K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-11-2009, 00:25   #1
Sabel
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Indlæg: 17
Styrke: 16
Sabel er ny på vejen
Bo i EU med sin førtidspension

Hej jeg vil hører hvor jeg skal betale skat af min FTP, hvis jeg vælger at flytte til Polen?? Jeg kunne godt tænke mig at flytte til syd af Polen, hvor der er smukke bjerge plus alt er meget billigere end Danmark!! Jeg kommer ikke så langt med min FTP i DK alene...

Jeg håber nogle kan hjælpe mig med det svar!! Jeg ved at jeg skal henvende mig til noget som hedder SIS, men håber der er nogle som kan hjælpe mig her...
Sabel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2009, 10:53   #2
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Skat

Hej Sabel,

det afhænger af, hvilken beskatningsaftale Danmark har indgået med Polen.

Jeg håber, jeg en dag vil få en tysk pension. Det ville for mig betyde, at jeg først skal betale skat i Tyskland.

Dernæst skal jeg lave en selvangivelse i Danmark og angive, hvor meget, jeg har fået i tysk pension, og hvor meget jeg har i betalt i skat i Tyskland, så jeg ikke beskattes dobbelt i Danmark af min tyske indkomst.

Men det betyder, at jeg så skal betale skat af min tyske pension i Danmark, så jeg i sidste ende kun betaler skat i Danmark.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2009, 11:19   #3
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Jeg tror...

Citat:
Oprindeligt indsendt af Sabel Se meddelelser
Hej jeg vil hører hvor jeg skal betale skat af min FTP, hvis jeg vælger at flytte til Polen?? Jeg kunne godt tænke mig at flytte til syd af Polen, hvor der er smukke bjerge plus alt er meget billigere end Danmark!! Jeg kommer ikke så langt med min FTP i DK alene...

Jeg håber nogle kan hjælpe mig med det svar!! Jeg ved at jeg skal henvende mig til noget som hedder SIS, men håber der er nogle som kan hjælpe mig her...
jeg tror at du skal betale skat til Danmark. Polen er et EU land - og der er aftale omkring det.
Men det betyder jo også at du ikke selv skal afholde evt. lægeudgifter m.v. - for det hører med i den aftale, at den danske stat gør det.

Det tror jeg i hvert fald er sådan. Er dog ikke 100% sikker.

Og jeg vil da også dertil sige, at det mest retfærdige vil være at betale skat til Danmark. Det er dog den danske stat, der betaler gildet.

Sidst redigeret af Zastrow; 01-11-2009 kl. 14:49. Årsag: Tilføjelse:
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2009, 12:18   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg elsker Polen!

Dette link er jeg sikker på kan danne bedre overblik

http://www.dss.dk/HVAD/bor_i_udland/...dlandet/dk.htm
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2009, 17:39   #5
Sabel
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Indlæg: 17
Styrke: 16
Sabel er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg elsker Polen!

Dette link er jeg sikker på kan danne bedre overblik

http://www.dss.dk/HVAD/bor_i_udland/...dlandet/dk.htm
Hej helene har du været i Polen?? Jeg elsker syd Polen og har fået en del vennner dernede. Jeg har intet mod a betale skat i dk, men vil gerne vide hvordan man skal fortage sig det hele...

Hej vil det så sige at jeg skal betale 38 % skat i dk og 22 % skat i Polen??
Sabel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2012, 02:32   #6
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sabel Se meddelelser
Hej vil det så sige at jeg skal betale 38 % skat i dk og 22 % skat i Polen??
Nej, der er en dobbeltbeskatningsaftale imellem Polen & DK, der gør at du ikke bliver beskattet 2 gange. Altså skal du "bare" betale de 38% til DK og intet til Polen.
__________________
Førtidspensionist pr. 01.06.11.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2012, 13:57   #7
hanspedersen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
hanspedersen er ny på vejen
Hej Sabel.

Find en Polsk bank og opret en konto, derefter melder du det til pensionsstyrrelsen, folkeregister, at du flytter til den adresse du nu har fundet dernede og at du har det og det konto nr, når du så ankommer dernede skal du på deres kommune og melde dig til så du kan gå ind under deres sygesikring, dvs. du får deres sygesikrings bevis (kort) altså det de bruger i deres land.... Mener at det er proceduren her i EU, hvis du er dansk fp. som flytter til et andet EU land.

Derefter vil det kører af sig selv, du får hver måned som du plejer ca.12200 kr udbetalt i zloty eller hvad deres valuta nu hedder idag....

Husk at du selvfølgelig ikke får boligsikring og andre tilskud mere, da du jo er flyttet væk fra DK og er bosidende i et andet land.
Det er kun din fp. som du får af DK hvis du flytter, intet andet....

Tror det nogenlunde er sådan det hænger sammen... mvh
hanspedersen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension