K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Se afstemningsresultater: Har du fået lavet en speciallægeerklæring på et sygehus "efter arbejdstid"?
1 gang 10 52,63%
2 gange 6 31,58%
3 gange 2 10,53%
4 gange 0 0%
5 gange 1 5,26%
6 gange 0 0%
7 gange 0 0%
8 gange 0 0%
9 gange 0 0%
10 eller flere gange 0 0%
Stemmere: 19. Du kan ikke stemme i denne afstemning

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-05-2008, 21:54   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Speciallægeerklæringer

Citat:
Over 100 patienter med smerter fra gigt- og muskelsygdomme er blevet afvist på Frederiksberg Hospital, fordi ledende læger arbejdede privat i arbejdstiden.

En intern opgørelse fra hospitalet viser, at lægerne i perioden 2004 til 2007 lavede 283 såkaldte speciallægeerklæringer i privat regi, samtidig med, at 113 patienter blev afvist med begrundelsen travlhed.

Selv om lægerne arbejdede privat, fik de stillet lokaler og apparatur gratis til rådighed af hospitalet.

Og hospitalet førte ingen kontrol med, at lægerne levede op til deres arbejdstider.

Et arrangement, der vækker kritik.

Opdateres...
Klik ind på linket her og se indslaget i nyhederne med bidrag fra fibromyalgiforening, Køge Sygehus og Frederiksberg Sygehus.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...8.html?forside

Det er Nyhedsavisen, der først bragte historien.

Her kan man læse artiklen og komme med kommentarer:

http://avisen.dk/laeger-arbejder-pri...st-230508.aspx

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2008, 08:33   #2
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Jamen dog, jeg skal på Frederikberg hospital på tirdag til en speciallæge, kl 17.00.

Ringede til damens sekretær for at få en dagtid, men næ nej, lægen arbejde udenfor normal tid, i sin fritid var beskeden.

Gad vide om hun putter det fulde honerar direkte i lommen??
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2008, 08:50   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes at denne problematik er dobbeltsidig, fordi vi skal have vores speciallægeerklæringer, helst lavet af behandlende læge.
jeg er også mødt af denne, "det skal laves udenfor arbejdstid"?
Jeg har undret mig, fordi det jo er vigtigt at det bliver min egen speciallæge der laver denne erklæring. jeg mener derfor at det må være en del af arbejdet, når man har faste patienter i behandling.
Anderledes skulle det så være, såfremt det er en patient som IKKE er tilknyttet som patient, såkaldt uvildig læge.
Forskellen er vel at jeg mener at det burde være iregnet i arbejdstiden. At speciellægen altså IKKE skal tjene ekstra/private penge for en tilgang han/hun har til patienter via sit offentlige job.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2008, 12:07   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det burde måske være en "indbygget" del af behandlingen, at der skal skrives en erklæring undervejs i undersøgelses- og behandlingsforløbet, som skrives fortløbende sammen med journalen, så er det bare et tryk på "print", hvis en kommune beder om en udtalelelse. Der sidder jo i forvejen lægekonsulenter i kommunen og "fortolker" de latinske udtryk. En sekretær kan så klare arbejdet, hvis lægen har travlt... og systemet sparer mange penge og kostbar lægetid.

Det er jo også et problem, at kommunerne driver rovdrift på lægernes sparsomme tid, når kommunerne "doktorshopper", og beder den samme speciallæge om en ny speciallægeerklæring, fordi der er gået mere end et år osv.

Samtidig har kommunerne lægekonsulenter ansat til at underkende alle de indhentede lægepapirer. Disse kommunelæger kunne passende bidrage bedre ved at lave lægearbejde i stedet for anti-lægearbejde.

SF ser nærmere på, hvad der foregår.

Citat:
Det danske sundhedsvæsen bygger på princippet om fri og lige adgang til sygdomsbehandling, men som følge af sundhedsforsikringer og regeringens forfordeling af private behandlingsformer er det danske sundhedsvæsen ved at blive totalt omkaltret, så meget at det nu også påvirker behandlingen på de offentlige sygehuse. Det viser sagen fra Frederiksberg Hospital, hvor rheumatologiske speciallæger i følge TV 2 og Nyhedsavisen tilsyneladende har prioriteret egne private patienter på bekostning af deres offentlige patienter, udtaler SF's sundhedsordfører Karl H. Bornhøft

Personligt vil jeg ikke blande mig i sagen fra Frederiksberg Hospital - den er de pligtig til at redde ud i Region Hovedstaden. Men den er et symptom på, at det det danske sundhedssystem er på vej ind i en blindgyde, når man begynder at dele patienterne op i et A- og B-hold. Derfor har jeg allerede for et par dage siden kaldt Sundhedsministeren i samråd, for at høre hvad regeringen vil gøre for at leve op til målsætningerne i sundhedsloven, som netop understreger, at der skal være let og lige adgang til sundhedsvæsenet. For i øjeblikket får vi stadig flere eksempler på, at der bliver gjort forskel på patienterne afhængig af om de har penge og sundhedsforsikringer med i baglommen, slutter Karl H. Bornhøft.
http://sf.dk/default.aspx?func=article.view&id=31942

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2008, 22:20   #5
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Thumbs up

Der burde også være afkrydsning til Nej eller 0 i afstemningen.
Der er trods alt også brugere der får erklæringer inden for arbejdstiden

@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2008, 22:34   #6
Banjo
Ved at vænne sig til K10
 
Banjos avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2008
Lokation: Midt Sj.
Alder: 55
Indlæg: 16
Styrke: 16
Banjo er ny på vejen
Jeg prøvede at komme til en special læge på et hospital som henviste mig til en privat klinik, der troppede jeg så op, så var det sq den samme læge som havde det henvist mig *LOOOL*


Undskyld, ved godt det er offtopic.

Sidst redigeret af Banjo; 24-05-2008 kl. 22:39.
Banjo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2008, 22:45   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
PerChr. skrev:

Citat:
Der burde også være afkrydsning til Nej eller 0 i afstemningen.
Der er trods alt også brugere der får erklæringer inden for arbejdstiden
Ja, selvfølgelig er der brugere, der har fået lavet dem inden for arbejdstiden, men det er ikke relevant for at få belyst, OM der overhovedet er nogen, der har fået lavet nogen efter arbejdstid.

Jeg kan ikke bruge det til noget, at 349 brugere svarer, at de har fået lavet en erklæring i arbejdstiden.

Derfor er spørgsmålet stillet, som det er.

Citat:
Har du fået lavet en speciallægeerklæring på et sygehus "efter arbejdstid"?
Og Banjo... Det er vel i orden, at speciallægen har gjort det, så har han ikke "snyltet" på sygehusets sekretærer, papirer, kopimaskiner, porto mv.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2008, 23:00   #8
Banjo
Ved at vænne sig til K10
 
Banjos avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2008
Lokation: Midt Sj.
Alder: 55
Indlæg: 16
Styrke: 16
Banjo er ny på vejen
@zuza

Jeg skal ikke udtale mig om det er i orden eller ej, men min egen læge sendte mig til en overlæge på sygehuset, overlægen undersøgte mig og sendte mig videre til en privatklinik..
Det var så den samme overlæge der igen undersøgte mig på privatklinikken.. det kan godt være at du syntes det er i orden og det er det måske også uden at jeg forstår det.. men jeg gloede godt nok lidt alligevel men undlod pænt ikke at kommentere det.
Banjo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2008, 23:02   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er vist MIG, der har misforstået det.

En undersøgelse bliver også grundigere på et sygehus, hvor de har det nødvendige udstyr.

Som du beskriver det (når jeg nu får tænkt mig bedre om...), så belaster man jo systemet dobbelt... først een gang på sygehuset og senere med privatklinikken.

Det lyder IKKE ok.

Men det, jeg primært tænker på, er, at hvis fx. kommunen forlanger en speciallægeerklæring, hvor man "bare" skal undersøges, men IKKE behandles, så havde det været været i orden, hvis han havde skrevet papirerne i sin privatklinik uden at belaste systemet.

Det her handler ikke om undersøgelser og behandling... udelukkende om udfærdigelse af speciallægeerklæringer.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 24-05-2008 kl. 23:06.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2008, 23:05   #10
Banjo
Ved at vænne sig til K10
 
Banjos avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2008
Lokation: Midt Sj.
Alder: 55
Indlæg: 16
Styrke: 16
Banjo er ny på vejen
@zuza
Var vist bare mig der ikke fik det hele med første gang
Banjo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Speciallægeerklæringer Jenzen Politik og Samfund 3 04-10-2012 22:19
Kommuner underkender speciallægeerklæringer buster Politik og Samfund 26 06-07-2011 08:58
speciallægeerklæringer... sane Alt det andet 11 16-02-2011 20:12
Oversættelse af speciallægeerklæringer lena Politik og Samfund 0 14-08-2008 10:12
Sådan skrives speciallægeerklæringer zuza Et godt link! 0 05-03-2008 01:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension