K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2018, 17:51   #1
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Sygedagpengestop: Bliv ikke forvirret over jobkonsulenten raskmelder dig

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928&page=6
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Jobkonsulenten kan/skal raskmelde dig!

Men du bliver ikke raskmeldt i lægefaglig forstand, men i sygedagpengelovens forstand.

Kan du se og forstå forskellen?

Det er vigtigt at forstå, så du ikke bruger negative ressourcer på det.

Sygedagpengeforløb:

https://bisidderhjaelpen.dk/sygedagpengeforloeb/

Sygedagpengestop k10, med forlængelse mulighederne:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Hilsen Peter
Jeg bliver ærligt talt vred når jeg læser din kommentar kære Peter!!!

Jeg har selv oplevet det, jeg har skrevet her på siden med flere som har oplevet det og jeg har set mange indlæg på Facebook.

Nej, de fleste af os har ikke misforstået noget!!!

Det er efterhånden blevet en trend blandt kommunerne at RASKMELDE OS TIL KONTANTHJÆLP/SELVFORSØRGELSE, selvom vi stadig ikke er raske.

Der er to modeller:
1. Kommunen lokker/presser den syge til selv at raskmelde sig og vende tilbage til et dagpengesystem som egentligt ikke vil give den syge nogen penge hvis de ved at de stadigt ikke er raske.
2. Kommunen "vurderer" at borgeren ikke er berettiget til hverken sygedagpenge, jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob eller pension og derfor er rask nok til at vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked og ellers kan borgeren jo bare søge om kontanthjælp. Dette "vurderer" de på trods af at den syge ikke er blevet mere rask og selv om den syge ifølge reglerne skal overgå til jobafklaringsforløb.
Dette er hvad de fleste mener når de skriver at de er blevet raskmeldt af kommunen.

Jeg var en af de få heldige som efter 6 måneder uden indtægt fik mine sygedagpenge tilbage fordi jeg fik medhold i Ankestyrelsen og det gjorde jeg kun fordi kommunen havde lavet nogle fodfejl, så som at "vurdere" mig stationær selv om lægen skrev det modsatte og fordi jeg ikke var blevet arbejdsprøvet inden deres "vurdering".
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2018, 10:58   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du er vred kære Nørd........

Præcis, hvad du er vred over, forstår jeg ikke.

Er det mig, du er vred på?

Er du vred over, at jeg forsøger, at hjælpe? Er mine oplysninger forkerte?

Er du vred over, hvad jeg skriver?

Du har ikke svaret på min oprindelige tråd, men starter en ny tråd op med samme emne, men hvor vrede bliver fremherskende. Fremherskende, efter 13 år her på k10, hvor jeg efter bedste evne har forsøgt at hjælpe, bla dig adskillige gange.

Når en rask bliver syg, ved vi, med erfaring, at det er en enorm belastning i begyndelsen, at vi ikke forstår logikken, i alle de breve vi modtager, efter kort tid.

Breve med trusler og henvisninger til andre love med §§, som den uerfarne ikke forstår. Mødepligt, pligter og andre vanvittige oplysninger for en medborger, som måske kæmper med alvorlig sygdom, bekymringer i forhold til arbejdsgiver, frygt for afskedigelse og frygt for fremtiden. Muligvis har borgeren endnu ikke fået en diagnose, men skal nu gennem en lægefaglige undersøgelser, med lange ventetider, hvis ikke det er akut. Den praktiserende læge har sygemeldt borgeren.

Ved lægens sygemelding, starter der et computerprogram op, som rutinemæssigt udspytter adskillige brevet og krav til den sygemeldte.

Breve fremsendt af kommunens repræsentant, som den sygemeldte fejlagtigt tror vil varetage sine interesser

Kommunomer.

Sagsformidlere.

Sagsbehandlere.

Jobkonsulenter.

Socialrådgivere i bedste fald.

Nu kan skuespillet begynde.

På et tidspunkt, får du meddelse om, at nu vil een af de overnævnte stoppe dine sygedagpenge. Den uerfarne forstår endnu ikke, at det første brev er en "parthøring".

Her på det tidlige tidspunkt af "skuespillet" forsøger jeg, at hjælpe de medborgere, som stiller spørgsmålet:

Hvordan kan kommunen raskmelde mig, når jeg stadig er syg?

Jeg er jo stadig syg, med smerter, medicin og undersøgelser.


Jeg har jo lige fået besked på en diskusprolaps i lænden, som lægerne ikke endnu ønsker at opererer. Jeg har også fået besked om noget med "Modic-forandringer" som jeg ikke ved noget om.

Disse eksempler har jeg gennem mine 13 år på k10, mødt mange gange.

Jeg havde selv meget svært ved at forstå, at man skal da være på sygedagpenge, når man er syg.

Intet er mere forkert opfattet.

Sygedagpenge er en midlertidig kortvarig ydelse, som skal stoppes på et tidligt tidspunkt.

Dertil har ovenstående nævnte titler, der repræsenterer kommunen adskillige muligheder for at navigerer.

Navigerer den syge borger ind og ud af forskellige muligheder til gunst for kommunens mantra:

At få den alvorlige syge medborgere tilknyttet arbejdsmarkedet.

Det er målet for kommunen.


Målet med k10 er at hjælpe, efter bedste evne.

Jeg har forsøgt, at hjælpe de medborgere, der sidder forvirret tilbage og som endnu ikke forstår spillets regler.

Som stiller et fornuftigt spørgsmål om at sagsbehandleren har nu raskmeldt mig trods jeg stadig er syg!

Er det lovligt? Hvad skal jeg gøre?

Derfor opretter jeg en tråd, som forklare den syge, at sagsbehandleren kan godt raskmelde dig..........................

................. ikke lægefagligt, men i sygedagpengelovens forstand!

Intet andet drejer min tråd sig om.

Det er een af mange små "forståelses brikker" i puslespillet, der skal sættes på plads.

Jeg har netop afsluttet en rådgivning, til en ung familie, hvor sclerose har banket på døren.

2 ulovlige sygedagpengestop, har jeg fået stoppet.

Det 3die forsøg på ulovlig sygedagpengestop kunne jeg også have foranlediget, men valgte at stoppe pga den psykiske belastning for den scleroseramte unge.

Vi ændrede taktik og afventer en ny forværring af tilstanden, så fortsætter vi sammen, at sætte en ny dagsorden, over for u-udannede, inkompetence, uvidende såkaldte professionelle mennesker, som skulle hjælpe en ramt ung familie, hvilket de ikke formår. TVÆRTIMOD.

De forsøgte at lokke den unge familie ind i selvforsørgelse, gennem en frivillig nedsættelse af arbejdstiden.

Med dette ønsker jeg, at du skal forstå, at vi hjælper hinanden på k10. Efter bedste evne og i en høflig tone.

At du er vred på mig, fordi du har andre eksempler, som du ønsker at der kommer fokus på, er dit problem.

Min oprindelige tråd var en hjælp til at forså, at sagsbehandleren kan raskmelde dig, trods du stadig er syg.

Med ønsket om en fortsat god weekend, til alle.

Hilsen Peter

Bilag

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...e/sygedagpenge
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-01-2018, 14:05   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Der findes mange små tandhjul der skal passe sammen,.....

... før en patient begynder, at forstå.

En sclerosepatient er under udredning.........

Alligevel tager lægekonsulenten et lille "tandhjul" frem og erklærer patienten for "STATIONÆR"

Hvordan kan man erklærer en sclerosepatient for "STATIONÆR"?

Sclerose er en progressiv diagnoser= fremadskridende.

https://www.k10.dk/showthread.php?t=30476

Udover dette findes der andre små "tandhjul" de uerfarne skal kende:

Stationær.

Ikke-stationær.

Hvem kan erklære mig stationær?

Juridisk "svært handicappet"

Individuel vederlagsfri behandling.

.... og mange andre små "tandhjul" som til sidst skal passe sammen i forståelsen af det bizarre sociale system, hvor patienten endnu ikke er sat i behandling.

Derfor er det vigtig, efter min erfaring, at vi erfarne skal hjælpe med at forklare alle de små "tandhjul" i forståelsen af, hvad og hvordan, man kan navigerer i det sociale system.

Når man er forberedt på disse "tandhjul" begynder man at kunne navigerer og forstå lovgivningen, som alle de professioneller selv er usikker på:

https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juridisk-hotline#/

Hvordan kan en Jobkonsulent raskmelde mig, når lægen har sygemeldt mig? Jobkonsulenten kan i dag fører sociale sager, uden for Arbejdsmarkedslovgivningen, trods uddannelses niveauet er bemærkelsesvis lavt i Jobcentre.

Det var grunden til, at jeg skrev som jeg gjorde, for ikke at nye patienter skal bruge negative ressourcer på noget vi har hjulpet med at forstå.

De ressourcer bliver der hårdt brug for senere i forløbet, når anden aktør lever af at presse syge mennesker op i timer i en arbejdsprøvning.

Hvor ingen, hverken ved eller interesserer sig, for patientens diagnoser og konsekvensen af denne. De lever af, at få presset så mange timer ud af patienten.

Hilsen Peter

Bilag

https://www.bt.dk/danmark/kommunes-a...a-sygedagpenge

25 medarbejdere i Ringkøbing Skjern Kommunes sygedagpengeafdeling har fået 100.000 kr. i lønbonus for at nedbringe antallet af borgere på sygedagepenge og spare kommunen 13 mio. kroner.

Sidst redigeret af phhmw; 27-01-2018 kl. 14:39.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-02-2018, 15:08   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Beklager at jeg ikke har svaret dig men jeg er inde i en periode hvor hjernen ikke fungerer.

Ja, jeg oprettede en ny tråd fordi den du oprindeligt skrev i var en ikke debat tråd.

Måske jeg har misforstået hvad du skrev, som sagt så er hovedet ikke helt hvad det burde være for tiden, men jeg forstod dit indlæg som om at vi overhovedet ikke at bekymre os om at blive raskmeldt for det er "bare en administrativ raskmelding".

Det var den jeg reagerede på for jeg har selv mærket konsekvenserne af denne "administrative raskmelding", nemlig at kommunerne beslutter at vi kun har mulighed for kontanthjælp eller selvforsørgelse.

Problemet for de fleste er jo ikke at sygedagpengene standses, problemet er at der ikke sættes jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob, pension eller revalidering i stedet, næ nej, vi får besked om at gå ud og finde et job på ordinære vilkår, måske med en paragraf 56 eller søge kontanthjælp, og dette uden at vi er i stand til at arbejde.
Dette er raskmeldings problemet for de personer jeg har været i kontakt med, lige som det var problemet for mig selv.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2020, 11:47   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Sygedagpengestop. Dagpengestop

https://www.aquut.com/2019/04/12/arb...fjSkspmrWNrmUg

Forlængelse eller ophør af sygedagpenge?

Jura om kommuners stop for dagpenge


Af Mikael Hertig

Hilsen Peter med stor tak til Mikael Hertig
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension