K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-01-2011, 00:57   #11
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Wilhelmine Se meddelelser
Timeguest, kan du sige mig hvorfor melatonin frarådes ved autoimmune sygdomme?
Melatonin tilskrives en aktiverende effekt på immunsystemet.

En autoimmun lidelse er skyldes en tilstand, hvor immunsystemet i forvejen er overaktiv og derfor er det ikke hensigtsmæssigt at aktivere immunsystemet yderlig.


Et overaktivt immunsystem er under normale omstændigheder en fordel - eller har været det i forbindelse med store epidemi i fordums tid og det er den genetiske udvælgelse af et aggressivt immunsystem, der i dag netop kan give bagslag i en auto-immun tilstand, hvor immunsystemet går til angtreb på nogle af kroppens egne celler.



Citat:
Ved du hvor jeg kan læse mere om hvilke autoimmune sygdomme det er godt sammen med og hvilke det ikke er?
Ikke lige på siddende r*v ... min første refleks som et udgangspunkt kan du sikkert ikke bruge til noget: PubMed / MedLine.

Hvis, så gå efter: peer reviewed artikler.


Citat:
Jeg har 3 autoimmune sygdomme, bl.a narkolepsi og er netop blevet opfordret til at bruge det, både af en læge i en brevkassse og en biopat.
OK - interessant ...


Citat:
Hvad er smeltetabletter?
En smeltetablet er en tablet som man lader smelte i munden og meningen er herefter at det aktive indholdsstof i tabletten skal optages via mundhulen, frem for først senere i fordøjelsessystemet.

Det kan have de fordele, at 1) virkningen typisk er hurtigere og 2) man undgår en omfattende 1. pass af lægemidlet.

Det sidste er lidt midicinsk teknisk for "nørder" eller lægefaglige, men gå i sin korthed ud på, at undgå at leveren omsætter lægemidlet i 1. pass, når det når ind i kroppen fra fordøjelsessystemet.

Det forudsætter selvf. at det pgl. lægemiddel er 1. pass levermetaboliceret - men det er fx: melatonin.

Melatonin bliver primært inaktiveret i leveren - hovedsagelig via det cytokrom P450 monooxydenase system med isoenzymerne CYP1A1 og CYP1A2 samt CYP2C19 i spil.


Citat:
Hvordan ved man om man har nedsat leverfunktion?
Nogle gange er man ikke i tvivl - hverken som patient eller lægefaglig.

Andre gange kan specielle leverprøver afsløre det ud fra én eller anden indikation i klinisk praksis..


Citat:
På Biovea(UK) kan man købe nogle som hedder natrol melatomin 3 mg. Er det de rigtige hvis det er søvnkvalitet og ikke indsovning jeg har brug for?
Mit gæt er, at det produkt ikke er et depotprodukt - dvs. melatonin frigøres relativt hurtig med et peak måske omkring 3-4 timer efter det er indtaget.

Hvis det tages sammen med et godt måltid ... så måske lidt senere, men hvis din søvnperiode er bare nogenlunde i omegnene af en 7 timer, så vil det meste givet være omsat inden du skal ud af køjen igen ;-)

Jeg kan se, at der er tilføjet bla B6 og magnesium - dvs. det er ikke blot "den rene vare".

B6 og magnesium giver i øvrigt almindeligvis mening i kontekst, da det er hjælpestoffer der er nødvendige ift. biosyntesen af melatonin.

For at få fuld glæde af den tilsætning, så forudsætter det dog at egen biosyntesen ikke er nedsat (hvad den kan være hos specielle grupper).


Citat:
Jeg er ny her på Q 10 og håber at jeg ikke kludrer for meget, ellers må i sige hvad jeg skal gøre -ikke?
Det er faktisk nogle rigtig gode spørgsmål du stiller - og særlig din autoimmun <-> narkolepsi vinkel er rigtig interessant i min optik, men ud fra en lidt anden neurobiologisk tilgang ... men stadig infektionsmedicinsk.

Så du får point for gode spørgsmål her fra mig ;-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2011, 22:21   #12
Wilhelmine
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: København
Indlæg: 18
Styrke: 14
Wilhelmine er ny på vejen
melatonin

Mange tak for et omhyggeligt og grundigt svar! Desværre er jeg ikke nørdet nok til at få det fulde udbytte. Jeg er netop blevet opfordret til at "booste" mit immunsystem for at undgå at få flere autoimmune sygdomme, så jeg indtager en del forskellige vitaminer i samråd med samme læge, som opfordrede mig til at tage melatonin. Han har sendt mig en række links til artikler om narkolepsi og melatonin. Er du interesseret kan jeg skrive til dig privat og sende disse links videre.
Jeg er selvfølgelig bekymret for, om jeg kan komme til at overaktiverer mit immunsystem- for jeg har ikke hørt denne forklaring før!
Wilhelmine er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
12*5mg sovepiller pr.nat+seroquel+melatonin lkp1 Alt det andet 1 13-01-2012 19:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension