K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-12-2008, 18:11   #1
Tovery
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Skanderborg
Indlæg: 20
Styrke: 16
Tovery er ny på vejen
Exclamation Max. indtjening på førtidspension før 2003

Jeg er 64 år og på mellemste førtidspension fra før 2003.
De sidste år har jeg genvundet lidt af min erhvervsevne som bogholder, og har været glad for, der stadig er brug for min abejdskraft. Egentlig 'fortæller' den mellemste pension jo fra dengang, at jeg havde ca. 12 rest-erhvervstimer, hvilket slet ikke var tilfældet dengang.
I 2008 har jeg dog tjent ca. 90.000 kr., men heldigvis havde jeg ikke ophævet min kapitalpensionskonti, hvorfor jeg satte dem i drift igen. Helt acceptabelt ifl.g. pensionkontoret, så de ikke trak mig 30% af for meget tjent. Nu læser jeg her på siden, at jeg må tjene ca. 65.000 brutto, før træk. Jeg har fået oplyst 57.300 af min kommune. Hvad er rigtigt??
OG.... er bruttobeløbet A-indkomst iflg. lønspecifikation, Ferieberegnet penge eller A-indkomst efter AM-bidrag ???
I øvrigt et højst besynderligt beløb at måtte tjene, for kunne jeg nu fra start have arbejdet og tjent løn på 12 timer, ville det have givet en timeløn på ca. 85 kr., og restevnen må vel anses for at være optimal????
Jeg HAR forsøgt at råbe politiker og ældresagen op, men de svarer undvigende.
SU'erne fik hævet deres grænse med ca. 18.000 sidste år. Er der nogen her, der véd, om det samme vil ske for førtidspensionister, for at blive trukket 30% udover de 57.300- animerer jo ikke ligefrem til at arbejde ret meget.
mvh tovery
Tovery er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2008, 00:29   #2
Tovery
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Skanderborg
Indlæg: 20
Styrke: 16
Tovery er ny på vejen
Thumbs up Max. indtjening på førtidspension før 2003

Jeg er på mellemste førtidspension før 2003. De første år ingen erhvervsevne, hvilket pensionen jo egentlig var regnet ud efter.
For få år siden er min situation bedret så meget, at jeg har været heldig at få et par små-job af får timers varighed om ugen.
I 2008 dog haft fast job på ca. 10 timer ugl., hvilket har givet en bruttoindtægt på ca, 90.000 Kr. Jeg har valgt at sætte beløbet over de 57.300 ind på min kapitalpension for at slippet for at blive trukket 30%.
Her på sitet har jeg dog læst et indlæg, hvor der står nævnt 65.000 som max indtjening før træk?????? Det har jeg ikke fået oplyst af pensionskontoret. Nogen her, der ved helt sikkert, om det er sandt???
Da jeg skal have tjekket, hvor meget jeg nøjagtigt har tjent i 2008, vil jeg høre, om nogen herinde véd, hvad de 57.300 (eller 65.000) består af. Er det bruttoindtægten, er det bruttoindtægt minus AM-bidrag, er det 'ferieberettiget løn' eller???? Jeg kan selvfølgelig ringe til pensionskontoret, men jeg fik en dårlig fornemmelse af, at de havde ondt et vist sted over, at jeg tjente SÅ meget
I virkeligheden burde jeg vel, med min pensionssats på 'mellemste' kunne tjene en anstændig løn 12 timer om ugen, da jeg er 2/3 uarbejdsdygtig..
57.300,- divideret med 12 t/ugl. vil give en timeløn på ca. 85 kr., og hvem vil da arbejder for det... Alt det råberi om at få vi ældre på arbejdsmarkedet holder jo ikke, når vi ikke 'må' tjene noget særligt. I 2009 går jeg dog ned på kun at tjene ca. 65.000-.
Kan nogen herinde rede trådene ud inden alt for længe, da der skal indbetales nøjagtigt beløb til kapitalpensionen.
mvh tovery

Sidst redigeret af Stezu; 02-12-2008 kl. 00:42. Årsag: stil kun samme spørgsmål een gang
Tovery er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2008, 01:19   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej tovery og velkommen til.

Der er vist ikke nogen, der kan svare på det (for så havde de gjort det for længe siden).

Jeg har fundet noget til dig, som du måske kan undersøge nærmere.

Prøv at læse her:

Citat:
Beregning af grundbeløb


Når man modtager førtidspension, er grundbeløbet afhængigt af pensionistens personlige indkomst ud over den sociale pension. En ægtefælles indtægt medregnes ikke, når grundbeløbet beregnes.





I indtægterne indgår alle skattepligtige indtægter, herunder arbejdsindtægt ved at udføre lønarbejde for andre eller ved at drive selvstændig virksomhed, som f.eks. landbrug, håndværksvirksomhed, en udlejningsejendom, invalidepension, ratepension mm.





Beregningsgrundlaget er den opgjorte indkomst, se afsnittet Hvordan man opgør indtægter, når pensionen skal beregnes.

http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/...r/Default.aspx


Ellers kan du lave en "prøveberegning" på www.borger.dk

Eller tjekke på www.pensionsinfo.dk

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Job og førtidspension efter 2003 Giser Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 26-02-2013 22:04
Forhøjelse af førtidspension fra før 2003 fruJohnny Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 4 02-10-2012 10:28
førtidspension efter 2003 bambibo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 04-09-2012 14:46
leve af en mindre ydelse (27A eller Bolig sikring)førtidspension efter 2003 1970girl Det er da strengt ! 4 25-05-2010 09:36
Ekstra indtjening benteh Spørgsmål ang fleksjob 21 27-01-2007 18:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension