K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-01-2016, 02:07   #11
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moreo Se meddelelser
Nej, min bekendt har ca. 216.000 kr. ialt i skattepligtig indkomst både før og efter hun blev folkepensionist, hvilket selvsagt giver samme beløb efter skat. Så det er ikke ud over den sociale pension.
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moreo Se meddelelser
Jeg har iøvrigt for sjov lige regnet ud hvordan hun ville være stillet uden arbejdsmarkedspension og ingen eller kun lidt formue, men kun ATP 1500 kr. mdl. (brutto) Huslejen udgør 4200 kr. uden vand og varme. Alle beløb er efter skat og 2015 satser:

Førtidspension 12.335 kr. og boligstøtte 1652 kr. ialt 13.987


Folkepension.....8962 kr.
ATP..................930 kr.
Boligydelse.......3164 kr.
Ældrecheck........847 kr.
Ialt ...............13903 kr.

Altså stort set det samme, men i ovennævnte tilfælde ville, der også være ret til 1/2 licens 103 kr., varmehjælp ca. 200 kr. og medicinudgifter 300 kr.
Jeg undrer mig over din måde, at stille tingene op på.

Du skriver, at din bekendt har en skattepligtig indkomst på 216.000 kr.

Men tallene du oplyser er efter skat.

Derudover ser det ud som om, at du regner boligydelse/-støtte med i den skattepligtige indkomst. Dér hører den ikke hjemme.

F.eks. er min skattepligtige indkomst på en anelse mere end 200.000 (førtidspension og intet andet).
Dertil kommer unge-ydelse og bidrag til min søn, og boligsikring. Disse tre beløb har intet med min skattepligtige indkomst at gøre.

Du kan sagtens have ret i, at din bekendte's økonomi ikke har ændret sig ret meget ved overgang til folkepension, men det er jo bl.a. fordi, at vedkommende nu får folkepension, som er noget lavere end førtidspension, og derfor er berettiget til et højere beløb i boligydelse.

Boligydelse er ikke en indtægt, men et tilskud, som beregnes ud fra bl.a. indtægten.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2016, 23:41   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Heller ikke alle kan få ældrecheck. Og hvis man får folkepension fra Marts, så er der et helt år uden de indregnede 847 kr.

De fleste bruger beløbet på tandlæge/briller/rejse/møbler mm, og IKKE som en del af rådighedsbeløbet....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2016, 11:15   #13
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Korrekt, ikke alle kan få ældrecheck, det er vist faktisk sådan, at kun ca. 25% er berettiget til "den, og heraf får kun ca. halvdelen "den fulde".

Og korrekt, at hvis man fylder 65 år i marts måned, så må man vente med at få ydelsen til den 1.februar i det følgende år. Er man født den 1.1. må man altså pænt vente i hele 13 måneder.

Konklusion: For nogen er det en fordel at starte som folkepensionist med 65 år, for andre er den en ulempe og for andre igen går den nogenlunde lige op.

Især for personer på kontanthjælp vil rådighedsbeløbet unægteligt stige pænt.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension