K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-06-2017, 11:09   #1
Snuller21
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2017
Indlæg: 3
Styrke: 0
Snuller21 er ny på vejen
træk af førtidspension udenfor EØS

Hej alle sammen. Takker for alle jeres gode svar. Det som jeg gerne vil spørge om, er hvordan Danmark kan trække næsten 25% af Førtidspensionen, nmår folk vil bosætte sig udenfor EØS. Det drejer sig om Asien, og der har Danmark fundet 3 lande, som ftp kan tage hele deres pension med til. Syd Korea, Australien og Filipinerne. Australien er så ikke lige i Asien. Nu vil jeg gerne høre jer, om det er lovligt, da EU har fældet dom, om at Danmark på ingen måde må gøre forskel på pensionister eller ftp, uanset om de bosætter sig i EØS eller udenfor. Det giver en total skævvridning af folk som gerne vil bosætte sig i f.eks. Cambodia, Thailand, Laos eller Vietnam. Så mister de bare 25% til Danmark. Kan det virkelig være rigtigt, at Danmark bare kan gøre det. Har været i kontakt med EU Kommisionen, og de siger bare at det må jeg snakke med Danmark om. Svarede, at det var som at få en ulv til at passe høns, og røret blev smidt på. Riger igen, og når de får mit navn, bliver telefonen lagt på en hylde, og alle mine penge bliver brugt på den måde. Takker alle for jeres store hjælp. Søren.
Snuller21 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2017, 11:55   #2
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Ja, det er 100% rigtigt og lovligt at pensionen nedsættes ved bopæl i nogle lande. Vi kan være nok så enige om at det er forkert og jeg vil fraråde at du spilder dit krudt på om det er lovligt eller ej.

Jeg vil anbefale dig at læse pensionsloven da denne faktisk ikke indeholder paragraffer som gør det muligt at medtage en førtidspension til udlandet. At det alligevel er muligt i visse tilfælde skyldes aftaler mellem danmark og nogle af de lande som du nævner. Og ikke mindst at det er i modstrid mod eu's regler om fri bevægelighed (indre marked) hvis pensionen nedsættes ved flytning indenfor eu og sidestillede lande.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2017, 14:26   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
De har lavet pensionen om, så man nu modtager et lavere grundbeløb, og så kan man hvis man er bosat i Danmark eller nogle få andre lande få et tillæg, så man dermed kommer på på det beløb der var inden de lavede om på det.

Så det er det tillæg man nu ikke kan få, hvis man f.eks flytter til Cambodia. Derfor er det fuldt lovligt. De trækker ikke 25 %, man får blot ikke tillægget hvis man flytter ud..

Du kan se det her..

http://bm.dk/da/Satser%20for%202017/...dspension.aspx
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2017, 15:34   #4
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
De har lavet pensionen om, så man nu modtager et lavere grundbeløb, og så kan man hvis man er bosat i Danmark eller nogle få andre lande få et tillæg, så man dermed kommer på på det beløb der var inden de lavede om på det.

Så det er det tillæg man nu ikke kan få, hvis man f.eks flytter til Cambodia. Derfor er det fuldt lovligt. De trækker ikke 25 %, man får blot ikke tillægget hvis man flytter ud..

Du kan se det her..

http://bm.dk/da/Satser%20for%202017/...dspension.aspx
Og lovgrundlaget findes i pensionslovens §3 som omhandler bopæl:

Citat:
§3. Retten til pension er betinget af, at modtageren har fast bopæl her i riget eller hyre på dansk skib.

Stk. 2. Dette gælder dog ikke personer med dansk indfødsret, som har nået folkepensionsalderen, og som har haft fast bopæl her i riget i mindst 30 år mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen.

Stk. 3. Personer med dansk indfødsret, som tager bopæl i udlandet efter at have fået tillagt pension, bevarer retten til pension, hvis de efter det fyldte 15. år har haft fast bopæl her i riget i mindst 10 år eller i mindst 1/4 af tiden fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Bopælskravet efter 1. pkt. skal være opfyldt umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Er ansøgningen indgivet efter folkepensionsalderen, skal bopælskravet være opfyldt ved folkepensionsalderen.

Stk. 4. Når særlige omstændigheder taler for det, kan Udbetaling Danmark tillade, at retten til pension bevares for personer, der tager bopæl i udlandet efter at have fået tillagt pension.

Stk. 5. Retten til at modtage pension i udlandet efter stk. 2, 3 og 4 omfatter folkepensionens grundbeløb, førtidspension bortset fra førtidspensionens pensionstillæg og tillæg efter §§ 14 og 69-72, engangsbeløb efter § 15 d, stk. 4, og tillæg efter § 15 f beregnet på grundlag af folkepensionens grundbeløb.
Bekendtgørelse af lov om social pension

Der kan dog være andre love og paragraffer så man alligevel kan medtage pensionstillægget ved bopæl i udlandet men som udgangspunkt er det altså ikke muligt.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2017, 20:18   #5
Sphenoidbone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2015
Indlæg: 32
Styrke: 10
Sphenoidbone er ny på vejen
Når jeg har rejst, møder jeg pensionister fra hele verden, - resten af EU, USA, Canada, Sydamerika og Australien, Japan osv. Der findes ingen andre lande, der fratager pensionister retten til at rejse som de vil og bo hvor de vil. (Foruden Sverige, som har 350 000 pensionister på fattigdomsgrænsen og en af EUs dårligeste pensioner.)
Dem jeg taler med, bliver meget forskrækkede over at sådana velfærdsmodeller som Sverige og Danmark behandler sine pensionister så her. Oplysningspligten minder dem om holocaust.

Vi har verdens højeste skat, plus 25% i moms. Således betaler vi mest for vores pension.
Det står tydeligt og klart i socialpensionsloven at folk, som er udstationerede for Danmark og betaler fuld skat til Danmark, bliver ved pensionsberegningen regnet som at ha boet i Danmark. Dermed borde pensionister som betaler fuld skat til Danmark også beregnes som boende i Danmark, hvor de end er i verden. Og det har man også gjort før 2013.

Lige præcis fortidspensionister kan ha behov at komma væk fra dårlige omgivelser i Danmark. Jeg er selv glad, når jeg kan være væk fra den vold og mobbning, som jeg oplevet her og jeg vokser som menneske i andre verdensdele.
Jeg har tænkt på at sagen burde påtales i menneskeretsdomstolen eller human rights. Jeg håber på at vi en dag igen vil få samme rettigheder som alle andre i verden.
Sphenoidbone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2017, 12:48   #6
Sphenoidbone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2015
Indlæg: 32
Styrke: 10
Sphenoidbone er ny på vejen
Jeg vil lige tilføje at en førtidspensionist vil få udbetalt ca 9000 kr, hvis han bosætter sig i Cambodja, men en folkepensionist, der bosætter sig udenfor EU, vil kun få udbetalt 3600 kr og mister derved størstedelen af sin pension. Tillægget, der bortfalder når man flytter udenfor EU, er en meget større del i folkepensionen end i førtidspensionen.

Det undrer mig at ældresagen, med sine 750 000 medlemmer, ikke gør noget i den her sag.

Jeg blev virkelig glad af at læse dit indlæg Søren - og tak før at du faktisk førsøgt at gøre noget!

Sidst redigeret af Sphenoidbone; 24-06-2017 kl. 13:12. Årsag: fejlstavet
Sphenoidbone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2017, 16:22   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du har jo fået forklaringen ovenfor.

Ældre Sagen skal du nok ikke stille din lid til.
De er meget dårlige til at varetage de såkaldte almindelige medlemmernes interesser.

De kunne være en politisk magtfaktor, men desværre har vist aldrig været i grundlæggeren Bjarne Hastrups interesse.

Måske der en dag kommer en forening/parti, der virkelig vil varetage målgruppens interesser. Bliver medlemstallet her på højde med ÆS, bliver det en magtfaktor.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension