K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-05-2015, 05:50   #1
kay
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2015
Indlæg: 28
Styrke: 9
kay er ny på vejen
Mikro fleks job

Hej Alle.

Jeg har været rundt og læse en masse tråde herinde. Sikke mange nyttige oplysninger. Tak for det.

Har dog ikke lige kunne finde svar på følgende; Min SB vil indstille mig til et mikro-fleksjob, da hun finder det tilstrækkelig belyst at jeg ikke kan klare et "almindeligt" fleksjob, og ikke er kandidat til et ressource forløb. (Gudskelov). Men hvordan er det lige med de mikro fleksjob.. Skal det være udviklingspotentiale, for at starte i et, eller er det meningen at man skal arbejde eksempelvis 2 timer om ugen resten af sine dage? Er der et revurderingstidspunkt indtænkt? Jeg forventer at skulle for rehabilliteringsteamet om ca. 1 måned.

På forhånd tak for svar.
kay er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2015, 06:38   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Din sagsbehandler kan og må ikke indstille til noget bestemt ifht dit møde med rehabiliteringsteamet.

Alle tre ting, fleks, ressourceforløb og pension står åbne for diskussion og indstilling.

Det kan sagtens ende i minifleks, men forbered dig mentalt på at det hele er i spil.

Din sagsbehandler er ikke en del af rehabiliteringsteamet og må kun præsentere din problemstilling for dem, ikke deltage i hverken diskussionene som er mellem dig og teamet eller i indstillingen.

Faktisk må din sagsbehandler slet ikke være til stede når teamet alene diskuterer hvad de vil indstille dig til.

Jeg skriver ikke dette for at forskrække dig, men for at du går ind til mødet og ikke bliver løbet over ende fordi teamet drejer sagen på en måde som din sagsbehandler ikke har regnet med.


Så gennemtænk argumenter for og imod alle tre ting, så du ikke pludselig sidder overrumlet tilbage, det læser man desværre om at flere herinde har oplevet.


Læs mere her om principafgørelsen ang: at der skal være et udviklingspotientiale inden for rimelig periode for at give fleks på meget små timer: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=163444
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2015, 07:43   #3
kay
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2015
Indlæg: 28
Styrke: 9
kay er ny på vejen
Takker for svar.

Super godt link. Besvarer afgjort de spørgsmål jeg havde om "formålet" med mikro/mini-fleks job.

Til gengæld er det nyt for mig, at SB ikke må lave en decideret indstilling/anbefaling til det ene eller andet.

Jeg er helt med på at både fleks, ressource og FP er i spil, indtil rehab-teamet har truffet en afgørelse, og tager min advokat med som bisidder. Jeg er da lidt bekymret da både virksomhedspraktik og arbejdsprøvning er blevet stoppet før tid grundet forværring i min tilstand. Arbejdsprøvning blev stoppet efter LÆ265 fra egen læge, der skrev at dette arbejde var uforeneligt med mine begrænsninger og burde stoppe.

Så ved godt at udkommet af rehab-mødet kan blive både en pige, en dreng eller en cykel

Sidst redigeret af kay; 21-05-2015 kl. 07:46.
kay er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2015, 09:14   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af kay Se meddelelser
Hej Alle.

Jeg har været rundt og læse en masse tråde herinde. Sikke mange nyttige oplysninger. Tak for det.

Har dog ikke lige kunne finde svar på følgende; Min SB vil indstille mig til et mikro-fleksjob, da hun finder det tilstrækkelig belyst at jeg ikke kan klare et "almindeligt" fleksjob, og ikke er kandidat til et ressource forløb. (Gudskelov). Men hvordan er det lige med de mikro fleksjob.. Skal det være udviklingspotentiale, for at starte i et, eller er det meningen at man skal arbejde eksempelvis 2 timer om ugen resten af sine dage? Er der et revurderingstidspunkt indtænkt? Jeg forventer at skulle for rehabilliteringsteamet om ca. 1 måned.

På forhånd tak for svar.
HVIS vi "leger" at du tilkendes fleks (uanset timer) så er følgende "standard"

1. Hvis du ikke finder et fleksjob, og altså er ledig, så laver man en revurdering hvergang man har været ledig i 12 mdr de sidste 18 mdr. For at se om du stadig står til rådighed for et fleksjob.

2. Hvis du finder et fleksjob, så er det første det de kalder et midlertidigt fleksjob. Det gives (ALTSÅ JOBBET) for 5 år. Undervejs (efter ca. 2,5 år) tjekker man så op på, om du stadig opfylder kravet til at være fleksjobber.
I perioden fra ca 4,5 år og til de 5 år (I JOBBET) laver man en reel revurdering om du stadig skal have ret til dette fleksjob.
Finder man at du opfylder betingelserne, så fortsætter man bare i jobbet. Og er man over 40 år, så gives det permanent.
Men det er aldrig mere permanent, end at man til enhver tid skal være berettiget fleks. (syg)..

Så ja.. I teorien kan man godt være microfleksjobber på kun 2 timer "resten af livet" som det ser ud lige pt.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2015, 09:39   #5
Lukasmik
-svært at være syg
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2014
Indlæg: 33
Blog Indlæg: 1
Styrke: 10
Lukasmik er ny på vejen
Hej - vil give KAY fuldstændig ret - det er så dejligt at læse og høre fra andre herinde som er i samme "båd" som en selv. Nu bliver jeg så også usikker på det med "Sagsbehandleren". Såfremt man er i et resourse- eller jobafklaringsforløb, hvor man på et tidspunkt forhåbentlig skal afsluttes i rehab. om det bliver flex, ressource eller førtidspension, spiller/har SB da ikke en ret afgørende rolle? Vil SB ikke forsøge at gøre det bedste for borgeren.? Udover SB, er egen læge vel også borgerens " medspiller " ?
Måske kan de dog ikke tale/ gøre noget på selve rehab.mødet.
Skal man altid i gennem praktikforløb og hvorlænge kan man vente på indkaldelse til rehab. mødet ?
Lukasmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2015, 10:00   #6
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lukasmik Se meddelelser
Hej - vil give KAY fuldstændig ret - det er så dejligt at læse og høre fra andre herinde som er i samme "båd" som en selv. Nu bliver jeg så også usikker på det med "Sagsbehandleren". Såfremt man er i et resourse- eller jobafklaringsforløb, hvor man på et tidspunkt forhåbentlig skal afsluttes i rehab. om det bliver flex, ressource eller førtidspension, spiller/har SB da ikke en ret afgørende rolle? Vil SB ikke forsøge at gøre det bedste for borgeren.? Udover SB, er egen læge vel også borgerens " medspiller " ?
Måske kan de dog ikke tale/ gøre noget på selve rehab.mødet.
Skal man altid i gennem praktikforløb og hvorlænge kan man vente på indkaldelse til rehab. mødet ?
Sagbehandlerens rolle er jo at "lave" det materiale teamet skal tage stilling til. Så jo bedre det forarbejde er gjort, jo større rolle må SB vel tillægges ??

Det er ikke alle der skal igennem et praktikforløb. Langt de fleste bliver dog sendt gennem et sådan.. Kun hvis det er helt åbenlyst, at man ikke kan klare sig på det ordinære arbejdsmarked, så KAN praktik springes over.

Men en forudgående praktik der klart viser nedsat arbejdsevne, kan vel ses som et "ekstra bevis" på at betingelserne er opfyldt, når teamet skal vurdere ??
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2015, 10:17   #7
kay
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2015
Indlæg: 28
Styrke: 9
kay er ny på vejen
Takker igen for svar.

Og pøj til dig @Lucasmik.

Jeg er stationær, behandlingsmuligheder er udtømte ligesom der ikke kommer yderligere udredning på tale.

Jeg kan ikke lige få øje på udviklingspotentialet i mit tilfælde, men det er jeg sikker på at kommunen kan

Det er faktisk ikke afklaret, hvor meget jeg kan arbejde, kun at jeg IKKE kan holde til 3 timers fysisk arbejde om ugen. Var selv meget overrasket over at SB talte fleks job og ikke ressource forløb. Men må vente og se hvad rehab-team mener.

Igen tak for indput
kay er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2015, 11:08   #8
Lukasmik
-svært at være syg
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2014
Indlæg: 33
Blog Indlæg: 1
Styrke: 10
Lukasmik er ny på vejen
Citat:
Sagbehandlerens rolle er jo at "lave" det materiale teamet skal tage stilling til. Så jo bedre det forarbejde er gjort, jo større rolle må SB vel tillægges ??
Ja netop mik16, og sålænge SB vil gøre dette - desto større mulighed er der vel også for denne at få en fornuftig afslutning i sagen - også for borgeren selvfølgelig.
Vil det sige, at når en praktik er forsøgt afprøvet og afbrudt pga. nedsat arbejdsevne, skal man måske IKKE igennem nyt forløb - ( jeg er langt over 40 år og har været i arbejdsmarkedet i mange år inden jeg blev syg )

Kay: Tak for det og vil også ønske dig al mulig held og lykke med din afgørelse. Jeg er endnu ikke så langt, men jeg vil følge tråden her tæt, tror jeg her vil kunne få rigtig mange gode input med på min lange vej mod en endelig afslutning/afgørelse.
Håber den vil fortsætte
Lukasmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2015, 13:51   #9
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lukasmik Se meddelelser
Citat:
Sagbehandlerens rolle er jo at "lave" det materiale teamet skal tage stilling til. Så jo bedre det forarbejde er gjort, jo større rolle må SB vel tillægges ??
Ja netop mik16, og sålænge SB vil gøre dette - desto større mulighed er der vel også for denne at få en fornuftig afslutning i sagen - også for borgeren selvfølgelig.
Vil det sige, at når en praktik er forsøgt afprøvet og afbrudt pga. nedsat arbejdsevne, skal man måske IKKE igennem nyt forløb - ( jeg er langt over 40 år og har været i arbejdsmarkedet i mange år inden jeg blev syg )
Nej en afbrudt praktik er næsten altid noget skidt.. Da man for at blive tilkendt fleks, så er der jo et gennemgående krav. "at arbejdsevnen er nedsat I ETHVERT job"

Så HVIS afbrudte praktiker ikke tydeligt viser, at det krav ER opfyldt, så kan der komme mange flere praktiker.

Så MIT råd er.. FORSØG at gennemføre de praktiker.. Mød op, og gå evt. hjem hvis det bliver for meget.. Før "dagbog" over forløbet, så du selv senere kan forklare hvad der lige gik galt den dag. Ligger man hjemme i sin seng, så har praktikstedet ikke meget mulighed for at SE, at man er "skidtnas" den dag.. Og det er jo bl.a. dem der er med til at evaluerer forløbet efterfølgende..

Medgivet at det kan være hårdt.. Men det er mange uafklarende praktiker i den grad også.. Og trækker bare en endelig afgørelse

Sidst redigeret af mik16; 21-05-2015 kl. 13:57.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2015, 14:15   #10
kay
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2015
Indlæg: 28
Styrke: 9
kay er ny på vejen
Min 1. virksomhedspraktik blev afbrudt dels grundet forværring af min tilstand men også grundet nogle speciellægeerklæringer der indikerede en påvirket arbejdsevne. Virksomhedspraktikkernes mål at bringe borgeren op på mindst 20 timer om ugen således af borgeren kan blive selvforsørgende.

En arbejdsprøvning iværksættes, når der er udsigt til at borgeren skal landes i et fleksjob. Sådan som jeg har forstået det er dette forskellen på virksomhedspraktik og arbejdsprøvning. (Jeg er selv 40+)

Så du skal muligvis i arbejdsprøvning @Lucasmik, og som @mik16 siger at det vigtigt at du prøver hvad du kan, og allervigtigst er at du dokumenterer ALT gennem en dagbog i disse forløb. Arbejdstid, pauser, symptomer osv.

Har andre mere viden er i velkomne med indput.

Jeg skal nok skrive i tråden om mit videre forløb @Lucasmik
kay er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension