K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-06-2014, 23:06   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tilskud til medicin: Sådan er reglerne

http://www.avisen.dk/tilskud-til-med...ne_272191.aspx

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/medic...erelle-tilskud

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/medic...ende-kriterier

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/medic.../enkelttilskud

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/medic...hoejet-tilskud

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/medic...ronikertilskud

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/medic...ociale-tilskud

Jamen, hvorfor har folk så ikke råd til medicin?

Selvom der er gode muligheder for tilskud, kan borgere opleve at have så store udgifter til medicin i en kortere eller længere periode, at de ikke har råd.

Det kan for eksempel skyldes:

At den medicin, de får, ikke er tilskudberettiget, og de ikke har taget den længe nok til, at de kan søge enkelttilskud - eller får afslag
At tilskud ikke fordeles jævnt over hele året, og der derfor er visse måneder, hvor medicinudgifterne er på flere tusind kroner
At borgeren ikke er klar over reglerne, og derfor ikke spørger lægen om muligheden for tilskud
At det kan tage nogle måneder fra man starter på medicinen, til man kan søge tilskud, og yderligere et par måneder inden tilskuddet bevilliges
At borgeren skal prøve flere forskellige typer medicin for at se, hvilken der virker bedst, inden der kan søges tilskud
At borgeren oplever, at det billigste kopiprodukt ikke virker så godt som originalproduktet og derfor er nødt til selv at betale prisforskellen
At borgeren ikke er kronisk syg, men har en enkelt måned med store medicinudgifter. Udgiften vil ikke være stor set over et helt år, og derfor kan borgeren ikke få kronikertilskud, men fordi udgiften falder på én gang, kan den opleves som meget stor
At borgeren på trods af tilskud alligevel har svært ved at betale medicinen, fordi der er andre store udgifter, for eksempel på grund af gæld, skilsmisse, en bolig, der er svær at komme af med, misbrug, osv.
At borgeren slet ingen indkomst har, for eksempel fordi kommunen tilbageholder kontanthjælpen eller på grund af gensidig forsørgerpligt
At kommunen har givet afslag på socialt tilskud

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-06-2014, 08:32   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Selvom der er gode muligheder for tilskud, kan borgere opleve at have så store udgifter til medicin i en kortere eller længere periode, at de ikke har råd.

Det kan for eksempel skyldes:

At den medicin, de får, ikke er tilskudberettiget, og de ikke har taget den længe nok til, at de kan søge enkelttilskud - eller får afslag
Jeg vil blot lige komme med et lille pip og gøre opmærksom på, at som i så mange andre sammenhænge er det også her en god idé selv, at sætte sig ind i reglerne.

P.g.a. fordøjelsesproblemer begyndte jeg, at bruge et afføringsmiddel, der hedder "Moxalole", en måneds forbrug koster ca. 400 kr.
Ved en konsultation hos min læge spurgte jeg, om jeg kunne få tilskud til det, hun bad mig om, at spørge sekretæren, for det vidste hun alt om.

Så jeg spurgte sekretæren og fik et "nej".

Nogle måneder (og ca. 2000 kr.) senere læser jeg på et andet debatforum om enkelttilskud og læser om reglerne.
Her står der bl.a. at hvis man tager opioider (også svage opioider), så kan man søge om enkelttilskud.
Jeg tager dagligt Dolol mod rygsmerter, og det hører under svage opioider.

Jeg mailede til min læge om dette, og ca. 2 uger senere var jeg godkendt til enkelttilskud til Moxalole.

Jeg blev dælme gal, sekretæren sidder foran pc'en, det havde været nemt, at gå ind under mit cpr.nr. og se hvad jeg får af medicin.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2014, 12:50   #3
5dia
Elsker at være her på K10
 
5dias avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
5dia er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg blev dælme gal, sekretæren sidder foran pc'en, det havde været nemt, at gå ind under mit cpr.nr. og se hvad jeg får af medicin.
Ja Vovse, men det det er sådan fremtiden ser ud. Det forventes at syge mennesker selv skal tage ansvar deres behandling. Men tro mig der vil være rigtig mange som vil opleve at komme i klemme på den ene eller den anden måde.

Jeg får selv Kroniker tilskud(endelig), men det har dælme været en dyr fornøjelse de sidste to år, inden den rigtige medicin var fundet.

Så længe at der afprøves kan man jo ikke vide om man når op på de famøse godt 17.000 kr. I gemmem snit betalte jeg vel selv ca. 1000 kr. om måneden til medicin.

Jeg frygter også nu her hvor den nye sygedagpenge lov er trådt i kraft, hvordan de "nye" syge bliver stillet med hensyn til medicin udgifter.

Heldigvis har jeg et super apotek, som holder godt øje med hvilken medicin man får, og kommer med gode råd.
5dia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2014, 16:29   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af 5dia Se meddelelser
Ja Vovse, men det det er sådan fremtiden ser ud. Det forventes at syge mennesker selv skal tage ansvar deres behandling. Men tro mig der vil være rigtig mange som vil opleve at komme i klemme på den ene eller den anden måde.
Hvad angår det, at tage ansvar for egen behandling er det ikke, for mig, noget nyt, jeg har i flere år haft indtryk af, at den bedste oplevelse hos egen læge fås hvis man selv kan fortælle hvad man fejler.

Men det jeg oplevede m.h.t. tilskud til min medicin mindede allermest om kommunal sagsbehandling.
Og dét kapitel anså jeg faktisk for, at være afsluttet.

Så pt er min praktiserende læge, at betragte som værende "under observation".
Hun skal dælme lægge sig i selen hvis ikke hun vil skiftes ud.


Hvis hun så endda fra starten havde givet mig det på recept, uanset det manglende tilskud, så havde jeg kunnet få tilskuddet med tilbagevirkende kraft i et halvt år.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2014, 02:48   #5
Medicinmanden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-12 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
Medicinmanden er ny på vejen
Tilskudberettiget medicin udgår højst 315 kr om måneden (i gennemsnit over et helt år); hvis man altid vælger det billigste produkt.
Hvis man ikke kan bruge det billigste (enten fordi det ikke virker, eller giver besynderlige bivirkninger), kan man søge "forhøjet tilskud" §43 til den medicin, som man så kan bruge.

Hvis man har spørgsmål om medicinen. Både teknisk og vedrørende regler kan det ofte også lade sig gøre at få et fornuftigt svar på sit lokale apotek.
Hvis det ikke kan, så prøv på www.apoteket.dk; der er der døgnservice, hvor man kan stille spørgsmål til nogle fagpersoner. Det koster ikke noget.
Medicinmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2014, 11:53   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tusindvis af syge går glip af medicintilskud

http://www.avisen.dk/mange-kroniske-...in_291847.aspx

Staten sparer hvert år 22 millioner kroner, fordi fire ud af 10 patienter med et stort medicinforbrug ikke søger om at få det såkaldte kronikertilskud, skriver Jyllands-Posten.

Det skyldes, at deres læge ikke har ansøgt sundhedsmyndighederne om tilskuddet, som patienter med et medicinforbrug, der har en værdi på mindst 17.468 kroner om året, kan få.

Sidste år fik næsten 54.000 danskere bevilget kronikertilskud, selv om antallet af berettigede danskere reelt var 86.000.

Det viser tal fra Sundhedsministeriet, som de hjemløses magasin Hus Forbi har søgt aktindsigt i og fortæller om i sin novemberudgave, der udkommer fredag.


Hilsen Peter

Hvis du vil i debat om din personlige situation, start din egen tråd, tak!
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-11-2014, 19:33   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Henstandsordning

Et apotek skal tilbyde en patient henstand med egenbetalingen til tilskudsberettiget medicin, hvis patienten har en kronikerbevilling..

Det betyder at man skal betale ca 315 kr fast pr måned så man dermed undgår de høje betalinger i starten af ens crt år.

Bekendtgørelse om henstandsordning for kronisk syge
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2015, 14:19   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kronisk syge får automatisk medicintilskud

http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Me...l-medicin.aspx

"Hvis du er en af de borgere, der har et højt forbrug af tilskudsberettiget medicin for eksempel på grund af en kronisk sygdom, som diabetes eller KOL, så skal du ikke længere bede din læge om at søge kronikertilskud i Sundhedsstyrelsen.

Fra 1. januar 2016 sker det nemlig automatisk. Det betyder, at borgere højst kan have en egenbetaling på 3.830 kroner (2015-priser)
til tilskudsberettiget medicin i en tilskudsperiode på et år
."

Hilsen Peter

Venligst ingen debat i denne tråd!
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-03-2015, 19:10   #9
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
"Hvis du er en af de borgere, der har et højt forbrug af tilskudsberettiget medicin for eksempel på grund af en kronisk sygdom, som diabetes eller KOL, så skal du ikke længere bede din læge om at søge kronikertilskud i Sundhedsstyrelsen.

Fra 1. januar 2016 sker det nemlig automatisk. Det betyder, at borgere højst kan have en egenbetaling på 3.830 kroner (2015-priser)
til tilskudsberettiget medicin i en tilskudsperiode på et år
."
Det var dog fornuftigt at spare den stilling væk i Sundhedsstyrelsen...
Og samtidig spare lægernes administrative arbejde...
Det var jo komplet spild af administration, for alle der søgte kronikertilskud fik det jo... nu er grænsen sikkert bare kodet ind i et computerprogram, så man ikke kan komme op over den magiske saldo.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2015, 12:46   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Sundhedsstyrelsen fjerner tilskud til flere smertestillende lægemidler

http://www.dagensmedicin.dk/dagens-m...d=1&ref=224508

Nye tilskudsregler fra Sundhedsstyrelsen skal være med til at rydde op i danskernes forbrug af svage smertestillende præparater.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension