K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-11-2007, 01:29   #11
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Zuza...nu har jeg ledt og ledt...(måske jeg trænger til briller)

Men jeg kan altså ikke finde det hvor de skriver noget om 25 timer...

Måske du lige kan lede mig på vej...måske med et link...

Jeg har læst næsten alt på http://www.nychance.dk/sw671.asp og der kan jeg ikke se at der står noget om 25 timer...
Ja, vi higer og søger.....

Måske skulle vi slå koldt vand i blodet, og afvente nogle "kolde" facts, istedet for alle disse løsrevne citatet, spekulationer og personlige konklusioner.

På trods af den gode mening der ligger bag, er jeg bange for, at det blot skaber unødig bekymring, for ikke at sige angst, hos en masse af brugerne, og ikke mindst gæsterne, her på stedet.

KimH
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 01:34   #12
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der har længe været cirka 12.000 arbejdsløse fleksjobbere. Der har bl.a. i forbindelse med valgkampen INTET været nævnt om ledige fleksjobbere.
Alle de specialfunktioner, special-jobcentre, hjemmesider om socialt ansvar osv. har INTET hjulpet. Så desværre tror jeg ikke, der sker meget. Fleksjobordningen er meget dyr for kommunerne, og jo færre effektive arbejdstimer, desto dyrere for kommunerne. Kommunernes økonomi er også trængt, så mange arbejdsgivere får ikke det tilskud for fleksjobberen, som de skal have. Hertil kommer en masse administrativt bøvl for både arbejdsgiver og kommune i forbindelse med fleksjobbere. Så der er ikke meget, der taler for, at det skulle blive bedre fremover... desværre.

Det med de 25 timer går ud på følgende:

Når en kommune skal have refusion fra staten for kontanthjælp, har kommunen hidtil skullet aktivere kontanthjælpsmodtageren mindst 10 timer pr. uge. Fremover skal det være mindst 25 timer.

Det har betydning for især syge på kontanthjælp, som gerne vil have fleksjob. Mange er faldet for forlængelse af sygedagpenge, og kommunerne skal jo undersøge alle andre muligheder, før fleksjob kan bevilges. Her kommer så de 25 timer ind. Dvs. kommunen "tvinges" af staten til at gøre noget. Enten fleksjob- eller førtidspensionstilkendelse... eller andet.

Syge på kontanthjælp, der for længe siden skulle være bevilget fleksjob, kan jo ikke klare 25 timer pr. uge. Hvis de ovenikøbet er så syge, at de skulle have haft pension for længe siden, bliver det jo endnu sværere at aktivere 25 timer pr. uge, så refusionen kan opnås.

Da denne refusion ikke kan opnås, bliver det måske billigere for kommunen at tilkende pension, da kommunen så får noget refusion.

Mange kommuner tænker mere på refusion end på lovgivning og borgere. Systemet før mennesket.

Der findes desværre rigtig mange, der er blevet trukket igennem kontanthjælpssystemet i 10-20 år, som burde have haft pension for længe, længe siden. Måske er der håb forude for dem nu.

Men det vil tiden vise.

Det er hensigten, at nychanceforalle-refusionsreglerne skal laves til lov fra den 1. juli 2008.

Sådan ser det ud indtil videre, men vi afventer stadig evalueringen af førtidspensionsreformen. Måske kommer der noget nyt til den tid.

Hvem ved?
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 01:38   #13
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er en evaluering du henviser til zuza....ikke en lov eller en bekendtgørelse...

For det andet så gælder det ikke som jeg kan se det fleksere....

Det gælder for alm kontanthjælpsmodtagere....som skal aktiveres...

Måske du lige skulle skrive det lidt tydligere...så folk ikke får sved på panden....
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 01:50   #14
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
kimh...

Det er desværre IKKE personlige holdninger. Hvis du havde læst
linket, ville du have set, at det er taget direkte fra Rambølls rapport,
som ligger på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside om Nychanceforalle.
Hertil kommer en ændret lovgivning fra den 1. januar 2008. Jeg har kopieret
citatet nederst fra denne rapport og indsat linket igen, så kan du læse alt
om, hvordan kommuner tænker på refusion (der er citater fra kommuners
personale om det).

Jeg ønsker absolut ikke at skræmme nogen. Jeg ønsker, at man
får en viden, man kan handle på.

Så når kommunen presser syge mennesker til at være aktiveret
i 25 timer, så skyldes det lovgivningen... og refusionsreglerne.

Der er også lagt op til, at der hidtil har været alt for mange
fleksjobbevillinger, så mange vil blive trukket endnu mere igennem
systemet, som var barsk nok i forvejen.

Og da ALLE sager skal gennemgås inden 1. juli 2008, vil mange fleksjob- og pensionsansøgere mærke nychancetilalle på egen krop.


Citat:
incitamentet for kommunerne til at indstille borgere til førtidspension – med ændringen af refusionsreglerne – er blevet større, givet at de borgere, der indstilles til førtidspension, typisk vil være vanskelige at få og fastholde i aktivering i minimum 10 ti-mer (fra 1. januar 2008 25 timer) ugentlig
Link til rapporten er her:

http://www.nychance.dk/graphics/docu...t_120307-4.pdf
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 02:09   #15
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Det var nu konklusionerne og ikke holdningerne jeg nævnte. På mig virker det som om du opstiller et "Worst case scenario"

Kan du lige indsætte eller linke til denne lov som skulle gælde fra 1. januar?

Hvordan mener du egentlig at vi skulle kunne "handle" på den viden du her formidler?

Og jo, jeg har dokumentet vedr. Ny chance, og også benyttet søgefunktionen flere gange. "25 timer" nævnes én gang og "fleksjob" tre gange, men aldrig i samme forbindelse

KimH
__________________
Send In The Clowns

Sidst redigeret af Webmaster; 27-11-2007 kl. 09:47. Årsag: Quote slettet da det er fra et indlæg der er lige over svaret
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 02:11   #16
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Web...

Evalueringen viser, hvordan kommunerne gør i praksis.
Den forklarer en masse om lovgivning og refusion... hvordan kommuner handler i forhold til lovgivning og refusion, hvilket jeg synes er interessant.

nychancefor alle gælder for syge på kontanthjælp, der søger fleksjob eller pensin, ledige fleksere osv.

Ledige fleksere skal have gennemgået deres sag igen, revurdering.

Jeg ved godt, at det ikke tydeligt fremgår, at det også er ledige fleksere.
Der henvises primært til kontanthjælp og starthjælp.

Men læs rapporten side 21, der står bl.a. nederst:

Citat:
16 I form af a-dagpenge, kontanthjælp, starthjælp, forrevalidering, revalidering, introduktionsydelse,
sygedagpenge, eller ledighedsydelse. Der medregnes perioder med og uden aktivering.
Nychanceforalle bliver til lov fra 1. juli 2008, sådan som planen er indtil videre.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 02:25   #17
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
nervøs?

Ja nu bliver jeg sq da snart nervøs.. Jeg blev ellers så glad sidst, da Heidien skrev, om noget af det samme. ( hun fik mig ned på jorden, Tak for det,

Altså jeg ( og mange andre ) er tilkendt fleks, men stadig på den ski.. kontanthjælp! Og derfor ramt af loftet".

Nu må Vi da snart, kunne finde et sted" i en eller anden lovgivning", hvor der står hvad vi evt. kan forvente os, eller hur?

Jeg er nu positiv indstillet alligevel, men det gibber lidt i maven, med al den skriven om ændringer.. Håber sq da ikke vi skal Hele L..... om igen, nogen af os.

Håber Alle os, får en god jul og et godt nytår, uden flere sværdslag, og med ønsker om job til os alle. Amen
Knus Helle.
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 02:40   #18
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Hej helle4

Tag det bare roligt og forsæt med at "lytte" til Hejdien



KimH
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 03:10   #19
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det betyder ikke, at man skal kunne arbejde 25 timer i et fleksjob.
Der er ingen ændringer i fleksjobbevillingerne, siden opstramningen.

Men nychancetilalle gælder for ledige fleksjobbere og andre ledige.
Den gælder også for sygemeldte, som søger fleksjob eller pension. Og dem er der jo også en del af her på siden.
Derfor mener jeg, det er yderst relevant, da kommunerne jo skal gennemgå alle sager og derfor bl.a. vil forsøge at aktivere i mindst 25 timer i sagsforløbet.

Her er nogle links til diverse:

Målgruppen for nychancetilalle er:

Citat:
De passive ydelser, der indgår i opgørelsen af de 65 uger er: kontant- og starthjælp, arbejdsløshedsdagpenge, introduktionsydelse uden aktive tilbud, ledighedsydelse og sygedagpenge.
http://www.nychance.dk/sw670.asp

Diverse love og bekendtgørelser findes her:

http://www.nychance.dk/sw674.asp

Ny lov fra 1. januar 2008 findes her:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=105338

Jeg mener, man kan handle på den viden, man får, hvis man læser mest muligt.
Men indrømmet... lovene ændres hele tiden, og det kræver konstant overvågning utallige steder på nettet for at følge med.

Jeg har forsøgt at lægge links til de nyeste lovgivninger på området. Og jeg har nøjedes med at lægge links og ikke kopiere det hele ind på siden.

Så er det jo op til folk, om de ønsker at læse detaljerne i lovgivningen.

Håber, det er ok.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 03:39   #20
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Ok, jeg har kigget på:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=105338

-og sætter lige et afsnit ind, hvor jeg med rødt fremhæver en del, som nok er værd at tage i betragtning.




Ændringer som følge af, at det fra 1. januar 2008 fastsættes i refusionsreglerne, at kommunernes aktiveringstilbud skal være på minimum 25 timer om ugen, og at aktivering skal ske til tiden (§ 1, nr. 15 (§ 159 a, stk. 2) og nr. 16)

Ændringerne fremgår af § 1, nr. 15 (§ 159 a, stk. 2) og nr. 16. Reglerne er en indskrivning af lovens bestemmelser.


Det kommer fremover til at fremgå af refusionsreglerne, at kommunernes aktiveringstilbud fra 1. januar 2008 skal være på minimum 25 timer om ugen, og at aktivering skal ske til tiden. Ændringerne gennemføres i bekendtgørelsen som omhandler kommunernes ret til refusion af udgifter til kontant- og starthjælp mv. til personer, der deltager i tilbud efter kapitel 10-11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.


Konsekvensændring som følge af kravet om aktivering 25 timer om ugen (§ 1, nr. 16)


Som følge af det nye krav om timetal til aktivering i refusionsreglerne ophæves det særlige 30 timers krav om aktivering af unge kontant- og starthjælpsmodtagere i bekendtgørelsen om en aktiv beskæftigelsesindsats (§ 1, nr. 16).


Ændring som følge af kravet om aktivering til tiden (§ 1, nr. 15 (§ 159 a, stk. 2))


I forhold til det nye krav om, at aktivering skal ske til tiden, indsættes en regel om, hvad kommunen skal foretage sig, hvis den ledige efter lov om aktiv socialpolitik har en rimelig grund til ikke at udnytte sine arbejds*mulig*heder ved at deltage i tilbud, fx ved sygdom.

I så fald har kommunen, senest 1 måned efter at en rimelig grund er ophørt, pligt til at sørge for, at personen får et tilbud efter kapitel 10-12 (§ 1, nr. 15 (§ 159 a, stk. 2)).


KimH
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fatter stadig ikke systemet er sådan.. Guldfax Alt det andet 9 14-04-2011 15:42
Fatter ikke en meter Fodfolket Alt det andet 14 05-04-2011 13:42
jeg fatter det bare ikke!!! Lund Det er da strengt ! 13 15-03-2010 15:17
Jeg fatter ikke en meter hjælp lone t Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 14-01-2010 11:10
Fatter ikke det danske system hagedorn Spørgsmål ang fleksjob 18 05-08-2009 16:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension