K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-07-2012, 01:09   #1
pedersench
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2010
Indlæg: 5
Styrke: 0
pedersench er ny på vejen
Arrow Førtidspensionist og Højskole

Hej allesammen,

Jeg har et stort ønske om at komme på et længerevarende højskoleophold. Mit spørgsmål lyder derfor således:

Hvad har I af erfaringen mht. bevilling af sådan et ophold?

Kan man få støtte i form af en engangsudbetaling? Enten hvor hele opholdet dækkes, en del af det eller som "lommepenge"?

Er det fuldstændigt umuligt at man som førtidspensionist kan få økonomisk støtte til sådan et ophold?

Jeg har allerede henvendt mig på kommunen for at høre hvilke muligheder der er, men som jeg meget pædagogisk fik forklaret så ser de sort/hvidt på denne slags sager.

Eftersom at jeg er på førtidspension har jeg fast indkomst og kan derfor bare spare op selv. Godt så, den er jeg helt med på...

Jeg kan som sådan også godt selv betale opholdet, det koster 1300 pr.uge i 25 uger. Men jeg vil derefter ikke have noget rådighedsbeløb overhovedet, og jeg skal da trods alt have råd til en togbillet hjem i ny og næ, et par nye strømper og en pakke tyggegummi hvis det går helt galt!

Jeg forklarede den søde sagsbehandler at det højskoleophold jeg ønsker, ikke er hvor jeg skal lære at lave lervaser og det perfekte snobrød. Det er en højskole med fokus på motion, sund livsstil og rehabilitering af forskellige arter.

Jeg er 27, svært overvægtig og skizofren og det er altså ikke særlige gode odds, hvis man som jeg gerne vil videre i livet og ikke bare sidder herhjemme og modtage pension til den dag jeg kradser af.

Jeg prøvede at forklare hende at det jo på sin vis kunne være en ret god investering for kommunen, hvis sådan et ophold ikke bare hjalp mig helbredsmæssigt men også kunne give mig nogle redskaber så jeg kan komme i job inden for en overskuelig årrække.

Den var hun også helt med på, og synes da det var en glimrende idé og godt initiativ, men de kan stadig ikke bevilge sådan et ophold.

Men jeg tænker bare, at der må vel for pokker være nogle her i landet som får sådan et ophold eller en god portion økonomisk støtte til dette.

Er der slet ikke nogle muligheder overhovedet?

Jeg er gået i gang med at søge legater/fonde mm. men det kunne jo være rart hvis kommunen hjalp mig til at komme af sted, det er jo langt fra sikkert at jeg kan få et legat.

Håber i kan komme med nogle rigtige gode idéer
pedersench er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2012, 06:23   #2
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
http://www.hospitalsenheden-horsens....visNyhed=66299

Der kører et tilbud på Horsens sygehus - det er ikke et højskoleophold men måske et forsøg værd - det kræver lægehenvisning.

Højskoleophold når du er førtidspensionist tror jeg ikke du får kommunen med på. Du er jo afklaret - og puttet i en kasse.

Et højskole ophold af den karrakter ligger mere i afklaringsfasen hvor et sådant ophold kan argumenteres hen af at det kan øge arbejdsevnen.

At det så er en rigtig god ide er en helt anden snak.
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2012, 08:52   #3
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Hej du

Jeg har ikke noget svar på dit spørgsmål, desværre - men jeg vil sige til dig, at jeg synes, det er fantastisk livsbekræftende, at du har fundet det sted og har lyst til at tage afsted.

Kunne du ikke se det som en investering i dig selv? De småpenge du sparer ved ikke at bo hjemme i 25 uger (du bruger ikke el/varmt vand, måske du kan afmelde licensen og evt. TV i den periode) er måske lige akkurat nok til, at det alligevel går.

Min erfaring siger mig, at hvis man kaster sig ud i et vildt projekt, så har det det med at lykkes på én eller anden måde.

Måske du også kan tale med højskolen og fortælle, at du SÅ gerne vil afsted på et ophold hos dem, men at du mangler f.eks. 150 kr. om ugen og ikke falder ind under nogen kategori, der berettiger til tilskud - men om I ikke kan lave en anden form for aftale? Jeg ved det ikke, blot en strøtanke. Men det kan aldrig skade dig at fortælle dem, hvor gerne du vil afsted!!!

Prøv at søge det her legat: Frederik og Emma Kraghs Mindelegat
Formål: Yder støtte til personer, der af helbreds- og trangsmæssige grunde har behov for
økonomisk hjælp
Skema: Nej
Ansøgningsfrist: Inden 10. april - evt. afslag meddeles ikke
Bopælspligt Fortrinsvis inden for det storkøbenhavnske område
Administrator: Advokatfirmaet C:E: Jensen, Imperialbygningen, Meldahlsgade 5, 1613 København V.

Fortæl lige så åbent om, hvad du søger penge til - og hvorfor, som du har gjort her. Vedlæg et budget.

Jeg har to gange været så heldig at få tildelt penge fra Fonden - og min søn har fået én gang. Jeg ved godt, der først er ansøgningsfrist til april næste år - men det er da dumt ikke at søge alligevel!

Jeg krydser fingre for dig!

God vind og venlige hilsener fra

Nabokone
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2012, 10:06   #4
pedersench
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2010
Indlæg: 5
Styrke: 0
pedersench er ny på vejen
Hej Ukken,

Det ser ellers ud til at være et godt tilbud det i Horsens, men det er desværre ikke lige sådan et jeg er på udkig efter... : )

Du har helt ret i at man som førtidspensionist er afklaret og dermed puttet i glemme kassen... Men det skal ikke afholde mig fra at komme af sted : )
pedersench er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2012, 10:12   #5
pedersench
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2010
Indlæg: 5
Styrke: 0
pedersench er ny på vejen
Hej Nabokonen,

Tak for dit input : )

Jeg har lavet en liste med forskellige legater jeg vil søge, men den du nævner der var ikke på listen i forvejen, så tusind tak : )

Jeg tager af sted uanset om jeg kan få støtte eller ej. Det kommer til at koste ca.6000 pr. mdr. og hvis jeg sparer alt hvad jeg kan herhjemme så har jeg lige akkurat råd.

Jeg tænker at uanset hvad, så vil jeg søge om en engangsydelse til lommepenge, miraklernes tid er jo ikke ovre endnu : ) Jeg er også af den overbevisning, at har man råd selv, skal man selv betale! Men jeg har sådan ca. 0 kr og derunder tilbage hver mdr, når jeg så har betalt husleje herhjemme og ophold deroppe, så det er "lommepenge" jeg kommer til at mangle...

Og så tænkte jeg, det kunne jo være der var en herinde der lige kunne sige, jamen du skal da bare søge under paragraf bla bla og så kan du få støtte via den vej : )

Min erfaring siger mig nemlig, at man skal ikke regne med at kommunen oplyser om alle de muligheder der er for økonomisk hjælp, så man er nødt til selv at sætte sig ind i tingene!

Men min plan er at søge en hulens masse legater og så vil jeg søge om en engangsydelse til lidt lommepenge, de må da vel få ondt af mig på et eller andet tidspunkt

Hilsen Louise : )
pedersench er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2012, 18:44   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af pedersench Se meddelelser

Jeg tænker at uanset hvad, så vil jeg søge om en engangsydelse til lommepenge, miraklernes tid er jo ikke ovre endnu : )
Jeg ville nok vende den sådan, at jeg ville søge om enkeltydelse til togbilletterne.

Har du prøvet at snakke med højskolen om dette, måske de har erfaring med, at deres kursister får hjælp på en eller anden måde?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ledig fleksjobber på højskole? amaranth Spørgsmål ang fleksjob 7 03-07-2013 17:04
Ulønnet arbejde på højskole Sunnydob Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 26-10-2011 15:09
førtidspensionist hanne bjerre Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 21-09-2011 12:45
Højskole i min ferie? HrHansen Spørgsmål ang fleksjob 0 16-07-2011 00:30
Højskole Simmer Spørgsmål ang fleksjob 2 04-04-2010 13:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension