K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-07-2011, 20:21   #11
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
For en del år siden har jeg selv været til en udredning på Liaisonpsykiatrisk, som jeg blev henvist til af min egen læge, efter at jeg selv bed om det.
Jeg var ved at dø på dette tidspunkt....

De har ikke taget mig i behandling på Liaisonpsykiatrisk og jeg har sort på hvidt at jeg er IKKE hypokonder og derfor kunne de ikke tilbyde mig en behandling, men jeg fik stillet et par diagnoser som jeg er enig i, desværre.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2011, 22:02   #12
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
For en del år siden har jeg selv været til en udredning på Liaisonpsykiatrisk, som jeg blev henvist til af min egen læge, efter at jeg selv bed om det.
Jeg var ved at dø på dette tidspunkt....

De har ikke taget mig i behandling på Liaisonpsykiatrisk og jeg har sort på hvidt at jeg er IKKE hypokonder og derfor kunne de ikke tilbyde mig en behandling, men jeg fik stillet et par diagnoser som jeg er enig i, desværre.
af samme grund frygter jeg det heller ikke
har jo dokumentation på det hele

grunden er jeg skal det er, er at jeg måske bedre kan leve med min sygdom
det er udgangspunktet. Jeg er nok en ener med mine sygdomme. har jo 9 i alt
Men så længe jeg ikke kan få pension fordi de bliver ved med at kører mig rundt i systemet på jagten efter et mirakel.
lige så længe kan jeg jo ikke opbygge et nyt liv med de begræsninger jeg har

har skrevet et par sider til min psykiater omkring det at dette snart må stoppe
tager der hen i protest
første gang, ellers har jeg bare sagt ja til det hele
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2011, 22:30   #13
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Det er virkeligt professional fagfolk som vi har med at gøre og jeg husker ham overlægen meget tydeligt.
Og jeg husker, at på trods for, at han har afvist mig kunne jeg føle, at han viste udmærket hvem jeg var og hvordan jeg havde det, men han var urokkelig med sin afvisning.
Jeg fik behandling helt andet sted henne, uden resultat, så ja, han viste hvor alt det med mig var på vej henne….
Faktisk så takket være ham at jeg blev undersøgt også for fysiske sygedomme og blev oprerret i tide og det har reddet mit liv.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2011, 23:58   #14
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Jeg vil gerne give et eksempel på, hvor nemt det er at få tildelt en personlighedsforstyrrelse, man ikke har

Man bliver sendt til en undersøgelse, hvor man testes via et spørgeskema, hvor man kun kan svare ja/nej

Et eks på et spørgsmål kan være: "Finder du det svært at komme i gang med opgaver?"
Svarer man 'ja', får man en afkrydsning i gruppen "Dependent personlighedsforstyrrelse"

Men der kan være mange grunde til at man finder det svært at komme i gang med opgaver, som ikke bunder i stor selvusikkerhed. Måske har man en depression. Måske har man stærke smerter, så det kræver overvindelse hver gang. Måske har man en autismespektrumforstyrrelse som gør at alt, der er ustruktureret er svært at overse

Hvis intervieweren ikke stiller opklarende spørgsmål, får svaret 'ja' lov til at stå alene, og så har vi balladen, for i hænderne på de forkerte, kan man pludselig have fået sig en dependent personlighedsforstyrrelse

Et 'ja' er ikke bare et 'ja', og netop derfor man ikke kan foretage udredninger på kort tid. Det kræver virkeligt et omhyggeligt arbejde når man foretager sådanne tests, bla med uddybende forklaringer, når det svares 'ja', for at være sikker på om svaret hænger sammen med den pågældende personlighedsforstyrrelse, eller noget helt andet. Det er denne sidste del der mangler alt for ofte

En stor del af problemet eksisterer pga praksis med at sende folk til de billigste undersøgelser. Intervieweren skal ikke tage stilling til en egentlig diagnose, men blot identificere problemområder - altså ren overflade. Det er på denne 'overflade vurdering' at lægekonsulenter foretager deres vurderinger, og så er vejen banet for fejldiagnosticeringer
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2011, 15:03   #15
Tutteren
Hjemmevant på K10
 
Tutterens avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2011
Lokation: Fyn
Alder: 50
Indlæg: 239
Styrke: 14
Tutteren er ny på vejen
Første gang jeg var indlagt, gik der noget tid før jeg skulle tale med overlægen. Det tog ham dog ikke meget mere end 10 min. at konkludere at jeg nok havde en deperdent personlighedsforstyrelse. Jeg protesterede, men det hjalp ikke meget.
På de endelige papirer blev den dog ændret til en uspecificeret personlighedsforstyrrelse...

14 dage efter blev jeg indlagt igen, heldigvis på en anden afdeling og endte med primær diagnosen Skizotypisk sindslidelse og angst. Jeg var der i knapt 2 måneder før jeg fik den diagnose. Men blev opstartet på Seroquel med det samme, som har hjulpet mig enormt meget.
Tutteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2011, 15:13   #16
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tutteren Se meddelelser
Første gang jeg var indlagt, gik der noget tid før jeg skulle tale med overlægen. Det tog ham dog ikke meget mere end 10 min. at konkludere at jeg nok havde en deperdent personlighedsforstyrelse. Jeg protesterede, men det hjalp ikke meget.
På de endelige papirer blev den dog ændret til en uspecificeret personlighedsforstyrrelse...

14 dage efter blev jeg indlagt igen, heldigvis på en anden afdeling og endte med primær diagnosen Skizotypisk sindslidelse og angst. Jeg var der i knapt 2 måneder før jeg fik den diagnose. Men blev opstartet på Seroquel med det samme, som har hjulpet mig enormt meget.
vi ligner meget hinanden og Seroquel hjælper også på mig
får 600mg bruger dog også truxal og Seroquel i depot form som PN
samt sertralin
men jeg er næsten hen mod skizofreni
samt har fysiske problemer
men er super glad for at være kommet på bosted
men kæmper stadig omkring pension, dog er jeg nådet rigtig langt efterhånden
så min sagsbehandler har sagt penison
det er dog stadig en stor belastning
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2011, 15:49   #17
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
DSM-V har pr. juli 2011 i pressemeddelse: fornyet kat. af personlighedsforstyrrelser

Under overskriften:
Citat:
Der må være en diagnose
fra Weekendavisen 22.sept. 2011, 262, årg., kundgøres det at DSM-V snart udkommer i netop en 5. udg. af en manual over diagsnoer lavet af 150 amr. psykiatere. Denne artikel varsler også en kommende ændring for netop at kassere kategorierne for personlighedsforstyrrelser til fordel for dimensianlitet.

Ole Mors, klinisk prof. i psykiatrisk genetik epidemiolog v. Aarhus Universitet udtaler til Weekendenavisen:
Citat:
"Man må erkende, at personlighedsforstyrrelser, slet ikke egner sig til en opdeling i kategorier som nu,"
og videre begrundelse fra Mors:

Citat:
"Når man laver videnskabelige undersøgelser, viser folk sig typisk at have træk fra mange personlighedsforstyrrelser."
DSM-V taskforce forslår i deres pressemeddelse fra juli flg. ændring:

Citat:
"... ikke længere være en given adfærd, som udgør kriterierne for en personlighedsforstyrrelse, men i højere grad patientens syn på sig selv og vedkommendes "personlighedsfuntion". Man vil se på forskellige personlighedstræk og vurdere, hvor udstrakte de er hos den enkelte.
Artiklen berører ikke kun ovenstående aspekt, men også hvordan (i den korte version!) disse diagnoseværktøjer er opstået og videreudviklet i de senere udgaver, men også kort problematisering af disse systemværktøjer for psykiatere.

Til slut er der en kort kommentar om de magtfulde diagnoser fra antropolog Nanna Mik-Meyer, lektor v. CBS, som har forsket en del i netop denne problematik i det sidste årti via kvalitative undersgøelser af fibromyalgi og kronisk træthedssyndrom.

Citat:
"Set fra en sociolgisk vinkel er en stigning i antallet af sygdomsdiagnoser udtryk for, at normalitetsbegrebet indsnævres,"..
Citat:
Men diagnoser er aldrig neutrale. De virker altid tilbage på os, idet de får både os selv og andre til at betragte os anderledes og have nogle forventninger, som svarer til diagnosern. Den kan samtidig udgrænse én som mere unormal, end man måske er."
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 12:08   #18
archibald
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2009
Indlæg: 117
Styrke: 15
archibald er ny på vejen
Jeg tror jeg slår "rekorden" , var til generel helbredsattest hos egen læge , det tog 10-15 min og så skrev han : mistanke om personlighedsforstyrrelse. Jeg havde skiftet læge , så han havde intet kendskab til mig .Ingen tests , interviews elign. Der står ikke noget i tidligere journaler. Det var et chock for mig, da jeg efter lang tid blev bekendt med hans udtalelse.
archibald er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2011, 12:21   #19
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
der via Liaison herhjemme udspreder det rygte, at sådanne diagnoser med lethed kan helbredes og på mirakelløs vis forsvinder eft. man er fyldt 40 år

ikke mig er under 40 og har har netop fået sat et punktum der inde
alt er varig og unden behandlingmuligheder.
både fysisk og psykisk
så det billede kan jeg så ikke genkende
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Personlighedsforstyrrelser jasch Alt det andet 11 26-07-2012 00:55
Fup eller fakta? zuza Politik og Samfund 2 01-05-2010 23:33
KL om lægekonsulenter - fakta mv. zuza Lægekonsulenternes Rolle 18 30-03-2010 14:45
Somatisering og Personlighedsforstyrrelser Tanja Alt det andet 14 05-05-2009 13:26
erfaringer med personlighedsforstyrrelser og sagsbehandler Dorthemusen Alt det andet 19 22-04-2009 19:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension