K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-12-2010, 10:50   #1
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Erfaring med advokatbistand?

Jeg bliver desværre nok nødt til at gå til en advokat og måske nogen vil og kan guide mig lidt, for jeg aner ikke, hvordan det foregår

Så kort som muligt fortalt, så har jeg en sag kørende over kommunen i over 2 år.
Min anke lå fx. i 4 måneder, før de fastholdt deres afslag og sendte den til Det Sociale Nævn.
De hjemviste sagen med en masse punkter, nogle §'er og at kommunen skal lave en fornyet behandling af sagen.

Da afgørelsen kom, havde jeg på det tidspunkt en privat socialrådgiver og vi mailede sammen til sagbehandleren og en afdelingsleder, om at vi hurtigst muligt ville have gang i min sag igen.
Sagsbehandleren kvitterede for mailen - og intet skete i flere måneder.
Borgervejlederen har været med i hele forløbet - også som bisidder til møder.

Da sagsbehandleren endelig vender tilbage efter flere rykkere fra borgervejlederen, er begrundelsen at hjemvisningen var blevet væk og at hun så havde fået den (hun vidste dog pga, af vores mail, at hjemvisningen jo var afsendt til kommunen...)

For lidt over en måned siden får jeg så endnu et afslag - uden at de har fuldt Det Sociale Nævns Hjemvisning.
Borgervejlederen sender så en meget udførlig anke til dem d. 18/11.
Efter sådan en lang sagsbehandligtid og overskridelser af retssikkerheds og serviceloven,har jeg mistet al tillid og vil derfor genre være på forkant, hvis de endnu en gang trækker min anke i langdrag.
Som rigtig mange ved herinde, er det jo vildt belastende, når tiden går uden at der reelt sker noget som helst.

Denne gang har borgervejlederern og jeg pfh. aftalt, at hvis de fastholder afslaget (hvad de sandsynligvis gør), så skal sagen videre, enten til Ombudsmanden eller Den Sociale Ankestyrelse.
Hvordan sikrer jeg, at sagen - på et eller andet tidspunkt - ikke ryger direkte fra kommunen og til det Sociale Nævn?

Jeg vil først gå til en advokatvagt, for lige at forhøre mig, hvordan og hvorledes med en advokat, men vil rigtig gerne be' om nogle erfaringer herinde fra.
Jeg er ikke særlig ferm til sådan noget...
Hvordan foregår det rent økonomisk?
Er der nogle advokater, som er 'flinkere' end andre?
Forstået på den måde, at man måske når sagen er gået i gang, kan betale for en 1/2 time i stedet for en hel?
- Og hvad med den første samtale? Kan man måske få den gratis?
Er det ikke også klogt, at man får et form for 'tilbud' om, ca. hvor meget det kommer til at koste?

Jeg er i gang med en opsparingskonto, fordi jeg bor som lejer i en andelsforening og derfor bliver min lejlighed ikke udlejet, men sat til salg - og de bliver jo ligesom ikke solgt for tiden.
Derfor kommer jeg nok til, at skulle betale dobbelt husleje i ca. 2 måneder, når jeg engang endelig slipper afsted herfra.
Jeg tænker, at jeg vil bruge noget af denne opsparing på advokaten, men jeg kan kun hæve fra kontoen hver tredie måned.
Nogen der ved, om en advokat synes det er okay, hvis man viser ham opsparingskontoen og at vedkommende kan vente med pengene, til jeg kan hæve fra denne konto?

Er meget uerfaren ud i disse forhold...
Mella
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.

Sidst redigeret af Mella; 18-12-2010 kl. 10:56.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 10:56   #2
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Hej

Jammen du sidder jo lige så godt fast som vi andre....

Min anbefaling ville være at have den der private socialrådgiver - de kender altså de sociale lovgivninger bedre end advokaterne gør, ja det er min erfaring...jeg pustede 40.000 i en advokat der ikk rykkede noget som helst og aldrig skrev en eneste lovgivning i sine mange breve.....
jeg siger dig jeg er så ked af jeg gik til advokat dengang.
Nu har jeg privat socialrådgiver..det rykker !!! og hun er billigere

Ja, det måtte være mit råd...

Håber du kan bruge det

God jul til dig
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 11:08   #3
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Hej PiaCP og tak for dit svar.

Jesus. 40.000 Det kan slet, slet ikke lade sig gøre her.
Hvor mange timer havde du mon hos vedkommende...
Godt at du har fået hjælp fra socialrådgiveren.

Min private socialrådgiver var mægtig rar og flink, men det hjalp mig ikke videre.
Jeg var mere inde i §'erne end hende og efter at hun havde skrevet, hvad jeg dengang skulle maile til kommunen, sendte hun en mail til mig om, at hun var kommet i tanker om, at der i stedet for, skulle skrives 'det og det'.
Bare lidt for sent, for jeg HAVDE sendt de 2 mails afsted.

Da hun selvfølgelig også koster penge, opgav jeg hende og vendte tilbage til borgervejlederen, som har og er flittigt brugt.
Jeg tror, at at mit sidste håb er, at hvis en advokat evt. rykker dem - at de så sender denne sidste anke afsted.
At det måske kan klares med en enkelt eller 2 henvendelser fra en sådan.
Ellers ved jeg snart ikke, hvad jeg skal gøre.

tilbage

ps. som jeg skrev, vil jeg denne gang være på forkant med begivenhederne.
Det KAN jo som et mirakel være, at der kommer brev fra dem idag, men som sagt har jeg ingen tillid mere og jeg er ved at gå i spåner over 2 år, hvor der stadig ikke er fundet en brugbarløsning for mig, samtidig med at de har kastet mig frem og tilbage fra Pontus til Pilatus.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.

Sidst redigeret af Mella; 18-12-2010 kl. 11:15.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 11:15   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du kan prøve den gratis advokatvagt, eller rådgivning.

Jeg tror bare at det er spildt tid, og penge.

Er det pension, du afvendter?

Vedr om kommunen fremsender til statsforvaltningen, fremsender de skrivelse om at de har sagen, og med en partshørringsfrist. Husk aktindsigt der.

Hvis du ikke høre noget fra kommunen her før jul, kan du selv indsende sagen til Nævnet med begrundelse, at de trækker sagen, og om de evt vil sørge for at kommunen svarer på klagen.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 11:28   #5
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Okay popiae.
Men hvad skal man s å gøre, hvis ikke en gang en advokat hjælper

Nej, pensionen har jeg heldigvis.
Indsætter borgervejlederens anke, for den beskriver klart, hvad det har drejet sig om i dette for mig meget lange forløb.

Holbæk, den 17.11.2010


Til Social og Sundhedscentret, Visitation – Ældre
xxx og xxx
Kanalstræde 2
4300 Holbæk

Anke af afslag på ansøgning om ældrebolig.

Mella xxx, cpr. nr.xxx anker afslaget om ældrebolig med følgende kommentarer:

1) I 2008 fik Mella afslag på ansøgning om optagelse i opgangs-bofællesskab. Dette afslag blev anket og efterfølgende hjemvist til Holbæk Kommune, der skulle træffe en ny afgørelse med begrundelse og klagevejledning efter forinden at have sikret sagen yderligere belyst.
I afgørelsen nævnes: Almenboligloven kap. 8 - § 105.
- Der er fortsat ikke truffet ny afgørelse, mens muligheden for en ældrebolig undersøges!
§ 105. Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at der i nødvendigt
omfang tilvejebringes almene ældreboliger, der kan udlejes til ældre
og personer med handicap, som har særligt behov for sådanne
boliger.

2) Efter hjemvisningen af sagen udskydes opfølgning af 1. anke i flere måneder samtidig med Socialcentrets flytning til strandstræde. Dette selvom Mella xxx rettede flere henvendelse vedrørende dette til Socialcentret.
3) Dette er efterfølgende beklaget, og da sagen tages op igen med henblik på en løsning – at finde en velegnet bolig til Mella kommer flere muligheder i spil, her-under muligheden for visitering til en ældrebolig.

Mella skal på grund af sin psykiske lidelse have tid til at finde det rigtige sted før en beslutning træffes, - hvorfor akutlisten har vist sig ikke at være en mulighed.
Derfor blev der endnu engang taget kontakt til xxx med henblik på en ældrebolig.
På et møde hvor xxx deltog sammen med xxx m.fl. fik Mella til opgave, at se på nogle af de ældreboliger, der kunne komme på tale.
Mella blev meget interesseret i en bolig på Kalundborgvej, men kunne ikke bare få en sådan uden videre. Der skulle laves indstilling til visitationsudvalget – som nu har ført til afslag på ansøgningen.

4) Mella har siden oplevet, at der er udlejet boliger på Kalundborgvej uden forudgående visitation.

5) I forhold til afslaget, skal det oplyses at Mella ved et boligskift kan øge sit
funktionsniveau, idet den usikkerhed der er omkring den nuværende bolig, er årsagen til ønsket om boligskift og samtidig er det årsag til, at Mella har det psykisk dårligere end nødvendigt. Antallet af støttekontakttimer vil formentlig kunne nedsættes ved en flytning.

6) I Servicekvalitet 7.1.2 beskrives blandt andet:

Der tages afsæt i den enkeltes ressourcer, ønsker og
valg.

Indsatsen præges af dialog, omsorg, forebyggelse,
sundhedsfremme og generhvervelse af færdigheder.

Indsatsen skal i samspil med den enkelte skabe
forudsætninger og rammer for at leve et godt liv med
plads til udvikling og med respekt for individuelle
forskelligheder.

Borgere med varig funktionsnedsættelse kan tildeles en ældrebolig, hvis
det betyder en væsentlig forbedring af funktionsniveauet

Ældrebolig uden center:
Borgeren kan selv tage initiativer til hverdagens gøremål.
…….men modtager som hovedregel personlig og/eller praktisk hjælp
Borgeren kan ved boligskift fastholde sit funktionsniveau eller øge sit
funktionsniveau.

Den konkrete afgørelse hvor:
Mental og psykisk tilstand
Boligens indflydelse på borgerens samlede funktionsevne

Det vil sige, at helhedsvurderingen indeholder en samlet vurdering af
borgerens boligsituation, sociale netværk, ressourcer, fysiske/psykiske
og/eller sociale netværk.


Alt sammen ting, Mella ikke finder er lagt til grund for afgørelsen i
hendes sag/ansøgning, hvorfor afslaget ankes.

Efter mere end 2 år er det ikke lykkedes at finde en bolig til Mella,
hvorfor hun fortsat bor et sted, der giver hende problemer.


Denne anke er udarbejdet med støtte af borgervejlederen og efter Mellas ønske fremsendt til Social og Sundhedscentret

Lars Roost Dinesen
Borgervejleder

Fuldmagt medsendt
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 12:15   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg kan ikke rigtig bidrage med noget i din sag, men når du sender en anke til kommunen, og de har 4 uger til at revurdere sagen, hvis de så ikke har reageret når de 4 uger er gået kan du betragte det som et afslag og anke dette afslag.

så du skal ikke vente på svar i 4 mdr. bare fordi kommunen ikke kan få fingeren ud.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 12:16   #7
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Mella - jammen hun kørte begge sager for mig - du ved kommunen og ask! Hun sagde da vi startede at ca. 60.000 for det hele ...HVIS jeg fik minimum 600.000 fra ask...så fandt jeg ud af hun ikke kunne en hujende f** også fik jeg en regning på 40.000 - vil bestemt også klage til advokatrådet, skal bare lige have kræfterne til det først!
oog jeg afbetaler med kr. 750 pr mdr

Jeg vi, stadig anbefale dig en anden socialrådgiver...men helt ærligt når du nu er så god til de § selv..ja, så ville jeg da kører det alene....
(min advokat var som din socialr. ingen § i ærmet)!!

Ellers prøv min :

http://www.jlbr.dk/Personale/Socialr...d-820372e705e6

Håber du får noget ud af det i sidste ende.



Citat:
Oprindeligt indsendt af Mella Se meddelelser
Hej PiaCP og tak for dit svar.

Jesus. 40.000 Det kan slet, slet ikke lade sig gøre her.
Hvor mange timer havde du mon hos vedkommende...
Godt at du har fået hjælp fra socialrådgiveren.

Min private socialrådgiver var mægtig rar og flink, men det hjalp mig ikke videre.
Jeg var mere inde i §'erne end hende og efter at hun havde skrevet, hvad jeg dengang skulle maile til kommunen, sendte hun en mail til mig om, at hun var kommet i tanker om, at der i stedet for, skulle skrives 'det og det'.
Bare lidt for sent, for jeg HAVDE sendt de 2 mails afsted.

Da hun selvfølgelig også koster penge, opgav jeg hende og vendte tilbage til borgervejlederen, som har og er flittigt brugt.
Jeg tror, at at mit sidste håb er, at hvis en advokat evt. rykker dem - at de så sender denne sidste anke afsted.
At det måske kan klares med en enkelt eller 2 henvendelser fra en sådan.
Ellers ved jeg snart ikke, hvad jeg skal gøre.

tilbage

ps. som jeg skrev, vil jeg denne gang være på forkant med begivenhederne.
Det KAN jo som et mirakel være, at der kommer brev fra dem idag, men som sagt har jeg ingen tillid mere og jeg er ved at gå i spåner over 2 år, hvor der stadig ikke er fundet en brugbarløsning for mig, samtidig med at de har kastet mig frem og tilbage fra Pontus til Pilatus.
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 12:47   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Mella.

Jeg har ingen erfaring m. advokater indenfor dette felt, og kan ej heller anbefale nogen. Ved kun at din indbosforsk. kan dække, når alle ankemuligheder er anvendt. Dvs. eft. højeste ankeinstans, hvilket jo ikke hjælper det pt.

Har læst din borgervejleders brev, hvilket er ok. Men jeg mener, at der alt for sjældent bliver anvendt henvisning til tidl. principafgørelser, som gør det klart for kommunen, at de har en drålig sag, hvorfor de lige så godt kan hjælpe her og nu.

Har pt. ikke det store overskud, men forsøgte lige at søge på Ankestyrelsen principafgørelse og fandt allerede under 2010 flg. principafgørelse (http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser) ved at skrive handicaplogi i søgefeltet, og nedenfor vælge årstal.

Måske skulle du henlede deres opmærksomhed på nogle af disse principafgørelser, og når du gennemlæser dem, kan du måske og så ideer til gode formuleringer, der taler for dit behov og ret til en sådan bolig.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 14:08   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til din orientering.....

Kære Mella.
PiaCP skriver: "men helt ærligt når du nu er så god til de § selv..ja, så ville jeg da kører det alene...." hvilket jeg tilslutter mig 100%

En advokat kan ikke fortælle dig noget du ikke ved i forvejen eller kan lære her på k10. Men at din sager løber så langt kunne være fordi at holdningen til Retssikkerheden i Holdbæk kommune muligvis ikke er i overensstemmelse med alle deres flotte ord om servicemål for borgerne........derfor har jeg tilladt mig.

Følgende er tilsendt til Holbæk kommune:

Til Holbæk kommune

VEDR.: Sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 med tilhørende Vejledninger samt lovskærpelse, L117, af 1.april 2010 hvor ansvaret for vedtagelse og offentliggørelse af samme, inden for hvert socialt område, blev fremhævet at det er kommunalbestyrelsens ansvar.

Sagsbehandlingsfrister Familiecenter.
http://www.holbaeknettet.dk/site.asp...0485&moduleID=
Sagsbehandlingstider Borgerservice.
http://www.holbaeknettet.dk/site.asp...0485&moduleID=

Ovenstående er ikke iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 og dermed ikke i overenstemmelse med lovgivningen.

Borgeren skal i hvert enkelt socialt område, på forhånd, kunne se hvilken sagsbehandlingsfrist en given sag kan afsluttes med, hvor sagen afsluttes med en afgørelse. Og dermed en klagemulighed.

Som udgangspunkt SKAL denne politisk vedtagne sagsbehandlingsfrist overholdes af sagsbehandleren/embedsmand/kvinde men undtagelsesvis, hvis der mangler oplysninger i en given sag, kan vedkommende overskride fristen, hvis borgeren skriftligt modtager oplysninger om, hvorfor og hvornår, en given sag så kan afsluttes.

Retssikkerhed for den svageste, kaldes det

Jeg forventer en hurtig reaktion på denne henvendelse.

Jeg er behjælpelig med evt dokumentation for det anførte og fremsender hermed et eksempel på hvordan det skal se ud:
http://lejre.dk/page3890.aspx?q=sagsbehandlingsfrister

Med venlig hilsen

Peter Hansen

CC.: Borgervejleder Lars Roost Dinesen, Holbæk kommune

Se ellers http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616 hvor beskrivelsen af den VIGTIGSTE lov beskrives, efter min mening. Da det er den FØRSTE lov i ALLE sager der ikke overholdes

Sidst redigeret af phhmw; 18-12-2010 kl. 14:44.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 14:20   #10
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Måske handler det ikke kun om jura

Når jeg læser din sag, tænker jeg at det ikke kun handler om jura - kommunen prøver at slippe selvom de ikke har nogen juridiske grunde til at give afslag eller trække tiden ud. Måske kan du få en med når du skal møde med sagsbehandleren - en der kan slå i bordet for dig? En der ikke lader sig besnakke med 1000 paragraffer - men forlanger en løsning nu.

Ellers kunne du prøve DUKH Den Uvildige Konsulentordning http://www.dukh.dk/ det er gratis.

Jeg har brugt en advokat i en anden type sag - og det eneste jeg fik ud af det, var en stor regning. Held og lykke med det!
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Advokatbistand Nana M Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 23-10-2012 11:06
Erfaring med ASK ladytass Alt det andet 9 24-09-2012 12:32
Advokatbistand i sygedagpengesag LineK Alt det andet 2 25-06-2012 23:11
Advokatbistand? Antoniette Dit og Dat 7 22-09-2007 13:55
Advokatbistand mod Odense Kommune lena Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 06-09-2007 12:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension