K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-08-2013, 14:44   #1
Sutsko
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 115
Styrke: 16
Sutsko er ny på vejen
Modregning af erstatning i førtidspension

Jeg modtager pr 1/1 -13 førtidspension, er gift og har løbende en lille Pensam sum, som sammen med min ægtefælles indkomst bliver modregnet i pensionen.

Jeg har en verserende sag i ASK samt Erstatningsnævnet. Når jeg engang - formentligt snart - modtager erstatning for tabt erhvervsevne, vil der igen modregnes i min pension.

MEN - kan jeg risikere helt at miste udbetaling fra offentlig pension??

Jeg har advokat i min mangeårige sag, og han har netop varslet - eller i hvert fald har anmodet (tigget) om - kontrakt-ændring - i det han syntes, han har fortjent mere.
Det er jeg egentligt ikke enig i, idet jeg skal købe lys, varme og rugbrød for pengene og han får en vældig høj timeløn samt 15 % af erstatningsbeløb. Min erstatning kommer jo, for fanden, ikke til at gå til fest og farver. Men det er en anden historie. Mit spørgsmål går alene på det rødt markerede.
Modregning vil jo ske i bruttobeløb -og ikke efter at advokaten har fået sin (store) bid af kagen. Så jeg kan efterhånden godt være nervøs for hvad jeg reelt får at leve af.
Sutsko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2013, 15:53   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
I Pensam er der ikke noget der hedder løbende sum.
Taler du om løbende, eller sum... i Pensam vil du typisk få udbetalt begge dele ved tilkendelse af førtidspension... typisk sum så 130.000 og løbende 20.000 årligt. Altså med mindre du aktivt har været inde og regulere beløbene.

Summen må ikke medtages i beregningen af pensionen.
Den løbende udbetaling beregnes som indtægt, og mener der er et loft på 70.000 kr for samlet indtægt over pensionen.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2013, 18:54   #3
eskemand
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 129
Styrke: 12
eskemand er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sutsko Se meddelelser
Jeg modtager pr 1/1 -13 førtidspension, er gift og har løbende en lille Pensam sum, som sammen med min ægtefælles indkomst bliver modregnet i pensionen.

Jeg har en verserende sag i ASK samt Erstatningsnævnet. Når jeg engang - formentligt snart - modtager erstatning for tabt erhvervsevne, vil der igen modregnes i min pension.

MEN - kan jeg risikere helt at miste udbetaling fra offentlig pension??

Jeg har advokat i min mangeårige sag, og han har netop varslet - eller i hvert fald har anmodet (tigget) om - kontrakt-ændring - i det han syntes, han har fortjent mere.
Det er jeg egentligt ikke enig i, idet jeg skal købe lys, varme og rugbrød for pengene og han får en vældig høj timeløn samt 15 % af erstatningsbeløb. Min erstatning kommer jo, for fanden, ikke til at gå til fest og farver. Men det er en anden historie. Mit spørgsmål går alene på det rødt markerede.
Modregning vil jo ske i bruttobeløb -og ikke efter at advokaten har fået sin (store) bid af kagen. Så jeg kan efterhånden godt være nervøs for hvad jeg reelt får at leve af.
Hej, hvis du får erstatning for tab af erhvervsevne, så modregnes dette beløb ikke da det ikke er en indkomst.
Har selv fået 100,000 i tab af erhvervsevne, inden jeg fik tilkendt pension d. 1-1-2013. og får løbende 5,000 kr. pr md. i invalidepension indtil jeg skal på pension.
eskemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2013, 01:23   #4
Sutsko
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 115
Styrke: 16
Sutsko er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af eskemand Se meddelelser
Hej, hvis du får erstatning for tab af erhvervsevne, så modregnes dette beløb ikke da det ikke er en indkomst.
Har selv fået 100,000 i tab af erhvervsevne, inden jeg fik tilkendt pension d. 1-1-2013. og får løbende 5,000 kr. pr md. i invalidepension indtil jeg skal på pension.
Men enkemand, de 5000 du får løbende - er det FTP eller udbetaling qua mistet erhvervsevne?

Måske har jeg ikke formuleret mig ordentligt? Men jeg har ikke fået svar på mit - med rødt markerede spørgsmål.
Håber fortsat at der lige er der kender svart på det :-)
Sutsko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2013, 06:01   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
ja, du kan miste offentlig pension, hvis du ud over et engangsbeløb modtager mere end 70.000 kr om året (dvs hver mdr mere end 6000 kr) - derfor kan en kapitalisering af erhvervstabserstatning være en god ide, således at du modtager et stort skattefrit bekløb og et mindre månedligt beløb (kan kun lade sig gøre såfremt dit erhvervstab er over 50%)
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2013, 10:44   #6
eskemand
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 129
Styrke: 12
eskemand er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sutsko Se meddelelser
Men enkemand, de 5000 du får løbende - er det FTP eller udbetaling qua mistet erhvervsevne?

Måske har jeg ikke formuleret mig ordentligt? Men jeg har ikke fået svar på mit - med rødt markerede spørgsmål.
Håber fortsat at der lige er der kender svart på det :-)
De 5000kr jeg får hver måned er invalidepension fra Industriens Pension, pga.tab af erhvervsevne. og de bliver ikke modregnet da beløbet ikke overstiger de 70.900kr som er grænsen for hvad man må have som indtægt.
eskemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2013, 02:14   #7
Sutsko
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 115
Styrke: 16
Sutsko er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
ja, du kan miste offentlig pension, hvis du ud over et engangsbeløb modtager mere end 70.000 kr om året (dvs hver mdr mere end 6000 kr) - derfor kan en kapitalisering af erhvervstabserstatning være en god ide, således at du modtager et stort skattefrit bekløb og et mindre månedligt beløb (kan kun lade sig gøre såfremt dit erhvervstab er over 50%)
Men kapitaliserings-beløbet,- bliver det ikke omregnet i kommunalt regi - og derved får indflydelse på pensionen?

Jeg har tidligere fået en erhvervsevne-tab fastsat til 30 % og udbetalt, men min sag blev genoptaget og ligger nu til 65 - 70 stykker.
Da den tidligere udbetaling kom, var jeg ikke ftp som nu.
Sutsko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2013, 09:54   #8
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
du kan få op til 50% kapitaliseret - og dem må de ikke regne med som indtægt - kun renterne af dette beløb.
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2013, 10:14   #9
Helich
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2012
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 39
Styrke: 12
Helich er ny på vejen
Jeg har lige en kommentar til debatten vedr. at miste pension. Til Gisne, er jeg ikke helt sikker på at du har ret, for jeg modtager pension hver mdr, samtidig med at jeg har over 70000 ekstra om året. Så jeg ved ikke lige hvor du har tallet fra.
Jeg får fra diverse pensionselskaber samt tab af erhvervsevne.
Jeg kontaktede Udbetaling Danmark, samt skat således at jeg ikke kom i klemme.
Skal lige huske at jeg også er gift, samt min mand arbejder.
Helich er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2013, 15:55   #10
Mariba
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 101
Styrke: 14
Mariba er ny på vejen
Hurtig beregning af førtidspension:
Ægtefælles indkomst - bundfradrag på 176.952 kr. (max. 230.500 kr.) + begges positive kapitalindkomst + din udbetaling fra PENSAM og ASK = samlede indtægtsgrundlag før fradrag. For gifte kan man fradrage 112.400 kr. og det resterende beløb beregnes 30 % af som fratrækkes den årlige FP på 176.952 kr.
For at din FP helt skal falde bort skal du og ægtefælle ialt have en indtægt på 1.262.500 kr. og så har du godt nok haft en høj løn før ;-)
Og så vidt jeg ved omregnes det kapitaliserede beløb ikke.
Mariba er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Modregning i kontanthjælp efter erstatning khas Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 22-04-2013 18:01
Modregning i førtidspension Lonnie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 18-02-2011 12:51
Førtidspension og modregning Tutfar Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 12-01-2011 10:18
Modregning af førtidspension Cocio Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 27-05-2010 09:20
Modregning i førtidspension Hammershus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 15-10-2006 21:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension