K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-09-2012, 14:30   #11
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
tanss: Man kan sagtens være sygemeldt på ledighedsydelse, det står der direkte i loven i Lov om aktiv socialpolitik.

Der er nogle herinde som meldte sig rask fra sygedagpenge til ledighedsydelse. Og herfra kan man blot senere melde sig syg igen på ledighedsydelse. Søger man så førtidspension på ledighedsydelse, kan de IKKE fratage ledighedsydelsen, hvis man får afslag på førtidspension. Det findes der en principafgørelse om hos Ankestyrelsen. Det havde noget at gøre med, at man mente, at man så ikke stod til rådighed på arbejdsmarkedet. Men er man ikke berettiget til førtidspension, så hedder det altså fortsat fleksjob, når man er berettiget til det.

Der er nogle måneder endnu til marts, så måske bør du afvente og se, hvad de siger til omkring 1 måned før. Det er mit bud. Synes du skal have lægen med indover hele tiden. Hvis din læge mener, du slet ikke kan arbejde mere, er det vigtigt, at lægen kan beskrive dine funktionsnedsættelser og forværring i dine lidelser og ikke blot f.eks. skrive "vedkommende skal have førtidspension".

Håber besøget gik godt i dag?
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2012, 15:19   #12
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Lad mig lige tilføje til curls....

Hvis de skal tage din ledighedsydelse.....så kan det kun gøres ved at afprøve dig....

Jeg ved godt at de fleste kommuner truer med at de vil fjerne ens ledighedsydelse hvis man søger førtidspension og får afslag....da de så mener at man jo selv har sagt at man er for syg til fleksjob og dermed ikke står til rådighed for et fleksjob....

Det er bullshit...og tomme trusler.....for det kan de ikke....

Som curls også skriver.....så findes der en ankeafgørelse på at den eneste måde man kan fjerne en ledighedsydelse på....også selv om kommunen mener man ikke står til rådighed......er ved at afprøve om personen står til rådighed efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats...(mener det er 10 og 11 men vil ikke lige hænges op på det)

Har desværre ikke lige linket til ankeafgørelsen da jeg ikke er hjemme på min computer...men måske andre lige kan sætte linket ind....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2012, 15:47   #13
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af tanss Se meddelelser
Hej alle jer...

Aner slet ikke hvad jeg har i vente men måske nogen af jer søde mennesker herinde kan fortælle mig det..
Blev i marts sygemeldt fra mit flex job pga diskus prolaps. Har været igennem flere sygehuse dels pga diskus men også pga dårlig ryg og nakke. Blev "tvunget" af kommunen til at rask melde mig i juli for at undgå en fyre seddel så tog på jo i lidt over en uge på smerte stillende og fik så min fyre seddel alligevel. Sygemeldte mig igen og har været til flere undersøgelser. Kommunen beder mig om at få lavet en stor helbreds attest hos lægen som jeg gør.
Studsede lidt på det ovenstående. Sagde de dig op, mens du var raskmeldt?
Hvis ja og stoppede du straks på jobbet efter de sagde dig op? Jeg tænker på den her afgørelse fra ankestyrelsen, jeg lige har læst....:

Fortsat sygedagpengeret selvom fleksjobansættelsen ophører
En allerede erhvervet ret til sygedagpenge efter sygedagpengelovens § 32, stk. 1, nr. 5, ophører ikke som følge af, at den pågældendes fleksjobansættelse ophører.

Det er kun ved påbegyndelsen af en sygedagpengeperiode, det vil sige på tidspunktet for sygemeldingen/1. fraværsdag, at betingelsen om, at man skal være ansat i fleksjob, skal være opfyldt.


Ovenstående er fra principafgørelse 137-12

Principafgørelse om fortsat ledighedsydelse efter et evt. afslag på førtidspension: 141-11

Resumé:
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fandt, at en kvinde, der modtog ledighedsydelse og søgte førtidspension, stod til rådighed for et fleksjob. Udbetalingen af ledighedsydelse kunne derfor ikke standses.

Kvinden havde ikke afslået et konkret tilbud om fleksjob. Hun havde deltaget i den løbende opfølgning, afklaring af og drøftelser om søgning af relevante fleksjob.

Det kunne ikke tillægges nogen selvstændig betydning ved vurdering af kvindens rådighed, at hun havde søgt om førtidspension efter visitationen til fleksjob.

Det kunne heller ikke tillægges nogen selvstændig betydning ved vurdering af kvindens rådighed, at hun var uenig i kommunens vurdering af sin arbejdsevne.

Kommunen skulle afprøve kvindens rådighed, hvis der var tvivl herom.


Afgørelserne kan findes på www.ast.dk

Der findes tråde her på K10 om andre, der har stået i lignende situation om de kunne søge førtidspension, mens man var på ledighedsydelse.

Nu ved jeg godt, du er på sygedagpenge lige nu, så de må da lige undersøge om at påbegynde en førtidspensionssag. Ellers må du overveje, om du vil søge selv, mens du er på sygedagpenge. Og hvis afslag på det, så må det efter min mening betyde, at de fortsat mener, du kan være til rådighed på arbejdsmarkedet. - og dermed få ledighedsydelse eller sygedagpenge derefter. Synes ikke jeg har set nogen fået afslag på førtidspension, mens de var på sygedagpenge - hvis nogen ikke skriver selv her i denne tråd med deres erfaring... Jeg har læst om nogen, der fik påbegyndt førtidspensionssag på sygedagpenge (som fleksjobber).
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
for rask til flex job engelstjerne Alt det andet 0 27-07-2012 16:46
For syg til fleksjob, for rask til pension ogsåmig Spørgsmål ang fleksjob 16 12-10-2010 10:59
For syg til flex for rask til pension popcorn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 26-03-2010 22:13
For syg til flex for rask til fp ihogåh Spørgsmål ang fleksjob 61 15-02-2010 12:33
For syg til fleksjob, for rask til pension gittedl Spørgsmål ang fleksjob 16 15-04-2009 18:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension