K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-09-2013, 13:52   #1
K_L_K
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
K_L_K er ny på vejen
For syg til flexjob men for rask til pension pga anakendt arbejdsskade

Jeg er i den situation at jeg ikke kan lave fysisk arbejde pga. nedslidning. Har derfor været om skolet til ingeniør og har virket som projektleder. Gik ned med stredss 2. gang for ca. 3 år siden og har fået Anakendt det som arbejdsskade , hjerneskade, ved arbejdsskadestyrelsen ( ASK ). Var efterfølgende i arbejds prøvning og var fysisk tilstede ca. 15 timer pr uge. Jeg arbejdede dog kun ca 8 - 10 timer og det jeg lavede var der rigtig mange ting jeg ikke kunne gøre færdig.
Har søgt om pension men fået afslag med henvisning til arbejdsprøvningen. Blev så henvist til Flex job men blev afvist underhenvisning til at et lønnet job ikke fantes.
Nu vil kommunen sende mig ud i endnu en prøvning for at klarlægge evt. mulighed for et arbejde feks. på kontor. Der er bare den humle at jeg kan ikke koncentrerer mig ret længe af gangen og får hovedpine over ingen ting, feks at skrive dette. Kan kommunen blive ved med at jagte et sygt menneske på denne måde, på trods af at ASK har færdigvurderet arbejdsevnen og udbetaler erstatning ud fra denne beslutning.

Har i kendskab til en god advokat som kan hjælpe mig. Jeg bor på Fyn så hvis det er muligt helst på fyn.
K_L_K er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2013, 14:04   #2
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af K_L_K Se meddelelser
Jeg er i den situation at jeg ikke kan lave fysisk arbejde pga. nedslidning. Har derfor været om skolet til ingeniør og har virket som projektleder. Gik ned med stredss 2. gang for ca. 3 år siden og har fået Anakendt det som arbejdsskade , hjerneskade, ved arbejdsskadestyrelsen ( ASK ). Var efterfølgende i arbejds prøvning og var fysisk tilstede ca. 15 timer pr uge. Jeg arbejdede dog kun ca 8 - 10 timer og det jeg lavede var der rigtig mange ting jeg ikke kunne gøre færdig.
Har søgt om pension men fået afslag med henvisning til arbejdsprøvningen. Blev så henvist til Flex job men blev afvist underhenvisning til at et lønnet job ikke fantes.
Nu vil kommunen sende mig ud i endnu en prøvning for at klarlægge evt. mulighed for et arbejde feks. på kontor. Der er bare den humle at jeg kan ikke koncentrerer mig ret længe af gangen og får hovedpine over ingen ting, feks at skrive dette. Kan kommunen blive ved med at jagte et sygt menneske på denne måde, på trods af at ASK har færdigvurderet arbejdsevnen og udbetaler erstatning ud fra denne beslutning.

Har i kendskab til en god advokat som kan hjælpe mig. Jeg bor på Fyn så hvis det er muligt helst på fyn.
Nu kan jeg forstille mig at den tidligere afvisning til fleks, var FØR 1-1-13. Dengang betød det at et timetal på fx. 12 timer/uge var lig med nul lønnet job. Selvom en arbejdsgiver fik 2/3 del i tilskud, så var 12 timer smertegrænsen. Alt under blev en underskudsforretning.

At de evt. går efter at godkende dig til fleks nu, er en følge af reformen. Idag kan man godkendes til fleks helt ned til ca. 2 timer om ugen. Da en arbejdsgiver idag kun betaler for hvad du reelt yder,( kaldet effektive timer ) så er et lønnet fleksjob blevet en mulighed. Selv med få timer.

Og ja. Så længe din arbejdsevne ikke er afklaret i "et hvert" muligt job, så er du ikke fredet..
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2013, 14:10   #3
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Det rigtigt hårdt at være syg i et sygt system,hvis jeg kendte en advokat der kunne hjælpe ville h#n få meget travelt,desværre.

Det er meget svært at få pension,og flex har jeg lige læst her inde om er der kumme arbejde/fremmøde 4 gange om ugen i en ½ time,så med dit frem møde på 8-10 timer så er du tror jeg du e meget langt fra en pension.

Man mener måske ikke at du er afklaret ordenligt til flex og vil afprøve ddig i et andet job,vilket er meget normalt at man afprøver flere fag,inden man afgøre om du kan få flex,for der skal ligge vudering af din arbejdsevne.

Så jeg vil tro at du ikke kan komme uden om en ny arbejds prøvning.

Måske skulle du kikke efter gode råd for at få en god arbejdsprøvning,Så du kan komme ordenligt og helskindet i gemmen den de vil gemmen føre nu. .
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2013, 14:41   #4
K_L_K
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
K_L_K er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Nu kan jeg forstille mig at den tidligere afvisning til fleks, var FØR 1-1-13. Dengang betød det at et timetal på fx. 12 timer/uge var lig med nul lønnet job. Selvom en arbejdsgiver fik 2/3 del i tilskud, så var 12 timer smertegrænsen. Alt under blev en underskudsforretning.

At de evt. går efter at godkende dig til fleks nu, er en følge af reformen. Idag kan man godkendes til fleks helt ned til ca. 2 timer om ugen. Da en arbejdsgiver idag kun betaler for hvad du reelt yder,( kaldet effektive timer ) så er et lønnet fleksjob blevet en mulighed. Selv med få timer.

Og ja. Så længe din arbejdsevne ikke er afklaret i "et hvert" muligt job, så er du ikke fredet..

OK min poiente er nok ikke så klar : ASK har afklaret min arbejdsevne og med invaliditetsgrad som ligger til grund for erstatningen.
Skal kommunen ikke rette sig efter den afgørelse når det er en arbejdsskadessag?
Det er jo dem selv som har fundet mig uegent til fleksjob, efter 1.1.13
K_L_K er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2013, 15:02   #5
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
Jeg er en af dem c.l.e.o. hentyder til

Er uddannet klejnsmed og efterfølgende maskintekniker. Jeg har også som dig været projektleder og fungeret som værkfører i en del år.

Jeg er også ramt af hjerneskade pga 3 blodpropper i hjernen og har måttet hele møllen igennem med jobcentret. Jeg er nu bevilliget flex med ½ time om dagen i 4 dage efter en revalidering/arbejdsprøvning der tog et ½ år. Jeg er trænet op i at kunne lave kaffe, vande blomster og hente post ind hvis skemaet ligger HELT fast og der er en medarbejder der kan fastholde mig i mine opgaver.

Min arbejdsskade i skulder og ryg blev ikke anderkendt af ASK men jeg mener ikke at kommunen og ASK har noget med hinanden at gøre. Altså at de skal skele til hinandens afgørelser. Kommunen skal jo netop ved arbejdsprøvningerne fastslå hvor meget arbejdsevne der er tilbage og derefter bevillige dig hvad du ender på.

Hvad er kommunens begrundelse for ikke at tildele dig flex?

Sidst redigeret af Moi; 25-09-2013 kl. 15:05.
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2013, 15:08   #6
K_L_K
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
K_L_K er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moi Se meddelelser
Jeg er en af dem c.l.e.o. hentyder til

Er uddannet klejnsmed og efterfølgende maskintekniker. Jeg har også som dig været projektleder og fungeret som værkfører i en del år.

Jeg er også ramt af hjerneskade pga 3 blodpropper i hjernen og har måttet hele møllen igennem med jobcentret. Jeg er nu bevilliget flex med ½ time om dagen i 4 dage efter en revalidering/arbejdsprøvning der tog et ½ år. Jeg er trænet op i at kunne lave kaffe, vande blomster og hente post ind hvis skemaet ligger HELT fast og der er en medarbejder der kan fastholde mig i mine opgaver.

Min arbejdsskade i skulder og ryg blev ikke anderkendt af ASK men jeg mener ikke at kommunen og ASK har noget med hinanden at gøre. Altså at de skal skele til hinandens afgørelser. Kommunen skal jo netop ved arbejdsprøvningerne fastslå hvor meget arbejdsevne der er tilbage og derefter bevillige dig hvad du ender på.

Hvad er kommunens begrundelse for ikke at tildele dig flex?
Jeg kan ikke finde ud af deres begrundelse, tror faktisk heller ikke de selv kan. Det er derfor jeg gerne vil have en advokat på.
Er medlem af hjerneskadeforeningen så måske de kender en ...
K_L_K er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2013, 15:45   #7
Spunken
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2010
Indlæg: 97
Styrke: 14
Spunken er ny på vejen
At ASK har vurderet sådan

har intet med kommunens afgørelse at gøre. ASK er erstatningsansvarlige ved skader, kommunen skal vurdere din rest arbejdsevne/erhvervsevne. Pension er tæt på umuligt at få hvis ikke du har det ene ben i graven eller er født multihandicappet.
Spunken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2013, 16:47   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af K_L_K Se meddelelser
................
Jeg arbejdede dog kun ca 8 - 10 timer og det jeg lavede var der rigtig mange ting jeg ikke kunne gøre færdig.
Har søgt om pension men fået afslag med henvisning til arbejdsprøvningen. Blev så henvist til Flex job men blev afvist underhenvisning til at et lønnet job ikke fantes.
....
Har du husket at klage over afslag på førtidspension? Man skal klage inden 4 uger, hvis man er utilfreds med afgørelsen. Forhåbentligt har du vel fået afslaget med begrundelse og klagevejledning skriftligt...
Hvad med afslag på fleksjob, har du overhovedet fået det, for det har jeg lidt svært ved at gennemskue ud fra det, du skriver. Her bør man også få afslaget på skrift.

Det er bare om at benytte klagesystemet...

Kommunen skal selv vurdere din arbejdsevne som helhed. Det skal de vurdere bla. ud fra arbejdsprøvninger osv... uanset om du har haft en arbejdsskade eller ej.

Du behøver ikke en advokat for at f.eks. anke et afslag.
Ankestyrelsen skal nok selv finde fejlene. Selvfølgelig kan man selv tilføje noget til klagen, hvis man mener, kommunen har manglet nogle vigtige oplysninger, f.eks. lægelige oplysninger.

Hvis du har fået afslag på førtidspension her i år 2013 efter de nye regler, kan det være, at fleksjob burde være noget for dig, eller de kan sætte dig i et ressourceforløb....

Når de har tidligere sat dig i "omskoling" eller revalidering, som det hedder, så burde det betyde, at de allerede dengang har erkendt, at du har et nedsat arbejdsevne.

Hvis du ikke mener, at du kan klare at arbejde på et kontor, så sig det til dem, for det er ikke altid, de kan sætte sig ind i dit sted. Sig til dem, at det er ikke fordi, du ikke vil, men pga. din koncentration er det svært. Snak også gerne med din læge om det, så kan lægen bakke dig op om det og evt. få skrevet til kommunen, at de skal overholde nogle skånehensyn og evt. nævne hvilke områder, du slet ikke kan arbejde i.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2013, 21:10   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af K_L_K Se meddelelser
Der er bare den humle at jeg kan ikke koncentrerer mig ret længe af gangen og får hovedpine over ingen ting, feks at skrive dette.
Jeg kom til, at tænke på denne tråd: http://www.k10.dk/showthread.php?t=28024 , som Peter har oprettet fordi mange oplever, at skal omkring en psykolog, som det sidste inden, der bliver snakket om fp.

Jeg var selv omkring en psykolog inden jeg blev tilkendt fp, og denne psykolog vurderede både min koncentrationsevne og arbejdshukommelse (hedder det vist).

Så måske kan du foreslå, at få lavet sådan en psykologisk vurdering nu, for at få en vurdering af ting som hukommelse og koncentration.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2013, 08:20   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
http://www.lafs.dk/f/f1/Helsingoerdommen.pdf

Du skal scrolle ned til rettens afgørelse og begrundelse..

Printe den ud og så søge om fleksjob igen.

Hvis du stadig kan nå at klage over afslaget på fleks, skal du klage og sende den med.

Hvis de mener at din arbejdsevne er så nedsat at du ikke kan få fleks, skal du have pension.
Hvis de mener at du ikke er syg nok til pension, men at din erhvervsevne er væsentligt og varigt nedsat, skal du have fleks.

De må ikke give afslag blot fordi der ikke er job..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
For syg til flex men for rask til pension tanss At søge førtidspension 12 19-09-2012 15:47
For syg til fleksjob, for rask til pension ogsåmig Spørgsmål ang fleksjob 16 12-10-2010 10:59
For syg til flex for rask til pension popcorn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 26-03-2010 22:13
For syg til fleksjob, for rask til pension gittedl Spørgsmål ang fleksjob 16 15-04-2009 18:36
For syg til arbejdsmarked for rask til pension zuza Det er da strengt ! 0 25-02-2008 15:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension