K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-08-2017, 15:42   #71
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar.

I dette tilfælde har jeg personligt ikke tilsendt hverken udvalg eller ministeriet spørgsmål, men det kunne lige så godt være tilfælde at jeg havde foranlediget spørgsmålene.

Vi har her på k10 registrerede en del journalister og jeg har kendskab til at flere politikere indsamler viden fra k10................

........ hvor de bruger vores viden og forskellige spørgsmål og dokumentationer til at stille § 20 spørgsmål. Så jo, politikerne, embedsmænd, kommunerne, KL, Kommunernes Landsforening, regionerne og journalisterne følger med på k10, som et af de sociale medier, som har været med fra starten af.

Hvis du følger med på FaceBook vil du opdage, at mange henviser til flere af vores tråde, fordi vi fra begyndelsen har være dygtige til at kunne dokumenterer vores påstande.

Oftes er det, den til enhver siddende opposition, som sidder og får gode ideer til eventuelle § 20 spørgsmål, som vi i mange tilfælde ikke kan bruge svarene til noget, men...............

..... så en gang imellem indløber der svar, fra ministeren, på et § 20 spørgsmål, som fjerner al tvivl om et fortolkningsspørgsmål.

Det kan vi bruge til noget konstruktivt.

Ideer til § 20 spørgsmål: https://www.k10.dk/showthread.php?t=27017

Vi skal ikke gøre det sværere end det er, folketingsmedlemmer er ikke klogere end andre mennesker og har naturligvis opdaget, at de kan indsamle viden til deres næste § 20 spørgsmål her på k10.

Eksempel fra min hånd af:
https://www.k10.dk/showpost.php?p=273108&postcount=6

http://www.k10.dk/showthread.php?t=9156

Husk Folketinget er vores. Ministrene er til for vores skyld. Embedsmænd skal servicerer os iht dansk lovgivning.

Vi er, som vælgere, den øverste myndighed. Punktum!


Derfor skriver jeg mange henvendelser til både Folketing og kommunalpolitikere og bliver ved, indtil jeg har modtaget svar på det jeg spørger om. På et tidspunkt skrev jeg til samtlige folketingsmedlemmer, 716 almindelige breve, afleveret personligt i Folketingets posthus fordi en minister påstod noget som var forkert. Først 4de gang reagerede et folketingsmedlem af det udvalg det hørte ind under og krævede at jeg modtog svar på det jeg spurgte om.

Det kan alle gøre, hvis de har ressourcerne...... ligeledes da jeg fik Retssikkerhedslovens § 3 stk.2 skærpet imod bevidste misfortolkninger. Det tog mig ca 8 år med det samme spørgsmål indsendt til 5 forskellige ministre. BINGO så en dag blev de trætte af mine henvendelser og så kom der et teknisk lovforslag fra en Venstreminister Karen Jespersen, som foranledigede en skærpelse, så sagsbehandleren ikke selv kunne bestemme hvornår en sag skal afsluttes. Derfor skal man altid kende til sin dato for afgørelsen normalt skal falde. Det er politikerne der bestemmer det, ikke sagsbehandleren.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 29-08-2017 kl. 15:58.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-09-2017, 19:56   #72
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
15 minutters effektiv arbejde om ugen....sep 2017

Fra Facebook
https://www.facebook.com/groups/2813...04547866004976

‎Marianne Kolding‎ til Kroniske smerter, Danmark

"Imorgen starter jeg i Micro praktik, skal være der i 8 uger. 1 time om ugen, hvor leg må lave noget i 15 min, skal ha en ergo med den første gang. Og så må vi så se om det er mugligt at øge tiden.

Alle læger og dysser siger at jeg er uarbejdsdygtig, så vi må se hvad der sker, glæder mig lidt til imorgen, men er også nervøs for at der skal gå noget galt i ryggen igen, ( det er sket de to andre gange jeg har været i praktik)

Ha en dejlig aften alle sammen"

Hilsen Peter

Fortsættelse:

Marianne Kolding Det er der jo nok ingen der gør, det var der jo heller ikke de andre gange.
Man skal nok selv passe godt på, magter ikke flere skader i ryggen, eller andre steder


Peter Hansen Mange, især kvinder, gør den alvorlige fejl at indtage mere smertestillende medicin end der er ordineret af lægen. Fald ikke i den fælde, fordi det giver jo ikke det retvisende billede af en ARBEJDSPRØVNING, som kun alene bestemmes af dit helbred. Mød altid op, men gå hjem når helbredet ikke vil. Jeg ønsker dig det bedste men lad dig ikke kue. Bedste hilsner 3 x lumbale diskusprolapser med store udfald, manglende kontrol af anus og blære, § 4 patient med TLSO korset fra hage til r.. og 44 års erfaring i genoptræning. Og hvad kan så en ergoterapeut hjælpe dig med. JØSSES. Held og lykke


Peter Hansen http://www.ft.dk/.../l53/spm/118/sva...89/1189793.pdf "Hvis arbejdsevnen ikke vurderes at kunne forbedres, og den pågældende kun kan arbejde få timer om ugen, skal kommunen vurdere, om der skal indledes en sag om førtidspension.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på spørgsmål 117 til L 53. Venlig hilsen
Mette Frederiksen
Beskæftigelsesministeriet
" MVH

38.515

Sidst redigeret af phhmw; 04-09-2017 kl. 20:54.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-09-2017, 08:17   #73
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Reglerne er som følger:

Sara Metx Mørch
Beskæftigelsesministeren Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00 E [email protected] www.bm.dk
CVR 10172748

5. september 2017

Kære Sara Metx Mørch Tak for din mail.

Jeg kan fortælle, at der ikke er fastlagt en grænse på et bestemt antal timer, man minimum eller maksimum må kunne arbejde i et fleksjob. Betingelsen for at blive visiteret til et fleksjob er, at ens arbejdsevne er væsentligt og varigt nedsat – sådan var det også inden fleksjobreformen fra 2013. Og det beror altid på en samlet, konkret vurdering af den enkeltes situation, om betingelserne for fleksjob er opfyldt.

Den enkeltes arbejdsevne er ikke kun et udtryk for, hvor mange timer man kan arbejde om ugen, men også hvor intensivt man kan arbejde, og jeg vil lige nævne, at hvis man kan arbejde på fuld tid med en effektivitet på 100 procent, så har man ikke behov for at være i fleksjobordningen.

Når man er blevet visiteret til fleksjobordningen, og man finder et konkret fleksjob, så skal jobcenteret vurdere, hvor mange timer man kan arbejde i det job og med hvilken intensitet, samt hvilke skånebehov der er nødvendige i jobbet. Ud fra det kan man med arbejdsgiveren indgå en aftale om fleksjob og aflønning. Formålet er, at arbejdsgiveren og den ansatte får det bedste grundlag for at indgå en aftale, der sikrer, at man som ansat i fleksjob får løn for sin arbejdsindsats, og at de nødvendi- ge skånebehov bliver opfyldt.

Du skal have tak for, at du tog dig tiden til at skrive til mig. Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Venlig hilsen

Troels Lund Poulsen

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-09-2017, 09:35   #74
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Psoriasiseksem, diskusprolaps i flertal & fibromyalgi

https://www.avisen.dk/syge-pia-foele...ha_461629.aspx

På trods af at Pia Steffens ikke kunne gennemføre en praktik på en time hver anden uge, mener Langeland Kommune, at hendes arbejdsevnes kan udvikles.

Jeg har flere diskusprolaps og mangler nogle led i nakken, som gør, at jeg nogen gange har svært ved at gå. Jeg har smerter hele døgnet, siger Pia Steffens.

Men Pia Steffens nye sagsbehandlers, vurderede, at hendes arbejdsevne ikke var afprøvet tilstrækkeligt.

- Så hun sender min ansøgning om førtidspension direkte til kommunens bevillingsforum, frem for, at det kommer for rehabiliteringsteamet, siger Pia Steffens.

Ifølge pensionsloven § 17, stk 2, har kommuner ret til at gå udenom rehabiliteringsteamet i sager, hvor kommunen vurderer, at borgeren ikke opfylder betingelserne for førtidspension.


phhmw

Mit spørgsmål:

Hvilken kompetance har en sådan sagsbehandler?

Er det en sagsbehandler, jobkonsulent eller socialrådgiver?

Raske familier, har de mon kendskab til disse forhold?

Hvis JA, vil de fortsætte med at stemme på partier, der bevidst gør syge borgere ondt?

Var det rimeligt, at en sådan sagsbehandler, med den store "asymetriske magtfordeling" der besiddes, at sagsbehandleren blev konfronteret med sin viden om:

Diskusprolaps.

Manglende cervikale led.

Psoriasiseksem.

Fibromyaligi.

Sagsbehandlerens kompetance bliver aldrig testet.

Fordi:

"Men jobcenterchef Torben Lønberg skriver i et skriftligt svar, at han af hensyn til forvaltningsloven tavshedspligt ikke kan kommentere den konkrete sag."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 26-09-2017, 23:02   #75
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nej, nej da.................

http://www.ft.dk/samling/20161/almde...7177/index.htm

Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. juli 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 495(alm. del), som hermed besvares.

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren-sen (EL).

Spørgsmål nr. 495:10-09-2017J.nr.”Kan ministeren bekræfte, at loven ikke præciserer nogen nedre grænse for, hvorlille arbejdsevnen skal være, før der kan tilkendes førtidspension, og at det derforer muligt for kommunen at afvise tilkendelse af førtidspension, selvom arbejdsev-nen er nul?

Spørgsmålet ønskes besvaret senest 3 dage før samråd om BEU alm. del samråds-spørgsmål CI

Svar:Nej, det kan jeg ikke bekræfte. Det fremgår af lov om social pension, at der kan til-kendes førtidspension, hvis arbejdsevnen er varigt nedsat i et sådant omfang, atborgeren hverken er eller kan blive i stand til at forsørge sig selv ved indtægtsgi-vende arbejde, herunder fx i fleksjob.

En person, hvis arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat, og hvor det vurderes, atpersonen aktuelt har en meget lille arbejdsevne, kan blive visiteret til et fleksjob,hvis der er mulighed for, at den pågældendes arbejdsevne kan udvikles, således atpersonen kan øge sin arbejdsindsats indenfor en rimelig periode.

Hvis arbejdsevnen varigt er så nedsat–og ikke kan udvikles–så borgeren ikkekan arbejde i et fleksjob, kan kommunen tilkende førtidspension.


Venlig hilsenTroels Lund Poulsen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 30-09-2017, 22:42   #76
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
300 sekunders om ugen....

https://www.avisen.dk/gakkede-ressou...ni_434643.aspx

Når landets kommuner sender ledige i ressourceforløb, er det med det formål at hjælpe dem i job eller uddannelse. 19.000 ledige var i ressourceforløb i december 2016, men det er ikke altid en succes.

https://www.avisen.dk/top-handicappe...er_406782.aspx

Fem minutters arbejdsprøvning - om ugen. = 300 sekunder om ugen!

Sådan lød sagsbehandlerens besked til en handicappet kvinde fra Næstved. I forbindelse med et ressourceforløb blev hun af kommunen sendt i jobpraktik i i alt 50 minutter på 10 uger.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 29-11-2017, 10:27   #77
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Arbejdsprøvning for enhver pris: Du skal da bare have hjemmehjælp

https://www.avisen.dk/arbejdsproevni...av_343519.aspx


Borgere, der er milevidt fra arbejdsmarkedet, har i nogle kommuner fået tilbudt hjemmehjælp, så de kan få overskud til at komme i arbejdsprøvning.
Onsdag 16 sep. 2015 kl. 06:00

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 07-12-2017, 22:26   #78
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Sengepraktik, som vi ikke må kalde det...."liggende hvile" hedder det.

https://sn.dk/Naestved/Monica-tabte-...artikel/708073

Monica tabte ankesag: Nyt krav om sengepraktik

Juristen anbefaler desuden motiverende samtaler og sengepraktik.

Hun afviser ligeledes, at man i Næstved Kommune entrerer med sengepraktikker - liggende hvile er noget ganske andet, mener hun.

arrow Monica tabte ankesag: Nyt krav om sengepraktik
07. december 2017 kl. 12:15 Opdateret: kl. 13:47
arrow Efter politisk diktat: Flere får førtidspension
02. oktober 2017 kl. 06:32 Opdateret: kl. 17:32
arrow Monica fik nej til pension: Nu kræver politikerne sagen undersøgt
06. juni 2017 kl. 08:49 Opdateret: kl. 09:28
arrow 48-årig kvinde frygter sengepraktik efter nej til pension
03. juni 2017 kl. 06:20 Opdateret: kl. 17:25

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-12-2017, 12:09   #79
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
https://sn.dk/Naestved/Monica-tabte-...artikel/708073

Monica tabte ankesag: Nyt krav om sengepraktik

Juristen anbefaler desuden motiverende samtaler og sengepraktik.

Hun afviser ligeledes, at man i Næstved Kommune entrerer med sengepraktikker - liggende hvile er noget ganske andet, mener hun.

arrow Monica tabte ankesag: Nyt krav om sengepraktik
07. december 2017 kl. 12:15 Opdateret: kl. 13:47
arrow Efter politisk diktat: Flere får førtidspension
02. oktober 2017 kl. 06:32 Opdateret: kl. 17:32
arrow Monica fik nej til pension: Nu kræver politikerne sagen undersøgt
06. juni 2017 kl. 08:49 Opdateret: kl. 09:28
arrow 48-årig kvinde frygter sengepraktik efter nej til pension
03. juni 2017 kl. 06:20 Opdateret: kl. 17:25

Hilsen Peter
Den ene kyniske sag efter den anden rulles op i medier, men lige meget hjælper det.
Jeg ser de sager , som en forebyggelse for kommunerne. Når folk hører om den slags vil mange opgive på forhånd. Så søger folk ikke og kommunen sparer. Så hellere bruge en masse overflødige penge, på de få der orker til dyre taxaer m.v


Vi lever i landet, hvor dum snu folk hersker.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2018, 21:04   #80
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Eksplosion i korte fleksjob ref Magisterforeningen

https://www.magisterbladet.dk/news/2...ikortefleksjob

“Det er uanstændigt og uværdigt. Vi taler om mennesker med kroniske og varige sygdomme, mennesker med alvorlige fysiske eller psykiske lidelser”.

Sådan lyder reaktionen fra DM’s socialrådgiver, Bodil Arp Rasmussen, på baggrund af nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR). Tallene afslører en voldsom udvikling i antallet af danskere med stærkt nedsat arbejdsevne, som kommuner sender i fleksjob få timer om ugen.

Ifølge styrelsen er 30 pct. af alle fleksjob nu på højst fem timer om ugen, og alene fra 2015 til 2017 er antallet af disse fleksjob vokset fra 7.300 til 12.400.

Sammenlignet med den gamle ordning er udviklingen endnu mere dramatisk, hvis vi kigger på fleksjob under ti timer om ugen. I 2010 var under én pct. af fleksjobbene på under ti timer, viste en undersøgelse fra STAR. Men i juli 2017 var det tilsvarende tal godt 60 pct. af alle fleksjob.

DM’s socialrådgiver kalder udviklingen stærkt bekymrende. For selvom den nye lov lægger op til en bedre udnyttelse af folks arbejdsevne, er udnyttelsen gået alt for vidt, mener hun.

Bodil Arp Rasmussen peger på, at Ankestyrelsen har givet grønt lys for fleksjob med timetal helt ned til 40 minutter om ugen, fordi det “ikke kan udelukkes”, at borgernes arbejdsevne kan udvikles senere hen.

“Når folk er visiteret til så få timer, så er det udtryk for en meget nedsat arbejdsevne, altså mennesker med varige handicap og psykiatriske diagnoser. De har i forvejen store udfordringer med at fungere i hverdagen og skal så også finde kræfter til at være på en arbejdsplads”, siger hun.

Med så begrænset arbejdsevne bør folk have mulighed for at vælge førtidspension, mener hun.

phhmw

Hvor jeg har sendt dem en hilsen til dem fra os.

Kære Magisterforening.

Tak, for Jeres interesse for de mange korte fleksjob, som dog i flere tilfælde er på ned til 900 sekunder om ugen.

Socialdemokratiet har dog for et par år siden i det offentlige rum erklæret at det ikke var det forligspartierne aftale under lov-forhandlingerne og hårdt presset erklæres det, at det skal laves om.

Intet er dog sket endnu, muligvis fordi det passer politikerne ganske godt, at de har overladt fortolkningen til Ankestyrelsens embedsmænd.

Dokumentation findes her
: https://www.k10.dk/showthread.php?t=30224

Med venlig hilsen

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension