K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-06-2009, 13:19   #1
Tine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
Tine er ny på vejen
Brøkpension

Hej alle sammen.

Jeg har lige oprettet en bruger herinde og er derfor ny. Jeg har faktisk et spørgsmål, som gerne ville have svar på. Jeg er en brøkpensionist og fik tilkendt brøkpension i 2005. Mit helbred er meget dårligt. For ca. et år siden fik jeg en hjerneblødning og derfor har jeg nu fået det værre.

Jeg er flyttet til England for ca. et år siden og betaler skat, samt sunhedsbidrag ligesom alle andre danskere. Jeg har boet i Danmark i 22 år.

Men nu kommer mit spørgsmål så: Hvad kan jeg bruge sundhedsbidraget til i England udover sygehusbesøg og medicin?

Det har tæret meget på meget efter jeg fik min hjerneblødning og derfor har jeg meget svært ved, at arbejde derhjemme (rengøring, vaske tallerkener osv) Pga. mine tidligere problemer med min ryg og mine knæ har jeg også svært ved, at komme op og ned af trapper.

Jeg har en datter, som er atten år gammel og hjælper mig derhjemme engang imellem. Men det er begrænset hvad hun kan gøre, da hun studerer.

Min økonomiske situation er heller ikke for god, da jeg modtager brøkpension.
Tine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2009, 13:33   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Tine.
Velkommen til. Fortsæt her på DIN tråd. Der dukker sikkert mange flere spørgsmål op.
Hav lidt tålmodighed, der skal nok komme andre ind som byder ind på svar.

Her findes lidt om brøkpension til din information: http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/...r/Default.aspx eller om bopæl i udlandet:
http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/...r/Default.aspx

Sundhedsbidraget spørger du til men her er jeg lidt forvirret over dit spørgsmål, men har søgt på www.google.dk og fundet: http://www.skm.dk/tal_statistik/skat...ning/4734.html og
http://www.danes.dk/debate.dsp?actio...pic=167&page=2 en side for udlandsdanskere.

Håber du kan bruge det til noget konstruktivt
Mange hilsner Peter

Sidst redigeret af phhmw; 29-06-2009 kl. 15:12.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-07-2009, 18:32   #3
A-Odense
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Indlæg: 103
Styrke: 17
A-Odense er ny på vejen
Hej Tine,

Mht. brøkpensionen vil jeg anbefale dig at læse disse indlæg i debatten:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=7511 og http://www.k10.dk/showthread.php?t=7476.
A-Odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 17:55   #4
Tine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
Tine er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Tine.
Velkommen til. Fortsæt her på DIN tråd. Der dukker sikkert mange flere spørgsmål op.
Hav lidt tålmodighed, der skal nok komme andre ind som byder ind på svar.

Her findes lidt om brøkpension til din information: http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/...r/Default.aspx eller om bopæl i udlandet:
http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/...r/Default.aspx

Sundhedsbidraget spørger du til men her er jeg lidt forvirret over dit spørgsmål, men har søgt på www.google.dk og fundet: http://www.skm.dk/tal_statistik/skat...ning/4734.html og
http://www.danes.dk/debate.dsp?actio...pic=167&page=2 en side for udlandsdanskere.

Håber du kan bruge det til noget konstruktivt
Mange hilsner Peter
Hej.

Tak for dit indlæg. Jeg har prøvet og kigge på de sider, som du har sendt til mig.
Jeg har tidligere prøvet og sende en klage til Sikringsstyrelsen i København, som så har videresendt klagen til Ankestyrelsen. Fra Ankestyrelsen fik jeg svar om, at jeg ikke kunne søge om nogen hjælp fra Danmark.

Den form, som jeg fik af Sikringsstyrelsen og som jeg skulle aflevere ved myndighederne i England gjorde sådan, at jeg fik de samme rettigheder for sygesikring, som engelske borgere. Men det som jeg ikke forstår er, at jeg jo betaler skat til Danmark og derfor burde jeg havde de samme rettigheder, som alle andre danskere selvom jeg bor i England.

Da jeg fik tilkendt brøkpension i Danmark fik jeg også et supplement oveni min pension. Men det får jeg ikke længere, da jeg er udvandret fra Danmark.

Mvh Tine
Tine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 18:23   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Kære Tine

Kan godt forstå det ikke altid nemt at finde rundt i systemet.

Herhjemme i Danmark findes der noget som hedder serviceloven, som går ind og kan hjælpe folk, som har brug for praktisk hjælp i hjemmet eller en til at ledsage én pga. et handicap. Det er kommunen i Danmark, som kan hjælpe folk. Netop disse love er skrevet sådan, at de er kun til dem, som er bosat i Danmark, desværre. Der kan dog være undtagelser, som feks. hvis man har arbejde i Danmark.

Jeg ved ikke, hvad det lignende kan hedde i England, men hvis du selv ved, hvor man henvender sig til et sted som svarer til "kommune" i din hjemby, synes jeg næsten, du skal opsøge dem og fortælle dem, hvad du har brug for hjælp til.

Tænkte også på, at du måske kan ringe til DUKH, som kan rådgive dig gratis (det håber jeg også de vil gøre, selvom du bor i England):
http://www.dukh.dk/

Du må have en god weekend.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2009, 08:17   #6
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej Tine

Hej Tine,

På dette link kan du finde alle links til information og ansøgningskemaer på alt hvad du kan søge om hjælp til i England / UK.

http://www.dwp.gov.uk/publications/claim-forms/

Det du nok leder efter hedder "Attendance allowance" nederst er der link til yderligere information.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2009, 18:13   #7
Tine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
Tine er ny på vejen
Til Hrefna:

Tak for dit indlæg. Det glæder mig, at få nogle oplysninger herinde.
Men det link, som du har fundet vedrørende 'attendance allowance'
tror jeg ikke passer til mig, da jeg er 53 år gammel og man ikke kan
søge om attandance allowance før man er 65 år.

Jeg har tidligere prøvet, at spørge om hvad jeg kan søge om i England,
men jeg får tit afvide, at jeg så skulle have arbejdet i England tidligere.
Derudover får jeg også afvide, at jeg skal søge fra Danmark, da jeg betaler
skat til DK.

Det ville glæde mig, hvis jeg kunne få lidt flere oplysninger omkring det her emne.

Tak igen!
Tine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2009, 20:21   #8
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej Tine,

Du kan godt søge Attendance Allowance selvom du er under 65, re

You may be able to get Attendance Allowance if you are aged 65 or over and have needed help with personal care or have needed supervision because of a physical or mental disability for at least six months.

Men det kan godt være at de kan afvise dig på grundlag af at du ikke har arbejdet i England og at du betaler skat til Danmark. Men der skal du nok ikke kikke så meget på hvad den Engelske lovgivning siger, men på hvad du som EU-borger med ophold i et andet værtsland har ret til. Du kan prøve at læse på Dit Europa Bla. andet skal du siddestilles med værtslandets egne borgere.

Ellers har du mulighed for at tage kontakt til Den danske sikringsstyrelse og søge om et "personligt tillæg", dog en noget langvarig process. Som førtidspensionist, bosiddende i udlandet er det jo dem der udbetaler din pension, og som sådan også ansvarlig overfor dig.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2009, 08:26   #9
A-Odense
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Indlæg: 103
Styrke: 17
A-Odense er ny på vejen
Hej Tina !

Det er bedst , hvis du klage til Eu -Kommissionen.

Mvh
P-Odense
A-Odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2009, 09:41   #10
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej Igen

Jeg har lige fundet det stykke på Dit Europa, der handler om social sikring/EU-borgere der er bosiddende i et andet EU land end deres eget:

Ingen forskelsbehandling i forhold til landets egne statsborgere

Som hovedregel giver lovgivningen om social sikring i det land, hvor man er forsikret, de samme rettigheder og forpligtelser som landets egne statsborgere.

Det betyder, at krav om ydelser ikke må afvises alene af den grund, at man ikke er statsborger i landet.

Princippet om ligebehandling gælder altid.

Ifølge en afgørelse fra EF-Domstolen gælder dette ikke kun for tilfælde af "direkte" forskelsbehandling, men også for alle former for skjult ("indirekte") forskelsbehandling, hvor bestemmelser i den nationale lovgivning i teorien har samme virkning for statsborgere som for udlændinge, men i praksis har vist sig at være ufordelagtige for udlændinge.

Vigtigt

Det kan undertiden være svært at afgøre, om en bestemmelse indeholder en "skjult" forskelsbehandling. Hvis man føler sig diskrimineret af den nationale lovgivning, bør man derfor undersøge sagen nærmere.

I mange tilfælde er princippet om ligebehandling ikke tilstrækkeligt til at beskytte vandrende arbejdstagere, hvis de eller deres familiemedlemmer ikke bor i det land, efter hvis lovgivning de er forsikret, eller hvis arbejdstageren har et "brudt" forsikringsforløb efter to eller flere landes lovgivning. I disse tilfælde gælder der særlige bestemmelser, som er beskrevet nedenfor.

Ifølge EU-bestemmelserne om social sikring har man samme rettigheder som statsborgere i det land, hvor man er forsikret, til at vælge medlemmer af de sociale sikringsinstitutioners organer eller til at være med til at udpege dem. Hvorvidt man er valgbar til at blive medlem af deres styrende organer, afhænger dog af den nationale lovgivning.

Endelig må man ikke glemme de forpligtelser, man har ifølge lovgivningen i det land, hvor man er forsikret. Det gælder i første række forpligtelsen til at indbetale bidrag til socialsikringsordningen og endvidere alle andre forpligtelser, der gælder for statsborgerne i det pågældende land.


Du må nok ind og google dig frem til hvilken EU-forordning der vedrøre social sikring af EU-borgere i et værtsland

Denne forordning kan du så tage med og præsentere for de sociale myndigheder i England. Dette ville være det første skridt, før du kan klage til EU, skal du nok have udtømt alle ansøgnings og klage muligheder i værtslandet.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brøkpension PeaJay Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 24-09-2013 09:21
Brøkpension? Skizonym Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 05-05-2011 18:06
brøkpension? Den ulykkelige Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 16-01-2011 22:16
brøkpension ??? Lost10 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 20-11-2010 23:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension