K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-07-2009, 22:13   #41
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hmm, Peter, det er skisme godt gået af dig, respekt for din stædighed

Jamen, så var det måske derfor at det KUN tog 1ÅR for mig at få et kropsbårent hjælpemiddel -altså når nu de kalder det kvalitetsmål(hm, mon de har ansat en spindoktor i kommunen )

De havde-skulle jeg mene- ALLE ønskede oplysninger, fyserkl, lægeerkl., hospitalserkl. såååå der var vist ikke så meget at være i tvivl om, mig bekendt

Iøvrigt er jeg lidt nysgerrig på hvad deres chefjurist hedder, for ham har vi vist krydset klinger med én gang(-meeen faktisk en positiv oplevelse, skal siges)

Hvis ikke du vil skrive det herinde ja, så kan jeg måske lokke dig til at sende mig en pm

Fortsat held og lykke, det kan du nok have brug for
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2009, 11:19   #42
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære venner. (Buster jeg har sendt dig en PB)
For at forstå min stædighed så læs følgende fra vores kollegaer fra Muskelsvindfonden, hvor der er stor viden at hente!


Socialminister Karen Ellemann mener, det er lovligt at sagsbehandle i årevis.04.07.09 08:51

Med baggrund i Hjørring Kommunes abnormt lange sagsbehandlingsfrister har folketingsmedlem René Skau Björnsson bedt socialminister Karen Ellemann om at tage stilling til, om en kommunes pligt til at fastlægge sagsbehandlingsfrister kan opfyldes, hvis blot kommunen vedtager en frist - og om denne frist kan være af en hvilken som helst længde.

”Ministeren bedes oplyse, om en kommune kan fastsætte frister efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2 af en hvilken som helst længde uden at bryde retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, der foreskriver, at spørgsmål om hjælp skal behandles hurtigst muligt, og i den forbindelse om det er i overensstemmelse med retssikkerhedslovens § 3, jf. vejledningens punkt 223, når Hjørring Kommune har fastsat sagsbehandlingstiden for støtte til køb af bil til 12 måneder ved førstegangsansøgninger og hele 18 måneder i forbindelse med udskiftning af bil.”

Socialminister Karen Ellemann skriver nu i sit svar til René Skau Björnsson, at "en helt uforholdsmæssig lang sagsbehandlingstid vil imidlertid kunne sidestilles med et afslag med den virkning, at klageinstansen, det vil sige de sociale nævn, kan behandle sagen".

Hun tilføjer imidlertid, at "det vil bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om sagsbehandlingstiden har en sådan længde", og at "den sagsbehandlingstid, som er nævnt i spørgsmålet, vurderes ikke at være i strid med punkt 223 i vejledning om retssikkerhed og administration på det sociale område".

Sådan! Så har ministeren da også sørget for, at såvel retssikkerhedslovens § 3 som Socialministeriets Vejledning om handicapbiler er fuldstændig uden betydning, for hvad er meningen med at pålægge en kommune, at sagsbehandlingen skal ske så hurtigt som muligt, samtidig med at 18 måneder til at behandle en banal sag ifølge landets socialminister i hvert fald ikke er for lang tid.

Spørgsmål og svar i sin helhed kan læses her: http://kortlink.dk/folketinget/6s5d

I øvrigt sætter det socialministerens svar i relief, at reglen om hurtig sagsbehandling ved udskiftning af bil slet ikke findes i Socialministeriets Vejledning om retssikkerhed og administration, som ministeren henviser til, men i Socialministeriets Vejledning om handicapbiler.

Jørgen Lenger

Mange hilsner Peter stædig
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-07-2009, 19:40   #43
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Sorø kommune

Følgende er sendt til Sorø kommune da de ikke overholder Retssikkerhedslovens §3 stk.2:

Kære Sorø kommune

Tak, for det tilsendte. Men du og kommunalbestyrelsen skal være bekendt med at sætningen, som er nævnt øverst i sagsbehandlingsfristerne: "For alle henvendelser gælder, at borgeren inden 1 uge skal modtage kvitteringssvar med meddelelse om, hvornår der kan forventes afgørelse i den konkrete ansøgning." ikke er i overensstemmelse med Retssikkerhedslovens §3 stk.2 og fortolkning fra Center for Jura og Politik.

Den frist der er vedtaget af politikerne og offentliggjort skal overholdes. Undtagelsesvis kan fristen overskrides men så skal borgeren skriftligt have besked om hvorfor og hvornår ens sag så kan afgøres.

De offentliggjorte politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister skal i 80 - 90 % af tilfældende afgøres inden for det offentliggjorte, ellers skal fristerne justeres.

Iøvrigt mangler der en del områder der ikke er fastsat frister for. Også i modstrid med lovgivningen. Sammenlign med Middelfart Kommunes frister.

Skulle du være uenig i mit fremførte bedes du læse følgende link: http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616

Kan du bekræfte at du tager videre action på problemet og fremlægger det for kommunalbestyrelsen? S.U.

Med ønsket om en god week-end

Med venlig hilsen

Peter Hansen
www.k10.dk
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-07-2009, 19:52   #44
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
SÅDAN, ja, så læner vi os blot tilbage og venter...venter...venter...på et brugbart svar
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2009, 01:53   #45
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation

Jeg vil da lige minde jer om denne meget VIGTIGE formulering:

Citat:
4.4.2 Tidsfrister for sagsbehandlingen Retssikkerhedsloven § 3 Kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

I sager, hvor borgeren har søgt om en ydelse, har kommunen desuden en pligt til at fastsætte en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal borgeren skriftligt have besked om, hvornår der kan forventes en afgørelse. Der er tale om generelle frister, det vil sige, at der ikke skal fastsættes frister for den enkelte sag. Fristerne fastsættes ud fra sagstyper.

I de enkelte sociale love findes der desuden lovbestemte tidsfrister for sagsbehandling.

Undtagelsesvis vil en meget lang sagsbehandlingstid kunne sidestilles med et afslag på hjælp, og borgeren vil derfor kunne klage over den lange sagsbehandlingstid, som om der var truffet afgørelse om afslag.
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20053

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 16:07   #46
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Cool

Nu har B.T. en artikel om de manglende frister.

Citat:
Kommunerne har ifølge socialministeren frit slag på fristerne. Det er en misforståelse mener S, der synes, Karen Ellemann sætter retssikkerheden over styr.

Selv om kommunerne selv sætter deres frister for, hvor længe de må være om at behandle sager om hjælpemidler, overskrider de fristerne med flere længder. Det betyder, at ældre kan vente et helt år på at få afklaring på, om de kan få en rollator.
http://www.bt.dk/danmark/s-ingen-retssikkerhed-aeldre-0

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2009, 20:12   #47
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
I forbindelse med følgende artikel i BT fra Ritzau http://www.bt.dk/danmark/s-ingen-retssikkerhed-aeldre-0 som viser at Verden tror at problemet er nyt.

Derfor har jeg skrevet til Ritsau for at gøre opmærksom på dette link.

Ja, så snuppede vi lige en henvendelse til BT i samme mundfuld.

Mange hilsner
Peter stædig

Sidst redigeret af phhmw; 17-07-2009 kl. 20:34.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 17-07-2009, 20:50   #48
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Fandt lige denne gamle mail fra tidligere socialminister Eva Kjer Hansen fra 2005 som kan læses som information og erkendelse af at dette problem ikke er nyt.

Hilsen Peter stædig


Kære Peter Hansen

Tak for din e-mail af 6. september 2005. I din e-mail skriver du om kommunernes administration af § 3, stk. 2 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Jeg kan se, at du også har sendt e-mailen til justitsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren. Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område hører under mit område. Jeg har derfor aftalt med justitsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren, at jeg besvarer din henvendelse.

Kommunerne skal selvfølgelig overholde de krav, der stilles til dem i loven. Og det er rigtigt, som du skriver, at kommunerne skal fastsætte en overordnet frist for, hvor lang tid der må gå, før der skal være truffet en afgørelse. Dette betyder, at hver kommune har en pligt til at fastsætte generelle frister inden for hvert enkelt sagsområde. Derimod er det ikke et krav, at kommunerne fastsætter frister for hver type af sager eller i de konkrete sager.

Hvis din kommune ikke fastsætter disse overordnede frister, der er krav om i loven, kan du rette henvendelse til de kommunale tilsynsmyndigheder. Tilsynet kan herefter sætte ind med forskellige sanktioner, hvis de finder, at kommunen ikke har overholdt loven.


Der er således en myndighed, der kan føre tilsyn med om kommunerne overholder de forpligtelser, der følger af loven. Jeg mener derfor ikke, at der er behov for ændringer i loven på dette område.


Med venlig hilsen

Eva Kjer Hansen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 20-07-2009, 21:28   #49
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære alle.
Jeg er dd blevet ringet op af en journalist fra Ritzau, som ville høre lidt nærmere om min henvendelse til dem.

En samtale hvor journalisten bla blev henvist til denne tråd samt andre eksempler med bevidste overtrædelse af lovgivningen.

Vedkommende blev nysgerrig over mine påstande og troede at have fuld kendskab til §3 stk.2

Så venligst hold øje med dagspressen i nærmeste tid.

Hilsen
Peter Pedal

Sidst redigeret af phhmw; 20-07-2009 kl. 21:30.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 20-07-2009, 23:18   #50
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jamen så håber vi at de læser med her og ser hvordan det i virkeligheden forholder sig i vores vidunderlige velfærdssamfund ...

retssikkerhed er en by i rusland i det her land og desværre ikke kun i forhold til § 3 stk 2 men også i mange andre forhold , det er jo bare at kigge på hvor mange mennesker der ikke får deres aktindsigt når de har søgt om den , for slet ikke at snakke om noget så dumt som et simpelt svar på henvendelser til kommunen .. kommunerne ved jo at det er ressourcesvage mennesker og har ingen hæmninger overhovedet over at udnytte det på det groveste .. og på mange områder...

Tror mange ville blive chokeret hvis de vidste hvordan det stod til med den påstået retssikkerhed her til lands men desværre er det jo et omfattende område og ikke lige noget der kun fylder fem min i nyhederne eller to koloner i en avis ..

Så jeg håber da at der findes nogen journalister der vil gribe bolden og få gjort noget ved omtalen , det er jo ret beset også synd for dem der havner i det danske sikkerhedssystem og for sent opdager hvordan det hænger sammen ...
  Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension