældende sag blev stillingen endda slået op i fagbladet inden opsigelsen var modtaget af lønmodtageren(!). Pågældende talte med fagforeningen, men da der ikke var udsigt til at lønmodtageren kunne starte på arbejde indenfor kort tid, var der ikke noget at gøre. Ifølge fagforeningen kunne arbejdsgiver til enhver tid fyre en syg medarbejder, hvis de begrunder med at virksomheden har svært ved at få udført arbejdet. HM!

Men prøv da at ringe til din fagforening. Måske er du anderledes stillet i dit konkrete job? Eller ring evt og spørg SR-rådgivning: 35 366 397 De har både socialrådgivere og jurister til at besvare dine spørgsmål.

Pøj pøj med det. Det er skide surt at sidde i den situation og man kan bare undre sig MEGET over hvad det er for et menneske der har (eller netop ikke har?!) samvittighed til at opføre sig sådan! Håber du ikke mister modet helt. Keep fighting, eh?!!
Tino er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2008, 17:26   #3
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Hej Tumnus :-)

Jeg ved at hvis en virksomhed fyrer en medarbejder fordi de ikke har råd til at have personen ansat eller på grund af omstrukturering så må de ikke ansætte en ny i 3 eller 6 mdr. efter. Om dette også gælder hvis den pågældende medarbejder er syg ved jeg ikke, men jeg synes da klart som Tino siger at du skal ringe til fagforeningen og høre hvordan du står.

Håber du snart kommer ovenpå igen og finder et arbejde der er bedre end det forrige :-)

God bedring

Vh Marianne
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2008, 18:58   #4
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Fagforening
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2008, 10:47   #5
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
andre muligheder end fagforening??

Hvad er det så lige præsis man gør, hvis man ikke er medlem af en fagforening, og er alle Jer andre på flexjob medlem af en fagforening.

Jeg er i flexjob p.g.a. lægefejl og økonomien var dengang så dårlig, at jeg kunne vælge mellem mad til børnene og betale min fagforening.

Efterfølgende har jeg fået af vide at man slet ikke kan være medlem af en fagforening når man er på flexjob, men bor nok osse i den kommune i landet, der ved mindst om alting/er dårligst til at råde.

Tumnus
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2008, 11:28   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
tumnus der er ikke så meget andet du kan gøre hvis ikke du er i fagforening for det er jo dem der vil tage de faglige kampe for dig...

og alle vi andre flekser er ikke i fagforening der er flere der ikke er end der er..


Jeg kender andre der har oplevet uregelmæssigheder og ting som ikke kunne være rigtige i deres job, men som ikke har været i fagforening og man kan ikke rigtig gøre noget ved det...

Man kan dog for at komme af med sin galle skrive til sin jobkonsulent og sagsbehandler hvad man har erfaret og på den måde håbe på at forhindre at andre flekser havner på virksomheden og får den samme behandling , men det er vist desværre også alt...

og du kan sagtens være i fagforening ved at mange kommuner siger til flekser når de bevilliges fleks at nu kan de melde sig ud af fagforening og spare de penge, men det man kan melde sig ud af er a-kasse og spare de penge...

Du kan også prøve at kontakte den lokale fagforening og se om de vil hjælpe dig hvis du melder dig ind ..

Men de fleste vil desværre kræve at du har været medlem i tre måneder hvis du skal have juridisk hjælp, men jeg ved at min lokale afdeling gerne ville hjælpe mig i sin tid selv om jeg ikke havde været medlem i tre måneder og det ville de ud fra at de havde haft en del andre sager med den virksomhed og dens behandling af ansatte før...

Så prøv at ring og snak med dem og overvej om ikke det kan betale sig for dig at melde dig i fagforening nu, nogen af dem har nedsat kontingent for flekser ..

Og ellers i hvertfald meld dig ind når der er chance for et nyt job ...

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 08-05-2008, 20:32   #7
Lars Dubo
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2006
Indlæg: 54
Styrke: 19
Lars Dubo er ny på vejen
Smile Erstatning for uberettiget opsigelse

Når du har været ansat iht. Funktionærloven kan du efter et års ansættelse kræve godtgørelse for uberettiget opsigelse, og når de har ansat en anden istedet for dig, er sagen helt klart et medhold for dit vedkommende.
Kontakt din fagforening eller advokatvagt der hvor du bor.

mvh
Lars
Lars Dubo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2008, 22:02   #8
Sanneh
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2008
Lokation: Næstved
Indlæg: 20
Styrke: 17
Sanneh er ny på vejen
Du kan godt komme i fagforening når du er i flex. Det er A-kasse du ikke kan stå i...

Hvis du skal have hjælp fra fagforeningen er der korrekt, at du skal have været medlem i 3 mdr...
Sanneh er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvorfor er det forkert... Abraxus Politik og Samfund 23 28-01-2013 14:31
Forkert diagnose Risa Alt det andet 9 16-05-2012 23:42
Falder for varighedsbegrænsningen på forkert grundlag Heidi72 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 16 04-03-2012 17:38
Syge presses på forkert grundlag maj Dit og Dat 4 17-10-2008 19:52
forkert information ann Spørgsmål ang fleksjob 2 22-03-2006 09:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension