K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-08-2010, 06:28   #1
Mickey
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 29
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Mickey er ny på vejen
Unhappy Er det sådanne det er ?

Hej.
Måske er der en der har et svar på følgende ? :
Jeg har gået sygemeldt 1½ år først cancer og efterfølgende dårlig ryg.
Har netop været til møde med jobcenter, hvor jeg fik den melding at jeg var oplagt emne til en revalidering.
Ved samme møde fik jeg også den melding at jeg ikke kunne få et flexjob, da min sagbehandlers vidste hvordan man så på disse sager pt. Men at jeg nu skulle meddele om jeg påtrods at hendes indsigt skulle meddele om jeg vil lade flexjob afd. behandle min sag.
Jeg fik også oplyst at der nu skulle lægges en plan med henblik på en revalidering, og derfor skulle jeg finde ud af hvilken vej jeg ville (kan ikke bruge min tidligere uddannnelse). Og hvis dette ikke skete meget hurtigt ville jeg ryge på kontanthjælp (hvad jeg ikke kan få). Ved mødet deltog jobkonsulent, og det hele endte med at jeg fik udskrift fra en uddannelse som jeg så skulle ringe og høre nærmere om, dvs. optagelse krav mv. og hvis ikke jeg havde de nødvendige kvalifikationer, så kunne jeg tage de manglende enkelt fag på VUC, og blive sendt ud i en virksomhed som lå indenfor denne uddannelse, og derved kunne jeg så snuse til jobbet. (jeg skal så til møde igen om 4 dage hvor de forventer at jeg har fundet ud af hvad jeg vil, da der skal lægge en plan, ellers ville min sygdp ryge)

DET er så her jeg ikke er med mere, hvis jeg vælger at lade flexjob gruppen behandle min sag, vil jeg så miste min sygedagpenge ?. (det forstod jeg at jeg ville).
Hvis jeg så ikke bliver bevilliget et flexjob, falder jeg så tilbage til den nu tilbudte revalidering, eller er den så væk ?

Jeg må også sige at jeg nu føler mig vildt presset til at finde en løsning / uddannelse i forhold til en revalidering, og mit møde/melding fra jobcenter.
Troede egentlig at man ville blive vejledt bare lidt, da det er enormt svært bare på 4 dage at skulle komme med ide til mine resterende 20-25 år på arbejdsmarkedet. Hvis man ikke har søvnbesvær og snurren i kroppen så skal jeg love for at det er kommet i raketfart.

Tak for Jeres tid.
Mickey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 06:57   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg kan desværre ikke svare på dine konkrete spørgsmål.

Men den normale "arbejdsgang" er, at det først undersøges om man kan gå direkte tilbage til arbejdsmarkedet på fuld tid.

Hvis det ikke kan lade sig gøre, så forsøger man med revalidering.

Hvis det heller ikke er en mulighed, så begynder man at snakke om fleks-job.

Hvis fleks heller ikke lader sig gøre, så begynder det at pege mod en førtidspension.

Jeg får ikke indtryk af, at du har været i en arbejdsprøvning, for hvis det havde været tilfældet, og denne havde vist, at du ikke længere kan arbejde på fuld tid, så havde de nok nærmere snakket om fleks-job til dig.

Hvis du ikke selv mener, at du kan arbejde på fuld tid længere, eller noget der ligner, så var det nok en god idé, at bede om at komme i en arbejdsprøvning, for at få lidt klarhed over din arbejdsevne, og måske få klarlagt om revalidering overhovedet er realistisk.

Jeg ved ikke ret meget om sygedagpenge-reglerne, men jeg mener at have læst herinde, at der kan opstå problemer (m.h.t. at komme tilbage på sdp) hvis man starter på en revalidering, som man så ikke kan gennemføre.

I løbet af dagen/aftenen/natten kommer der sikkert nogen der har mere tjek på sdp-reglerne.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 08:36   #3
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Velkommen Mickey

Desværre har Vovse nok ret, deres arbejdsgang er:

Ordinært arbejde
revalidering
Flex
Fp

Og imellem de forskellige tiltag er der så forskellige ting man bliver afprøvet i -
men om den der med kontanthjælpen - ja, der er du nok nød til at vente på, at en af dem der virkelige kan alle love og regler, finder dit indlæg.

Ønsker dig alt det bedste
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 08:45   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er fuldstændig korrekt, som påpeget af Vovse.

Du skal selvsagt have en arbejdsprøvning, hvis du ikke mener/tror, at du kan genindtræde på den ordinære arbejdsmarked.

Du skal absolut få fat i din fagforening, promte, og få dem involdveret i hvad/og hvordan din forsørgelse fremover skal være.

Efter arbejdsprøvningen, skal du gå efter den realistiske plan, for fremtiden.

Hvis du ikke har fagforening, skal du tage en bisidder med(evt. fam.medlem) og optage samtale, skjuldt, med sagsbehandler.
Dette kan desværre blive brugbart, som bevis, for hvad der bliver sagt.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 08:59   #5
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
jo desværre, jeg har været ude for det samme. jeg blev sygemeldt i 2006 og i 2008 søgte jeg om fleks-intet svar på den.
så midt i 2009 var jeg til en samtale og et pardage efter fik jeg besked om, at jeg var bevillet en virksomhedspraktik på revalideringsydelse, den havde jeg ikke bedt om og borte var ? om fleksjob.
jeg underskrev ikke den jobplan, for den var urealistisk, men så dukkede den uændret op igen 6 måneder senere og så klagede jeg.
til slut efter hvad jeg følte som trusler fik jeg ændringer i jobplan og lod mig overtale til virksomhedspraktik- og efter 6 måneder (ud af 10) stopper sagsbehandler revalideringen fordi jeg ikke kan komme op på normal tid.
Kommer du på revalidering er du automatisk raskmeldt, bliver du rask nok til at klare 37t ellers havner du automatisk på kontanthjælp så tænk dig om
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 09:07   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Er du i en fagforening? i så fald kontakt dem.
Hvis ikke så prøv socialrådgiveren der er tilknyttet sygehuset (helst fra den rygafdeling du har været, eller er? tilknyttet, men canser afdelingen kan så men også sagtens bruges)

Får du intet ud af det, så prøv DUKH

De har sikkert ikke tid lige her og nu, men det problem er nemt at løse *ss* du beder bare om aktindsigt, og skriver at du forventer udsættelse af din sag til den er modtaget og du har haft tid til at se den i gennem (du skal have den inden for 10 arbejdsdage, lige selv 5 oven i, til at se den i gennem, det er meget rimeligt) Sammen med skriver du at du ønsker udsættelse så du har fornuftig tid til at rådføre dig med proffer omkring din sag, og at du mener det kunne nås ifb med udsættelsen, ifb med aktindsigten. (vent evt med brevet til du ved hvornår en har tid til at hjælpe dig)

En sådan udsættelse er rimelig, og du vil helt sikkert få den, for får du den ikke, og du klager, vil du få medhold i din klage (det tør jeg godt love dig) og det ved din kommune godt, ud over at du selvfølgelig forventer at din sag bliver stillet i bero til din evt klage er afklaret (og det har de ikke lyst til... du behøver kun gøre det nr en gang, så har de fattet at du ikke bare finder dig i hvad som helst og ikke er bange for at klage, og at du ved at du har ret til at sagen stilles i bero til der er en afklaring omkring jeres uoverensstemmelser, tid de helst ikke bruger, når de ved at det er klokke klart at du har ret, og vil ende med medhold)

Som vovse er inde på, har man som udgangspunkt ikke ret til sygedagpenge, hvis ens revalidering ophører af den ene eller anden årsag... efter endt udd (eller omskoling eller hvad det nu er) hedder det, som udgangspunkt at du er fuldt arbejdsdygtig, og ryger direkte på KHJ (med mindre du har job fra første dag) der skal laves en sær kontrakt, hvis du skal revalideres til fleks... loven i sig selv siger at man er fuldt ud arbejdsdulig på norm vilkår efter endt reva.

En anden ting du skal være opmærksom på ifb med reva, er at de allerede nu snakker for-revalidering, og det er altså ikke ualmindeligt at det foregår på KHJ... kan du ikke få KHJ men har skrevet under på en plan, så svarer det du skal til aktivering, dvs du SKAL! og det vil være et meget dårligt træk af dig, at komme i tanke om at du ikke kan af den ene eller anden årsag (dog kan det foregå under reva ydelse, men det afhænger af hvad du vælger, for du må maks få reva-ydelsen i 5 år... og mindst 18 måneder, det optimale vil være at vælge noget der tager lige omkring 3 år, så vil der være en rimelig chance for at di kan få reva ydelsen under for-reva)

Som jeg læser, det du skriver, så vil du før eller siden alligevel havne på KHJ, så du skal måske overveje at begynde at sy penge ind i madrassen (ikke på bankbogen, da man jo skal leve af ens formue, og man ved aldrig hvad fremtiden bringer)

Du skal være opmærksom på om et evt sygedagpenge stop er lovligt, der er nogle ting kommunen skal have gjort inden de må stanse din ydelse.... der er andre der er meget stærkere end jeg i de typiske "fejl" umiddelbart lyder det ikke til at din kommune har gjort det de skal, men vent og se der kommer sikkert nogen og fortæller hvad der skal være på plads.
Der vil det være fornuftigt af dig at gøre dem opmærksom på at de ting skal være i orden inden de stanser din ydelse (så du ikke når at ryge på anden ydelse inden... så strækker du da dine sygedagpenge det længere)

Jeg gætter på at de pludselig har fået så travlt, fordi de gerne vil stanse din ydelse til den 1, og ærlig talt, syntes jeg bestemt ikke at 4 dage er ok at give dig, om du vil forsøge at klage er op til dig *ss* personligt havde jeg ikke fundet mig i det, men på den anden side skal man vælge sine kampe med omhug
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 09:13   #7
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Uden helt at kende din situation og sagsforløbet tænker jeg umiddelbart, at kommunen vurderer, at du snarligt kan raskmeldes, da du ikke kan få forlænget dine sygedagpenge, og de vurderer, at der ikke er behov for arbejdsprøvning.

(Har du været arbejdsprøvet, var skånehensynene tilgodeset og hvor mange timer kunne du arbejde dagligt/ugentligt?)


Det er dog en forlængelsesmulighed, hvis revalidering anses for overvejende sandsynligt.

Hvorimod der ikke er en forlængelsesmulighed i sig selv, hvis du beder om at blive vurderet i forhold til flexjob.


Hvis du beder om at blive vurderet i forhold til flexjob og får afslag, tror jeg (må understrege tror), at du stadig vil blive tilbudt revalidering - men på det tidspunkt har du så sikkert mistet retten til sygedagpenge, og du får ikke genoptaget sygedagpengene, hvis du først har mistet dem.
Du vil få revalideringsydelse i stedet, men der kan sagtens gå nogle måneder fra stop af sygedagpenge til der kan lægges en realistisk revalideringsplan, hvor du er uden ydelse.
(Når jeg kun kan skrive "tror", skyldes det, at det kommer an på, hvad afslaget bliver begrundet i).


Jeg synes, du skal tage kontakt til din sagsbehandler og bede om et par yderligere dage til at undersøge, hvilken uddannelse, du skal tage, hvis du vælger at sige ja tak til tilbuddet.
Og så ellers ringe rundt til studievejledere, gå på biblioteket, de har ofte adgang til programmer, hvor man kan indsnævre mulighederne udfra egne interesser og ønsker - i de større byer er der også decentrale studiekontorer, der kan hjælpe.
Har jobcenteret en uddannelsesvejleder, få en samtale med denne.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2010, 09:25   #8
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Som vovse er inde på, har man som udgangspunkt ikke ret til sygedagpenge, hvis ens revalidering ophører af den ene eller anden årsag... efter endt udd (eller omskoling eller hvad det nu er) hedder det, som udgangspunkt at du er fuldt arbejdsdygtig, og ryger direkte på KHJ (med mindre du har job fra første dag) der skal laves en sær kontrakt, hvis du skal revalideres til fleks... loven i sig selv siger at man er fuldt ud arbejdsdulig på norm vilkår efter endt reva.
Hvis uddannelsen berettiger til det, og man er medlem af en a-kasse, er man berettiget til dagpenge og ikke kontanthjælp efter endt uddannelse.

Hvis man bliver sygemeldt i længere tid under revalideringsforløbet, kan man i nogle tilfælde komme tilbage på sygedagpenge, men det afhænger af, om de generelle regler for berettigelse til sygedagpenge er opfyldt.


Citat:
En anden ting du skal være opmærksom på ifb med reva, er at de allerede nu snakker for-revalidering, og det er altså ikke ualmindeligt at det foregår på KHJ...
Netop fordi en af forlængelsesmulighederne hvad angår sygedagpenge er, at revalideringsmuligehederne er overvejende sandsynlige, tænker jeg, at ydelsen under for-revalideringsforløbet vil være sygedagpenge.

Citat:
Som jeg læser, det du skriver, så vil du før eller siden alligevel havne på KHJ, så du skal måske overveje at begynde at sy penge ind i madrassen (ikke på bankbogen, da man jo skal leve af ens formue, og man ved aldrig hvad fremtiden bringer)
Jeg tror nu ikke, at spørgeren vil havne på kontanthjælp.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sociallæge - hvad er det - og erfaringer med "sådanne" Xeva Spørgsmål ang fleksjob 4 17-06-2007 19:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension