K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-10-2017, 09:22   #1
ledr
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-01 2013
Indlæg: 15
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
ledr er ny på vejen
Fra førtidspension før 2003 til fleksjob

Jeg er på den gamle ordning før 2003 og netop flyttet sammen med min kæreste og mærker nu virkelig de økonomiske konsekvenser af at være samlevende.
Jeg går derfor og tænker på, om det kan betale sig, at blive fleks jobber. Som jeg husker vil jeg frit kunne skifte fra pension til fleksjob og tilbage igen?
Jeg fylder 60 år om en måned og mener, at have læst, at man ikke kan få sin pension gjort hvilende efter man er fyldt 60 år?
Nogen her der kan hjælpe mig lidt, med at få styr på hvad jeg skal passe på i forhold til, at blive fleks jobber, set i forhold til min alder og i forhold til, at bibeholde retten til pension?
ledr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2017, 11:32   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan måske finde nogle svar her

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...rbejdsmarkedet

Der er jo også mulighed for at arbejde lidt i forbindelse med din fp.
Enten normal timeløn eller i det der tidligere hed skånejob.
Hvornår en evt indtægt vil påvirke din pensionsudbetaling, kan du prøve dig frem med på fx borger.dk.
Afhænger også af andre personlige forhold.

Sidst redigeret af stampe; 07-10-2017 kl. 11:38.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2017, 08:21   #3
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
Fra førtidspension før 2003 til flexjob

Hej

Du behøver ikke at foretage dig noget med din pension

Du må gerne have en indtægt ved siden af

Beløbsgrænsen for hvor meget du må tjene ved siden af kan du se på borger.dk

Hilsen Np (førtidspensionist på ordning fra før 2003)
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2017, 11:23   #4
ledr
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-01 2013
Indlæg: 15
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
ledr er ny på vejen
Jeg arbejder allerede 10 timer om ugen og kan ikke arbejde og tjene mere. Derfor tænkte jeg fleksjob for at undgå modregning. Jeg har dog læst at vi skal passe på med det. Boligydelse har jeg fået afslag på da jeg har for meget på bogen efter salg af Andelsbolig.
ledr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2017, 07:42   #5
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
Fra førtidspension før 2003 til flexjob

Hej

Hvis du vil over på Flex job går jeg ud fra du skal visiteres til dette som alle andre

Altså arbejdsprøvning rehabiliterings team

Men skriv til din kommune de har pligt til at rådgive dig

Men gennemse lige afsnittet om pensionen på borger.dk

Der står
Din pension kan gøres hvilende, hvis du kan forsørge dig selv
Din kommune kan gøre de pension hvilende, hvis de kan se, at du over en længere periode kan tjene mere end 145.512 kr. om året. Men du kan ikke få frakendt din førtidspension, medmindre du selv søger om det.

Du skal også lige se på hvornår du bliver folkepensionst i den sammenhæng vil du det første år være berettiget til inviladidts ydelse og erhvervs udygtigs ydelse hvis du oppebærer det nu

De penge vil du miste hvis du overgår til flex

Men lad os høre hvilken løsning du finder

Hilsen Np
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2017, 09:28   #6
ledr
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-01 2013
Indlæg: 15
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
ledr er ny på vejen
Jeg fylder 60 år i næste måned og er på den mellemste pension fra før 2003. Jeg kan ikke forsørge mig selv. Jeg skal ikke ud i arbejds prøvning i et rehabiliterings team. Jeg dør hvis jeg skal igennem det system. Efter hvad jeg har hørt og læst, så vil jeg kunne overgå til fleksjob - og tilbage igen uden videre. En ting er hvad der står i loven, men vi lever i en tid hvor kommunerne tolker loven som fanden tolker biblen, så jeg er meget forsigtig. Som beskrevet er jeg i job 10 timer om ugen. Det firma jeg arbejder for har været utrolig imødekommende, hvilket betyder meget i forhold til, at kunne bestride jobbet. Mit problem er, at jeg er flyttet sammen med min kæreste og dermed ramt af GF. Derfor går mine tanker på, om jeg uden videre kan få min pension vekslet til fleksjob og så fortsætte mit job som vanlig. Jeg tror nu, at jeg bliver på min pension og satser på, at kunne fortsætte de 10 timer ugentligt, til jeg bliver folkepensionist. Jeg mister godt nok 4000 kr efter skat hver måned, kan ikke få boligsikring, men det må så være sådan.
ledr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2017, 10:11   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
"Hvis en person, der modtager førtidspension, ønsker at overgå til fleksjobordningen, skal jobcenteret vurdere, om der er en mulighed for, at personens arbejdsevne kan udvikles inden for en rimelig periode.

Det kan betyde, at personen skal have et aktivt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for at afklare arbejdsevnen.

Når et eventuelt aktiv tilbud er afsluttet, skal jobcenteret i samarbejde med borgeren udarbejde rehabiliteringsplanens forberedende del samt indhente borgerens praktiserende læges vurdering af borgerens helbredsmæssige situation i forhold til at kunne arbejde.

Derefter skal sagen forelægges rehabiliteringsteamet. På baggrund af dokumentationen i rehabiliteringsplanens forberedende del og rehabiliteringsteamets behandling af sagen på et møde med deltagelse af borgeren og sagsbehandleren, indstiller rehabiliteringsteamet til jobcenteret, om borgeren skal bevilges et fleksjob. Det er herefter jobcenteret, der på baggrund af indstillingen træffer afgørelse om fleksjob.

Førtidspensionen kan gøres hvilende, når pågældende starter i et konkret fleksjob, jf. tidligere nævnte P-18-04."

http://www.socialjura.dk/content-sto...45-af-74-2017/
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2017, 10:34   #8
ledr
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-01 2013
Indlæg: 15
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
ledr er ny på vejen
Pip. Tak for dit svar og linket, men jeg orkede ganske enkelt ikke svare på den lange indviklede smøre. Jeg er som sagt i job 10 timer om ugen. Jeg er glad for mine 10 timer, som jeg kun kan magte fordi firmaet er imødekommende og viser hensyn. Min agt med indlægget var ikke at blive trukket igennem en masse dyre tiltag gennem rehabiliterings team og jobcenter. Jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor jeg som 60 årig, ikke bare kan veksle min pension til fleksjob, blot for at afprøve dette. Hvorfor skal der et stor dyrt apparat ind over? Det gør jo bare det hele meget dyrere. Min tanke var blot at afprøve et fleksjob de 10 timer om ugen, prøve hvordan det ville gå, eventuelt få lidt flere timer - måske 12-14 timer. Hvis det ikke fungerede kunne jeg gå tilbage til min pension. Jeg har arbejdet langt det meste af tiden siden 1973. Jeg har arbejdet om dagen, aftenen, natten og i weekenderne i larm, skidt og med opløsningsmidler. Jeg har haft meget få sygedage, har altid kunne finde ud af at så op om morgenen og møde til tiden. På trods af en alvorlig arbejdsulykke for 25 år siden, hvor jeg blev handicappet, holdt jeg fast i de 20 år. og jeg arbejder stadigvæk 10 timer om ugen. Hvorfor gør jeg det? Fordi jeg har det godt med, at bidrage, min "nu voksne børn" oplever en far der kæmper, jeg får en masse socialt og bliver udfordret. Til gengæld er jeg blevet opmærksom på hvorfor det sociale system er blevet så dyrt! Det er det fordi blot man får den mindste ide, så skal alle mulige eksperter ind over med diverse undersøgelser og så skal det hele koste kassen, så jeg beholder mine 20 tønder land! Jeg bliver hvor jeg er for min tilstand bliver ikke bedre fremover - snarere tværimod.
ledr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2017, 12:32   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg tænker at det handler om at der også skal en masse tiltag til for at få oprettet et job som fleksjob, det skal godkendes, og der skal laves aftaler med stedet og der skal aftales en løn og sættes en effektivitetsfaktor på.

Derfor vil de gerne være sikre på at det ikke falder til jorden efter få måneder igen.

Men det er jo ikke sikkert at det bliver indviklet. Det handler måske bare om at de taler med din arbejdsgiver, og så laver en periode på måske 3 mdr, hvor han skal komme med sin bedømmelse af din erhvervsevne. Det koster ikke noget at få en tid hos en sagsbehandler og høre ad.

Jeg kan ikke umiddelbart se nogen steder at din pension ikke kan gøres hvilende selvom du er over 60. Og da din pension ikke kan frakendes, har du altid den at falde tilbage på, hvis du skulle blive arbejdsløs.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2017, 13:01   #10
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Hej Ledr. Må jeg spørge hvad de 4000 kr om måneden du mister består af? Er det fordi du mister enlig tillægget og boligsikring? Og hvor meget er det hver især?
Jeg spørger, fordi jeg mener at miste 1500 kr ved at blive samboende, det er reelt enlig tillægget der bortfalder.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension